Gezocht / Wat is dit?
Re: Gezocht / Wat is dit?
Misschien is deze winkel nog in het telefoonboek terug te vinden en zoeken op huisnr. 110?
Re: Gezocht / Waar is dit?
Nee tot voor kort was het monument er nog. Ik heb vorige week nog gezien dat een aannemersbedrijf bezig was de rest van het monument te verwijderen. Deze vraag werd ook gesteld in de ledenvergadering van de Stichting Historische Societeit Enschede Lonneker, maar niemand was daarvan op de hoogte. Voor een foto van het oorspronkelijk monument zie:enschedeinansichten schreef:Arie, volgens mij is dit al jaren zo en ik heb altijd gedacht dat het iets met de vuurwerkramp had te maken.Arie schreef:Bij mijn fietstocht gistermiddag langs de brandweerkazerne aan de Hengelosestraat zag ik dat een gedeelte van het monument op de muur is verdwenen (zie foto).
Het was een reliëf in Franse kalksteen. tonende een haan met oplaaiende vlammen en drie brandweermannen van de beeldhouwster Marie H. van Eyl-Eitink. zie: http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06bh
Waar is dit monument gebleven? Wordt het misschien overgebracht naar de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval?
http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06bh
Als ik me niet vergis is er na de ramp wel een herdenkingsplaquette geplaatst, die later naar de kazerne in zuid is verplaatst.enschedeinansichten schreef:Arie, volgens mij is dit al jaren zo en ik heb altijd gedacht dat het iets met de vuurwerkramp had te maken.
Dat klopt, dat was deze plaqeutte. bron: http://www.mijnalbum.nl/Album-4G6WWXKZ- ... verig.htmlSpruwel schreef:Als ik me niet vergis is er na de ramp wel een herdenkingsplaquette geplaatst, die later naar de kazerne in zuid is verplaatst.enschedeinansichten schreef:Arie, volgens mij is dit al jaren zo en ik heb altijd gedacht dat het iets met de vuurwerkramp had te maken.
- Bijlagen
-
- Foto-HPRX6CQY.jpg (56.09 KiB) 6797 keer bekeken
Het gaat dus om deze gevelsteen wat is verdwenen. Het was een reliëf in Franse kalksteen. tonende een haan met oplaaiende vlammen en drie brandweermannen van de beeldhouwster Marie H. van Eyl-Eitink.
- Bijlagen
-
- gevelsteen brandweer enschede.jpg (27.91 KiB) 6764 keer bekeken
Gevonden!Arie schreef:Misschien is deze winkel nog in het telefoonboek terug te vinden en zoeken op huisnr. 110?
De sigarenzaak was van Krabbe.Veteraan schreef:Gevonden!Arie schreef:Misschien is deze winkel nog in het telefoonboek terug te vinden en zoeken op huisnr. 110?
In het adresboek van 1939 (buurtboek Velve -Lindenhof) wordt op 108 aangegeven J.G. de Vet gereedschapwerker
en op 110 H.G. Krabbe Assurantien .
Krabbe had veel kinderen dus ik denk dat hij de sigarenzaak er bij deed.
In het telefoonboek van 1950 staat op 110 ook nog H.G.Krabbe assurantien
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Veteraan, nu heeft de foto nog meer (emotionele)waarde.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ja, dat is beslist waar. Aanvankelijk wist ik alleen dat mijn vader en zijn broer op de foto staan, maar ik wist niet eens of de foto in Enschede (of nog bij familie in Steenwijk) was gemaakt. Nu is het plaatje toch een stuk completer!
Misschien gaat deze gevelsteen naar brandweerkazerne Noord? Zie onderstaand bericht:Arie schreef:Het gaat dus om deze gevelsteen wat is verdwenen. Het was een reliëf in Franse kalksteen. tonende een haan met oplaaiende vlammen en drie brandweermannen van de beeldhouwster Marie H. van Eyl-Eitink.
Eerste steenlegging nieuwe brandweerkazerne
Datum: 22 Mei 2012
Op feestelijke wijze is dinsdagochtend symbolisch de eerste steen gelegd van de nieuw te bouwen brandweerkazerne Noord. Sinds januari van dit jaar is aan de bouw van de nieuwe kazerne aan de Lijsterstraat begonnen. De bouw moet volgens de planning aan het eind van dit jaar zijn afgerond. De kazerne wordt 24 uur per dag bemand door brandweermensen. Met de komst van de nieuwe kazerne zal die aan de Hengelosestraat haar deuren sluiten. Het is nog onduidelijk wat er met het gebouw aan de Hengelosestraat gebeurt.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... temID=9422
en dat doen ze zonder overleg met ons!
Arie schreef:Het gaat dus om deze gevelsteen wat is verdwenen. Het was een reliëf in Franse kalksteen. tonende een haan met oplaaiende vlammen en drie brandweermannen van de beeldhouwster Marie H. van Eyl-Eitink.
Ik hoorde van een brandweerman dat de gevelsteen bijna in de container is beland.
Verhuizing naar zuid was not done omdat de architect

Maar het is dus gered door de brandweer en krijgt nu inderdaad een plekje in Noord.
Gelukkig maar, want het is toch jammer dat zoiets zou verdwijnenfrank n schreef:Arie schreef:Het gaat dus om deze gevelsteen wat is verdwenen. Het was een reliëf in Franse kalksteen. tonende een haan met oplaaiende vlammen en drie brandweermannen van de beeldhouwster Marie H. van Eyl-Eitink.
Ik hoorde van een brandweerman dat de gevelsteen bijna in de container is beland.
Verhuizing naar zuid was not done omdat de architectvond dat de gevelsteen niet in het plaatje van de kazerne zou passen.
Maar het is dus gered door de brandweer en krijgt nu inderdaad een plekje in Noord.

Niet alleen jammer, maar schandalig dat er zo slordig met oude "spullen" wordt omgegaan.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Ik heb die vraag ook aan de brandweer gesteld en je weet nooit of dat effect heeft gehad. 

Ik vond onderstaande afbeelding op deze site: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... t=lonneker
met als titel: klederdracht van Lonneker, Losser enz.
voorts met vermelding: Straattafereel met de verkoop van marktwaar. Linksvoor een zittende vrouw bij een mand met groente. Achter haar een staande vrouw met een mand. Rechts een staande vrouw met een kip in de hand en rechts van haar een meisje met hooi of gras in haar schort. Het meisje staat voor een paard dat voor een wagen gespannen is. Op de wagen staan zakken en een mand en zit een jongetje. Op de achtergrond zijn een man en vrouw en huizen waarboven een kerktoren uitsteekt te zien.
Ik vraag mij af of dit straattafereel wel in Lonneker of Losser is. Welke kerktoren is op de afbeelding te zien?
voorts met vermelding: Straattafereel met de verkoop van marktwaar. Linksvoor een zittende vrouw bij een mand met groente. Achter haar een staande vrouw met een mand. Rechts een staande vrouw met een kip in de hand en rechts van haar een meisje met hooi of gras in haar schort. Het meisje staat voor een paard dat voor een wagen gespannen is. Op de wagen staan zakken en een mand en zit een jongetje. Op de achtergrond zijn een man en vrouw en huizen waarboven een kerktoren uitsteekt te zien.
Ik vraag mij af of dit straattafereel wel in Lonneker of Losser is. Welke kerktoren is op de afbeelding te zien?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dit is een ansichtkaart en volgens mij is er niets wat op oud Twente wijst.
Standaard kaartje met snel te wijzigen opdruk.
Standaard kaartje met snel te wijzigen opdruk.
Mooie kaarten, Arie en Willem.
Lonneker, Losser, enz ..... kan dus overal zijn.
Maar die bergen en dat dorpje aan de voet van de berg, bij het water .... ja, dat is duidelijk Enschede ... in mijn dromen!

Lonneker, Losser, enz ..... kan dus overal zijn.
Maar die bergen en dat dorpje aan de voet van de berg, bij het water .... ja, dat is duidelijk Enschede ... in mijn dromen!

- Bijlagen
-
- Lonneker, Losser, enz..JPG
- (14.22 KiB) 310 keer gedownload
In het boek "Klederdracht in Overijssel" staat de zelfde afbeelding(zonder het bordje van Lonneker) maar met een andere tekst nl"Arie schreef:Ik vond onderstaande afbeelding op deze site: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... t=lonneker
Deze figuren ,door Bing en Braetin in Oldenzaal gesitueerd, laten o.m. de mannen-en vrouwenkleding uit de arbeidende klasse zien plus die van een boerenvrouw. de laatste ook weer met een cornetmuts.
De cornetmuts is de "oermuts" Deze was tot ongeveer 1850 in bijna heel Nederland gelijk. Hieruit zijn de verschillende mutsen ontstaan. Een Enschedese muts is anders dan een Rijssense
En de uitdrukking "wel 't breed hef leut breed hang" komt ook hier weg.
Hoe rijker de boer hoe langer de achterstrook.
Dus antwoord op de vraag.Het tafereel is in Oldenzaal gesitueerd.
nog even ter aanvulling, De prent staat drie keer achter elkaar op de site met een andere tekst.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Op mijn fietstocht via Lonneker naar Overdinkel kwam ik gisteren onderweg dit beest tegen. Ik dacht eerst dat het een soort lama was maar ik ben niet zo bekend in de beestenfamilie. Wat is dit voor een soort beest?