Atjehstraat?Arie schreef:Een raadfoto uit de oude doos. Welke straat?
Raad de plek
Re: Raad de plek
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
kogelgatenweg ?
Atjehstraat/sumatrastraat?hans schreef:kogelgatenweg ?
Wat bedoel je met de kogelgaten? De luchtroosters onder aan de gevels van de huizen?hans schreef:kogelgatenweg ?
Het is dus geen kogelgatenweg.
Ik denk dat hij Goolkatenweg bedoeld 

Leuk woordgrapjeVeteraan schreef:Ik denk dat hij Goolkatenweg bedoeld

Zij lijken er wel veel op, maar het is toch niet goed. Tip: het zijn woningen ontworpen door architect A.G.Zn.BeltmanVeteraan schreef:Lijkt erg op deze huizen aan de Goolkatenweg.
Je hebt teveel verraden ... maar ik wacht nog even 

oeps , dat kogelgatenweg zit er al te lang in , inderdaad ik bedoelde de goolkatenweg , maar die is al zo lang zo slecht bestraat....
Re: Raad de plek Atjehstraat/sumatrastraat
Atjehstraat/Sumatrastraat
Atjehstraat of Sumatrastraathans schreef:oeps , dat kogelgatenweg zit er al te lang in , inderdaad ik bedoelde de goolkatenweg , maar die is al zo lang zo slecht bestraat....
Re: Raad de plek Sumatrastraat
Sumatrastraat
SumatrastraatArie schreef:Zij lijken er wel veel op, maar het is toch niet goed. Tip: het zijn woningen ontworpen door architect A.G.Zn.BeltmanVeteraan schreef:Lijkt erg op deze huizen aan de Goolkatenweg.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Arie, ik denk dat we hier niet veel verder komen. Dit type huizen dat volgens mij bazenwoningen heet staan overal in Enschede en volgens mij zijn ze typisch voor Enschede.
Ze staan aan zoveel straten dat als er niets opvallens aan zit ze zouden overal in Enschede kunnen staan, zelfs aan de rand van de nieuwe wijken.
Ik heb vroeger zelf in zo 'n huis gewoond aan de Leydsweg nr.32. Lange gang met zijdeur naar de voorkamer, woonkamer met deur naar boven en naar de kelder en de deur naar de keuken.
In de kamer zaten twee tuindeuren. Grote woonkeuken met granieten aanrecht, houten kast op het aanrecht. Kookplaats onder een schouw met driegaats of vijfgaats kachel deur naar buiten en naar de bijkeuken. Bijkeuken met WC zonder spoeling en kolenhok wat later douche werd vanuit de bijkeuken kon je ook naar buiten.
De kelder ging met lange trap naar beneden en de kelder zat onder de hele woonkamer.
Als je naar boven ging kwam je direct in de open slaapkamer van de kinderen via een deur kwam je in de slaapkamer voor en die hadden aan de schuine kant een afgetimmerde kast.
Een zolder was er niet want er was een plat dak.
In mijn beleving was het erg groot voor 5 man maar daar denken we nu anders over.
Nu weet je in iedergeval hoe ze er van binnen uit zagen. De woonkamer en voorkamer werden door de week niet gebruikt en we woonden in de keuken, die ook alleen verwarmd werd. Verder was alles koud, daarom zat je ook niet zolang op de WC.
Ze staan aan zoveel straten dat als er niets opvallens aan zit ze zouden overal in Enschede kunnen staan, zelfs aan de rand van de nieuwe wijken.
Ik heb vroeger zelf in zo 'n huis gewoond aan de Leydsweg nr.32. Lange gang met zijdeur naar de voorkamer, woonkamer met deur naar boven en naar de kelder en de deur naar de keuken.
In de kamer zaten twee tuindeuren. Grote woonkeuken met granieten aanrecht, houten kast op het aanrecht. Kookplaats onder een schouw met driegaats of vijfgaats kachel deur naar buiten en naar de bijkeuken. Bijkeuken met WC zonder spoeling en kolenhok wat later douche werd vanuit de bijkeuken kon je ook naar buiten.
De kelder ging met lange trap naar beneden en de kelder zat onder de hele woonkamer.
Als je naar boven ging kwam je direct in de open slaapkamer van de kinderen via een deur kwam je in de slaapkamer voor en die hadden aan de schuine kant een afgetimmerde kast.
Een zolder was er niet want er was een plat dak.
In mijn beleving was het erg groot voor 5 man maar daar denken we nu anders over.
Nu weet je in iedergeval hoe ze er van binnen uit zagen. De woonkamer en voorkamer werden door de week niet gebruikt en we woonden in de keuken, die ook alleen verwarmd werd. Verder was alles koud, daarom zat je ook niet zolang op de WC.

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Sumatrastraat, deel van de straat op Varvik, met woningen uit 1909 van architect A.G.Zn.Beltman. 1920
Helemaal goed, het is een foto uit het gemeentearchief:Veteraan schreef:Sumatrastraat, deel van de straat op Varvik, met woningen uit 1909 van architect A.G.Zn.Beltman. 1920
beelddocumentFotonummer:008524
Titel: Sumatrastraat
Beschrijving: Deel v.d. straat, met woningen uit 1909 van architect A.G.Zn.Beltman.
Datering: 1920
Trefwoord: Varvik