Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
GerritHondelink
Member
Member

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ne vleegende krei’j döt aait wat op.
Een vliegende kraai vindt altijd wel wat.
Wie erop uittrekt, verdient altijd wel wat, komt altijd wel aan de kost.

Ze bint net trouwt, de huwelijksnacht begint.
Ze ligt alle twee naöst meka.
Dan zeg zee. Kom bie mie leeverd ik bin der wal an too
Zeg hee vannacht nich mie schat, mie moo zea:
dat dit de mooiste nacht van mien leaven is en daor wil ik gin minuut van missen.
GerritHondelink
Member
Member

As ‘t nich geet zo as ‘t mot, dan mot et mar zo as ‘t geet.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Lijkt op een Fries gezegde Dat ging zoals het eenmaal ging, en toen ging het helemaal niet. (Wordt schertsend gezegd wanneer iets mislukt).

Hemman en Anton.(1)
Hemman en Anton waarn twee boeren dee kot bie meka woonden, maor absoluut nich met meka aoverweg konden.
Staörig hadden ze wat te mokkn. Ze gunn meka, bie wieze van sprekken, 't lech in de oogn nich.
Zo had Hemman 'n appelboom vlak bie de heg staon en takkn van den boom hingen aover de heg hen, in d'n hof van Anton. As noe de appels riep waarn, dan begon Anton an dee takkn te schudden um zo de appels van Hemman op te können garderen.
Mar deur dat geschud vieln ok de appels an Hemmans ziene kant d'r of en dan haj 't schaop an 't drieten!
Hemman belden op stik en stea de plietsie en den mos dan dreks kommen. Noe was den agent al zo vaak veur dee kinderachtige ruzietjes bie dee beide buurleu wes, dat e d'r schoon genog van har. Op 'n keer hing Hemman weer an de tillefoon: "Ie mot meteen kommn!
Anton hef de vrouw veur "stomme Trien" oet maakt en dat pik ik nich"
De plietsie von 't wal good en bleef gewoon in 't hoes.
Too belden den gifkop van 'n Hemman 't hoofdburo op en zae dat de dorpsplietsie lange nich actief genog was.
Dat kreeg den vertegenwoordiger van de Heilige Hermandad van zien commandant te heurn en hee nam onmiddellijk zien maotregelen. Daags nao de praek van zien meerdere zag e 'n jungske van Hemman met peerd en kaor veuren. Dat blaag was nog gin zestien en dan moch e beslist nog nich met peerd en kaor veuren. 'n Bekeuring dus en nich zo'n kleintje!
GerritHondelink
Member
Member

Spiet is verstand wat te laat koomp.
Spijt is verstand wat te laat komt.
Je krijgt altijd spijt van een verkeerde daad.

Hemman en Anton.(2)
'n Dag later zag de handhaver van de wet de vrouw van Hemman 's aovends wegfietsen zonder dat ze ‘t lech an had. Weer 'n bekeuring!
Nog 'n dag later wachten e Hemman op in de moat.Too Hemman d'r an kwam fietsen um de beest te melken, met 'n melkkaor achteran de fiets —zich van gin kwaod bewust!— hield de plietsie 'm weer an. De kaor mos met 'n iezeren haak an de fietse zitten en nich met 'n halsterstraank! Bekeuring dus. Met 'n stem waorin t leedvermaak deurklonk, vreug de agent: "Wat duch oe, Hemman, bink actief of bink nich actief?"
Met 'n rooien kop van schaamte kon Hemman dat alleen mar toogeven. Vanaf den dag belden e nich meer en hee zag de plietsie ok nich meer.
Niet te min bleef e met argusogen naor zien buurman Anton kieken. Op 'n dag zag e dat Anton zien vrouw nieje gedienen veur de ramen hing. Hee stuurden dreks zien vrouw ok naor nen weenkel in 't dorp um ok nieje gedienen te halen. En too Hemman zich ne nieje gierkettel toosteln, stun d'r twee daagn later bie Anton ok 'n niejen op d'n plas.
Zo ging dat staörig vedan. De plaogeriejen heelden mar nich op.
Hoo te d'r zo ineens bie kwam, is nich bekend, maor Hemman ging auto rieles nemmen. Hee wodden deur de instructeur van hoes ophaald en hee keek stiekum of Anton dat wal zag. En jao heur, 'n wekke later ging Anton ok hen lessen. Noe ging 't 'r maor um wel as eersten dat riejbewies te pakken zol hemmen.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Noabers ... :roll:
GerritHondelink
Member
Member

Veteraan schreef:Noabers ... :roll:
jao, Hemman en Anton bint noabers.
GerritHondelink
Member
Member

Ie’j könt better spiet hebn van iets wa’j doan hebt, dan a’j spiet hebt van iets wa’j nich doan hebt.
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan dat je spijt hebt van iets wat je niet gedaan hebt.

Hemman en Anton.(3)
Dree keer mos e opkommen, maor too was Hemman dan ok slaagd. Nich lang d'r nao had Anton 't roze papierken ok.
Hemman koch zich 'n oald, rood Fordje en daor tuften e zo noe en dan de buurt met rond. Nich lang d'r nao chauffeerden Anton in 'n blauw exemplaar van 't zelfde merk. En poetsen dat ze dee auto's deden: ze glommen teggen mekar op!
Natuurlijk, ie konnen d'r haost op wochen, kwammen ze meka op 'n dag teggen op 'n smalle B-weg. Hemman dach: "Veur den verrekkeling gao ik nich an de kant. Laot hee de berm maor in gaon en de wagen vol modder kriegen.
Mar Anton dach natuurlijk krek ‘t zölfde, met as gevolg 'n duftige botsing: beide auteukes in de krökkels.
Hemman stappen oet en begon te foetern van wonder en geweld. Anton kwam d'r gelukkig ok good oet, maor hee had 'n jeneverfles in de haand.
Hee zae teggen Jans: "Verdammt, keerl, wat vervelend. Ik had better oet motten kieken. Hier, nemp ’n slökske um kalm te blieven. Hemman trappen d'r in en nom 'n paar gulzige slokken. Nooit dach dat e d'r van Anton nog 's ene zol dreenkn. Nog maor 'n slok.
Too kwam de plietsie d'r biej en den vrög wat 'r gaonde was. Wat 'r gaonde is?, herhaalden Anton de vraog. Nou agent, dat is zo klaor as 'n klontje. Mo’j den aosem van Hemman mar is roeken!
Den gehaaiden Anton! Hemman was de klos disse keer.. en ok nich zo'n klein betje!

Oet Grolsche Wind. Jan Groot Zevert.
(Vrie’ j umzet naor Enschedees plat).
GerritHondelink
Member
Member

t Ei wil wiezer wean as de kip.
Kinderen willen wijzer zijn dan hun ouders.

As d'r dikken mot is, dan is ut slech weer veur niejsgierige leu.

Zit nen wich van zon tweentig jaor in de trein en hef nen mooien pullover an.
Op her linker kaant steet heur naam.
Bukt opa den teagnoawer heur zit zich veuraower en vreug:
Hoo heet den aandern mien keend.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

:lol: :lol:
GerritHondelink
Member
Member

‘n Dag van mon’n koomp aait wier, ‘n dag van gister nooit.
De dag van morgen komt altijd weer, de dag van gisteren nooit.

Hemman zeg teegn zien vrouw:
Ik gao nen dag naor mien aole leu hen in de stad.
Ak noe langer blief, stuur ik oe wa eamn un kaartje.
Zeg zee das nich neudig mien jong. Ik heb dat kaartje al in oe zundagse pak vonnen.

Reagnt in de moand 33 daagn. Dan hef de boer toch bes wa wat te klaagn.
GerritHondelink
Member
Member

Wa’j nich mot doan is met nen leug gat hen drietn gaon.
'Wat je niet moet doen, is met een leeg gat gaan poepen''. Anders gezegd, niet zonder kennis van zaken, iets ondernemen.

Mien vrouw is zo zuunig bromt hennik de heele wek mo’k gebroadn kuukn etten.
Mar dat is toch lekker etten man.
Kan wel wean mar ik et de hele wek van ’t zelfde kuukn.

Seends ai’j trouwt bint hei’’j van die vliemscherpe voaln in de boks zeg Jan.
Joa dat was ok ’t eerste wat ze mie bie hef brach.
GerritHondelink
Member
Member

Ok nen raspeard schijt as nen karhengst.
Ook een raspaard schijt als een karhengst.
Rangen en standen maken mensen niet meer of minder waard.

Een klein onèuglijk streuitje, boer’nhuuskes in ne riege.
Die ’k mà neet vergett’n kan, uut mien gedacht’n kriege.
Hèèl schemmerig, zô lang elèène, hoe was het ôk à wier?
An de eene kàànte Graads en an de ààndre kàànte Spier.
Een klein onèuglijk streuitje, an ’t èine leup e dôôd.
Lèège boer’nhuuskes, de lèu wörd’n neet zô grôôt.
Det kleine ôôle streuitje, ne barm, het lange grös
Vuur ’t huus ne hof, een hèèl smal pad, ‘t löt miej neet meer lös.
Een klein onèuglijk streuitje, met klinkers en ne vaalt.
Hoe vaake hè ‘k, noa schooltied, der miene fietse op e haalt.
Ôônz’ opoe, Trui van Luukske, zie is ter geboor’n.
Doar, in det ôôle streuitje, vlak ôônder ’n Hoolter toor’n.
Een klein onèuglijk streuitje, had het zien tied ehad?
Al was het stark verôôldert, toch had het nog wà wat.
Nôôit zà ‘k het vergett’n, Kaals Dieks was ter barbier.
Ne sliepsteen en nen aalt’nschepper, kump ôôit die tied nog wier?
Een klein onèuglijk streuitje, BosWillem wônn’ der nog.
De stôtkoare van Spier hef doar zien weg e zoch.
Wiej zölt oe nôôit vergett’n, Sikk’nstreuitje van weleer.
Deepe in gedach’n, zöj’altied biej ôôns weer.
Internet Mans van Sangel
GerritHondelink
Member
Member

‘k wil oe veur gin doeznd geuldn missn; moar a’k oe kwiet bun, wil ‘k oe veur ’n kwartje nog nich wier hebbn!
Ik wil je voor geen duizend gulden missen; maar als ik je kwijt ben, wil ik je voor een kwartje nog niet terug hebben.

Nen jong en nen wich wilt in nen auto stappn
Zeg zee: Ik riee wa, dan heb ie de haan vrie.

Ai’j niks hebt mist, wil dat nog nich zeggn da’j nen goodn schutter bint.
GerritHondelink
Member
Member

Dat et gin brood.
Wordt gezegd als iets direct niet de prijs opbrengt die men zich had voorgesteld en daarom nog wordt vastgehouden.

BROAD BEKRUZEN - brood bekruizen, er een kruis op trekken. Uit Wat nog niet in Dijkhuis staat van A.L. Hottenhuis.

As zee den twintigpoonder veur zich had, bekruusten zee het eerst met het mes.
Als ze dan zo'n twintigponds brood in haar arm had, trok ze er eerst met het mes een kruis op.
Dat 'broad bekruzen' was een soort: `Heer, zegen deze gaven', een samenvattend gebed.
Als het brood `bekruust' was kon de `knep der of. Die werd niet te dik gesneden en werd meestal gebruikt voor de paarden. Alleen de roggebroden (twintigponders en later tienponders) werden bekruist. `Stoet' werd, zover ik weet, niet bekruist.
Heel vroeger was er bijna alleen roggebrood voor de gewone man. Volgens sommigen was dan ook de oude tekst: "Geef ons heden ons dagelijks brood en ons zundaagse pläkke stoet."
Overigens heb ik dat roggebrood snijden vaak levensbedreigend zien uitvoeren: een groot vlijmscherp mes en dat brood stevig tegen de borst geklemd en dan maar japen.
GerritHondelink
Member
Member

Maakt mie niks oet.
Het is mij om het even, ’t komt er niet op aan. dat laat me koud.

Gef niks. Dat maakt niets uit.
Um niks. Zonder aanleiding.
Veur niks. Gratis, kost niets.
Niks as. Slechts, alleen maar, voortdurend.
Niks van an. Niets van waar.
Das nich niks. Dat is heel wat.
Niks der van. Geen sprake van. totaal niet.
In nen tied van niks. In een ommezien.
Maakt mie niks oet. Het is mij om het even, ’t komt er niet op aan. dat laat me koud
Maak oe mer niks te doon. Maak je geen zorgen.
GerritHondelink
Member
Member

Veur niks krie’j laank haor en dikke luus.
Je krijgt niets voor niets, behalve lang haar en dikke luizen.

Bie den zit niks bie, nen keerl van niks. Er gaat niets van hem uit, een waardeloze vent.
Doar heb ik niks bie. Dat kost me geen moeite, dat is voor mij geen probleem, dat kost mij geen moeite
Hee hef niks in te brengn. Met hem wordt geen rekening gehouden
Veur niks geet de zun op. Alleen de zon krijg je gratis. Alles kost geld.
Ze kregen met meka ruzie um niks. Ze kregen ruzie om een kleinigheid.
Niks veur niks. Wordt gezegd als iemand een beloning afwijst.
Hee komt oet losser en weet van niks.(hee weet van niks). Hij houd zijn mond wel.
Veur niks krie’j laank haor en dikke luus. Je krijgt niets voor niets, behalve lang haar en dikke luizen
Van niks geet de sik dreug staon. Als de sik niets te vreten krijgt geeft hij ook geen melk.
Niks is good in ’t oog mar nich in de portemenee. Niets in het oog is goed maar niet in de portemonnee.
GerritHondelink
Member
Member

Een glemlach kost niks, maor is een hoop weerd.
Een glimlach kost niets maar is veel waard.

Men kan het karakter van een mens enigszins leren kennen door op te letten hoe hij glimlacht.
Sommige mensen glimlachen nooit zij grijnzen slechts.
De glimlach is het woord der wereldtaal dat door een ieder wordt verstaan.
GerritHondelink
Member
Member

‘t Is zo naor de klootn.
Het is zo versleten.

KLOOT
Betekenis 1 kloot (teelbal); testikel
Betekenis 2 eikel (scheldwoord); kerel (van niks) waardeloze vent.
Betekenis 3 schietkloot; bal (van hout met lood verzwaard).
Betekenis 4 wereldbol; aardbol
Over de kloot gaan.
Als we zeggen dat over de kloot gaan betekent: een flinke prestatie leveren, kunnen we nog vele kanten op. Het woord kloot vormde eertijds een aanduiding voor alles dat bol of rond kon zijn. Vondel bij voorbeeld sprak van de aardkloot en klootschieten is de naam van een oud volksspel, dat met een langwerpige houten bal of schijf werd gespeeld en vooral in Twente beoefenaars vond. Over de kloot gaan is als zegswijze uit het zeemansleven afkomstig. In vroeger tijd was op zeilschepen de top van de mast afgedekt met een vergulde houten schijf (de kloot) en wie als schepeling voor vol wilde worden aangezien, moest toch minstens een keer tot boven in de mast zijn geklommen en het ene been over de kloot getild hebben. Daarmee toonde hij het schip aan zich ondergeschikt te hebben gemaakt.
In de hedendaagse betekenis zijn kloten in overdrachtelijke zin vooral waardeloos: kloten van de bok, zwaar klote en naar de kloten.
GerritHondelink
Member
Member

Hee hef hen leern wes.
Hij heeft op het [klein] semenarie gezeten (maar is geen priester geworden).
‘t Leern der weer an geavn. De studie voor het priesterschap opgeven

DENKEN.
Ik dachn, wiej mossen der ne koo biej anzetten, zea de boer. Woe denk iej daor aower, vrouw? Zee was daor nich met inlaoten. Ik denk der nich an, zeg ze. „Woer haal wiej 't geeld vandan? Iej denkt, da'j alns kunt, mer denkt er um, dat de pacht ook nog betaald mut wödden. Non, dan vuurlopig nich, zeg de boer, mer ik wil 't toch in bedenk hooln.
Wichter zint wichter, dee denkt, dat 't alle dage kaarmse is en 't is nog nich ees maark. Verbeeld ow, zee wollen naor 't peerspil! De vaar zea: Ie’j mut nich denken, dat ons 't geeld op 'n ruggen greuit. En de mooder: Naor 't peerspil? Daor is gen denken an. Dat kost völ te völ. Mer daor schöt miej in de gedachten, dat Janseum der ook hen wil. As den ow met wil nemmen; dan mer too! Zos denken, dat Janseum 't dot, moor? Dat dachn ik wa, zeg de mooder, Janseum is nen kindergek, hee döt miej aait denken an Sunneklaos. Hee hef jao ook geeld zat
Non denkt ees an zeg de vrouw. Onzen naober hef a ne kuierkaste en non denkt e ook nog aower 'n televisie-toestel! Hee zal zik nog wa bedenken, menen de man, daor isse wies genog vuur. ,Non, zeg de vrouw, in de tied, dat zik nen wiezen bedenkt, kan zik ook nen gek bedenken. Zins dow vaaks den gek?" vreug de man. Dat köj denken! lachen de vrouw.
GerritHondelink
Member
Member

Hee hef an 't leren 'n breurken dood.
Hij heeft een grote hekel aan leren.
Verafschuwen. De uitdrukking herinnert aan de omvangrijke kindersterfte van weleer.

Denken
In oole tieden was nen jongen keerl ter dood veroordeeld. Zien moor smeken de rechters um genade. Dee wadden grote denkers, zee zean. as de vrouw 'n raödselken kon oetdenken, wat zee nich konnen raon, dan kwam eeren, jongen vriej. De vrouw gaf eer 't volgende raödselken op:
Dow ik gung van woer ik kwam,
Ik zes leewentigen oet enen doden nam,
Dee zesse maken den zeuwenden vriej.
Now raodt 't, rechters, en zegt 't miej.
De rechters gungen an ’t denken, mer zee mossen ’t opgeewen. Dow zeg de vrouw: Onnerweggens vun ik ’n nus met zes jonge veugeln in ’n kop van ’n dood peerd.
Eer jong kwam vri’j. Ik kan miej wal indenken, da’j dat zölf nich hadden raon.
Ons volk hef völ raödselkes, dee meuilik zint.
’n Menske mut nich denken datte alns verklaoren kan.
GerritHondelink
Member
Member

Andere leu bint ok leu.
Andere mensen zijn ook mensen.

BERRE/BER/BEDDN.Betekenis 1 Bed. Betekenis 2 Dekbed beddegoed. Betekenis 3 Bloembed groentebed
Ber goan, noa - gaan slapen. (wat nog niet in Dijkhuis staat van Hottenhuis).
Wie goat mer bietieds noa ber, want moarn is het wier vroo dag. We gaan op tijd naar bed, want we moeten er morgen vroeg uit.
Slapen is een aangeboren gave. De een buit haar uit, de ander doet haar tekort. Gezien het grote aantal varianten, waarvan er diverse wel in Dijkhuis staan, voor slapen of gaan slapen, kunnen we er in Twente ge'rust' op zijn, dat die gave benut wordt. We laten een onvolledige opsomming voor `slapen gaan' volgen:
Onder de wol goan, onder het laken, onder de dekkens goan, onder de lap goan. Achter de schuvers, de gerdienen, de lap goan. In de kast kroepen, noa de ofkumming goan.
Tuske de vearen goan, tuske de lappen goan. Noa 't nust goan, noa Ruslaand goan, noa Jeruzalem goan.
Op het ene oor goan, op het rek goan. In 'n koffer goan.
Verder nog: Wie doot der zovol bie an. Wie goat an de kaant. Wie goat der onder. Wie goat plat. Wie doot de sokken oet. Wie trekt oons oet. Wie goat van de vloar. Wie knooit oons zo heanig 'n moal vot. Wie goat achteroawer stoan. Men kan vaak het woord `goan' vervangen door kroepen'.
Uit het bovenstaande mag blijken, dat behalve de bekende duidelijke hint: "Vrouw, wie goat noa ber, want de leu wilt noa hoes" er vele mogelijkheden zijn om aan te geven "Het is bergoanstied."
Plaats reactie