Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4262
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Onverharde landingsbaan ? Terug naar de dertigerjaren.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: do mei 23, 2024 8:23 pm Onverharde landingsbaan ? Terug naar de dertigerjaren.
voor oefeningen, ik denk dat dan een F35 er niet daadwerkelijk op gaat landen. Misschien afwerpen oefenbommen?
zie ook: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~ab0baede/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Arie schreef: do mei 23, 2024 8:58 pm
enschedeinansichten schreef: do mei 23, 2024 8:23 pm Onverharde landingsbaan ? Terug naar de dertigerjaren.
voor oefeningen, ik denk dat dan een F35 er niet daadwerkelijk op gaat landen. Misschien afwerpen oefenbommen?
zie ook: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~ab0baede/
Op Deelen zou ook ruimte moeten komen voor een zogenoemde dirt strip. Dat is een onverharde landingsbaan waar transportvliegtuigen kunnen landen en opstijgen. zie: https://www.gld.nl/nieuws/8096366/drone ... gelderland
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Spoedklus op Twente Airport: middelgrote vliegtuigen mogen van inspectie niet meer opstijgen

Na grote toestellen mogen nu ook middelgrote vliegtuigen niet meer opstijgen op Twente Airport. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het certificaat voor dit type toestellen, die vooral worden gebruikt voor vakantievluchten binnen Europa, ingetrokken. In allerijl neemt de luchthaven nu maatregelen, die ervoor moeten zorgen dat de toestellen weer mogen opstijgen.

Rutger Borgerink
RUTGER BORGERINK
REDACTEUR
VANDAAG 19:29
AANGEPAST, VANDAAG 19:31
Het zogenoemde C-certificaat voor Twente Airport werd op 11 april deels ingetrokken, maar het besluit is nu pas bekendgemaakt door het bestuur van de luchthaven. De middelgrote toestellen mogen nog wel landen, maar niet meer opstijgen. Dat betekent dat de 'vakantievliegtuigen' voorlopig ook niet meer geparkeerd kunnen worden op Twente Airport. En dat terwijl die parkeerinkomsten voor de luchthaven een belangrijke bron van inkomsten zijn.

Striktere interpretatie
"De inspectie is tot een striktere interpretatie gekomen van het veiligheidscertificaat", zegt een woordvoerder van de gemeente Enschede, mede-eigenaar van het vliegveld. "Internationale regelgeving rond veiligheid op vliegvelden schrijft voor dat ook voor dit type vliegtuigen draaiplatforms nodig zijn. Daarom heeft de inspectie een beperking opgelegd op dit veiligheidscertificaat."

Om middelgrote vliegtuigen te mogen laten landen én weer op te mogen laten stijgen, moet Twente Airport eerst draaipaden aanleggen. Dat wordt nu met spoed gedaan en kost de luchthaven ruim een half miljoen euro. "Indien de luchthaven afziet van deze investering, vallen er per direct inkomsten weg van ten minste 150.000 euro per jaar", schrijft het gemeentebestuur van Enschede.

Juridisch gevecht met inspectie
Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waren eerder langere tijd met elkaar verwikkeld in een juridische strijd. Dat ging om de vraag of grote widebodyvliegtuigen, zoals een Boeing 747, zomaar mogen opstijgen vanaf de luchthaven. De rechtbank bepaalde uiteindelijk dat er eerst grote draaipaden moeten komen voor de widebodyvliegtuigen. Kosten: zo'n 2,5 miljoen euro.

F 35 on runway
LEES OOK
Defensie wil Twente Airport gebruiken als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen
Twente Airport besloot vanwege die hoge kosten de draaipaden niet aan te leggen. Sindsdien landen er geen widebodyvliegtuigen meer op de luchthaven. In 'coronajaar' 2020 werden er nog zes Boeings 747 op Twente Airport gestald, maar later bleek dat de luchthaven daar helemaal niet de juiste papieren voor had.

Goedkopere draaipaden
De draaipaden die nu in allerijl worden aangelegd, zijn met een half miljoen euro beduidend goedkoper dan die voor de 'widebodys'. Dat komt doordat het om smallere draaipaden voor kleinere vliegtuigen gaat, zegt een woordvoerder. Het is de bedoeling dat vanaf 4 juni de middelgrote vliegtuigen weer mogen opstijgen én landen op de luchthaven bij Enschede.

De extra kosten voor de draaipaden komen bovenop de al slechte financiële situatie van Twente Airport. Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet. bron: https://www.1twente.nl/artikel/4420744/ ... -opstijgen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4262
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

ook hier regeltjes en regeltjes. Open dat vliegveld en wel direct.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Startbaan op Twente Airport met spoed verbouwd: grote vliegtuigen kunnen nu ook opstijgen
Vliegveld Twente heeft afgelopen week in grote haast en stilte de start- en landingsbaan aangepast zodat er grotere vliegtuigen mogen landen én opstijgen. De twee zogeheten turnpads (extra ruimte aan de uiteinden van de baan om toestellen te kunnen draaien) kosten 550.000 euro. Twente Airport vraagt de gemeenteraad en Provinciale Staten daar niet moeilijk over te doen, ook al is het tegen de spelregels in gegaan.

Frank Timmers 04-06-24, 13:43 zie: https://www.tubantia.nl/enschede/startb ... ~a6253f52/
Vliegveld Twente De nieuwe turnpads (het lichtgrijze asfalt, boven de startbaan) op Twente Airport zijn vorige week met spoed aangelegd 4-6-2024.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4262
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef: za jun 01, 2024 9:07 pm ook hier regeltjes en regeltjes. Open dat vliegveld en wel direct.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Stil gerommel rond Twente Airport: alles lijkt te moeten wijken voor de droom van het vliegen
Vliegveld Twente De start- en landingsbaan op Twente Airport.jpg
De start- en landingsbaan op Twente Airport. © Cees Elzenga

Wordt Twente een (militaire) luchthaven ingerommeld? Die indruk ontstaat na het lezen van het verhaal over de schimmige aanleg van ‘turnpads’: draaiplatforms die uit de kluiten gewassen vliegtuigen voldoende ruimte moeten geven.

Teun Staal 09-06-24, 09:28 Laatste update: 10:09
Twente Airport is bijna twintig jaar na het vertrek van Defensie een afgeslankt vliegveldje, dat ondanks miljoeneninvesteringen maar niet van de grond wil komen. Maar in de tijd die is verstreken sinds eind 2007, toen de laatste militair de deur achter zich dichttrok, is de wereld ingrijpend veranderd. En dus lonkt Defensie weer naar de gesloten vliegbasis.

Geen eeuwige vrede
Want: verkeerden we na de val van de Berlijnse Muur in de waan dat Europa nooit meer het decor van oorlog en conflict zou zijn, inmiddels weten we dat eeuwige vrede een illusie is. Rusland en Oekraïne staan elkaar naar het leven en dus voorzien we de bedreigde en bevriende Zelensky van materieel en munitie om zijn agressor het hoofd te bieden. Maar er is meer nodig. Defensie zoekt een ‘reserveluchthaven’. En zie: Twente, eerder afgedankt omdat er ten koste van 2500 banen bezuinigd moest worden, heeft de hand opgestoken.

Half miljoen euro
Tegelijk zijn er op voorspraak van de Inspectie Leefomgeving en Transport van die turnpads nodig om grotere toestellen te kunnen blijven ontvangen. Die dingen kosten meer dan een half miljoen, op te hoesten door de gemeente Enschede en de provincie Overijssel als vliegveldeigenaren, en worden nu in alle stilte en haast aangelegd.

Daar moeten we maar niet te moeilijk over doen, viel te lezen. Terwijl de asfalteermachines draaiden, werd ook de gemeenteraad maar even geïnformeerd. Het vaderlijke advies van het college luidde om geen zienswijze (lees: bezwaar) in te dienen. Er is een begrotingswijziging nodig voor die turnpads, maar ze leveren ook geld op. Dus moet de politiek zich maar schikken.

Ajax-Feyenoord
Vanuit die hoek bleef het muisstil. Dat hebben we rond het ooit verhitte vliegvelddossier wel anders meegemaakt. De strijd voor en tegen een luchthaven was jarenlang een soort Ajax-Feyenoord, zoals cabaretier Herman Finkers ooit schetste.

Maar de wereld is dus veranderd. Twente liet bij het vliegveld een miljonairswijk, een nieuw natuurgebied en een evenemententerrein aanleggen, maar wil blijven vliegen. Met gevechtsvliegtuigen en middelgrote toestellen. Alles lijkt te moeten wijken voor de heilige graal. Zelfs het debat.
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/stil-g ... ~a7565295/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4262
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Niet het vliegen is het doel maar de werkgelegenheid.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1296
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef: zo jun 09, 2024 10:27 pm Niet het vliegen is het doel maar de werkgelegenheid.
Bereik je dat met dit vliegveld? Kijk eens naar airport Groningen of MAA...is daar een explosie aan werkgelegenheid?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4262
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Werkten er eerder niet duizenden militairen en burgers ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1296
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef: ma jun 10, 2024 7:42 pm Werkten er eerder niet duizenden militairen en burgers ?
Die werkten er maar door bezuinigingen werkten ze er niet meer. Maar dus zonder subsidie is dit vliegveld niet rendabel te krijgen. Ooit zonder staatssteun dit vliegveld in de groene cijfers beland? Kost dus gemeenschapsgeld die ook beter ingezet kan worden.
Een goed begin heeft geen einde
hans
Member
Member
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

maar dat gebeurt niet.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Straaljagers boven Twente; de ontwikkelingen in 6 belangrijke citaten: ‘We moeten onze bijdrage leveren’
Dit zijn de belangrijkste citaten over de mogelijke terugkeer van de Luchtmacht op Twente Airport. Ze komen uit een door meer dan honderd mensen bezochte informatieavond die Defensie tot woede van Twentenaren helemaal in Zwolle hield. Over het geluid van de F35 zegt de generaal: „Ik denk niet per se dat het meevalt. Maar deze tijd vraagt om een andere afweging.”

Frank Timmers 12-06-24, 08:30
1. Plekken van vroeger
Dit zei generaal Menno Kersbergen over vliegveld Twente als mogelijke uitvalsbasis voor gevechtsvliegtuigen. Kersbergen is de baas van het Defensie Ondersteuningscommando dat als taak heeft voor oefenterrein te zorgen. Hij is dus een hoofdpersoon als het gaat om waar in Nederland Defensie meer ruimte moet krijgen om sterker te staan tegenover de vijand.

De generaal: „We hebben gekeken naar plekken die we niet meer gebruiken. Door het aantal oefeningen dat we doen, de geluidsoverlast en de stikstofbeperkingen, kijken we nu ook naar plekken waarvan dachten dat we ze nooit meer zouden gebruiken. Maar nu willen we deze plekken weer gaan gebruiken. Daarom denken we nu ook aan Twente.”

2. Fair Share
Dit zei gedeputeerde Erwin Hoogland van de provincie over de rol die Overijssel volgens hem moet spelen.

De bestuurder: „Veiligheid heeft zijn prijs. We leven in een veranderende wereld. Dat betekent dat elke provincie moet helpen. Andere provincies, zoals Brabant, doen al heel veel voor onze veiligheid. Iedereen moet zijn eerlijke bijdrage leveren. Wij ook. We moeten dus kijken naar de mogelijkheden die we voor Defensie hebben. We hebben nog plekken zoals luchthaven Twente. Dit was vroeger een militaire luchthaven. Ik heb er begrip voor dat ze Twente hebben meegenomen in hun plannen. De F35 kan daar landen als uitwijkluchthaven.”

3. Goedmaken
Er waren tientallen mensen uit Twente, ondanks de afstand. Dit is wat een vrouw uit Hengelo zei.

De Hengelose: „Vanaf vliegveld Twente naar Zwolle is het een uur rijden. Hoe logisch is het om de informatiebijeenkomst in Zwolle te houden en niet in Enschede of Hengelo? U moet er eens over nadenken hoe u dat kunt goedmaken. Hier is niemand van mijn buren. We zijn niet goed geïnformeerd en het is te ver weg. Dat vind ik zorgelijk.”

4. Om het geld
Dit is wat een directe omwonende zei.

De omwonende: „Enschede en Overijssel zijn eigenaar van het vliegveld. Het is één groot financieel drama. Sinds Defensie weg is, is er nooit winst gemaakt. De provincie en de gemeente willen iets anders dan de mensen in Twente. Geld is hun belang. Dat wil ik toch even zeggen. We weten ook dat de F35 meer lawaai maakt en Berghuizen in Oldenzaal had al veel last van de F16’s.”

5. Het lawaai
Generaal van Kersbergen ging in op de overlast. Dit zei hij.

De generaal: „Het geluid van de F35 ten opzichte van de F16: sommigen zeggen dat het meevalt, ik denk niet per se dat het meevalt. Het maakt ander geluid, maar zal nog steeds niet aangenaam zijn. Ik begrijp de overlast heel goed, maar ik wil benadrukken dat het andere tijden zijn geworden. Dat leidt ook bij u misschien tot een andere afweging.”

6. Tijdelijk of permanent
Kolonel Roy Hemmelder is strategisch beleidsadviseur bij Defensie. Hij legde uit dat Defensie blij is met de bijdrage die Overijssel en Enschede willen leveren met Twente Airport als uitwijk- of reservevliegveld.

De kolonel: „Maar wij zijn uit onszelf op deze plek uitgekomen. We onderzoeken niet alleen tijdelijk gebruik van het vliegveld, maar ook permanent gebruik. Ook gaat het niet alleen om F35, maar meer toestellen, ook vliegtuigen van bondgenoten. We hebben in Nederland ruimte nodig voor 2300 extra sorties. Een sortie is een start en een landing van één toestel. We zoeken inderdaad ook een reservevliegveld. Daar zullen per jaar 500 sorties nodig zijn.”

Eind dit jaar, begin volgend jaar moet duidelijk zijn welke rol Twente gaat spelen. Lees meer over de urgentie hier.
bron: https://www.destentor.nl/enschede/straa ... ~aa06890b/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21715
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Kassa! KLM Cityhopper parkeert probleemtoestellen een tijdje op Twente Airport
MET VIDEODaar is er dan toch weer een. Op Twente Airport is dinsdagochtend een KLM Cityhopper geland. De eigenaren van het vliegveld zijn opgelucht, want eindelijk rinkelt de kassa weer een keertje. Het toestel parkeert er voor langere tijd. En vanmiddag komt er nog een achteraan. Het hing allemaal aan een zijden draadje.

Frank Timmers 11 jun. 2024
Even na half tien arriveerde vanaf luchthaven Schiphol de Embraer E195-E2, een groter passagierstoestel met 132 plaatsen. KLM gebruikte dit vliegtuig voor vluchten binnen Europa. Vanmiddag na half twee volgt er nog één van dit type, als het weer het toelaat. KLM parkeert ze voor langere tijd op Twente Airport.

Opgelucht
De gemeente Enschede en provincie Overijssel zijn opgelucht. Eindelijk komt er weer parkeergeld in het laadje. Parkeren is een van de zes pijlers waarmee vliegveld Twente uit de rode cijfers hoopt te komen. Enschede en Overijssel zijn eigenaar van het terrein en passen de tekorten bij.

Het bestuur van Twente Airport wil niet zeggen hoeveel er met het parkeren door KLM Cityhopper wordt verdiend. Een woordvoerder laat weten dat er voor dit jaar gerekend wordt op 100.000 euro aan parkeerinkomsten. In hoeverre dat nu wordt gehaald zal blijken in de voortgangsrapportage komend najaar.

Maar het had weinig gescheeld of het was er niet van gekomen. De provincie - het gezag als het gaat om starten en landen op Twente Airport - kreeg het aan de stok met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Die liet in april weten dat toestellen uit de C-categorie - waaronder de Embraer - op Twente niet mogen parkeren.

Aan de laars gelapt
Het vliegveld voldoet namelijk niet aan de veiligheidseis dat er draaibanen zijn om de baan snel vrij te kunnen maken. Daarop besloot het vliegveld-bestuur inderhaast voor tegen de half miljoeneuro deze banen aan te leggen, waarbij ze regels aan de laars lapte om maar geen vertraging op te lopen. De politiek werd pas geïnformeerd toen het werk al vrijwel was voltooid.

Eind vorige week keurde de Inspectie de draaiplatforms goed. Met een week vertraging arriveerde vanochtend het eerste toestel.
Vliegveld Twente PH-NXA KLM Cityhopper landt op vliegveld Twente. Op de achtergrond ontmantelt AELS afgedankte toestellen. De Cityhopper wordt er enkel geparkeerd. 2024.jpg
PH-NXA KLM Cityhopper landt op vliegveld Twente. Op de achtergrond ontmantelt AELS afgedankte toestellen. De Cityhopper wordt er enkel geparkeerd. Er is vervroeg motoronderhoud nodig.
PH-NXA KLM Cityhopper landt op vliegveld Twente. Op de achtergrond ontmantelt AELS afgedankte toestellen. De Cityhopper wordt er enkel geparkeerd. Er is vervroeg motoronderhoud nodig. © Vincent Jannink
Reactie KLM
In een schriftelijke reactie laat KLM weten: „KLM parkeert vanaf begin juni een aantal Embraer 195-E2-vliegtuigen voor langere tijd op Twente Airport. Nu zullen het er eerst twee zijn, maar we verwachten dat het er volgend jaar wat meer zijn.”

De reden voor het parkeren ‘is een wijziging in het onderhoudsschema van de motoren’. De motoren zullen eerder dan aanvankelijk gepland worden onderhouden door fabrikant Pratt & Whitney. Dat heeft te maken met een probleem met de motoren, waarvan KLM geen details wil prijsgeven. De vliegveiligheid is volgens een woordvoerster niet in het geding.

Onderhoud nodig
KLM Cityhopper heeft 18 van dit type Embraers en nog zeven in bestelling. Volgens een woordvoerder speelt het vervroegde onderhoud wereldwijd. „Meerdere luchtvaartmaatschappijen hebben ermee te maken.” De Nederlandse toestellen ‘worden geparkeerd op Twente Airport terwijl de motoren in onderhoud zijn'. KLM: „Samen met Pratt & Whitney en Embraer werken we er hard aan om het motorenonderhoud te versnellen en het parkeren te beperken.”

Vorig jaar moest KLM langere tijd deze toestellen aan de grond houden vanwege kinderziekten van de nieuwe motoren. Volgens een woordvoerster hebben de huidige problemen daar niet mee te maken. bron en video op: https://www.tubantia.nl/enschede/kassa- ... ~a22d62f4/
Plaats reactie