ENSCHEDE - De schoolvakanties zijn voorbij en dus trokken gisteren weer slierten Saxion-studenten diagonaal over het busstation. De dranghekken, die de jongeren vorige week tijdens de introductie in goede banen moesten leiden, staan weer aan de kant. ‘Daardoor werd het juist gevaarlijker.’

(foto FRANS NIKKELS)
Door de vele dranghekken en rood-witte linten ziet het er ingewikkeld uit. Maar dat is schijn. Voetgangers wordt deze maandagochtend bij de achteruitgang van het busstation ter hoogte van de Tromplaan geen strobreed in de weg gelegd. De hekken, die de studenten in goede banen moesten leiden, waren geplaatst om de situatie voor de buschauffeurs te verbeteren. De gemeente heeft het experiment al weer afgeblazen en de hekken aan de kant geschoven. ‘We zijn op zoek naar een duurzame oplossing’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Het is duidelijk dat de hekken dat niet zijn.’
De hekken maakten de situatie er niet duidelijker op. ‘Ik snapte niet helemaal wat de bedoeling was. Ik ben daarom maar op de busbaan gaan lopen’, vertelt de negentienjarige Roel.
De meeste voetgangers vinden, net als de buschauffeurs, dat er iets moet gebeuren. ‘Ja, soms is het gevaarlijk’, beaamt tweedejaars student Thijs. ‘Ik heb weleens gezien dat een buschauffeur hard moest remmen voor een student.’ Het zou handiger zijn als de route langs de spoorlijn naar de De Ruyterlaan gaat, vindt hij. Een loopbrug vanaf het station zou in zijn ogen nog beter zijn, maar dat idee bleek eerder onhaalbaar. Waarom hij dan toch schuin oversteekt? ‘Het is nou eenmaal de kortste route.’ De buschauffeurs gaan ook niet vrijuit, vindt eerstejaars Jeroen uit Winterswijk. ‘Die rijden soms te hard.’ Hij is ook voorstander van een duidelijk traject, dat de studenten om het busstation heen leidt.
De gemeente is het daar mee eens, maar weet nog niet hoe dat traject eruit moet zien. Plannen om een route af te dwingen met linten, glazen panelen of klapdeuren, zijn stuk voor stuk gesneuveld. ‘Waar we voor gaan is een route die uitnodigend is om te volgen, maar de studenten niet uitnodigt om diagonaal over te steken’, vat de gemeentewoordvoerder de situatie samen. De situatie wordt nog ingewikkelder, omdat veel studenten met de bus komen. Het is bijna onmogelijk om hen via de voetpaden te laten lopen, omdat ze al op de perrons uitstappen.
Het zijn overigens niet alleen studenten die de asfaltplak schuin nemen. Een oudere man met aktentas doet hetzelfde. Hij is docent aan de hogeschool. ‘Die dranghekken vorige week waren absurd. Daardoor werd de situatie juist gevaarlijker.’ Hij heeft er geen moeite mee dwars het busstation over te steken. ‘Ik heb bij wiskunde geleerd dat de kortste verbinding tussen twee punten een rechte lijn is’, zegt hij en loopt snel door. Toch zijn er ook voetgangers die precies doen zoals de buschauffeurs het graag zien. Diederik (20) loopt keurig over het voetpad langs de kantoren van Connexxion en Randstad. ‘Schuin overlopen is niet zo handig, vanwege die bussen’, zegt de eerstejaars. Hij verwacht niet dat hij binnenkort zijn route aanpast. ‘Wat de anderen doen, moeten zij weten. Ik ben niet zo’n meeloper.’
bron: Tubantia