Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Kleurtje pas mooi bij de flat aan het einde van de Zuiderval :-)
Even wachten tot het af is en dan pas oordelen... Misschien wordt de rest wel roze :-o
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Echt niks waarvan ik nou zeg 'wauw' :(
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Q. schreef:
Amrezzz schreef:nee dat is wat: :lol: AMSTERDAM :ohno:
Ja, ieuw, wat een lelijke stad is dat, al die oude gebouwen en stijlvolle architectuur, bah!
Je zal er maar wonen. :(
de kloomp'maj anhoalen
creative bastard

Bericht door creative bastard »

Waarom zijn ze voor de panelen trouwens van bruin (hout?) overgestapt op geel? Of zit ie nog in de grondverf?

Afbeelding
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Heb er nog steeds geen problemen mee met het gehele gebied :) .
Wel zit ik even met het feit dat de kleur geel aan de buitenkant van de brandweerkazerne misschien iets afwijkend is .
Daarom vraag ik me af, of er iets anders tegenaan gezet gaat worden .
Dit omdat ook de verschillende gele panelen van elkaar verschillen in kleur als je dichterbij komt .

Maar verder na al het geklaag over de brandweerkazerne of dergelijke .
Waar in Twente vind je zo'n grote kazerne met zo'n transparante uitstraling terug ?
Beter gezegd in heel Nederland, want die van Utrecht is helemaal een verschrikking als het om nieuwbouw gaat ( alleen in de avond en nacht niet door de vele rode lampjes aan de buitenkant ) .

Deze in Enschede
Afbeelding
Of deze in Utrecht .
Afbeelding
Alleen de rode lampjes maken het gebouw in de avond en nacht opvallend .
Afbeelding

En om nog even te laten zien hoe mooi onze brandweerpost wel niet gaat worden, nog eentje van Utrecht .
Afbeelding
Brenda

Bericht door Brenda »

Dan vind ik die van Utrecht nog erger zelfs!
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

"Hij is niet lelijk, kijk maar, deze is nog veel lelijker!" Dat vind ik niet erg een doorslaggevend argument, INVISIBLE. Die in Utrecht staat ook niet op zo'n prominente plek aan de belangrijkste invalsweg zoals in Enschede, alleen vanuit de trein kan je hem goed zien.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
creative bastard

Bericht door creative bastard »

De kazerne in Utrecht ziet er wel heel brandwerend uit...
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het is een soort architectuur waar je van moet houden. Het heeft wel wat steriels en brutesk tegelijkertijd, maar het is niet mijn smaak.
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

INVISIBLE schreef:Heb er nog steeds geen problemen mee met het gehele gebied :) .
Wel zit ik even met het feit dat de kleur geel aan de buitenkant van de brandweerkazerne misschien iets afwijkend is .
Daarom vraag ik me af, of er iets anders tegenaan gezet gaat worden .
Dit omdat ook de verschillende gele panelen van elkaar verschillen in kleur als je dichterbij komt .
En jongens nadat ik eerder al een bericht gepost had over de negatieve houdingen ten opzichte van dit project .
Kan ik je vertellen dat ik toch na 2 dagen al gelijk krijg in mijn standpunt dat er waarschijnlijk nog wel iets gaat gebeuren met de gevel, die nu geel is .

Ik had gezegd : Wacht eerst maar af voordat het zo gehandhaafd blijft .
Nu weet ik nog niet precies of er een transparante gevel voor gebouwd gaat worden .
Maar er worden in ieder geval metalen en of alluminium consoles tegenaan gezet .

Zie hier :) .

Het was ook al zo raar dat het gedeelte aan de voorkant zo'n meter tot anderhalf meter verder uitstak dan het grote gele gedeelte erachter .
Daar word nu dus een constructie voor gemaakt, om het geheel naar voren te halen .

EDIT : foto's zijn naar onderen verplaatst !!

De achterkant aan de DCW-zijde krijgt ook nog een aardig bijgebouw wat vanaf de straatkant moeilijk te zien is !!
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op di sep 26, 2006 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert

Bericht door Robert »

Dat ding in Utrecht vind 'k wel wat hebben; zoiets had op 't B&S Park niet misstaan.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Robert

Gatver wat zeg je nu :), het lijkt wel een gevangenis ;) :) .

Maar heb je de gevel constructie gezien in de update ?
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Ik ben het eigenlijk wel met robert eens :)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ok dan zit het er dik in dat die gebouwd zou worden als er een enquete voor gehouden word ;) .

Maar iemand de details gezien van de brandweerkazerne ?
Volgens mij gaat dat er wel goed uitzien :) .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

edit ( verkeerde topic ) .
Maar lees het Eeftink en Hofkwartier maar even door voor interessant nieuws .
We worden de laatste tijd wel voorzien van veel grootschallige projecten :) .
harriemania

Bericht door harriemania »

INVISIBLE schreef: Maar verder na al het geklaag over de brandweerkazerne of dergelijke .
Waar in Twente vind je zo'n grote kazerne met zo'n transparante uitstraling terug ?
Beter gezegd in heel Nederland, want die van Utrecht is helemaal een verschrikking als het om nieuwbouw gaat ( alleen in de avond en nacht niet door de vele rode lampjes aan de buitenkant ) .
In Hengelo.. :banaan:
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

De uitstraling van die in hengelo is zeker mooi :)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hengelo heeft inderdaad een mooie brandweerkazerne !!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Vandaag stond in de krant dat het gebouw over zo'n 8 weken klaar moet zijn van buitenaf gezien .
Daarna word het ingericht, en zou het € 12 miljoen kostende project van 8000m2 uiteindelijk klaar zijn .
De transparante hal aan de Zuiderval is het Sportcentrum van de accomodatie .
Het gebouw herbergt tevens 23 eenpersoonsverblijfkamers .
En de gevel word voorzien van stalen lammelen ( die ik afgelopen keer op de foto gezet heb ) .

De gele kleur van de gevel is een foutje geweest in de levering en bestelling ervan .
En zou bij de volgende gevelopknapbeurt hersteld worden !!

( Veel vaag want wanneer herstellen ze zo'n nieuw gebouw nu ?, dat kan wel jaren duren dus ) .

Afbeelding

Afbeelding

Van dichtbij
Afbeelding

En eentje van onder het gebouw waar de Brandweerauto's komen te staan :) .
Afbeelding

Dit stond van in de krant :

http://www.tctubantia.nl

Voor de jaarwisseling is de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval in Enschede operationeel. Duidelijk zichtbaar is al hoe markant het gebouw wordt. Niet luxe, maar wel opvallend. Gelegen aan een van de drukste invalswegen, moet de kazerne een visitekaartje zijn.

ENSCHEDE - Rood had misschien voor de hand gelegen bij een brandweerkazerne, maar de buitenkant is vanillevla-geel. Opvallen doet het in beide gevallen, maar waarom die kleur? 'Een idee van de architect. Eigenlijk had het een houtkleur moeten krijgen, van lariks', glimlacht 'bouwpastoor' Jan Tijkotte. Ergens is een foutje gemaakt. Dat wordt hersteld bij de eerste onderhoudsbeurt van de buitenkant.

Het geel zal overigens minder overheersend worden dan het nu nog lijkt, omdat om het hele gebouw een frame komt met stalen lamellen. De brandweerkazerne zal bovendien duidelijk als zodanig herkenbaar zijn, met veel rood dus, omdat de begane grond transparante gevels krijgt. Van buiten zijn de geparkeerde brandweerwagens daardoor duidelijk zichtbaar. Nog zo'n acht weken en dan is het markante gebouw aan de Zuiderval gereed. Voor het einde van het jaar is de kazerne operationeel. Nu wordt op alle verdiepingen en in alle hoeken van het gebouw nog druk gewerkt. Tijdens een rondleiding over de bouwplaats door plaatsvervangend commandant Jan Tijkotte blijkt hoe de architect, de Belg Philippe Samyn, op de beperkte kavel een logische indeling wist te vinden. Niet alleen doordat de wagens van achteren naar binnen rijden en van voren uitrukken. Opvallend aan de nieuwbouw zijn de vele buitendeuren. Gewone ramen zijn er nauwelijks te vinden. In de werkruimtes op de begane grond komt het daglicht naar binnen via vier deuren op een rij. Allemaal nooduitgangen? 'Nee hoor, voor sommige komt zelfs een werkbank te staan. Tja, Samyn vindt al die deuren kennelijk mooi', lacht Tijkotte. In de slaapkamers op de eerste verdieping zijn de deuren wel praktisch: ze zijn kantelbaar, maar ook open te draaien in noodsituaties.

De nieuwbouw is 'fors ruimer' dan de huidige kazerne aan de Hengelosestraat, vertelt Tijkotte. Daar werken sommige van zijn collega's in portocabins. Er is ook meer plek voor privacy. De nieuwbouw telt 23 eenpersoonsslaapkamers. Omdat er in ploegen wordt gewerkt, maken drie mensen van een kamer gebruik. Aan de kant van de Zuiderval is de sportzaal, een transparante doos bovenop de stallingsruimte, een blikvanger. 'Daar is iedereen erg blij mee', zegt Wendy Wagenvoort, woordvoerster van het Enschedese korps. 'Het is geen luxe, er wordt veel gebruik van gemaakt.' Luxe is er sowieso niet te vinden in de nieuwbouw, die ruim twaalf miljoen euro kost. 'Het is allemaal gemeenschapsgeld. Een sauna zul je hier niet vinden, hoewel ze dat in Zweden wel in de kazernes hebben.'
Martin

Bericht door Martin »

Ik vind het wel wat hebben!
Plaats reactie