Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Willem Wilminkplein.

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4242
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door enschedeinansichten »

Peter.h schreef:Het is wel mooier dan wat er ooit stond.
Nee je hebt gelijk, dit zou anno 2013 echt niet meer kunnen. :D
Hengelosestraat 1940 kl.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:
Peter.h schreef:Het is wel mooier dan wat er ooit stond.
Nee je hebt gelijk, dit zou anno 2013 echt niet meer kunnen. :D
De bijlage Hengelosestraat 1940 kl.jpg is niet meer beschikbaar
Dat was inderdaad een mooi pand Willem, maar ik denk dat Peter het oude gebouw van de Sociale Dienst bedoeld. zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... molenplein
Bijlagen
afbraak sociale dienst molenplein.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4242
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door enschedeinansichten »

Dat denk ik ook maar hij schreef dan dat er ooit stond. Vandaar. :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Gevonden in het boek Enschede een veranderde stad, deel 2, uitgave 1992. Ook toen is de situatie aan de Hengelosestraat nu Willem Wilminkplein al eens veranderd.
Bijlagen
Hengelosestraat.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door bartg »

Kijk eens op http://www.inaccent.nl mischien wordt er dan iets positiefer over het complex gedacht.
Je kunt ook donderdag 23 Mei naar de inloopavond gaan in het Wilminktheater van 18.00-20.00
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

Het is een stenen bakbeest, maar misschien is dat wel de kracht van dit gebouw. Persoonlijk had ik een lichtere kleur stenen gekozen. Maar alles zal wennen als de aankleding /invulling klaar is.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Highlander »

bartg schreef:Kijk eens op http://www.inaccent.nl mischien wordt er dan iets positiefer over het complex gedacht.
Je kunt ook donderdag 23 Mei naar de inloopavond gaan in het Wilminktheater van 18.00-20.00
Ik vind het op zich geen lelijk gebouw. Het sluit alleen totaal niet aan op de buurpanden en op het mooie ronde pandje aan de overkant. Echt jammer.

Waarom niet zoiets als een verlengde versie van de Zara (de Klomp) gebouwd daar?
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Peter.h »

enschedeinansichten schreef:Dat denk ik ook maar hij schreef dan dat er ooit stond. Vandaar. :cry:
Bedoel ook het deel waar vroeger de kijkshop in zat.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4242
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door enschedeinansichten »

Peter.h schreef:
enschedeinansichten schreef:Dat denk ik ook maar hij schreef dan dat er ooit stond. Vandaar. :cry:
Bedoel ook het deel waar vroeger de kijkshop in zat.
Dat snapte ik wel. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Jochem

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Jochem »

Toen ik er vanochtend langsliep zag dat er rond de grotere ramen details met houten balken waren aangebracht. Had even haast dus helaas geen tijd om een fototje te maken, maar moet zeggen dat die toevoeging een best positieve invloed heeft op het geheel! :)
TA
Member
Member
Berichten: 762
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door TA »

Jochem schreef:Toen ik er vanochtend langsliep zag dat er rond de grotere ramen details met houten balken waren aangebracht. Had even haast dus helaas geen tijd om een fototje te maken, maar moet zeggen dat die toevoeging een best positieve invloed heeft op het geheel! :)
Inderdaad! En komend vanaf die copyshop/VVV is het een stedelijk aanzien, met dit pand en vervolgens het muziekkwartier erachter. Een veel betere entree van Enschede!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Hierbij wat plaatjes van vandaag (22-5-2013)
Bijlagen
DSCF8264.JPG
DSCF8265.JPG
DSCF8266.JPG
DSCF8267.JPG
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Twekkelerveld »

Ik kan er niets aan doen, maar ik blijf het een mooi gebouw vinden.
Bedankt voor de mooie plaatjes maar weer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

twekkelerveld schreef:Ik kan er niets aan doen, maar ik blijf het een mooi gebouw vinden.
Bedankt voor de mooie plaatjes maar weer.
Hierbij ook nog een paar plaatjes van de achterkant bij de Noorderhagen.
Bijlagen
DSCF8268.JPG
DSCF8269.JPG
DSCF8271.JPG
frank n

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door frank n »

Monsterlijk
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Tony S. »

Zal binnenkort ook maar eens op locatie gaan kijken,zien of ik mijn oordeel nog aan moet passen :)
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21680
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Twee nieuwe pleinen in Enschede

06 juni 2013

Wilminkplein in 2014 gereed


Een stad kan niet zonder pleinen. Pleinen zijn (mede) bepalend zijn voor het karakter, de sfeer in een stad. U kunt vast ook wel voorbeelden noemen van pleinen waar u zich op uw gemak voelt en pleinen waar u een onrustig gevoel bij kreeg.

In het centrum van Enschede liggen drie grotere en bekende pleinen: de Oude Markt, Van Heekplein en het Stationsplein. Al deze pleinen hebben een eigen karakter en functie. De Oude Markt intiem en horeca, het Van Heekplein weids en winkels en het Stationsplein open en transferium. De komende twee jaar krijgt het centrum van Enschede er twee nieuwe pleinen bij het Wilminkplein en het Koningsplein.

Wilminkplein
Het Nationaal Muziekkwartier en de oude monumentale gebouwen van het De Wonne en Fabrieksschool vormen de rand van het Wilminkplein. Het wordt een levendig plein. Met overdag bezoekers, passanten en leerlingen van de Muziekschool en het Conservatorium, ’s avonds is het een levendig uitgangsgebied met bezoekers van de verschillende voorstellingen en horecavoorzieningen aan het plein. Het plein krijgt een groene uitstraling met bomen en een waterpartij. Het sluit daarmee goed aan bij de tuinen van de Wonne. Nu wordt er nog gebouwd aan de ondergrondse parkeergarage en fietsenstalling. Deze werkzaamheden moeten dit najaar gereed zijn en dan kan de ‘bovengrondse’ aanleg van het Wilminkplein beginnen. Het Wilminkplein moet in 2014 gereed zijn.

Koningsplein
Het Koningsplein vormt de verbinding tussen de nieuwe hoofdingang van het MST en het centrum. Het Koningsplein wordt een van de drukste plekken in de stad met ongeveer 10.000 bezoekers per dag. De bedoeling is – het Koningsplein moet nog ontworpen worden – dat het plein een ‘oase’ gaat vormen in het drukke en jachtige stadsleven. Een plek om even tot rust te komen of de zinnen te verzetten. Het Koningsplein moet in 2015, gelijk met de nieuwbouw MST, worden opgeleverd.

Kunst op de pleinen
Een belangrijk onderdeel in het ontwerp van de nieuwe pleinen is een kunstwerk.
In het verleden werd eerst het pleinontwerp plein gemaakt en vervolgens een kunstenaar gevraagd voor de kunstopdracht. Tegenwoordig en ook voor het Wilminkplein en het Koningsplein is sprake van één gezamenlijk proces. Een traject waarbij de stedenbouwkundige en de kunstenaar samen verantwoordelijk zijn voor de inrichting van het plein. Voor het Wilminkplein maakt Jeroen Dooreenwerk het kunstontwerp. Het ontwerp is nagenoeg gereed. Bij het Koningsplein moet de kunstenaar nog worden gekozen.

Wilminkplein en Koningsplein te zien bij Kunst in het Volkspark
Nieuwsgierig geworden naar de kunstwerken op het Wilminkplein en het Koningsplein? Op zondag 9 juni staat de gemeente met een tent in het Volkspark om belangstellenden te informeren over beide kunstwerken.
bron: http://www.enschede.nl/repository/09473/
Bijlagen
wilminkplein.jpg
wilminkplein.jpg (38.26 KiB) 5942 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Dimitri »

Ze zullen binnenkort wel beginnen met het omhoog bouwen, van het kantoor/hotel gebouw? Zag dat ze gisteren bezig waren met kanaalplaatvloeren voor de beganegrond.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Twekkelerveld »

Ik zag vandaag ook in een flits dat ze met betonplaten bezig waren. Ik ben er blij van, want ik begon toch stiekem te denken dat het misschien niet door zou gaan met dat hotel.
Nou kan ik weer rustig slapen. :sleep:
Plaats reactie