Het lijkt mee te vallen. Volgens mij is alleen de bestrating (dat de laatste tijd meer uit een hindernissenparcours bestond) opnieuw gelegd. Gistermiddag werden de (nieuwe) tegels d'r weer ingepleurd.Errik schreef:Als ze maar niet het hele ontwerp van Harry om zeep helpen... :down:
Stationsomgeving: Stationsplein
Oplossing voor overlast Stationsplein
Studenten op het rechte pad met lintjes
ENSCHEDE - Door linten langs de busperrons te spannen, wil de gemeente testen of de looproute van studenten over het busstation veranderd kan worden. Nu steken veel studenten nog diagonaal over, wat voor veel overlast zorgt.
De proef wordt in april gehouden op het busplein, waarbij studenten op een natuurlijke manier worden ‘omgeleid’. Stadstedebouwer Ton Schaap bedacht het plan.
Het probleem speelt al jaren. Buschauffeurs die over het plein rijden, kunnen niet alle hoeken van het plein overzien en worden vaak geconfronteerd met plotseling opdoemende studenten, die hun weg naar school banen. Door de busperrons te verlengen, worden studenten gedwongen een andere route te nemen.
Voordat dure hekjes worden neergezet, moet eerst worden bewezen dat de oplossing werkt. ‘De theorie is dat wanneer we de hekjes neerzetten, de studenten moeten hordelopen. Een hekje is niet zo’n bezwaar, maar ik denk niet dat ze daadwerkelijk over vijf of zes barrières zouden klimmen’, zegt Schaap. ‘Een bijkomend voordeel is dat de hekjes extra comfort bieden, je kunt er lekker tegenaan leunen als je op de bus staat te wachten.’
Voor de proef wordt overwogen rood-wit politielint te gebruiken, maar eventueel wordt gebruik gemaakt van sterker materiaal. ‘Wat mij betreft kan dat stijgermateriaal zijn, of desnoods bierkratjes. Hoewel dat studenten juist weer aantrekt. Als het maar niet direct kapot gaat.’
Schaap denkt dat de looproute van de studenten is geboren uit gewoonte. ‘Je neemt altijd de kortste weg. Dat zou ik ook doen. Het is bovendien rustig genoeg op het plein om schuin te kunnen oversteken. Toch leveren de wandelende studenten voor het busverkeer problemen op. Het zou mooi zijn als we dat zo kunnen oplossen. Er is al lang genoeg naar het probleem gestaard.’
De opzet is om de linten te plaatsen aan de kant van het perron waar mensen niet in- of uitstappen. Die worden doorgetrokken tot het eind van het perron, zodat het natuurlijke looppad van de studenten wordt verlegd. Schuin oversteken wordt zo onmogelijk.
Wim Salomons, verkeersdeskundige, hoopt dat studenten al pratend of verzonken in gedachten automatisch langs de linten lopen. Zonder dat ze de neiging krijgen om erover heen te stappen. ‘We kunnen dat in heel korte tijd bekijken. Zo’n proef hoeft niet lang te duren.’
bron: TC Tubantia
Studenten op het rechte pad met lintjes
ENSCHEDE - Door linten langs de busperrons te spannen, wil de gemeente testen of de looproute van studenten over het busstation veranderd kan worden. Nu steken veel studenten nog diagonaal over, wat voor veel overlast zorgt.
De proef wordt in april gehouden op het busplein, waarbij studenten op een natuurlijke manier worden ‘omgeleid’. Stadstedebouwer Ton Schaap bedacht het plan.
Het probleem speelt al jaren. Buschauffeurs die over het plein rijden, kunnen niet alle hoeken van het plein overzien en worden vaak geconfronteerd met plotseling opdoemende studenten, die hun weg naar school banen. Door de busperrons te verlengen, worden studenten gedwongen een andere route te nemen.
Voordat dure hekjes worden neergezet, moet eerst worden bewezen dat de oplossing werkt. ‘De theorie is dat wanneer we de hekjes neerzetten, de studenten moeten hordelopen. Een hekje is niet zo’n bezwaar, maar ik denk niet dat ze daadwerkelijk over vijf of zes barrières zouden klimmen’, zegt Schaap. ‘Een bijkomend voordeel is dat de hekjes extra comfort bieden, je kunt er lekker tegenaan leunen als je op de bus staat te wachten.’
Voor de proef wordt overwogen rood-wit politielint te gebruiken, maar eventueel wordt gebruik gemaakt van sterker materiaal. ‘Wat mij betreft kan dat stijgermateriaal zijn, of desnoods bierkratjes. Hoewel dat studenten juist weer aantrekt. Als het maar niet direct kapot gaat.’
Schaap denkt dat de looproute van de studenten is geboren uit gewoonte. ‘Je neemt altijd de kortste weg. Dat zou ik ook doen. Het is bovendien rustig genoeg op het plein om schuin te kunnen oversteken. Toch leveren de wandelende studenten voor het busverkeer problemen op. Het zou mooi zijn als we dat zo kunnen oplossen. Er is al lang genoeg naar het probleem gestaard.’
De opzet is om de linten te plaatsen aan de kant van het perron waar mensen niet in- of uitstappen. Die worden doorgetrokken tot het eind van het perron, zodat het natuurlijke looppad van de studenten wordt verlegd. Schuin oversteken wordt zo onmogelijk.
Wim Salomons, verkeersdeskundige, hoopt dat studenten al pratend of verzonken in gedachten automatisch langs de linten lopen. Zonder dat ze de neiging krijgen om erover heen te stappen. ‘We kunnen dat in heel korte tijd bekijken. Zo’n proef hoeft niet lang te duren.’
bron: TC Tubantia
Tja.. Ik snap ook niet waarom Prorail zo tegen een loopbrug is. Vele stations in Nederland hebben meerdere ingangen naar het station.
Zo'n loopbrug was een perfecte oplossing maar aangezien ook de Saxion Hogeschool er tegen was omdat men bang was dat alle studenten gebruik zouden gaan maken van de achteringang. :shake:
Zo'n loopbrug was een perfecte oplossing maar aangezien ook de Saxion Hogeschool er tegen was omdat men bang was dat alle studenten gebruik zouden gaan maken van de achteringang. :shake:
Als je als niet-Enschedeer het station uitkomt, beland je op een kaal en leeg plein, voorzien van een duur, maar niet echt mooi kunstwerk, en dan moet je maar raden welke richting het centrum ligt. Is er nu geen stedebouwkundige die hier een fraaie oplossing voor weet? Ik mis in ieder geval al horeca en enige suggestie voor een zinvolle looproute.
Dat van de horeca komt wel goed alleen duurt het nog wel even. :(Kubus schreef:Ik mis in ieder geval al horeca en enige suggestie voor een zinvolle looproute.
En ja, een zinvolle looproute wordt straks makkelijker als het hoogste gebouw van Enschede er staat, kunnen de mensen mooi op dat punt richten. ;)
@QyRoZ Het is altijd een chaos als die bomen omlaag staan. Het voordeel van een gelijkvloerse spoorlijn..! Ook de molenstraat staat dan helemaal vast. Je moet er niet rijden rond het hele en het halve uur, anders ben je deel van de chaos.
Ik ben trouwens erg blij met het feit dat er weer in deze lijn is geinvesteerd.
Ik ben trouwens erg blij met het feit dat er weer in deze lijn is geinvesteerd.