Ja, De Drentse buurt is het vijfde en laatste deel van Pathmos. Toen de eerste vier delen waren gebouwd was het geld op, zodat de gemeente eind jaren twintig besloot om de laatste fase zonder de architect, J.K. de Wijs, te bouwen. De panden werden kleiner, maar de textielarbeiders die er hun intrek namen, piepten niet. Velen kenden immers niets anders dan een plaggenhut op de Drentse heide -vandaar de naam 'Drentse buurt'- waar ze voorheen verbleven. ,,Nu woonden ze voortaan in huizen', dichtte Willem Wilmink, die deze trek naar Pathmos meermalen heeft beschreven, ,,niet meer in een droevige schuur. Zagen kranen, voor 't eerst van hun leven. Het water komt zo uit de muur!' bron: https://www.trouw.nl/home/de-buurt-van- ... ~a0b1bf61/Hendrik schreef: ↑zo feb 04, 2018 1:05 pmDe Drentse of Drentsche buurt lag aan de andere kant van Pathmos. Tussen de 2e Emmastraat en de Usselerweg. Hoe Drents? Er gaat een verhaal dat een vrouw uit de plaggenhutten of veenkolonien die in een nieuw huis op het Pathmos kwam wonen haar geluk niet op kon. Een trap naar boven? ongekend, van vreugde bleef ze de hele dag de trap op en neer lopen. En dat het water Oet de muur kwam? Wonderbaarlijk. Toen ik in 1965 ging werken vertelde een collega van mij dat er nog steeds mensen waren die "Water oet de muur" nog prachtig vonden. men kreeg in die tijd overal waar het nog niet was van de bouwvereniging een geyser in de keuken. Sommigen wilden het niet want dan was "Water oet de muur"niet meer mogelijk.![]()
Ik zelf heb echter altijd vanaf mijn geboorte in 1945 tot de afbraak in 2001 met veel plezier gewoond in de Drentse Buurt n.l. aan de Dennenweg. Deze straat was is nog steeds (kadastraal) de grens tussen Enschede en Lonneker. Ik woonde dus aan de Enschedese kant. De Drentse buurt was dus de nieuwste wijk van Pathmos en lag tussen de Dennenweg, Tweede Emmastraat, Pathmossingel en Usselerweg.