N18 (Enschede-Varsseveld)
Dat zal vast per 100 zijn. 20 procent komt dichter in de buurt dan 20 promille.wij zitten op 16 tot 20 - 65 plussers per 100 inwoners
En als ik het kaartje juist lees dan zijn dat er in de achterhoek 20 tot 34.
Ja.. hoewel ik me wel afvraag of ze zover vooruit kunnen kijken. Misschien is het juist wel zo dat over 20 jaar mensen met jongere kinderen juist in de dorpen willen gaan wonen (bijvoorbeeld)..Wat vooral opvalt is dat alleen de (grotere) steden in 2025 nog een jonge bevolking hebben. De suburbs en het landelijk gebeid zijn dan vergrijsd. En aangezien de Achterhoek geen 'grote'steden heeft.....
Het CBS maakt een prognose op basis van allerlei factoren,ESG schreef:Ja.. hoewel ik me wel afvraag of ze zover vooruit kunnen kijken. Misschien is het juist wel zo dat over 20 jaar mensen met jongere kinderen juist in de dorpen willen gaan wonen (bijvoorbeeld)..
en daar zit hem nu juist de bottleneck,
je kunt nooit alle factoren voor een prognose juist inschatten.
En ook niet alles is te berekenen, wat een gevierd middel van het CBS is.
Over het algemeen heeft het CBS een redelijk voorspellend vermogen, maar ze zullen er ongetwijfeld ook vaak genoeg naast zitten.
Ik denk dat alles hangt of staat met de werkgelegenheid in een gebied.
Hoe meer werk ergens te vinden is, hoe meer bevolking er zich zal willen huisvesten.
Daarentegen moet huisvesting wel betaalbaar blijven,
anders gaat dat verhaal ook weer niet op, en zal enkel het forenzen verkeer toenemen.
Daar waar het CBS de vergrijzing het hoogst voorspeld, daar zal volgens hen dan ook de minste werkgelegenheid te vinden zijn tegen die tijd.
Op die manier krijgen bepaalde regio's bij voorbaad al een stempel opgedrukt.
Grote delen van Friesland. Groningen, Zeeland, Limburg, Noord Holland en Gelderland
Zijn rood gekleurd en hebben dus een behoorlijke vergrijzing voor de kiezen, volgens het CBS althans.
Als ik een ondernemer was, zou dat voor mij een reden kunnen zijn me daar niet te vestigen,
Immers op termijn zal het steeds lastiger worden daar geschoolde jonge werknemers te vinden.
Ik weet niet of het wel zo handig is om dat CBS zoveel “machtâ€toe te kennen.
De parameters bij het CBS-model zijn uiteraard discutabel. Het zijn vaak interpolaties van trends die op dit moment zichtbaar zijn. De steden blijven voornamelijk jong omdat de huwelijksvruchtbaarheid onder allochtonen hoger is dan onder autochtonen. Als dat zo blijft en allochtonen niet naar de voorsteden gaan trekken, maar in de steden blijven wonen, dan komt de CBS voorspelling uit..... Bij een niet voorziene trendverandering (Er worden toch weer meer kinderen geboren of ouderen gaan massaal in de steden wonen) komt er een heel andere kaart uit.
Vergrijzing en ontbreken werkgelegenheid vallen volgens het CBS niet automatisch samen. Zeist bijvoorbeeld is zeer vergrijsd, maar heeft ook veel werkgelegenheid. Er is dus veel arbeidspendel richting die gemeente.
Het dorp waar ik woon is zeer vergrijsd (6 verzorgingshuizen op 3.500 inwoners) en de gemeente als geheel behoort qua vergrijzing tot de top 3 van GLD (Rozendaal, Rheden, Renkum). Dat heeft nadelen (getreuzel op de provinciale wegen, fulltime-bezwaarmakers tegen gemeentelijke plannen, lange wachttijden in de supermarkt), maar zeker ook voordelen. Dankzij de bejaarden zijn er in ons dorp überhaupt nog voorzieningen. Ze lopen elke dag met hun rollator even naar buiten en gaan dangs langs de groenteboer, etc. we hebben hier dus nog altijd verschillende winkels!
Vergrijzing en ontbreken werkgelegenheid vallen volgens het CBS niet automatisch samen. Zeist bijvoorbeeld is zeer vergrijsd, maar heeft ook veel werkgelegenheid. Er is dus veel arbeidspendel richting die gemeente.
Het dorp waar ik woon is zeer vergrijsd (6 verzorgingshuizen op 3.500 inwoners) en de gemeente als geheel behoort qua vergrijzing tot de top 3 van GLD (Rozendaal, Rheden, Renkum). Dat heeft nadelen (getreuzel op de provinciale wegen, fulltime-bezwaarmakers tegen gemeentelijke plannen, lange wachttijden in de supermarkt), maar zeker ook voordelen. Dankzij de bejaarden zijn er in ons dorp überhaupt nog voorzieningen. Ze lopen elke dag met hun rollator even naar buiten en gaan dangs langs de groenteboer, etc. we hebben hier dus nog altijd verschillende winkels!
met name dit is voor mij een enorme bron van ergernis.getreuzel op de provinciale wegen
Niet dat ik nu perse harder wil dan de gemiddelde weggebruiker,
Maar ik baal enorm als er 65 – 70 gereden word waar 80 is toegestaan.
En inderdaad het zijn altijd weer de senioren die dit doen.
Voor mij zijn daar slechts 2 mogelijke verklaringen voor.
1. de bestuurder is dusdanig onzeker dat 80 te hoog gegrepen is
2. de bestuurder heeft lak aan de rest van de weggebruikers
In beide gevallen zeg ik, van de weg halen die hap en een buskaart geven.
Ik reis dagelijks 150 km over voornamelijk provinciale wegen,
en kom behoorlijk wat van deze senioren tegen,
met name in de achterhoek is dit een zeer hardnekkig probleem.
Waarbij ik oorzaak 2 als hoofdoorzaak zie.
Ik heb diverse malen bij een stoplicht aan de gene voor mij vriendelijk verzocht
om aub minimaal 80 te blijven rijden,
maar het zijn bijna allemaal onredelijke chagrijnige grijze postduiven.
Op de N18 heerst bijna overal een inhaalverbod,
en wanneer ik dan achter een dergelijke senior hang,
dan vreet ik me behoorlijk op.
Helemaal omdat ik dit bijna dagelijks voor mijn kiezen krijg.
Ook ik word een keer senior,
maar ik heb me heilig voorgenomen nooit een dergelijke rijstijl aan te nemen.
Ook één van de redenen waarom ik nooit in de achterhoek zou willen wonen.
Afijn BACK ON TOPIC waar blijft die A18

Er gloort hoop voor de N18!
Hij staat genoemd in de MIT2007! Zie tekst hieronder van de site van het ministerie van verkeer en waterstaat:
"Naar aanleiding van de bestuurlijke overleggen van najaar 2005 (TK 30 300, nr. 30) alsmede de behandeling in de Tweede Kamer over het MIT 2006 zijn in het hoofdwegenprogramma de volgende wijzigingen doorgevoerd:
N18 Varsseveld - Enschede: Voor dit traject is een aanvullende rijksbijdrage van € 73 miljoen toegezegd om realisatie van een toekomstvaste en duurzaam veilige stroomweg op het traject Groenlo - Enschede mogelijk te maken."
Dan wel geen autosnelweg, maar wel een verbetering van de bestaande situatie.
Hij staat genoemd in de MIT2007! Zie tekst hieronder van de site van het ministerie van verkeer en waterstaat:
"Naar aanleiding van de bestuurlijke overleggen van najaar 2005 (TK 30 300, nr. 30) alsmede de behandeling in de Tweede Kamer over het MIT 2006 zijn in het hoofdwegenprogramma de volgende wijzigingen doorgevoerd:
N18 Varsseveld - Enschede: Voor dit traject is een aanvullende rijksbijdrage van € 73 miljoen toegezegd om realisatie van een toekomstvaste en duurzaam veilige stroomweg op het traject Groenlo - Enschede mogelijk te maken."
Dan wel geen autosnelweg, maar wel een verbetering van de bestaande situatie.
op de site van rijkswaterstaat staat vandaag de volgend einfo over de A18:
Stand van zaken op 4 oktober 2006
Er is nog geen enkele beslissing genomen. Rijkswaterstaat is bezig ideeën en meningen te verzamelen.
Weliswaar is de termijn waarop uw inspraak op de Startnotitie binnen moest zijn al voorbij.
Uw ideeën/vragen/opmerkingen die nu leven kunt u echter nog steeds kwijt door te schrijven aan Rijkswaterstaat Oost-Nederland, t.a.v. ir. C. Stoffer, Postbus 9070, 6800 ED ARNHEM of per e-mail: c.stoffer@don.rws.minvenw.nl
In 2006 begint een nieuwe inspraakronde over de Trajectnota/MER
Op http://www.rijkswegn18.nl kan je de travekaart downloaden waarop de verschillende varianten voor de vernieuwde N18 te zien zien.
Stand van zaken op 4 oktober 2006
Er is nog geen enkele beslissing genomen. Rijkswaterstaat is bezig ideeën en meningen te verzamelen.
Weliswaar is de termijn waarop uw inspraak op de Startnotitie binnen moest zijn al voorbij.
Uw ideeën/vragen/opmerkingen die nu leven kunt u echter nog steeds kwijt door te schrijven aan Rijkswaterstaat Oost-Nederland, t.a.v. ir. C. Stoffer, Postbus 9070, 6800 ED ARNHEM of per e-mail: c.stoffer@don.rws.minvenw.nl
In 2006 begint een nieuwe inspraakronde over de Trajectnota/MER
Op http://www.rijkswegn18.nl kan je de travekaart downloaden waarop de verschillende varianten voor de vernieuwde N18 te zien zien.
Die varianten beperken zich in Twente hoofdzakelijk tot hoe en waar de afritten e.d. komen. Als je daar eventjes niet naar kijkt blijven er eigenlijk twee verschillende tracés over.Op http://www.rijkswegn18.nl kan je de travekaart downloaden waarop de verschillende varianten voor de vernieuwde N18 te zien zien
1. Noordelijke variant. Aansluiting op de bestaande A35 bij Westerval/Grolsch. Via buitengebied van Boekelo (afslag Bad Boekelo

2. Zuidelijke variant. Aansluiting op de bestaande A35 bij Westerval/Grolsch. Snel naar het zuiden afbuigend om achter Usselo z.s.m. het oude tracé te volgen. Langs de zuidelijke kant van Haaksbergen richting Eibergen. Eigenlijk het meest conservatieve ontwerp want de huidige weg wordt zo veel mogelijk gevolgd. De weg volgt de grens van de bebouwing van Haaksbergen en dus heel dicht langs bewoning. Veel maatregelen zullen hier moeten worden genomen voor geluidsoverlast en daarnaast zal het voor H'bergen niet meer zo praktisch zijn om in die richting uit te breiden.
Optie 1 zal wel de voorkeur krijgen denk ik:

Optie 2:

Twenteroute driebaans
GROENLO - De N18 (Twenteroute) kan als driebaansweg worden uitgevoerd. Dat zei minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zaterdag in Kampen. De minister opende daar de N50, die als eerste driebaansweg in Nederland is uitgevoerd. Tussen knooppunt Hattemerbroek en Kampen rijden automobilisten afwisselend over één of twee banen, waardoor ze ruimte krijgen om in te halen. Een afscheiding voorkomt dat mensen op de verkeerde weghelft rijden. Volgens de minister is een driebaans N18 een alternatief voor het doortrekken van de autobaan tussen Varsseveld en Enschede. De driebaansweg wordt in Duitsland al jarenlang toegepast. Tussen Bocholt en de oprit naar de autobaan Arnhem-Oberhausen rijdt het autoverkeer afwisselend over één en twee banen.
TCT
Hmm; de B54 naar Münster word 'k ook niet enthousiast van; gedoe met dat driebaans; leg er dan direct een meer aan.
GROENLO - De N18 (Twenteroute) kan als driebaansweg worden uitgevoerd. Dat zei minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zaterdag in Kampen. De minister opende daar de N50, die als eerste driebaansweg in Nederland is uitgevoerd. Tussen knooppunt Hattemerbroek en Kampen rijden automobilisten afwisselend over één of twee banen, waardoor ze ruimte krijgen om in te halen. Een afscheiding voorkomt dat mensen op de verkeerde weghelft rijden. Volgens de minister is een driebaans N18 een alternatief voor het doortrekken van de autobaan tussen Varsseveld en Enschede. De driebaansweg wordt in Duitsland al jarenlang toegepast. Tussen Bocholt en de oprit naar de autobaan Arnhem-Oberhausen rijdt het autoverkeer afwisselend over één en twee banen.
TCT
Hmm; de B54 naar Münster word 'k ook niet enthousiast van; gedoe met dat driebaans; leg er dan direct een meer aan.
ALs het zo makkelijk ging was dat allang gedaan. De keuze voor drie- of vierbaans weg is geen ruimtelijke of verkeerskundige keuze. Een driebaansweg is qua procedure en technische randvoorwaarden makkelijker te realiseren.Hmm; de B54 naar Münster word 'k ook niet enthousiast van; gedoe met dat driebaans; leg er dan direct een meer aan.
Als een (onveiligere) driebaansweg bureaucratisch sneller kan worden aangelegd dan een fraaie A18 dan deugt er toch iets niet qua regelgeving in dit kikkerlandje. In 1x goed moet toch altijd zeker zo snel mogelijk zijn??
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
U haalt mij de woorden uit de mondKubus schreef:Als een (onveiligere) driebaansweg bureaucratisch sneller kan worden aangelegd dan een fraaie A18 dan deugt er toch iets niet qua regelgeving in dit kikkerlandje. In 1x goed moet toch altijd zeker zo snel mogelijk zijn??

Tijden geleden heb ik op de website van de N18 al aangegeven dat driebaans op grote stukken van het tracé makkelijk te realiseren was, maar dat het doortrekken van de A18 bij Varsseveld een beduidend betere optie zou zijn.
Wat bewindsmakers nu roepen is allemaal oud nieuws en tot in den treuren door Jan en Alleman besproken.
Als er in dit land net zoveel gedaan als geluld werd, dan hadden we 20 jaar geleden al een oplossing gecreëerd.