Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Als ze maar niet het hele ontwerp van Harry om zeep helpen...  :down:
Het lijkt mee te vallen. Volgens mij is alleen de bestrating (dat de laatste tijd meer uit een hindernissenparcours bestond) opnieuw gelegd. Gistermiddag werden de (nieuwe) tegels d'r weer ingepleurd.
Martin

Bericht door Martin »

Oplossing voor overlast Stationsplein
Studenten op het rechte pad met lintjes

ENSCHEDE - Door linten langs de busperrons te spannen, wil de gemeente testen of de looproute van studenten over het busstation veranderd kan worden. Nu steken veel studenten nog diagonaal over, wat voor veel overlast zorgt.


De proef wordt in april gehouden op het busplein, waarbij studenten op een natuurlijke manier worden ‘omgeleid’. Stadstedebouwer Ton Schaap bedacht het plan.

Het probleem speelt al jaren. Buschauffeurs die over het plein rijden, kunnen niet alle hoeken van het plein overzien en worden vaak geconfronteerd met plotseling opdoemende studenten, die hun weg naar school banen. Door de busperrons te verlengen, worden studenten gedwongen een andere route te nemen.

Voordat dure hekjes worden neergezet, moet eerst worden bewezen dat de oplossing werkt. ‘De theorie is dat wanneer we de hekjes neerzetten, de studenten moeten hordelopen. Een hekje is niet zo’n bezwaar, maar ik denk niet dat ze daadwerkelijk over vijf of zes barrières zouden klimmen’, zegt Schaap. ‘Een bijkomend voordeel is dat de hekjes extra comfort bieden, je kunt er lekker tegenaan leunen als je op de bus staat te wachten.’


Voor de proef wordt overwogen rood-wit politielint te gebruiken, maar eventueel wordt gebruik gemaakt van sterker materiaal. ‘Wat mij betreft kan dat stijgermateriaal zijn, of desnoods bierkratjes. Hoewel dat studenten juist weer aantrekt. Als het maar niet direct kapot gaat.’

Schaap denkt dat de looproute van de studenten is geboren uit gewoonte. ‘Je neemt altijd de kortste weg. Dat zou ik ook doen. Het is bovendien rustig genoeg op het plein om schuin te kunnen oversteken. Toch leveren de wandelende studenten voor het busverkeer problemen op. Het zou mooi zijn als we dat zo kunnen oplossen. Er is al lang genoeg naar het probleem gestaard.’

De opzet is om de linten te plaatsen aan de kant van het perron waar mensen niet in- of uitstappen. Die worden doorgetrokken tot het eind van het perron, zodat het natuurlijke looppad van de studenten wordt verlegd. Schuin oversteken wordt zo onmogelijk.

Wim Salomons, verkeersdeskundige, hoopt dat studenten al pratend of verzonken in gedachten automatisch langs de linten lopen. Zonder dat ze de neiging krijgen om erover heen te stappen. ‘We kunnen dat in heel korte tijd bekijken. Zo’n proef hoeft niet lang te duren.’

bron: TC Tubantia
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Dat gaat dus echt niet werken, HBO-studenten zijn de meeste luie figuren die ik ken. En ik kan het weten, ben het 6 jaar geweest. Die gaan echt niet omlopen.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

"Hey lintjes, daar kun je mooi mee spelen."
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Tja.. Ik snap ook niet waarom Prorail zo tegen een loopbrug is. Vele stations in Nederland hebben meerdere ingangen naar het station. :(
Zo'n loopbrug was een perfecte oplossing maar aangezien ook de Saxion Hogeschool er tegen was omdat men bang was dat alle studenten gebruik zouden gaan maken van de achteringang.  :shake:
Robert

Bericht door Robert »

Ik zou dan nog eerst richting 't Connexxion pand lopen en vandaar ergens 'schuin' oversteken. En dan loopt nog iedereen over 't busstation... :shake:
Martin

Bericht door Martin »

De watertafel staat sinds vandaag weer aan!  :banaan:  :beer:
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

schaapje_martin schreef:De watertafel staat sinds vandaag weer aan! :banaan: :beer:
Joepie
Martin

Bericht door Martin »

Toch zonde hè, dat kille plein eromheen.  :shake:
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Als je als niet-Enschedeer het station uitkomt, beland je op een kaal en leeg plein, voorzien van een duur, maar niet echt mooi kunstwerk, en dan moet je maar raden welke richting het centrum ligt. Is er nu geen stedebouwkundige die hier een fraaie oplossing voor weet? Ik mis in ieder geval al horeca en enige suggestie voor een zinvolle looproute.
:help:
Robert

Bericht door Robert »

En opeens zijn alle skaters er ook weer in zomertenue.  ;)
Martin

Bericht door Martin »

Kubus schreef:Ik mis in ieder geval al horeca en enige suggestie voor een zinvolle looproute.
:help:
Dat van de horeca komt wel goed alleen duurt het nog wel even.  :(
En ja, een zinvolle looproute wordt straks makkelijker als het hoogste gebouw van Enschede er staat, kunnen de mensen mooi op dat punt richten.  ;)
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Hm ik kan mijn idee van het plan station niet vinden maar als ik hem vind zal ik een proberen wat plaatjes in te scannen..
Ik hoop dat met de komst van het muziekkwartier en de bebouwing bij het station er ook een mooie looproute onstaat. Wat Kubus zei is wel zo het doet nu wat triest aan.
Martin

Bericht door Martin »

Het aftellen is begonnen nog 6weken en dan gaat het gebouw van de voormalige Sociale Dienst tegen de vlakte! :banaan:  :rock:  :baila:  :banaan2:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Mooi! Dat schiet op. Molenplein is al erg kaal zo, zonder al die bomen.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

Robert schreef:En opeens zijn alle skaters er ook weer in zomertenue. ;)
Vanmiddag bij aankomst op station Enschede, zag ik ook weer skaters met korte broek en al op het plein.  :o
En stiekem hoop ik toch altijd dat er eentje gigantisch op de bek gaat.   :yes:   :P
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Viel me vandaag op wat voor een heerlijk stedelijke chaos er op het stationsplein was, zeker nadat de spoorwegovergang even dicht was. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

@QyRoZ Het is altijd een chaos als die bomen omlaag staan. Het voordeel van een gelijkvloerse spoorlijn..! Ook de molenstraat staat dan helemaal vast. Je moet er niet rijden rond het hele en het halve uur, anders ben je deel van de chaos.

Ik ben trouwens erg blij met het feit dat er weer in deze lijn is geinvesteerd.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ja, die lijn was echt een schot in de roos. Lang leve Buursink!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

Ik zag ook vanmiddag dat op perron 5 het steeds drukker wordt.  :banaan:
Gaat goed met het lijntje.  :cheer:
Plaats reactie