Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

:D

Overigens heb ik nog allerlei curieuze Enschede-gerelateerde publicaties gekocht. 'k Zal hier wel een keer weer wat posten.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Doen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Nieuw boek Gerard Kokhuis over Twente in de Middeleeuwen

ALMELO - Hij is de tel een beetje kwijtgeraakt: het moet zijn 24ste of 25ste boek zijn, of daaromtrent. Maar hoe dan ook: het nieuwste boek van Almeloër Gerard Kokhuis ligt in de boekhandel. ‘Twente in de Middeleeuwen’ heet het, en volgens Kokhuis (75) is ’t het eerste boek dat voor Twente die hele periode van circa duizend jaar behandelt.

‘Deelstudies’ over aspecten van de Middeleeuwen in Twente waren er al wel: een dik boek over de geschiedenis van het klooster in Albergen, een boek over het klooster in Sibculo, etcetera. ‘Maar een totaal overzicht was er niet’, aldus Kokhuis. Daarom heeft hij zich daar maar aan gezet. Het is een vrij kloek boekwerk geworden (300 pagina’s) en zoals alle boeken van Kokhuis rijk geïllustreerd.

Hij heeft er lang aan gewerkt, al weet hij zelf niet precies hoe lang. ‘Je begint met materiaal te verzamelen en te lezen. En dan begint het idee te rijpen. Maar voor je gevoel ben je dan nog niet echt bezig.’ Met het schrijven is hij een goed jaar geleden begonnen.

‘Van een periode van duizend jaar kun je natuurlijk niet alles behandelen’, aldus Kokhuis, ‘het boek geeft een overzicht, de grote lijn.’

Toch blijkt dat bij lezing van het boek niet helemaal waar. Er is een ‘algemeen deel’, onder meer over het ontstaan van de marken in Twente, maar al gauw moet Kokhuis naar allerlei ‘deelfacetten’ van de Middeleeuwen in Twente, bijvoorbeeld het klooster in Albergen en bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van de diverse kastelen, havezathen en kerken in Twente.

Voorbeelden

Waarschijnlijk kan dat ook niet anders: je kunt wel een cultuurgeschiedenis schrijven van de Middeleeuwen in z’n algemeenheid (over geestelijkheid en adel, over de opkomst van de steden en daarmee de burgerij, over de feodale verhoudingen, over het geloof, etcetera), maar een cultuurgeschiedenis van de Middeleeuwen in Twente in z’n algemeenheid is eigenlijk niet goed mogelijk. Dan moet je al gauw naar de specifieke voorbeelden en naar bijzondere aspecten. Zo blijkt wel uit het boek van Kokhuis.

Neemt niet weg dat het boek dankzij het uitgebreide register en dankzij de verwijzing naar allerlei deelstudies wel degelijk een functie heeft voor de liefhebbers van de geschiedenis van Twente: je kunt erin opzoeken waar je iets meer over een bepaald onderwerp kunt vinden.

‘Het ontsluiten van de geschiedenis vind ik een belangrijk iets’, aldus Kokhuis, die daarmee de lijn voortzet als oud-docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs.

‘Twente in de Middeleeuwen’ is uitgegeven door Van de Berg, en kost 18,95 euro.
TCTubantia

Nou.  :P  :D  :D
Robert

Bericht door Robert »

Laatst gewijzigd door Robert op ma nov 07, 2005 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jakkes, iemand is me voor geweest!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 »

:) :)
Een goed begin heeft geen einde
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Brave Burgers! Batoo's Loten!
Reiken wij elkaar de hand,
Volg uw leuz' o! stadgenoten,
Die de vuige heerschzugt bant!
"Vrede, Vrijheid",
"Vrede, Vrijheid"
"Enschede, het Vaderland!"

Laatste couplet van de Marche van het Enschedese vrijcorps, gecomponeerd door Othmar ten Cate omstreeks 1782.

Hoezo civic pride?
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat boek van Trompetter over Mennoniete ondernemers is een geschenk uit de hemel!
Ik viel bijna om van verbazing toen bleek dat er hier in de UB een heuse Mennonietenzaal is. Er werken drie mensen de hele dag aan onderwerpen die met doopsgezinden te maken hebben. Wie betaalt dat allemaal? :?
Robert

Bericht door Robert »

Googlend op de naam Mennonietenzaal kwam ik terecht op http://www.bertkolkman.nl/ , erg de moeite waard. De Doopsgezinden is opzich best een interessant verschijnsel, het is niet mijn interesse maar het is volgens mij wel terecht dat er onderzoek naar wordt gedaan. Door die stroming - of hoe je 't ook wilt noemen - denk ik toch wel dat de maatschappij er anders uit is gaan zien. Opvallend is 't stukje op Wikipedia, de rioolput der encyclopediën.
De mennonieten zijn vergelijkbaar met de Amish, een strenge sobere levensstijl wordt nagestreefd. Dit betekend dat muziek, sport, dansen, kunst en dergelijke niet zijn toegestaan.[blablabla] In Nederland worden zij Doopsgezinden genoemd (en soms mennonieten).
Dat lijkt mij allemaal wat overdreven.
Robert

Bericht door Robert »

Zoektocht naar een werkend ideaal

Door Jan ter Haar

ENSCHEDE - Twee jaar worstelde hij met het boek. Deze zomer raakte Gerrit Kelhout (48) bevrijd van zijn last. De Enschedeër, technisch-natuurkundig ingenieur, zette een robuuste roman op de wereld. Het viel hem tegen een uitgever te vinden. Hij gaf het boek daarom uit in eigen beheer en in beperkte oplage. Dertig exemplaren is hij kwijt, twintig staan nog maagdelijk op de werkkamer.

Vanaf 1998 woont hij aan de Arcadialaan, de ecologische kern van de wijk Oikos. De plek is niet toevallig, Gerrit Kelhout was een van de grondleggers van Oikos.

Zijn boek Archimedes’ Punt (ondertitel: Zoeken naar een werkend ideaal) heeft alles met ideëel wonen te maken en met de hobbels op de weg er naar toe.

Hoe hij als wetenschapper in het wrochten van een roman verzeild raakte?

Beroepsmatig gezien was het inderdaad een grote stap. Van koelingsexperimenten met glasvezelkabels overschakelen op zoiets als het opbouwen van een spanningsboog in een fictief boek. Maar los van z’n werk is hij geboeid door spiritualiteit, filosofie, ecologie en de vormgeving van hun ideeën op wonen en stedenbouw.

Vanaf 1987 werkte Kelhout mee aan de verwezenlijking van de plannen voor Oikos. Niet als vooroploper, meer iemand die achtergronden wilde uitzoeken, zich verdiepen in experimenten elders, adviezen en rapporten samenstelde.

Z’n huis staat er vol mee. Allengs bouwde hij kennis en ervaring op, zeulde een steeds grotere voorraad aan bagage met zich mee.

De werkelijkheid toont dat slechts een deel van alle ideeën is uitgevoerd. ‘Gelukkig hadden we met Oikos hoog ingezet en hebben we althans hier aan de Arcadialaan toch een redelijk deel uitgevoerd gekregen,’ blikt hij terug.

En de rest? Kelhout: ‘Om te voorkomen dat al m’n opgebouwde knowhow voor niets zou zijn geweest, heb ik een aantal ideeën die mij zeer aanspraken, in een literaire vorm proberen te verpakken. Archimedes’ Punt is een moderne streekroman, bedoeld om mensen geïnteresseerd te krijgen in ecologisch samenleven en wonen.’

In het boek krijgen theorieën over sociocratie en de praktische toepassing van ecologie veel aandacht, achter in het boek zijn bijlagen opgenomen. Bijzonder vindt hij zelf het aangedurfd te hebben twee vergaderingen langdurig te beschrijven.

Zijn debuut op de boekenmarkt is uitgemond in een pil van circa 640 pagina’s.

Als beginner putte hij uit ‘Het geheim van de schrijver’ van Renate Dorrestein en verdiepte zich in scenarioschrijven en plots. De eerste versies legde hij voor aan een ‘manuscript-beoordelingsbureau’ in Amsterdam. Dat kostte hem twee keer een paar honderd euro, maar leverde voldoende respons op om het brouwen van het boek voort te zetten.

Zuslief zorgde voor een aquarel op het omslag, Gerrit zelf leverde een schilderij voor de achterflap.

‘Ik moest wel even slikken toen ik het boek niet meteen uitgegeven kreeg. Uiteindelijk in eigen beheer via Uitgeverij Boekenbent in Roosendaal heb laten drukken. Het was een apart gevoel toen ik de zending vervolgens thuis bezorgd kreeg, ligt opeens jouw geesteskind in de kamer opgeslagen.’

‘Aan de ene kant ben je voldaan want er staan heel goede ideeën in die ik, dacht ik, in een goede verhaalvorm heb verpakt. Anderzijds leg je zo’n boek je hele ziel bloot en voel ik me licht beschroomd. Voor een deel is het persoonlijk herkenbaar maar ik heb ook veel bedacht. Een thrillerschrijver moet je ook niet verwarren met de moordenaar.’

Het is voor hem nog te vroeg om te peilen hoe z’n roman door de buitenwacht wordt gewaardeerd. Er waren zeker van bevriende zijde complimenten bij. Door die lof weet hij heen te prikken. Hij merkt op mogelijk met z’n eerste boek te veel hooi op de vork te hebben genomen en twijfelt of hij de juiste literaire stijl heeft getroffen. ‘Ik ben wel verschrikkelijk benieuwd naar anderen ervan vinden.’

‘Archimedes’ Punt, auteur Gerrit Kelhout, voor meer informatie: telefoon 4 611 430 of archimedespunt@home.nl
(C) TCTubantia

Alhier meer informatie over het boek. De tekstpassage die is weergegeven maakt me niet echt wild, ondanks een kleine bibliofiele oplage van 50 exx. denk ik niet dat 'k er 29,50 voor ga neerleggen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Tsja...

Zeg Robert, ken je het fragment uit Land van katoen en heide over de raadskeur van 1660 in Enschede? Echt briljant grappig. Daar kan je een leuk verhaal van maken. Misschien...
Robert

Bericht door Robert »

M'n genealogiënartikel is bijna af en ben nu bezig met een koninklijke-bezoeken verhaal (o.a. gebaseerd op de artikelen van Wiegman in de Sliepsteen, maar ook op archiefmateriaal uit het Koninklijk Huisarchief). Van Deinse zal 'k er binnenkort eens bijpakken, 'k ben benieuwd. 't Zegt me zo niets.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het is een heuze achttiende-eeuwse klucht. Met veel gezuip, geknok, degengekletter en een sprankje liefde.
Robert

Bericht door Robert »

In de TCTubantia (Stad & Land) gister een artikel over 't nieuwe boek van de Buurserbeek. 't Lijkt me woest interessant, maar de prijs van 29,70 vind 'k echt veel te hoog.  :(
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik heb het ook gelezen. Leuk! Maar de prijs is inderdaad wat aan de hoge kant.
Heb je de fijne stukjes van Herman Haverkate over Hengelo ook gelezen?
Oei!
Robert

Bericht door Robert »

Alles op z'n tijd. Overigens spring ik 'n heel groot gat in de lucht vandaag, maar dat ga 'k niet in dit topic posten.  :D
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

PMmetje?
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Robert schreef:Alles op z'n tijd. Overigens spring ik 'n heel groot gat in de lucht vandaag, maar dat ga 'k niet in dit topic posten. :D
aaah toe nou........ mail het me dan...
Robert

Bericht door Robert »

Jou interesseert 't geen bal. @Errik, komt eraan.
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

mag ik dat zelf bepalen?
Plaats reactie