Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Invulling Balengebouw
Hoofdrol Cremer in ‘Museum- kwartier’
Door Ben Lensink

ENSCHEDE - Bij binnenkomst in Het Cremer (nieuwe werktitel) waant het publiek zich straks in het Rotterdamse hotel New York. Kunst van Cremer en andere eigenzinnige kunstenaars als fotograaf Anton Corbijn aan de wand, jonge koks in opleiding in de keuken en studenten als muzikanten, gastheer en -vrouw.

In het weekend wordt Het Cremer Club-/Art House, met live talk- en late nightshows met dj’s en vj’s. Op de begane grond is tevens ruimte voor enkele winkeltjes met kleding van jonge ontwerpers en een Harley Davidson-filiaal (met uiteraard Cremers eigen Harley van z’n ‘onverbiddelijke bestseller’ Ik Jan Cremer als pronkstuk). Eventuele uitbouw zou plaats kunnen bieden aan een design- of architectenbureau, ontwerp-/fotostudio en een ontwerpfabriek als Pastoe Gelderland. Verder kan een podium voor nieuwe musicals van Joop van de Ende worden gebouwd.

De eerste verdieping is vooral expositieruimte met wisselende tentoonstellingen. Bovendien exposeren hier wereldvermaarde kunstenaars uit Cremers (Twentse) kennissenkring. Natuurlijk presenteert Cremer z’n eigen nieuwe werk in Enschede, zowel beeldend als literair. De kunstenaar/schrijver zelf is nadrukkelijk aanwezig op de tweede etage met onder meer z’n vaste collectie, bruiklenen van particulieren en musea, literair werk, reisverhalen, manuscripten, eerste drukken en aantekeningen. Op de derde verdieping kan een beperkt aantal hotelkamers komen, in de toren een sociëteit en bibliotheek. Roombeek-wethouder R. Bleker verkoopt het plan straks met veel enthousiase aan de gemeenteraad. Architect Pi de Bruijn doet de toekomstige investeerders handreikingen in een haalbaarheidsstudie voor het Balengebouw dat met inachtneming van de monumentale status en welstandsnormen een extreme make-over krijgt. Cremer zelf schrapte eerst Jan uit de titel. Even later werd Cremermuseum Cremer Instituut en nu Het Cremer. Dat gaat over veel meer dan alleen Cremer. Het Balengebouw is straks wel doordesemd met het ‘totale oeuvre’ van de schrijver, schilder, fotograaf (en nog veel meer) die ruim 65 jaar geleden in Enschede werd geboren. Eerder dit jaar toonde Jan Cremer zelf zich enthousiast over het Balengebouw. Sterker, het monumentale gebouw, dat op een hap uit de karakteristieke toren na, de vuurwerkramp overleefde, had Cremers voorkeur. Daarmee is een apart stekkie voor het Cremer

Museum in de punt voor de Twentse Welle (Natuurmuseum, Jannink, Van Deinse, Concordia, atliers) van de baan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bron.

Zo, Jan krijgt zijn eigen museum en kennelijk veel meer. Hiermee wordt Roombeek echt een tweede centrum van de stad. Ik ben echt verbaasd dat ze hiervoor het geld voor bijelkaar hebben gekregen. Kennelijk opent een bekende naam als Cremer deuren en geldbuidels.
Opzich ben ik benieuwd hoe ze het hele programma in het relatief kleine Balengebouw willen proppen, maar dat is van later zorg. Nieuwbouw aan de andere kant van de Lonnekerspoorlaan is altijd een optie natuurlijk.

Echt fantastisch dit!  :okay:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Erg gaaf! De perfecte functie voor het gebouw. Ook goed dat het een dynamisch museum wordt, met veel aanverwante (creatieve) funties. Das natuurlijk alleen maar goed voor het aantal bezoekers.
Hoe zit het trouwens met de uitbreiding van het Rijkmuseum? Kan een mooi cluster van musea worden. Ik heb nog veel foto's van de maquette die ik daarvan gemaakt heb, alleen denk ik dat die nog steeds niet naar buiten mogen komen. De maquette moet voor sponsors zorgen en is tevens een startpunt voor een uiteindelijk ontwerp. Museumlaan is er mooi in opgenomen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

De drie musea gaan een echte attractie worden. Is ook goed voor de bezoekersaantallen van de Rijksmuseum Twenthe.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Mooie plannen  :) .

Welke musea's komen er nu .

natuur ....... rijks ...........cremer ............??
Robert

Bericht door Robert »

Het wordt wel wat, met Roombeek. Hopelijk wordt 't een landelijk succes.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Nou. :)
de kloomp'maj anhoalen
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Verder kan een podium voor nieuwe musicals van Joop van de Ende worden gebouwd.
Dit staat er een beetje onopvallend tussen, maar zou natuurlijk groot nieuws zijn. Ik ben zelf niet zo'n fan van die musicals, maar het zou enorm veel publiek trekken. Andere vraag is of zo'n theater niet in de binnenstad thuishoort.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Dat had ik ook al gelezen :) .......maar Joop van de Ende hier .
Of word het een hal waar hij zijn musicals kan vertonen ?
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het Gracetheater all over again!!! :(
Robert

Bericht door Robert »

Misschien zou zoiets een mooie invulling zijn voor de bijna-oude schouwburg.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ehm... Er wordt dus al een geheel nieuw theater gebouwd. Misschien ken je het project, langs de spoorlijn komt het.
Robert

Bericht door Robert »

Goh? Wat bedoel je precies. Vaag heb ik er iets van gehoord volgens mij.

Zonder gekheid, zit dat ding al niet lang volgepland? Neem toch ook aan als je een soort circustheater/Beatrixtheater hier wilt hebben, je wel een vaste ruimte constant moet hebben...
Berrtus

Bericht door Berrtus »

De uitbreiding van het Rijksmuseum gaat niet meer door nu er twee nieuwe musea in het Roombeek komen. De voorgestelde uitbreiding komt nu een deel van een oud fabriekspand (is dat dan het nieuwe Twentse museum of het Cremermuseum?) Jammer maar helaas. Het zou een mooie binnenkomer van de Museumlaan zijn geweest.

klein plaatje dan maar.
Afbeelding
ingang aan de Museumlaan in een van de nieuwe bouwvolumes. Ondergrondse toegang (rood) tot oudbouw. In de nieuwbouw zouden kantoren, een museumshop en tentoonstellingsruimtes komen
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jammer! Toch ontstaat er met die clustering iets bijzonders.
Robert

Bericht door Robert »

In de Twentse Welle lijkt me sterk. Alle tekeningen etc. zijn al klaar en alle ruimtes zijn al ingedeeld.

Waarom geen grote plaatjes Berrtus?  8)
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Klein plaatje omdat ik niet teveel wil laten zien. Project kan nog gevoelig liggen.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Mooie maquette trouwens, Berrtus...  ;)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Van wie heb je gehoord dat de uitbereiding niet doorgaat?
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Jammer dat ie niet doorgaat. :(
de kloomp'maj anhoalen
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Gehoord van meneer de architect, architect bij de Rijksgebouwendienst.
Mooie maquette he. Geheel uitgevoerd in perspex.
Plaats reactie