BS Park: 400m Kunstijsbaan
Het is niet alleen iets wat in Twente speelt. In de Randstad is het niet anders. Ze opperen niet voorniets een nieuwe provincie voor de gehele Randstad omdat Rotterdam en Den Haag elkaar beconcureren qua binnentrekken van multinationals en omdat Almere en Amsterdam het niet eens kunnen worden over de manier waarop de bereikbaarheid verbeterd moet worden.
Het enige verschil met hier is dat elke regio binnen de randstad, laten we als voorbeeld Rotterdam nemen, al veel meer invloed heeft dan heel Twente bij elkaar. Daarom is het juist nog dommer om zo met elkaar om te gaan.Helmerhoeker schreef:Het is niet alleen iets wat in Twente speelt. In de Randstad is het niet anders. Ze opperen niet voorniets een nieuwe provincie voor de gehele Randstad omdat Rotterdam en Den Haag elkaar beconcureren qua binnentrekken van multinationals en omdat Almere en Amsterdam het niet eens kunnen worden over de manier waarop de bereikbaarheid verbeterd moet worden.
Daar zit ik ook aan te denken, de relatie met het Almelose standpunt voor de luchthaven. Maar dat zou toch te kinderachtig zijn, temeer omdat het niets met elkaar heeft te maken. Er zijn afspraken gemaakt, daar dien je je aan te houden. Almelo had in eerste instantie grote moeite met de locatie voor de ijsbaan (had het liever centraler gezien in Hengelo), maar heeft toch toegezegd.Helmerhoeker schreef:Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
Nog een quote die blijkbaar enkel in de 'Almelo-katern' te lezen viel:
Wallinga is van mening dat Almelo eerst moet aantonen dat de beoogde sportaccommodatie een bovenlokaal karakter heeft. "We hebben Almelo gevraagd om de topsporthal op de agenda van Netwerkstad te zetten. We wachten af", aldus Wallenga. Van Broekhoven vindt niet dat hij het bovenlokale karakter van topsporthal nog moet aantonen. 'De stichting Topturnen Oost Nederland gaat er nota bene gebruik van maken...' De sportwethouder gaat ervan uit dat daar waar Almelo z'n nek heeft uitgestoken voor de kunstijsbaan, hij uiteindelijk ook geld van de Netwerkstadpartners tegemoet mag zien. Dat is hard nodig ook, want ook met die bijdrage is er nog een tekort van 1,2 miljoen euro.
Onderstaand stuk gequote uit het 'Projectenboek Netwerkstad Twente' (2005)
De heer Wallinga moet eens kijken of z'n neus nog bloedt.Samenwerkingsambitie
Meepraten en meewerken (korte termijn) en meebetalen (lange termijn)
Huidige samenwerkingsniveau: meepraten.
Ook de Almelose Sportraad en andere instanties zijn bij de het project betrokken.
Netwerkstadgehalte
Zonder samenwerking van de partners in Netwerkstad kan het project niet worden gerealiseerd. Het project past binnen de realisatie van sportvoorzieningen met bovenlokale allure die tezamen voor een gevarieerd en compleet aanbod van professionele topsportvoorzieningen zorgen en de (inter)-nationale uitstraling van de Netwerkstad op sportief niveau bevorderen.
Wat is de ‘winst’ van de andere partners?
Hoogwaardige sportvoorziening die past in een gevarieerd en compleet aanbod binnen Netwerkstad Twente. Ook voor de breedte-sport in de andere steden is deze locatie van belang.
Wat moeten de andere partners ‘brengen’?
Het is noodzakelijk dat de andere partners meebetalen aan de totstandkoming van de extra investeringen die gedaan moeten worden om de Indoor-topsporthal tot een topsportvoorziening te maken. Daarnaast ondersteunen de niet-vestigingsgemeenten de lobby & acquisitie t.b.v. binnenhalen van financiële middelen.
Financiën
(investeringsvolume / gedekte kosten (gespecificeerd naar herkomst) / nog niet gedekte kosten)
Ten behoeve van de realisering van IISPA ( werknaam voor dit project: Internationale Indoor Sport Accommodatie Almelo ) wordt een bedrag geraamd ad. € 8,5 miljoen.
Dit bedrag dient als volgt te worden gefinancierd:
Eigen bijdrage gemeente Almelo: € 4 miljoen;
Externe bijdragen: € 4,5 miljoen
(Rijk, Provincie, Netwerkstadpartners e.d. )
Hoe de externe bijdragen concreet worden ingevuld is momenteel nog niet bekend. De provincie Overijssel heeft in ieder geval toegezegd € 1 miljoen bij te dragen aan de bouw van IISPA.
De bijdragen van de gemeente Almelo worden betaald uit de grondexploitatie en uit de algemene middelen van de gemeente.
Ja, maar dan wordt dat sportpaleis plots op de korte termijn gerealiseerd. Anderhalf haar verder een lange termijn noemen, dat is pas een korte termijn visie. In dat geval: overhoop met die overeenkomst
En dat van die luchthaven vind ik niet kinderachtig. Het doel van zo'n netwerkstad is toch dat er geld heen-en-weer wordt geschoven zodat het voor individuele gemeenten helemaal niets extra kost, terwijl er vanwege een 'netwerkstad'-prestige plots extra potjes gebroken kunnen worden?
De netwerkstad is als de EU: afgekeurd terwijl het minstens zo hard door gaat. Ik blijf ik me afvragen hoe dat zit met democratische verantwoording. Gemeenteraden worden met voldongen feiten geconfronteerd die uit naam van 'netwerkstad' opeens van legitimiteit voorzien blijken. Geen netwerkstad zonder een heldere, democratisch gecontroleerde bestuurslaag. Republiek Twente graag, maar wel met mijn stem.
Geen zin om me daar suf mee te google-en, maar ik vraag me in dit kader wel af wat de status is van de vermoedelijke intentieverklaring die Kris citeert. Hebben de gemeenteraden hierover mogen stemmen? Hoe gedetailleerd is dat gedaan?

En dat van die luchthaven vind ik niet kinderachtig. Het doel van zo'n netwerkstad is toch dat er geld heen-en-weer wordt geschoven zodat het voor individuele gemeenten helemaal niets extra kost, terwijl er vanwege een 'netwerkstad'-prestige plots extra potjes gebroken kunnen worden?
De netwerkstad is als de EU: afgekeurd terwijl het minstens zo hard door gaat. Ik blijf ik me afvragen hoe dat zit met democratische verantwoording. Gemeenteraden worden met voldongen feiten geconfronteerd die uit naam van 'netwerkstad' opeens van legitimiteit voorzien blijken. Geen netwerkstad zonder een heldere, democratisch gecontroleerde bestuurslaag. Republiek Twente graag, maar wel met mijn stem.
Geen zin om me daar suf mee te google-en, maar ik vraag me in dit kader wel af wat de status is van de vermoedelijke intentieverklaring die Kris citeert. Hebben de gemeenteraden hierover mogen stemmen? Hoe gedetailleerd is dat gedaan?
BREAKING NEWS
Voornemen tot gunning bouwopdracht kunstijsbaan
Realisering een stap verder
De gemeente Enschede heeft het voornemen de opdracht tot de bouw van de 400 meter kunstijsbaan te gunnen aan het bouwconsortium Volker Wessels / IIS. Dit bouwconsortium kwam als het meest gunstige naar voren. Zij deed de economisch meest voordelige aanbieding. Het architectenbureau IAA-architecten tekende voor het ontwerp.
Er zijn inschrijvingen van 5 landelijk opererende bouwconsortia binnengekomen.
Bij de beoordeling van de inschrijving speelde, naast de prijs diverse kwalitatieve criteria een rol. Er is gekeken naar de kwaliteit van de verstrekte informatie, de kwaliteit van de aan te leggen kunstijsbaan, eisen op het gebied van duurzaam bouwen en er is een analyse van eventuele risico’s gemaakt. In een presentatie hebben de consortia het ontwerp toegelicht. Uit de beoordeling kwam genoemd bouwconsortium als het meest gunstige naar voren. Zij deed de economisch meest voordelige aanbieding. In de beoordelingscommissie zaten de stuur- en projectgroep van de gemeente en een delegatie van het oostelijk schaatsdistrict. De commissie was unaniem in haar oordeel.

Enkele aspecten uit de beoordeling: ‘In zijn algemeenheid is er sprake van een zeer hoogwaardig plan. Het plan bevat een uitgebreide en complete omschrijving van de techniek. De ijsbaan is volledig overdekt. Het geselecteerde plan is het enige met een geïsoleerd dak van de geheel overdekte ijshal. Er worden hoogwaardige materialen toegepast. Er is sprake van zeer duurzaam materiaalgebruik, terwijl er veel energiebesparende maatregelen in het plan zijn opgenomen, voorzien van een duidelijke toelichting. Het gaat hier om een functioneel, onderscheidend, fraai en flamboyant ontwerp. De laagste prijs en de hoogste kwaliteit met bovendien meer oppervlak dan gevraagd.’
Gunningprocedure
De consortia die offerte hebben uitgebracht zijn eerder vanmiddag over de voorgenomen gunning geïnformeerd. Over ruim twee weken is bekend of de gemeente daadwerkelijk het contract met het bouwconsortium Volker Wessels / IIS kan afsluiten. De andere inschrijvers hebben namelijk nog gedurende 15 dagen de mogelijkheid te reageren op de voorgenomen gunning. Na deze reactieperiode wordt met genoemd consortium een overeenkomst aangegaan.
Volgens de Europese wetgeving zijn gemeenten verplicht om opdrachten als deze Europees aan te besteden. Dat heeft te maken met de omvang (in geld) van de opdrachten.
Bron: http://www.enschede.nl

Voornemen tot gunning bouwopdracht kunstijsbaan
Realisering een stap verder
De gemeente Enschede heeft het voornemen de opdracht tot de bouw van de 400 meter kunstijsbaan te gunnen aan het bouwconsortium Volker Wessels / IIS. Dit bouwconsortium kwam als het meest gunstige naar voren. Zij deed de economisch meest voordelige aanbieding. Het architectenbureau IAA-architecten tekende voor het ontwerp.
Er zijn inschrijvingen van 5 landelijk opererende bouwconsortia binnengekomen.
Bij de beoordeling van de inschrijving speelde, naast de prijs diverse kwalitatieve criteria een rol. Er is gekeken naar de kwaliteit van de verstrekte informatie, de kwaliteit van de aan te leggen kunstijsbaan, eisen op het gebied van duurzaam bouwen en er is een analyse van eventuele risico’s gemaakt. In een presentatie hebben de consortia het ontwerp toegelicht. Uit de beoordeling kwam genoemd bouwconsortium als het meest gunstige naar voren. Zij deed de economisch meest voordelige aanbieding. In de beoordelingscommissie zaten de stuur- en projectgroep van de gemeente en een delegatie van het oostelijk schaatsdistrict. De commissie was unaniem in haar oordeel.

Enkele aspecten uit de beoordeling: ‘In zijn algemeenheid is er sprake van een zeer hoogwaardig plan. Het plan bevat een uitgebreide en complete omschrijving van de techniek. De ijsbaan is volledig overdekt. Het geselecteerde plan is het enige met een geïsoleerd dak van de geheel overdekte ijshal. Er worden hoogwaardige materialen toegepast. Er is sprake van zeer duurzaam materiaalgebruik, terwijl er veel energiebesparende maatregelen in het plan zijn opgenomen, voorzien van een duidelijke toelichting. Het gaat hier om een functioneel, onderscheidend, fraai en flamboyant ontwerp. De laagste prijs en de hoogste kwaliteit met bovendien meer oppervlak dan gevraagd.’
Gunningprocedure
De consortia die offerte hebben uitgebracht zijn eerder vanmiddag over de voorgenomen gunning geïnformeerd. Over ruim twee weken is bekend of de gemeente daadwerkelijk het contract met het bouwconsortium Volker Wessels / IIS kan afsluiten. De andere inschrijvers hebben namelijk nog gedurende 15 dagen de mogelijkheid te reageren op de voorgenomen gunning. Na deze reactieperiode wordt met genoemd consortium een overeenkomst aangegaan.
Volgens de Europese wetgeving zijn gemeenten verplicht om opdrachten als deze Europees aan te besteden. Dat heeft te maken met de omvang (in geld) van de opdrachten.
Bron: http://www.enschede.nl
Dat van Wessels wist ik al ............maar dat de toenmalige ontwerpen van IAA nog steeds een rol speelden wist ik al lang niet meer ( ook te zien op http://www.enschede-stad.nl ) .
Had ook allang niet meer verwacht na alle scenario's omtrend de financiele middelen dat er zoiets hoogwaardigs zou worden neergezet .
Had een simpelere versie zoals die van hoorn en of Breda verwacht .
Dit omdat daar ook elke keer over gesproken werd .
WOW ....................ze spraken dus over een flamboyant ontwerp, dit is ronduit een Geweldig ontwerp, waarbij je allerminst ontevreden moet zijn .
Ken zowat alle andere stadions ( 400-meter ) van Nederland en met de Silverdome in Zoetermeer is dit wel 1 van de mooisten .
PS : de Silverdome is alleen geen 400 meter baan .
Had ook allang niet meer verwacht na alle scenario's omtrend de financiele middelen dat er zoiets hoogwaardigs zou worden neergezet .
Had een simpelere versie zoals die van hoorn en of Breda verwacht .
Dit omdat daar ook elke keer over gesproken werd .
WOW ....................ze spraken dus over een flamboyant ontwerp, dit is ronduit een Geweldig ontwerp, waarbij je allerminst ontevreden moet zijn .
Ken zowat alle andere stadions ( 400-meter ) van Nederland en met de Silverdome in Zoetermeer is dit wel 1 van de mooisten .
PS : de Silverdome is alleen geen 400 meter baan .
Nou ja opzich zou het niet zo erg zijn om een baan zoals die van Breda en of Hoorn te hebben ( 400-meter ).
Wat ik eerlijk gezegd ook gedacht had ( na de vele discussie's hier in de regio over deze baan ) .
Maar met dit hoogwaardige ontwerp ( IAA ) heb je wel iets extra's .
En dat hebben die van Zoetermeer ( Silverdome ) en Nijmegen ( Triavium ) bijvoorbeeld ook .
Alleen zijn beide ijsbanen als het goed is 333 meter lang .
Die van Silverdome blijft er toch erg veel op lijken, en ook daar ben ik weleens binnen geweest ....kortom perfect
.
Het mooiste aan dit ontwerp, aangezien ik de grote foto in de krant zag staan is wel dat het dak een fraai uiterlijk krijgt .
En de gevel uit glas bestaat, zodat er een prachtige verhouding is met het binnengebied en het buitenterrein .
Er kan zo ook mooi naar binnen gekeken worden voor nieuwsgierigen
.
De entree is ook erg mooi vormgegeven !!
PS : Er staat overigens ook in de krant dat er nog voor de bouwvak begonnen word met de bouw ervan, en dat in het tweede deel van 2008 het opgeleverd moet gaan worden .
Precies de tijd die ik weleens eerder aangegeven had op het forum ( +/- 1 jaar ).
Wat ik eerlijk gezegd ook gedacht had ( na de vele discussie's hier in de regio over deze baan ) .
Maar met dit hoogwaardige ontwerp ( IAA ) heb je wel iets extra's .
En dat hebben die van Zoetermeer ( Silverdome ) en Nijmegen ( Triavium ) bijvoorbeeld ook .
Alleen zijn beide ijsbanen als het goed is 333 meter lang .
Die van Silverdome blijft er toch erg veel op lijken, en ook daar ben ik weleens binnen geweest ....kortom perfect

Het mooiste aan dit ontwerp, aangezien ik de grote foto in de krant zag staan is wel dat het dak een fraai uiterlijk krijgt .
En de gevel uit glas bestaat, zodat er een prachtige verhouding is met het binnengebied en het buitenterrein .
Er kan zo ook mooi naar binnen gekeken worden voor nieuwsgierigen

De entree is ook erg mooi vormgegeven !!
PS : Er staat overigens ook in de krant dat er nog voor de bouwvak begonnen word met de bouw ervan, en dat in het tweede deel van 2008 het opgeleverd moet gaan worden .
Precies de tijd die ik weleens eerder aangegeven had op het forum ( +/- 1 jaar ).