Scholen in Enschede
Re: Scholen in Enschede
Ik heb niks te vertellen. Jij schrijft dat het vroeger een kleuterschool was. Tja, dan gaat mijn fantasie op de loop. Ik zie die mini-kapstokjes met kabouters en klompjes...kleine wc-tjes etc. Lijkt me leuk voor Havo-klantjes.
Sorry Veteraan. Ik was te vroeg met mijn reactie. Ik heb eigenlijk nog nooit op een kleuterschool gezeten, want dat was in mijn tijd zo kort na de oorlog niet mogelijk. Natuurlijk heb ik later wel kleuterscholen gezien toen mijn zoon er op zat.
Ik ging naar de kleuterschool in het bijgebouw van de Maranathakerk. Ingang vanaf de Poolmansweg langs het pad met de hoge populieren. Het geluid in de bladeren vond ik mooi. Juffrouw De Vuist (ze gebruikte haar vuisten echt niet hoor, de schat). Meer herinneringen heb ik eigenlijk niet aan de kleuterschool. Er waren zeker geen mini-toiletten.
- Vincent1971
- Member
De Dotterbloem was een lagere cq basisschool en ook kleuterschool
Een goed begin heeft geen einde
Iets verder aan de Poolmansweg staat er nog een schoolgebouw waar ik in het schooljaar 1957/1957 naar de v.g.l.o. ben geweest. Het was eigenlijk een dependance van de v.g.l.o. school aan de Emmastraat hoek Kortenaerstraat. Ook was er een dependance hiervan in de Volksparkschool aan de Borstelweg.Veteraan schreef: ↑wo nov 01, 2017 5:28 pm Ik ging naar de kleuterschool in het bijgebouw van de Maranathakerk. Ingang vanaf de Poolmansweg langs het pad met de hoge populieren. Het geluid in de bladeren vond ik mooi. Juffrouw De Vuist (ze gebruikte haar vuisten echt niet hoor, de schat). Meer herinneringen heb ik eigenlijk niet aan de kleuterschool. Er waren zeker geen mini-toiletten.
Nu zit er in dat voormalig schoolgebouw aan de Poolmansweg een islamitisch gebedshuis van de Turkse vereniging Davet.
Rechts van de school liep de Veilingstraat. Vroeger stonden daar nog wat lage gebouwtjes met plat dak. Ik heb het nooit in bedrijf gezien. Daarnaast lag de boel braak - jarenlang. Er zou een schuilkelder zijn, wij zagen wel een gat met omlijsting in de grond tussen de grillige paadjes waar je tegenwoordig met een mountainbike overheen zou crossen. Toen werden gewone fietsen dubbel zo snel naar de Filistijnen geholpen.
Mijn oudste broer heeft op de Veilingstraat "rijles" gekregen van onze jongste oom in zo'n autootje waarbij de voorkant als deur functioneert. Naam van dat ding ben ik kwijt.
Mijn oudste broer heeft op de Veilingstraat "rijles" gekregen van onze jongste oom in zo'n autootje waarbij de voorkant als deur functioneert. Naam van dat ding ben ik kwijt.
Daar kan ik mij ook nog wel iets van herinneren. Volgens mij waren daar restanten van een timmerfabriek die daar ooit heeft gezeten. Onderstaande foto van dat fabriek is echter van 1920. Daarnaast was er ook nog een gebouw waarin een vrachtauto stond van verhuisbedrijf Mantel. Vroeger was dit de gaarkeuken.Veteraan schreef: ↑wo nov 01, 2017 6:39 pm Rechts van de school liep de Veilingstraat. Vroeger stonden daar nog wat lage gebouwtjes met plat dak. Ik heb het nooit in bedrijf gezien. Daarnaast lag de boel braak - jarenlang. Er zou een schuilkelder zijn, wij zagen wel een gat met omlijsting in de grond tussen de grillige paadjes waar je tegenwoordig met een mountainbike overheen zou crossen. Toen werden gewone fietsen dubbel zo snel naar de Filistijnen geholpen.
De Veilingstraat was niet zo "netjes" geen stoepranden of zo. Vergeleken bij het gebouwtje met kapotte ruiten en roestige metalen kozijntjes zijn deze gaarkeukens hypermodern .
Deze gaarkeuken (nog in aanbouw) stond aan de Poolmansweg. Een zelfde type gaarkeuken was ook gebouw aan de Oliemolensingel 22.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Was het deze ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
zie ook het artikel "Onze gaarkeukens 1941-1946 / Voedselvoorziening in oorlogstijd in Enschede" in n Sliepsteen nr. 60 jaar 1999 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514055
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Arie ik denk dat de twee gaarkeukens door elkaar worden gehaald op de foto's.
Nee het zijn wel verschillende foto''s. Dit is ook al eens vermeld op het facebook. De beide gaarkeuken worden ook vermeld in het artikel van de Sliepsteen. Ze zijn dus gebouwd met dezelfde bouwtekening. Kijk maar eens naar de stoep voor beide foto's.enschedeinansichten schreef: ↑wo nov 01, 2017 7:44 pm Arie ik denk dat de twee gaarkeukens door elkaar worden gehaald op de foto's.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Je hebt gelijk en dan krijg je het ook.
zie ook nog het krantenbericht uit de Tubantia van 6-5-1941 waaruit blijkt dat 2 indentieke faarkeukens zijn gebouwd aan de Poolmansweg en Oliemolensingel
hierbij nog het onderste deel van het krantenbericht Tubantia van 6-5-1941.
- Bijlagen
-
- Oliemolensingel gaarkeuken krantenbericht Tubantia 6-5-1941.jpg (151.12 KiB) 7674 keer bekeken
Ja, zo'n ding was het!
Ik plaats hierbij maar weer eens foto's van schoolgebouwen en dit keer weer een kleuterschool. Het is de kleuterschool De Bijenkorf aan de Jacob van Ruysdaelstraat Nr. 31, een foto van 1986. In dit gebouw kwam later de Openbare bibliotheek voor de wijk Stadsveld en omgeving. Later is dit gebouw gesloopt en kwam er tijdelijk een moestuin voor in de plaats. Inmiddels staan op deze plek nieuwbouwwoningen. Zie hiervoor topic Stadsveld: Project Fabritius op: https://www.enschede-stad.nl/viewtopic. ... us#p166296
Enschedese peuters en kleuters breiden woordenschat uit met 'Pim'
Gepubliceerd op: 02/11/2017
Peuters en kleuters uit Enschede gaan de komende tijd hun woordenschat uitbreiden met het project 'Praten met Pim'. Jonge kinderen met een kleine woordenschat van de Nederlandse taal gaan hierin aan de slag met woordkaarten, praatplaten en liedjes.
Enschede kent een groot aantal anderstalige gezinnen. De kinderen uit deze gezinnen zijn gebaat bij een duidelijk en structureel taalaanbod, zoals in het project 'Praten met Pim'. Vrijdag reikt wethouder Eelco Eerenberg de eerste lesdoos uit aan RK Basisschool de Troubadour in Enschede.
Lesdoos
De lesdoos wordt uitgedeeld aan bijna alle peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onderbouwgroepen op basisscholen in Enschede. De Gemeente Enschede ontwikkelde de innovatieve woordenschatlijn 'Praten met Puim - Spelen met woorden' in samenwerking met de directeuren en bestuurders van de Enschedese kinderopvangorganisaties en scholenkoepels.
In de lesdoos, die op de werkvloer zijn ontwikkeld, staan Pim en zijn familie centraal. Onder andere in de thema's dit ben ik, familie en buitenspelen volgen de peuters en kleuters de avonturen van Pim en leren hiermee nieuwe woorden.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschedese-p ... tem?997423
Gepubliceerd op: 02/11/2017
Peuters en kleuters uit Enschede gaan de komende tijd hun woordenschat uitbreiden met het project 'Praten met Pim'. Jonge kinderen met een kleine woordenschat van de Nederlandse taal gaan hierin aan de slag met woordkaarten, praatplaten en liedjes.
Enschede kent een groot aantal anderstalige gezinnen. De kinderen uit deze gezinnen zijn gebaat bij een duidelijk en structureel taalaanbod, zoals in het project 'Praten met Pim'. Vrijdag reikt wethouder Eelco Eerenberg de eerste lesdoos uit aan RK Basisschool de Troubadour in Enschede.
Lesdoos
De lesdoos wordt uitgedeeld aan bijna alle peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onderbouwgroepen op basisscholen in Enschede. De Gemeente Enschede ontwikkelde de innovatieve woordenschatlijn 'Praten met Puim - Spelen met woorden' in samenwerking met de directeuren en bestuurders van de Enschedese kinderopvangorganisaties en scholenkoepels.
In de lesdoos, die op de werkvloer zijn ontwikkeld, staan Pim en zijn familie centraal. Onder andere in de thema's dit ben ik, familie en buitenspelen volgen de peuters en kleuters de avonturen van Pim en leren hiermee nieuwe woorden.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschedese-p ... tem?997423