Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Martin

Bericht door Martin »

Ook dranghekken houden meelopers niet tegen

ENSCHEDE - De schoolvakanties zijn voorbij en dus trokken gisteren weer slierten Saxion-studenten diagonaal over het busstation. De dranghekken, die de jongeren vorige week tijdens de introductie in goede banen moesten leiden, staan weer aan de kant. ‘Daardoor werd het juist gevaarlijker.’

Afbeelding
(foto FRANS NIKKELS)

Door de vele dranghekken en rood-witte linten ziet het er ingewikkeld uit. Maar dat is schijn. Voetgangers wordt deze maandagochtend bij de achteruitgang van het busstation ter hoogte van de Tromplaan geen strobreed in de weg gelegd. De hekken, die de studenten in goede banen moesten leiden, waren geplaatst om de situatie voor de buschauffeurs te verbeteren. De gemeente heeft het experiment al weer afgeblazen en de hekken aan de kant geschoven. ‘We zijn op zoek naar een duurzame oplossing’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Het is duidelijk dat de hekken dat niet zijn.’

De hekken maakten de situatie er niet duidelijker op. ‘Ik snapte niet helemaal wat de bedoeling was. Ik ben daarom maar op de busbaan gaan lopen’, vertelt de negentienjarige Roel.

De meeste voetgangers vinden, net als de buschauffeurs, dat er iets moet gebeuren. ‘Ja, soms is het gevaarlijk’, beaamt tweedejaars student Thijs. ‘Ik heb weleens gezien dat een buschauffeur hard moest remmen voor een student.’ Het zou handiger zijn als de route langs de spoorlijn naar de De Ruyterlaan gaat, vindt hij. Een loopbrug vanaf het station zou in zijn ogen nog beter zijn, maar dat idee bleek eerder onhaalbaar. Waarom hij dan toch schuin oversteekt? ‘Het is nou eenmaal de kortste route.’ De buschauffeurs gaan ook niet vrijuit, vindt eerstejaars Jeroen uit Winterswijk. ‘Die rijden soms te hard.’ Hij is ook voorstander van een duidelijk traject, dat de studenten om het busstation heen leidt.

De gemeente is het daar mee eens, maar weet nog niet hoe dat traject eruit moet zien. Plannen om een route af te dwingen met linten, glazen panelen of klapdeuren, zijn stuk voor stuk gesneuveld. ‘Waar we voor gaan is een route die uitnodigend is om te volgen, maar de studenten niet uitnodigt om diagonaal over te steken’, vat de gemeentewoordvoerder de situatie samen. De situatie wordt nog ingewikkelder, omdat veel studenten met de bus komen. Het is bijna onmogelijk om hen via de voetpaden te laten lopen, omdat ze al op de perrons uitstappen.

Het zijn overigens niet alleen studenten die de asfaltplak schuin nemen. Een oudere man met aktentas doet hetzelfde. Hij is docent aan de hogeschool. ‘Die dranghekken vorige week waren absurd. Daardoor werd de situatie juist gevaarlijker.’ Hij heeft er geen moeite mee dwars het busstation over te steken. ‘Ik heb bij wiskunde geleerd dat de kortste verbinding tussen twee punten een rechte lijn is’, zegt hij en loopt snel door. Toch zijn er ook voetgangers die precies doen zoals de buschauffeurs het graag zien. Diederik (20) loopt keurig over het voetpad langs de kantoren van Connexxion en Randstad. ‘Schuin overlopen is niet zo handig, vanwege die bussen’, zegt de eerstejaars. Hij verwacht niet dat hij binnenkort zijn route aanpast. ‘Wat de anderen doen, moeten zij weten. Ik ben niet zo’n meeloper.’

bron: Tubantia
imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Martin schreef:‘Schuin overlopen is niet zo handig, vanwege die bussen’, zegt de eerstejaars. Hij verwacht niet dat hij binnenkort zijn route aanpast. ‘Wat de anderen doen, moeten zij weten. Ik ben niet zo’n meeloper.’
In dit geval letterlijk :lol: :lol: :lol:
Robert

Bericht door Robert »

Diederik (20) loopt keurig over het voetpad langs de kantoren van Connexxion en Randstad. ‘Schuin overlopen is niet zo handig, vanwege die bussen’, zegt de eerstejaars. Hij verwacht niet dat hij binnenkort zijn route aanpast. ‘Wat de anderen doen, moeten zij weten. Ik ben niet zo’n meeloper.’
Diederik, Mieters.  :D
Robert

Bericht door Robert »

Gele streep wijst student veilige route busstation

ENSCHEDE - De gemeente gaat de meest veilige route tussen het NS-station en de Saxion hogeschool aangeven met een gele lijn op de grond. Ook komen er informatieborden waarop staat dat het niet veilig is het busstation schuin over te steken. De route loopt over het trottoir langs de kantoren van Connexxion en uitzendbureau Randstad. Ter hoogte van Randstad moeten dranghekken voorkomen dat voetgangers de busbaan op lopen. Ze dienen over te steken bij de Tromplaan. Met deze maatregelen hoopt de gemeente de veiligheid ter plekke te vergroten. Studenten steken nu vaak schuin het busstation over, tot woede van buschauffeurs.

Projectleider R. Loendersloot benadrukt dat het om een proef gaat, die een maand of drie zal duren. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie worden eventueel structurele maatregelen genomen.

‘Het is een heel lastige situatie. De meest logische route is nou eenmaal een rechte lijn’, zegt Loendersloot. ‘Maar ons alternatief is hooguit tien seconden langer.’ Hij gaat er van uit dat als studenten merken dat het alternatief een ongestoorde route is, ze daar voor kiezen. ‘Maar ik sluit echt niet uit dat mensen schuin blijven lopen.’

Vorige week plaatste de gemeente al dranghekken, maar die waren maandag weer aan de kant geschoven. Het is de bedoeling dat de proef volgende week maandag van start gaat, maar mogelijk is de opstelling morgen of overmorgen al klaar. ‘We moeten nu in ieder geval snel actie ondernemen, voordat iedereen weer gewend is aan de situatie zoals die voor de vakantie was.’ De informatieborden zijn tijdelijk. Het is de bedoeling dat ze verdwijnen als de gebruikers gewend zijn aan het veilige traject.

De proef is tot stand gekomen in gezamenlijk overleg met betrokken partijen, zoals Randstad, Connexxion en Saxion Hogeschool. Loendersloot: ‘Als blijkt dat deze proef niet werkt dan zullen we wat anders moeten verzinnen.’
Bron

Gedoemd te mislukken.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Kansloos gedoe allemaal.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Robert

Bericht door Robert »

Overigens ligt er nu een gele strook plakband op de grond, als volgt: Saxion - Tromplaan - [busbaan / ingang oversteken] - [Randstadparkeerkelde passeren] - langs het Randstadkantoor langs - Busstation passeren - Station.

Spannend hè.
Martin

Bericht door Martin »

En helpt het Robert?  :)
Robert

Bericht door Robert »

Tuurlijk niet. Serieus, ze waren nog bezig toen 'k er langs liep en er is een 4 x 4 meter groot bord geplaatst op de hoek Tromlaap / De Ruyterlaan, waarop e.e.a. duidelijk wordt gemaakt.
Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 »

Selectieve kleurenblindheid heet dat toch nietwaar...
Een goed begin heeft geen einde
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zo wordt door ad hoc beleid ons schitterende design-busstation verpest... :shake:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Ik zie het al helemaal voor me, hoe de studenten gaan lopen. :)
Volg de lijntjes.

|
                                                   |
---------------------------------------
|
|
|
|
|
  |
  |
 /
/
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Misschien moeten alle uitstappende studenten geblinddoekt worden. Geef ze een stok en dwing ze langs de lijntjes een spoor te volgen totaan de hogeschool. Lijkt me een mooi werkverschaffingsproject.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Vincent1971
Member
Member

Martin schreef:Ik zie het al helemaal voor me, hoe de studenten gaan lopen. :)
Volg de lijntjes.

|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
|
|
|
/
/
Practijk:

/-------------
                                  /                
                                 /
                               /
            ---------------
          /
         |      
        /
      /
    /
 /
Waeske

Bericht door Waeske »

Als we nu gewoon het trainstation tweehonderd meter verplaatsen? Dan zijn we van alle gemiep af.

Ik zag die pijlen ook vandaag.  :head:
Robert

Bericht door Robert »

Waeske schreef:Als we nu gewoon het trainstation tweehonderd meter verplaatsen?
Of gewoon, terugverplaatsen naar de oude locatie. Einde gezeur.
Vincent1971
Member
Member

Of busstation op de plek van het muziekkwartier plannen en muziekkwartier op de plek waar nu het busstation staat...;)
Acidor
Member
Member

Bericht door Acidor »

Bij het station in Enschede komt een woontoren en een kantoorgebouw. Die verbinden het station met het nog te bouwen muziekkwartier. Lees hier verder.
Ooh noh
Martin

Bericht door Martin »

Hier maar het volledige verhaal:  8)

Nieuwbouw bij station Enschede

ENSCHEDE - Bij het station in Enschede komt een woontoren en een kantoorgebouw. Die verbinden het station met het nog te bouwen muziekkwartier.

Aan de noordzijde van het station komt een plek om treinreizigers op te halen of af te zetten. Die wordt door een voetgangerstunnel met het stationsplein verbonden. Dat zijn de opvallendste punten uit de definitieve plannen voor het stationsomgeving en het Muziekkwartier in Enschede. Inwoners van Enschede hebben mee kunnen praten over drie plannen, waaruit nu een keus is gemaakt.

©RTV Oost

Jammer dat er geen datum bij staat. :down:
Acidor
Member
Member

Bericht door Acidor »

Uitslover  ;)
Ooh noh
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Een tunnel! Goed nieuws.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Plaats reactie