Enschede vroeger en nu
Re: Enschede vroeger en nu
Dennenweg hoek Zweringweg vroeger (sigarenwinkel Nieuwe Weme) en nu (woningen)
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
't Hoekje.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Leuk die foto´s Arie
Arie, in het huis met de zonnepanelen woont mijn zwager. Ik ken het terrein als braak liggend stuk grond met een viskraam of frietkraam.
Nooit gezien dat daar ooit huizen hebben gestaan.
Nooit gezien dat daar ooit huizen hebben gestaan.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Die viskraam was links op het hoekje.
Ja toen die panden aan de Zweringweg waren afgebroken. Heeft Oldenhof daar nog jarenlang de viskraam De Brandaris gehad.enschedeinansichten schreef:Die viskraam was links op het hoekje.
- Bijlagen
-
- Zweringweg vishandel De Brandaris.jpg (40.75 KiB) 12309 keer bekeken
Is dat de Visboer die ook met een motorbakfiets door heel Enschede ging om vis te verkopen? Die man had het hele jaar door nieuwe haring.
Bedoel je misschien visboer Zeefat? Hier op een foto aan de Egstraat.martinus schreef:Is dat de Visboer die ook met een motorbakfiets door heel Enschede ging om vis te verkopen? Die man had het hele jaar door nieuwe haring.
Zou zo maar kunnen Arie. Ik weet wel dat hij later met een auto aan het venten was.
Dan kan dat misschien visboer Dick Jonkers zijn geweest. Hiervan een foto uit Facebook.martinus schreef:Zou zo maar kunnen Arie. Ik weet wel dat hij later met een auto aan het venten was.
Arie, Jonkers is het niet. Die ik bedoel reed in de jaren 60 op een motorbakfiets en begin jaren 70 in een daf bestel. Was een vrij grote kerel en schreeuwde zomer en winter "NIEUWE HARING!!!'". Oldenhof lijkt het meest op hem.
Bedankt voor de moeite Arie.
Bedankt voor de moeite Arie.
Die man van de foto van Arie is Dick Jonkers. Hij kwam ook in de Janninksweg.
Ik las verkeerd...niet die man die jij bedoelde...
Ik las verkeerd...niet die man die jij bedoelde...
Er kwam in de jaren 50 ook een haringkar aan de grensovergang in Glanerbrug.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Wat is daar aan de hand ??
Na de verwoesting op 22 februari is er toch het een en ander aangepast bij de herbouw. O.A dat kleine erker (etalage) aan weerskanten van het hoekpand. Opvallend is ook dat je nog steeds aan de kleur van de stenen kunt zien wat oud is in de gevel en nieuw. Nou ja nieuw? is ook al zo'n 65 jaar oud.
Wat sas as dós was kaans.
Foto's van na bombardement op 22-2-1944.Hendrik schreef:Na de verwoesting op 22 februari is er toch het een en ander aangepast bij de herbouw. O.A dat kleine erker (etalage) aan weerskanten van het hoekpand. Opvallend is ook dat je nog steeds aan de kleur van de stenen kunt zien wat oud is in de gevel en nieuw. Nou ja nieuw? is ook al zo'n 65 jaar oud.
OP die laatste foto is te zien dat voor de brand die erkertjes al waren aangebracht. En op de 4e foto is te zien dat aan de overkant van de singel het hoekpand er heel anders uitzag dan heden ten dage. Zijn er van dat oorspronkelijke pand ook foto's? nooit gezien.
Wat sas as dós was kaans.
Daar op de hoek bij Kiffen, zaten we als kinderen op de stoeprand, met een kladblok en potlood om nummerborden (het woord kenteken gebruikten we toen nog niet) op te schrijven. Vooral in het voorjaar wanneer Duitsers naar de Keukenhof waren geweest was dat mooi. Ze hadden een krans voorop de auto. Dan had je vaak niet het hele nummerbord opgeschreven want je werd afgeleid door de bloemenkrans.
Wat een contrast. Oorlogsfoto's en na-oorlogse herinneringen.
Wat een contrast. Oorlogsfoto's en na-oorlogse herinneringen.
De bovenste foto is van de Haaksbergerstraat gezien vanaf de Getfertsingel, waaop het hoekpand is te zien. De foto is van mei 1943, dus voor het bombardement. Verder nog 2 foto's van de Haaksbergerstraat hoek Getfertsingel van voor het bombardement.Hendrik schreef:OP die laatste foto is te zien dat voor de brand die erkertjes al waren aangebracht. En op de 4e foto is te zien dat aan de overkant van de singel het hoekpand er heel anders uitzag dan heden ten dage. Zijn er van dat oorspronkelijke pand ook foto's? nooit gezien.