Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Afbeelding

Deze kende ik nog niet :) .
Waeske

Bericht door Waeske »

De Toekomst: Nieuw Nederland

Ooit was Nederland het walhalla voor de moderne architectuurliefhebber. Ontwerpers als Rem Koolhaas en MVRDV lokten met hun dwarse vernieuwingen geïnteresseerden van over de grenzen, die zich vergaapten aan onze architectuur en stedenbouw. De Vinex-wijk werd een internationaal begrip.
Maar de bouwtraditie in Nederland verandert. In de toekomst zal bouwen aan veel minder regels gebonden zijn. Burgers zullen steeds makkelijker hun eigen huis kunnen (laten) ontwerpen en bouwen. Wat gebeurt er wanneer particulieren en projectontwikkelaars, niet noemenswaardig gehinderd door overheid of welstandcommissies, grotere vrijheden krijgen? Hoe gaat Nederland er dan uitzien? Avontuurlijk, behoudend, smaakvol of smakeloos?

In Enschede is al een glimp van die toekomst te zien. De wijk Roombeek, die in 2000 van de aardbodem verdween door de vuurwerkramp, wordt er onder leiding van supervisor Pi de Bruijn herbouwd.

De Bruijn was als stedenbouwkundige nauw betrokken bij het ontwerp van de oorspronkelijke Amsterdamse Bijlmer en is als architect bekend van het nieuwe Tweede Kamer-gebouw en de uitbreiding van het Amsterdamse Concertgebouw. Hij koos er in Enschede voor het initiatief zo veel mogelijk aan de bewoners over te laten.
Wat voor huizen kiezen Nederlanders als ze het voor het zeggen hebben?

De documentaire Nieuw Nederland van IJsbrand van Veelen geeft een indruk van het toekomstige Nederland aan de hand van gesprekken met bewoners van Roombeek en met Pi de Bruijn.

maandag 6 februari 2006 19:45 Net 3
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Oeh, dat is wel interessant. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat moet ik niet vergeten te kijken.

Op Roombeek zie je dat heel veel mensen kiezen voor een traditioneel huis. Ondertussen laat iemand als de wijkagent van de Laares wel weer een architectonisch hoogstandje door BenthemCrouwel ontwerpen. Op Roombeek bleek ook dat mensen door een cursus moderne architectuur een andere kijk kregen op architectuur en vaker voor een bijzonder ontwerp kozen.
Met een hoge beeldregie kan je tot een gewenst beeld komen (Lonnekerspoorlaan) maar op Roombeek was gelukkig ook plaats voor mensen die traditioneler wilden bouwen. Ik vind het nu al een heel intrigerende wijk. Maar of we heel Nederland op deze manier moet volbouwen...  :?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik heb het niet zo op welstandsvrij particulier opdrachtgeverschap, tenzij er een hoge muur omheen gezet wordt.
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

-Bij de Roombeek is het toch al een drukke bedoening de laatste maanden .
Vandaag weer de grote sloop van de Grolsch met de gigantische kraan die daarbij gebruikt werd ( spectaculair zelfs ) .

-De vele bouwputten in dat gebied .

-Camera mensen zijn daar aan de order van de dag .
Vorige week zag ik er nog enkele rondlopen, maar ook deze week heb ik er al weer eentje opgemerkt . ( ook discovery is trouwens bezig met deze wijk voor een reportage ) .

Wel een oud bericht :
Maar er word waarschijnlijk nu nog steeds aan gewerkt .
Er staan weer grotte tanks binnen de poorten .

13 juli 2005
Transport van Grolschtanks naar Mexico
De komende weken worden de laatste opslagtanks, vaten en moutsilo’s van de Grolschfabriek in Groenlo weggevoerd.

De tanks van soms meer dan 25 meter lang en vijf meter diameter worden de komende weekeinden vervoerd. Net als de containers met pompjes en transportbanden.

De tanks worden vanaf Groenlo naar Lochem vervoerd en dan met een binnenschip naar de Eemshaven. Van daaruit gaat de complete beugellijn naar Mexico.

Het hele proces, van demontage tot transport en tot verscheping heeft Wagenborg in eigen hand.

De tanks worden ’s avonds in het weekeinde vervoerd.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Heeft er nog iemand gekeken? Ik heb het laatste kwartier gezien.
Robert

Bericht door Robert »

Shit, vanmiddag nog aan gedacht.  :(
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Zal wel op uitzendinggemist.nl komen :)
eazy

Bericht door eazy »

Ik heb gekeken naar het programma!

Een interview met Pi de Bruijn, enkele bewoners die gek waren van de jaren 30-bouwstijl en een aannemer van cataloguswoningen die niets moets hebben van dat moderne spul.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Shit ik heb dus net nog gelezen dat het er op kwam .
En wat doe ik .........ik mis het grootste gedeelte :( .

Nou jah als Enschedeer ken ik de wijk wel goed genoeg ;) .

Zag ook de laatste 10 minuten .
Wel apart trouwens wat ik ook niet echt een pluspunt vond .
Was dat het moderne huis met glasblokken een klassiek woningtype naast zich kreeg dat het patroon van dat moderne huis compleet verstoorde .

Tegen die glasblokken werd de muur van het andere huis gebouwd .
eazy

Bericht door eazy »

INVISIBLE schreef: Was dat het moderne huis met glasblokken een klassiek woningtype naast zich kreeg dat het patroon van dat moderne huis compleet verstoorde .

Tegen die glasblokken werd de muur van het andere huis gebouwd .
check hier
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door eazy op ma feb 06, 2006 9:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bata4

Bericht door Bata4 »

Voor iedereen die het gemist heeft morgen wordt het herhaald op Ned 1 ik dacht om 11:00 (niet om 23:00) uur.

Dat ze van al die aannemers nu net aannemer Kleine moeten kiezen, jammer hij is niet echt een dwarsdoorsnede van de moderne aannemer, daar hadden ze eigenlijk een tegenpool naast moeten zetten. Leuk om Pi de Bruin te horen en de vergelijkende filmpjes met de jaren 70 over de Bijlmer te zien.
eazy

Bericht door eazy »

Bata4 schreef:Voor iedereen die het gemist heeft morgen wordt het herhaald op Ned 1 ik dacht om 11:00 (niet om 23:00) uur.
woensdag 8 februari 2006 11:00 Net 1 (Herhaling)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Heb het nu wel gezien .
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Eekenhof

Afbeelding
Voorzieningencluster

(C) Robert 13-2-2006
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Eekenhof is een grote bouwput .

Ben zelf afgelopen weekend er ook weer geweest ( zoals wel vaker :) ) .

Heb ook het huis met de glazenbouwstenen bekeken die tegen de luifel van de andere is aangebouwd .
Vind het een rommelig aangezicht .
Die muur van het ''klassieke'' huis in de tuin is ook een gedrogt :( .

Even een weetje :) .
Wie wist er dat er achter het Roombeek, om precies te zijn ten Noorden van de Hulsmaatsstraat ook meer dan 30 hectare grond vrijligt voor bebouwing ???
Er word zelfs al gebouwd .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Heb het even opgezocht en volgens mij hoord het nog gewoon bij het project Roombeek .
Al had ik dat zelf nooit verwacht ( zo groot is dat terrein nog ) .

Afbeelding
Ik bedoel de bovenste 2 vlakken ( zelfs de lonnekerspoorlaan blijkt er nog door heen te lopen ) .

Zou een geweldig lange straat worden .
Die dus vanaf de singel tot helemaal aan het Deppenbroek gaat lopen :) .
Wat ik wel jammer vind is dat die maar aan 1 zijde bebouwd word .
Dacht dat het een gesloten straat zou worden .
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Wordt de Lonnekerspoorlaan niet de HOV-busbaan?
Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus »

De oude spoorlijn naar Oldenzaal wordt de ruggengraat van die nieuwe wijk. Hierover is de HOV-as naar Enschede-Noord gedacht. Langs deze weg komt een hoge stedelijke wand aan de ene zijde en aan de andere zijde groene velden, de Bleken.

Via Google gekopieerd van een andere plek (ergens bij projecten) op deze site.
Laatst gewijzigd door Kubus op di feb 14, 2006 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Plaats reactie