Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Volvo Furness Car !! http://www.furness-car.nl
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Tony S. schreef:Euhm,misschien gewoon even lezen wat er op staat... :D
Had je, of andere forummers, al gelezen dat er Volvo Furness Car garage/showroom ontwikkeld gaat worden achter de wasstraat ?
Misschien dat iedereen het vorige bericht over het hoofd gezien heeft, omdat er geen reactie's op gemaakt zijn.
Zo langzamerhand blijft het Autoboulevard principe (Mobiland) toch nog aardig gehandhaafd als deze Volvo Garage (Furness Car) en de Volkwagen, Audi, Skoda (Huiskes Kokkler) garage ontwikkeld worden aan het Spaansland.
dardow

Bericht door dardow »

Oke toppie! Betekend dat nou dat de Volvo garage tegenover Service Centrum Oost (gronausestraat) gaat verhuizen..?
Martin

Bericht door Martin »

Mooie entree van Enschede kost tijd
door Toon Kolkman


ENSCHEDE - Een gemakkelijk gebied is het niet. De ruim veertig hectare aan weerszijden van de Zuiderval moet veranderen in een mooie entree van Enschede.

Afbeelding

Dat is de opdracht die in 2001 is gegeven aan de gemeenschappelijke exploitatie maatschappij GEM Zuiderval BV, waarin gemeente en ontwikkelaar BAM elk voor 50 procent aandeelhouder zijn. Oude panden verdwijnen, nieuwbouw van hoge kwaliteit moet er voor terugkeren. Het gaat moeizaam, zeker de eerste jaren. Het eigendom is versnipperd. Aankoop is vaak een zeer langdurige kwestie. Een deel van het gebied, dat door grondvervuiling van onder meer de vroegere gasfabriek altijd een groene oase is geweest, wordt gesaneerd.

Inmiddels hebben twee van de zes deelgebieden grotendeels hun nieuwe gezicht gekregen: de meeste geplande woningen in Kotmanpark zijn gebouwd, de laatste van de 71 vrije kavels zijn vergeven. Aan de andere zijde van de Zuiderval is Kotmanplaats vrijwel verkocht. Hier hebben autobedrijven Smudde en Peterman hun nieuwe zaken geopend. Op de hoek met de Wethouder Beversstraat komt na lang soebatten Huiskes-Kokkeler. De vereiste kantoren boven de nieuwbouw zijn alsnog geschrapt. Langs de Zuiderval ligt verder het P&R-terrein en de nieuwe hoofdkazerne van de brandweer. Aan het straatje Spaansland achter deze panden vestigen zich doe-het-zelfzaak Praxis en supermarkt Nettorama. De bouwvergunningen liggen nu ter inzage. De laatste vrije kavel op Kotmanplaats verwacht projectdirecteur Christiaan Kats van GEM Zuiderval nog dit jaar te verkopen.

De kwaliteitseisen zorgen er volgens Kats voor dat kavels niet halsoverkop worden verkocht aan iedereen die belangstelling heeft. "Het mag liever iets langer duren dan dat er iets gebouwd wordt wat we er niet willen."

Van haast kan zeker niet worden gesproken. De afgelopen zes jaar is de GEM Zuiderval vooral druk geweest met het aankopen van panden, slopen, kappen en grondsanering. In plangebied Eeftink is alleen aan de kant van de Wethouder Beversstraat resultaat zichtbaar. Woningcorporatie De Woonplaats bouwt er haar opvallende nieuwe hoofdkantoor. In het daarnaast staande vroegere kantoor van de IJsselmij is na een grondige verbouwing het ondernemerscentrum AOC gevestigd. Hier achter wordt momenteel een grote parkeergarage gebouwd. De rest van het terrein wacht al jaren op invulling met kantoren en ruimte voor een gezondheidscentrum. Begin 2008 zal het hele gebied bouwrijp zijn. "De markt trekt gelukkig aan, met name de kantorenmarkt. Dat zal een goede invulling van Eeftink een duw in de rug geven", verwacht Kats. "Er zijn wel gegadigden geweest voor een kavel. Maar aan de hoge kwaliteitseisen willen we geen concessies doen. Die eisen zijn indertijd niet voor niks gesteld. De omgeving van de Zuiderval moet dé toplocatie van Enschede worden voor wonen, leven en werken."

Een nieuwe campagne die binnenkort wordt gelanceerd moet gegadigden nadrukkelijker op de mogelijkheden van de Zuiderval wijzen. Het gaat daarbij naast kantoren op Eeftink - kavels vanaf 800 vierkante meter vloeroppervlak - om wonen in het Hofkwartier.

De planning is dat rond 2010 woningbouw in het Janninkkwartier mogelijk wordt. Voor dit gebied tussen Zuiderval en Cromhoffsbleekweg wordt gedacht aan een combinatie van wonen en werken. De GEM hanteert ook hier de methode: aankopen en zo snel mogelijk slopen. Onderhandelingen over aankoop van het terrein waar Praxis is gevestigd zijn gaande. "Bij de uitstraling van de Zuiderval past een dergelijk pand niet. Sommige andere panden zouden eventueel in de plannen ingepast kunnen worden," meent Kats.

Voor Cromhoffpark beperken de plannen zich vooralsnog tot een opvallend gebouw voor de Scholingsboulevard langs de Wethouder Beversstraat (bouw begint binnenkort) en een wijkpark tussen Tuinwereld en De Twentsche Courant Tubantia.

Als Nettorama over circa een jaar is verhuisd naar de Kotmanplaats zal de oude fabriek waarin de supermarkt en andere winkels zijn gevestigd worden gesloopt. Het plan is hier woningen te bouwen. Op de hoek met de Zuiderval komt als entree van de wijk een appartementencomplex van acht tot tien lagen hoog. "We verwachten er in 2008 mee te beginnen." Het gebied Kotmanpark tussen de woningen en de Zuiderval heeft vooralsnog een kantoorbestemming. "Die is pas in beeld als Eeftink is ingevuld."

TCT
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Kwaliteit blablabla. Het schrappen van die kantoren boven de nieuwbouw van Kokkeler is een enorme knieval. In dit artikel een beetje opgeven over de hoge kwaliteitseisen, maar in werkelijkheid is er nog nauwelijks iets goeds gerealiseerd in het gebied. Alleen de (semi-) overheid (brandweer, ROC, De Woonplaats) heeft zijn nek uitgestoken.

"De omgeving van de Zuiderval moet dé toplocatie van Enschede worden voor wonen, leven en werken."

Laat me niet lachen. Iedereen weet dat de binnenstad, Roombeek en de stationsomgeving altijd hoger zullen scoren op al die punten. Daar had Toon wel iets kritischer vragen over mogen stellen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Hier het bouwbord van het pand van Volvo Furness Car wat aan de Zuiderval gaat komen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Nounou. Poeh poeh.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Laten we het erop houden dat het bij de rest past ;)
Martin

Bericht door Martin »

:puke:
TA
Member
Member
Berichten: 764
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

mijn god.... :cry:

en owweeh Invisible! :D
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Helmerhoeker schreef:Laten we het erop houden dat het bij de rest past ;)
Hetzelfde ambitieniveau!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Het scheelt dat dit soort gebouwen, gezien de constructie, ook weer vrij rap afgebroken kunnen worden...
Waarom verplaatst men eigenelijk het ziekenhuis niet naar de afslag van de A35? Is het nu misschien te laat voor, maar dat zou een mooie oplossing zijn voor de bereikbaarheid van het ziekenhuis en biedt ruimte voor verbetering van het stadserf en plaats voor bijvoorbeeld kantoren midden in de stad.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Al die garages krijg je daar met geen stok meer weg,goed bereikbaar,lekker in de etalage,maar mooie entree voor de stad?? :no:
Een lang wief is een ladder in huus!
Berealste

Bericht door Berealste »

:( I REST MY CASE :(
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Nou INVISIBLE, kom maar op met je verdediging!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja die heb ik meteen klaarliggen :P, vanaf dag 1 dat deze Zuiderval ontwikkeld zou worden, en er grootschallige saneringen plaatsvonden op deze voormalige vlakte.
Was er al bekend dat vanaf het eerste deel van de A-35, er een Mobiland/Autoboulevard ontwikkeld ging worden met bijkomende detailhandel (supermarkt en bouwmarkt).
En dat zou allemaal op de plek gebeuren waar nu deze 4 garage's hun onderkomen gevonden hebben, en gaan vinden.
Dus dat er nu en continu gesproken word over afbreuk van dit plan is dan ook de grootste onzin, juist dit plan (Kotmanplaats) geeft de Zuiderval een overzichtelijk karakter (en heeft heel wat tijd gekost voordat het uiteindelijk gerealisseerd werd).

Vandaag de dag, en ook voor het realiseren van dit plan, werd de "Zuiderval" behoorlijk gedomineert door Garagebedrijven die over een groot deel van deze straat hun Showrooms gelegen hadden.
Met dit plan word er juist een eenheid in deze straat gebracht, zodat voor de andere deelgebieden de indeling er een stuk beter uitgaat zien.

Een stad opbouwen heeft niet alleen te maken met "Hoogbouw en Huizen" bouwen van hoogwaardige architectuur.
Ook bedrijven en deelgebieden inrichten voor verschillende ondernemers is een belangrijk onderdeel hiervan, om een bepaald gebied aantrekkelijk te maken voor investeerders.
Kan me dus helemaal vinden in dit standpunt !!

PS : Gisteren stond er overigens een luchtfoto van Mobiland in de krant, en ik moet bekennen, ik herkende het eerst niet en dacht dat het ergens in het Zuiden van Europa was.
Laten we er dus eens het positieve van inzien, en blij zijn dat deze bedrijven nu gesitueerd zijn op 1 lokatie.
Waardoor er op de huidige lokatie's weer plaats gemaakt kan worden voor Nieuwbouw (Kantoren en Woningbouw).
Want dat is het uiteindelijke doel van dit project, het centreren van deze vorm van bedrijvigheid, zodat ergens anders weer ruimte onstaat.


Het enige waar ik zelf wat over op te merken heb is, het feit dat de kavel waar Huiskes-Kokkler zijn showroom opbouwd geen verhoogde showroom kent.
Daar had ik toch liever een markant hoekgebouw gezien, met showroom en daarboven een aantal kantoorverdiepingen.
TA
Member
Member
Berichten: 764
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Goedkope bebouwing langs Zuiderval in plaats van allure

Enschede heeft een traditie hoog te houden als het gaat om het invullen van grote open terreinen.

orten van de textielindustrie stond de gemeente voor de enorme opgave om tientallen hectares zwaar vervuild fabrieksterrein een passende bestemming te geven. Dat Nederland na 1973 ook nog eens te kampen kreeg met een stagnerende economie maakte het er bepaald niet gemakkelijker op. De kwaliteit van de bebouwing die tussen 1975 en 1990 rondom de binnenstad tot stand kwam, laat daardoor nogal te wensen over. Soms is er niet eens gezorgd voor een fatsoenlijke stedenbouwkundige inkadering. Het ziekenhuis aan de Haaksbergerstraat is uit kostenbesparing een bijna exacte kopie van het Martiniziekenhuis in Groningen. Dat het origineel een stadsrandziekenhuis is, kan nog altijd worden afgelezen aan het geheel ontbreken van gevels aan de straten rondom het terrein. Ook de toren van het Dishhotel is een kopie. Het origineel staat in zesvoud in Amstelveen. Het moge duidelijk zijn: de jaren '70 waren armoedige tijden voor de stad. Tegenwoordig lijken de bomen juist tot in de hemel te groeien. Het ene architectonische hoogstandje na het andere verrijst. Muziekkwartier, Twentse Welle, Bijenkorf en Holland Casino: Enschede walst glimmend van marmer, getint glas en gepolijst plaatstaal de eenentwintigste eeuw binnen. Aan de zuidkant van het centrum wordt in de schaduw van het bouwgeweld op Roombeek en bij het station gewerkt aan het invullen van de voormalige industrie- en rangeerterreinen langs de Zuiderval. Ook hier zijn de ambities terecht torenhoog. Ontwikkelaar BAM en de gemeente spreken van 'dé toplocatie van Enschede voor wonen, leven en werken'. Wie echter de aaneenschakeling van goedkoop uitgevoerde autoshowrooms en woningen ziet, kan niet anders concluderen dan dat er tussen wens en werkelijkheid nog een fikse kloof gaapt. Het is 'back to the seventies' langs de nieuwe toegangspoort van Enschede. Een gemiste kans waar we waarschijnlijk weer een jaar of dertig tegenaan moeten kijken.
Rik

Bericht door Rik »

Dat vind ik te kort door de bocht, de nieuwe brandweerkazerne en de woonplaatstoren mogen er tot nu toe zeker wezen..., maarja, die autogarages.... huilie!
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Beetje jammer dat alleen in de laatste paar zinnen wordt ingegaan op wat er goedkoop is aan de bebouwing langs de Zuiderval. Daar had inderdaad wat meer toelichting/nuancering bij gemogen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zie dat maar eens in 300 woorden te proppen. :oops:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie