Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Winus schreef:2 Euro is geen geld. Zo heb ik laatst nog een Bosatlas voor 1 euro op de kop getikt. :)
Die heb ik vroeger eens uit de container bij school gevist nadat hij per ongeluk in de papierbak was gevallen die ik toevallig moets legen :oops:
Dat op 12 jarige leeftijd :(
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Robert, je bent een muggenzifter.
Ik heb ook de meest woeste Environplannen de revue zien passeren. In eerste instantie had men het gebouw gedacht op de plek waar nu het nieuwe muziekgebouw gaat verrijzen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bosatlassen zijn cool, iedere Nederlander zou er minstens 1 moeten hebben. :)
Laatst gewijzigd door Winus op wo jun 15, 2005 6:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Bedankt. Toch denk ik dat de meeste mensen wel weten dat de Oudheidkamer Twente gewoon bestaat. :roll:
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

;)
Tunneltje
Member
Member

Bericht door Tunneltje »

Robert schreef:Je kent het topic Oude foto's van OV toch wel neem ik aan?
Dag Robert,

Ja, dat topic ken ik, maar daarin staan vooral foto's van bussen en van de trams van de TET. Het gaat mij om treinen, overwegen, spooraansluitingen bij bedrijven, emplacementen (Enschede Noord, Enschede Aansluiteing, Enschede Zuid), etc. Ik hoop dat er reakties komen!

Groeten, Tunneltje
Robert

Bericht door Robert »

Nog een toppertje waar ik nog steeds niet aan toe was gekomen.

Stijging en daling op de maatschappelijke ladder
Een onderzoek naar de verticale sociale mobiliteit door Dr. F.  van Heek [Frederik, 19-12-1907, Enschede].

Eerste deel Methodologische beschouwingen en overzicht der belangrijkste gegevens.

Tweede deel Verticale sociale mobiliteit te Enschede een proeve van concreet onderzoek.

Leiden, E.J. Brill, 1945

Misschien de komende tijd wel wat scans of anderszinds interessate informatie hieruit.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

In één generatie van keuterboer naar bedrijfseconoom. Dát is pas sociale mobiliteit.  ;)
Robert

Bericht door Robert »

:oops:

:lol:

Overigens hadden 'wij' rond 1850 3 waren in de Marke. Dus.  :D
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Best fraai, zeer zeldzaam (uit 1900). Ook is er een herziene versie uit 1948 in druk verschenen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Was het leuk op de boekenmarkt?  :)
Robert

Bericht door Robert »

Achternaam Voornaam Titel Uitgever Plaats van uitgifte Jaar:
Abels, e.a. Drs. P.H.A.M. Van verhaal naar verhaal rondom Enschede twee fietsroutes met literaire routebeschrijving Paul Abels en Georg Hartong Enschede 2004 884
Benders J.F. Bestuurscultuur en schriftcultuur Een analyse van de bestuurlijke verschriftelijking in Deventer tot het eind van de 15de eeuw Ijsselacademie Kampen 2004 885
Jans Jan Bouwkunst en cultuur N.V. de Arbeiderspers Amsterdam 1934 886
Jans Jan Volkscultuur en bouwkunst N.V. de Arbeiderspers Amsterdam 1938 887
Schuiling R. De grenzen van de provincie Overijssel en hare landschappen Tijdschrift Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap Utrecht 1901 888
Küpers Rob Het proces Huttenclaas Van de Berg Enschede 1993 889
Heymans J. Oorlog op Pathmos De Oare útjouwerij Enschede 1998 890
Delden, van Benno Enschede, de hooge heeren en 't Sociëteit Tijdsbeeld van het voorbije Enschede [gesigneerd?] Uitgeverij Broekhuis Hengelo 1990 891
VORG VIO 1 - Veldnamen in Hasselt Uitgeverij Waanders Zwolle 1980 892
Clevis, e.a. Hemmy Overijssels Erfgoed Archeologische en Bouwhistorische Kroniek 2002, 2003 Stichting Promotie Archeologie Zwolle 2002 893
Smissaert Jhr. Mr. H. Vereeniging tot behartiging van de belangen van het personeel verbonden aan de machinefabriek van Gebr. Stork & Co. te Hengelo 1881-1906 Geschiedkundig overzicht van hare wording en ontwikkeling Mouton & Co. 's-Gravenhage 1908 894
Hesselink B. Een priester onder de arbeiders Alfons Ariëns te Enschede van 1886 tot 1901 Twents-Gelders Textielindustrie-museum Enschede 1980 895
Assumburg, van Hans Met schering en inslag Een textielfabriek in woord en beeld G.F. Callenbach N.V. Nijkerk 896
Berghege H. """Twente zingt"" Liederen van H. Berghege uit den bundel ""Uit het land van den Tubant"" op muziek gezet door L. de By" C.G. Campagne's Uitgeverij Enschede 897
Mhoa..
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

:D
Robert

Bericht door Robert »

Het Vereeniging-gedenkboek van Stork is wel tof, 'k heb nu alle gedenkboeken die verschenen zijn (1894, 1908, 1922, 1948, 1968 en 1988), dat kan lang niet iedereen zeggen. En dat 't een beetje Hengelo is, achja.  :P
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Wat zijn er toch een boel leuke uitgaven hè?  :)
Robert

Bericht door Robert »

[offtopic]He he[/offtopic]

Leuke uitgave over de uitbreiding van het Enschedees belastingkantoor. Geen standaard boekje maar eens wat vernieuwends. Wel wat prijzig.

Verder wil ik 't boekje Veldnamen in Enschede nog even noemen voor iedereen die zich een beetje wil verdiepen in 't verleden. Zwaar interessante materie, maar de vraag is alleen hoe betrouwbaar het is en wat (zo af en toe) de betekenissen van de verhaalde namen zijn.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

:D

Ga je die van Delahaye kopen, Robert?
Robert

Bericht door Robert »

Nou, het kan wel weer lukken voor de komende tijd.  8)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jij spoort niet man. Wat een geld kost die hobby van je! Wordt toch lid van de bieb, bibliofiel!
Maar neem je die van Delahaye, of niet?
Robert

Bericht door Robert »

Ik heb 'n acceptgiro gekregen van de bieb, moet nu opeens gaan betalen nu ik 18 wordt. Nou, mooi niet dus. Fuck de bieb. Bibliotheken zijn 's nachts gesloten, dan heb je d'r toch niets aan? Tijd om d'r zelf 1 te beginnen. Deze, m.u.v. Revius' Daventria, waren nog niet verschrikkelijk duur hoor. Delahaye neem ik natuurlijk niet. Geen geld voor (over).
Jij spoort niet man.
Dat zal ik maar niet al te persoonlijk opvatten.
Plaats reactie