Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

N18 (Enschede-Varsseveld)

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.

Beste oplossing voor de N18?

De bestaande weg aanpassen
4
7%
Westelijk van de N18 nieuwe weg aanleggen
7
12%
Gewoon de A18 van Varsseveld doortrekken naar de A35 Enschede, Klaar!
47
81%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

ESG schreef:Ik vind het grote onzin dat er een snelweg moet komen van Enschede tot aan Varsseveld :cry:
Dit roep je volgens mij alleen als je niet de ellende kent op de weg.
Die snelweg naar Varsseveld is gewoon een must. Dat omrijden biedt weinig soelaas, het kost je alleen maar extra tijd. De ellende rond Deventer die dagelijks velen ophoud s'ochtends en s'avonds in de spits is enorm. Om dan te roepen dat het grote onzin is :shake:

Aanleggen dat traject, zo snel mogelijk :okay:
ESG

Bericht door ESG »

Ik ben er inderdaad niet dagelijks te vinden, dat klopt, maar ken de weg redelijk.
De situatie rond Deventer ken ik daarentegen wel stukken beter. Maar het is een afweging tussen meerdere belangen. Waarom zou je altijd moeten kiezen voor tijdwinst van de automobilist? Alsof alles zou moeten draaien om mobiliteit? Dus dan moet je een stukje omrijden; wat dan nog? In de Randstad hoef je nauwelijks om te rijden om van punt A naar B te komen en daar staan ze vaker in de file dan hier. Ik ben zelf ook autorijder maar krijg wel eens het idee dat het kunnen gebruiken van het wegennet zonder vertraging als een soort "recht" wordt gezien door veel weggebruikers.

Dit klinkt misschien wat "zweverig" maar met toekomstige oliecrises in het verschiet en mogelijkheden zoals thuis- en telewerken is het denk ik heel zinvol om het beleid op het gebied van wegenaanleg eens compleet te heroverwegen. Brandstof wordt in de nabije toekomst sowieso een schaars goed. De prijzen voor autorijden zullen blijven stijgen. Puur marktwerking. Als het je als overheid zou lukken om openbaar vervoer aan te gaan bieden tegen zwaar concurerende prijzen los je denk ik al een hoop problemen op de weg op (om over de natuur en het milieu nog maar te zwijgen.) Nederlanders zijn pragmatische mensen: ze zullen niet makkelijk uit idealisme in de bus stappen, maar als je voor de prijs van een volle tank een halfjaar op en neer naar je werk zou kunnen zijn ze om.
Berealste

Bericht door Berealste »

@ESG
Alternatieve brandstoffen bieden straks uitkomst en het gaat niet om de tijdwinst, maar om de veiligheid van de weggebruiker! Aanleggen dat stuk al was het alleen al om de doodeenvoudige reden dat ik dan met een half uurtje naar m'n ouders kan rijden in het wonderschone Aalten!! :okay:
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

ESG schreef:Ik ben er inderdaad niet dagelijks te vinden, dat klopt, maar ken de weg redelijk.
De situatie rond Deventer ken ik daarentegen wel stukken beter. Maar het is een afweging tussen meerdere belangen. Waarom zou je altijd moeten kiezen voor tijdwinst van de automobilist? .
Of je de weg kent is natuurlijk niet echt een issue. Het gaat erom of je er ook dagelijks in staat. En het gaat niet zozeer om tijdwinst van de automobilist als het allemaal goed loopt. Het gaat er meer om dat dagelijks duizenden automobilsten (prive+zakelijk)uren kwijtraken omdat ze stil staan op de A1. Wat dacht je verder van de enorme hoeveelheden brandstof die zo verloren gaat. Vertragingen in de transportsector, frustratie enz enz.

Als die N18 verlichting kan brengen, en dat doet ze, dan moet men er geen 100km weg van maken maar een snelweg. 100km betekent uiteindelijk 80 km ivm vrachtverkeer. Bij incidenten ligt het verkeer gelijk plat.

Eindelijk krijgt de Achterhoek een goede aansluiting op Twente. Goed voor onze regio, maar ook de mooie Achterhoek is beter bereikbaar geworden. Plaatsen als Winterswijk en Doetinchem en alle kleinere plaatsen zijn veel beter toegankelijk. Dit zal een prima impuls geven voor de regio Twente en Achterhoek. We zijn immers vanuit de A12 Rotterdam /DenHaag ook veel beter bereikbaar geworden.

Maar in eerste instantie is het goed dat je niet meer een uur hoeft te rijden om in bovengenoemde plaatsen te komen, straks doe je dat binnen een half uur. De schade die de regio heeft omdat de weg 2 baans wordt valt echt wel mee. Twente is er ook niet schokkend minder mooi van geworden toen de n35 werd aangelegd. Die weg hoeft immers niet door plaatsen als Eibergen en Groenlo te lopen maar eromheen.
Tukker living in Germany

A18

Bericht door Tukker living in Germany »

Deze weg moet nog liever gisteren klaar dan morgen. Ik woon in Emmerich en bezoek wekelijks Enschede, maar het is een kl#tenweg om te rijden nu. Met de A18 kan het veel sneller.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Hoe staat het met de plannen inmiddels

Ik woon in Glanerbrug, en werk nu één jaar in Doetinchem.
Ik heb diverse route's geprobeerd, maar het blijft kl*ten van de bok.
:down:
het snelst voor mij is om in Glanerbrug de grens over te schieten en dan gelijk rechts richting Alstatte,
dan tussendoor Lünten, Amelloe Zwilbrock.
Dit stuk is goed begaanbaar, behalve bij winters weer.
Dan kom ik bij Groenlo weer op de N18.
Maar éénmaal op de TwenteRoute begind het gedonder,
en vertraagd het gigantisch.
Tot aan Varseveld is het living Hell,  :x éénmaal op de snelweg ben je zo in Doetinchem. :okay:
Natuur is leuk, maar infrastructuur belangrijker.

Dus JA ik ben zeker voor doortrekking tot aan Enschede,
dat scheelt me minstens 25 minuten schat ik zo, en dan heb ik het niet eens over de brandstof die het spaart.
Aanpassing van de twenteroute is leuk en aardig bedacht, maar komt ook nooit van de grond ben ik bang.
Ze zijn wel enkele stukken opnieuw aan het asfalteren vlak voor Groenlo overigens.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Geen Update's ????? :(
Weert Gilders

Bericht door Weert Gilders »

ESG schreef:Ik ben er inderdaad niet dagelijks te vinden, dat klopt, maar ken de weg redelijk.
De situatie rond Deventer ken ik daarentegen wel stukken beter. Maar het is een afweging tussen meerdere belangen. Waarom zou je altijd moeten kiezen voor tijdwinst van de automobilist? Alsof alles zou moeten draaien om mobiliteit?
Mobiliteit = economie = welvaart. Hoe aantrekkelijk is Nederland als transportland als je straks 6 uur onderweg bent van Rotterdam naar de duitse grens?

Dus dan moet je een stukje omrijden; wat dan nog?
Het is geen stukJE, maar een flink eind. Verkeer moet je spreiden. Ook blijft de Achterhoek zonder fatsoenlijke verkeersverbinding een achtergesteld, niet aantrekkelijk gebied.

In de Randstad hoef je nauwelijks om te rijden om van punt A naar B te komen en daar staan ze vaker in de file dan hier.
Ook daar faalt het verkeersbeleid. En daar is het nog ietsje drukker dan hier in het oosten des lands.

Ik ben zelf ook autorijder maar krijg wel eens het idee dat het kunnen gebruiken van het wegennet zonder vertraging als een soort "recht" wordt gezien door veel weggebruikers.
Daar betalen we dus wegenbelasting voor. De overheid moet zorgen voor een fatsoenlijk produkt. 40 jaar bakkeleien over 7 kilometer snelweg (A4 Midden Delfland) is géén goed product afleveren. Wanprestaties als die bij de overheid worden in het bedrijfsleven keihard afgestraft. In de politiek blijft men er een potje van maken zonder consequenties. En men blijft vooral doorfantaseren over futuristische hogesnelheidsverbindingen naar Groningen en Frankrijk waar geen hond gebruik van zal maken.

Dit klinkt misschien wat "zweverig" maar met toekomstige oliecrises in het verschiet en mogelijkheden zoals thuis- en telewerken is het denk ik heel zinvol om het beleid op het gebied van wegenaanleg eens compleet te heroverwegen.
Doe maar niet. Je lult net zo fantasierijk als de bedenkers van de betuwelijn. Speel maar liever op zeker. Wees realistisch...

Brandstof wordt in de nabije toekomst sowieso een schaars goed. De prijzen voor autorijden zullen blijven stijgen.
En de automobilist zal nog steeds (moeten) blijven rijden. OV is voor mij persoonlijk géén alternatief (zoals voor zoveel mensen).

Puur marktwerking. Als het je als overheid zou lukken om openbaar vervoer aan te gaan bieden tegen zwaar concurerende prijzen los je denk ik al een hoop problemen op de weg op (om over de natuur en het milieu nog maar te zwijgen.)
Nee, dat kan niet. OV is nu al niet rendabel (gezien de subsidies) en zal nooit rendabel worden. Ook is de capaciteit van het OV nét genoeg voor het huidige aanbod (zie de stampvolle treintjes die op een spoor rijden die al maximaal wordt benut).

Nederlanders zijn pragmatische mensen: ze zullen niet makkelijk uit idealisme in de bus stappen, maar als je voor de prijs van een volle tank een halfjaar op en neer naar je werk zou kunnen zijn ze om.
Slaap lekker...
ESG

Bericht door ESG »

Mobiliteit = economie = welvaart. Hoe aantrekkelijk is Nederland als transportland als je straks 6 uur onderweg bent van Rotterdam naar de duitse grens?
Goed lezen: ik zeg dus dat ze niet 'altijd' hoeven te kiezen voor het belang van de automobilist. Het ging niet over Rotterdam maar over de Achterhoek.
Ook blijft de Achterhoek zonder fatsoenlijke verkeersverbinding een achtergesteld, niet aantrekkelijk gebied.
Jouw perceptie. Ik zie dat anders: Achterhoek is een zeer mooi stukje NL.
Daar betalen we dus wegenbelasting voor. De overheid moet zorgen voor een fatsoenlijk produkt. 40 jaar bakkeleien over 7 kilometer snelweg (A4 Midden Delfland) is géén goed product afleveren. Wanprestaties als die bij de overheid worden in het bedrijfsleven keihard afgestraft. In de politiek blijft men er een potje van maken zonder consequenties. En men blijft vooral doorfantaseren over futuristische hogesnelheidsverbindingen naar Groningen en Frankrijk waar geen hond gebruik van zal maken
Gedeeltelijk mee eens. Staat verder compleet buiten de discussie.
Slaap lekker...
Ik slaap meestal prima. Dank voor je bezorgheid 8)
Berealste

Bericht door Berealste »

:(
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Jammer dat niemand weet te melden, of er op bestuurlijk vlak al progressie in de besluitvorming zit.
Ik, en met mij vele andere forenzen zouden dolgraag willen weten of deze verlenging er nu eindelijk eens komen gaat, en wanneer:?
Dat zou mijn werkdag aanzienlijk verkorten.
Nu moet ik vanaf Groenlo tot aan de N18 over de helse Twenteroute. :twisted:
Als je daar rijd zie je op diverse plaatsen aan beide zijden van de weg nog ruimte zat om er een dubbelbaans tracé van te maken,
Dat zou gigantisch veel tijd schelen. vrachtverkeer rechts, personenauto's links, uit de weg met die traag optrekkende trucks.
Inhaalmogelijkheden creëren, logische oplossing om de stagnatie weg te werken, zo moeilijk is dat toch helemaal niet.

Maar nee hoor, in plaats van constructief naar een oplossing voor de al jarenlange problemen te zoeken, liggen alle betrokken gemeentes liever met elkaar overhoop over de financiële afwikkeling.
Ondertussen dus geen geoptimaliseerde Twenteroute, en al helemaal geen doorgetrokken snelweg.
Maar wel allemaal lopen mekkeren over de milieubelasting welke door het verkeer teweeg gebracht word.
Verkeer dat door rijden kan, zonder continu te hoeven optrekken en af te remmen belast het milieu beduidend minder dan het verkeer onder de huidige catastrofale omstandigheden.
Nu leg je in een uur Twenteroute net zoveel afstand af als op een snelweg in 30 minuten.

En juist daarom bedenkt menig ondernemer zich wel drie keer voordat hij zich in het oosten van het land vestigt.
Want inderdaad tijd is geld, dat was vroeger al zo, dat is nu zo, en zal altijd zo blijven.
ESG

Bericht door ESG »

:(
Niet goed?
Zo negatief is mijn commentaar toch niet?
Weert Gilders

Bericht door Weert Gilders »

ESG schreef:
Mobiliteit = economie = welvaart. Hoe aantrekkelijk is Nederland als transportland als je straks 6 uur onderweg bent van Rotterdam naar de duitse grens?
Goed lezen: ik zeg dus dat ze niet 'altijd' hoeven te kiezen voor het belang van de automobilist. Het ging niet over Rotterdam maar over de Achterhoek.

Ze kiezen al 20 jaar niet meer voor de automobilist. Of in zeer beperkte mate. Als je interesse hebt kan ik je een site verstrekken met de jaarlijkse ontwikkeling van het snelwegennet. De laatste 20 jaar is er dus maar weinig snelweg bijgekomen ook al zijn er nog genoeg ontbrekende schakels in het netwerk. Ik noem Rotterdam omdat het snelwegennet in heel Nederland achterloopt op de feiten. Als ik directeur ben van Oekieboekie GMBH en mijn bevoorraading krijg ik sneller via de haven van Antwerpen dan die van Rotterdam (omdat heel Nederland straks vaststaat)... dan is mijn keuze natuurlijk snel gemaakt. Nederland moet dus een aantrekkelijk doorvoerland blijven.
Ook blijft de Achterhoek zonder fatsoenlijke verkeersverbinding een achtergesteld, niet aantrekkelijk gebied.
Jouw perceptie. Ik zie dat anders: Achterhoek is een zeer mooi stukje NL.

Ik zeg niet dat de Achterhoek niet mooi is. Ik zeg dat de Achterhoek niet aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen. Mede door het ontbreken van een fatsoenlijke snelweg. Grolsch is niet voor niks uit Groenlo vertrokken...
Daar betalen we dus wegenbelasting voor. De overheid moet zorgen voor een fatsoenlijk produkt. 40 jaar bakkeleien over 7 kilometer snelweg (A4 Midden Delfland) is géén goed product afleveren. Wanprestaties als die bij de overheid worden in het bedrijfsleven keihard afgestraft. In de politiek blijft men er een potje van maken zonder consequenties. En men blijft vooral doorfantaseren over futuristische hogesnelheidsverbindingen naar Groningen en Frankrijk waar geen hond gebruik van zal maken
Gedeeltelijk mee eens. Staat verder compleet buiten de discussie.
Slaap lekker...
Ik slaap meestal prima. Dank voor je bezorgheid 8)
Da's goed om te horen...
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Hans van Dijk schreef:Jammer dat niemand weet te melden, of er op bestuurlijk vlak al progressie in de besluitvorming zit.
Ik, en met mij vele andere forenzen zouden dolgraag willen weten of deze verlenging er nu eindelijk eens komen gaat, en wanneer:?
Er zijn net wat informatieavonden geweest. Naar aanleiding daarvan heb ik nog geen persberichten gezien.
Voor meer informatie, zie de rijksweg N18 website.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Er zijn net wat informatieavonden geweest. Naar aanleiding daarvan heb ik nog geen persberichten gezien.
Voor meer informatie, zie de rijksweg N18 website.
Dank je wel Perceptor, :okay: dat is een informatieve site,
Ik heb me gelijk maar voor de nieuwsbrief aangemeld.

Oh ja, en ff me gal gespugd op het forum daar, "inhaalstroken topic"

http://www.rijkswegn18.nl/forum.php
Weert Gilders

Bericht door Weert Gilders »

Je lacht je een kriek op dat forum!

http://www.rijkswegn18.nl/forum.php?thema=3&topic=14
Als de nieuwe snelweg nodig is ben ik nog niet zo van overtuigd, maar dat zo`n weg zo groen en milieu bewust moet worden aangelegd ben ik wel degelijk van overtuigd, want het gebeid ( natuurschoon)waar deze snelweg zal komen is het laatste stukje in het oosten.Immers driehoek Almelo Oldenzaal en Enschede is in tien jaar door de aanleg A1 en A35 totaal het natuurschoon verloren, voor altijd en komt ook nooit meer terug!!!
Jaja, mensen! Het laatste stukje natuurschoon zal verdwijnen door de A18! Van héél Nederland! Dat jullie het weten! De huidige A1 en A35 lopen ook door fenomenale natuurgebieden! Nee, da's niet zomaar weiland hoor! Het zijn niet zomaar een paar bomen! Is natuurgebied!

Zijn deze mensen nou echt nooit buiten de regio geweest? Denken deze mensen nou echt dat de snelwegen op kaarten op schaal zijn getekend?

Moe word je ervan...

95% van Nederland is kunstmatig, stelletje wereldvreemde *&@^$%!
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Je lacht je een kriek op dat forum!
inderdaad, er zitten reacties tussen die laten we maar zeggen uiterst groen links geïnspireerd zijn.
Ach ja, deze mensen mogen natuurlijk ook hun mening ventileren.
Maar om nu te stellen dat er fantastische natuurgebieden zullen verdwijnen
door de komst van de A18, is inderdaad zwaar overtrokken.
Ik ken natuurlijk het hele gebied niet als mijn broekzak,
maar volgens mij is het voornamelijk weiland e.d.
Lijkt mij toch echt dat de overige belangen zwaarder wegen.
Maar ja daar zijn de meningen al 25 jaar over verdeeld.
Zoals altijd draait het achter de schermen om de centen.
Wie gaat wat betalen, en ondertussen word de situatie steeds slechter en slechter.
Dus nu betalen we alemaal de prijs......met dank aan de stropdassen. :down:
Perceptor

Bericht door Perceptor »

De Achterhoek heeft een prachtig landschap dat je niet ergens anders in Nederland terugvindt. Zeker als je de N18 afgaat en een beetje rondrijdt over de kleine wegen zie je wat het effect is geweest van het niet aanleggen van grote wegen die de rust verstoren en het landschap doorsnijden.
Maar ik ben het er ook mee eens dat de N18 een verschrikkelijke weg is om vanuit de Achterhoek Enschede en de rest van Twente te bereiken (of zelfs vanuit Haaksbergen, wat ik enkele jaren met de bus heb gedaan).
Riessen

Bericht door Riessen »

Zolang de A15 tussen Zevenaar en Bemmel niet aangelegd is, vormt de aanleg van de A18 nog geen alternatief voor de A1-A50 route. Er staan op de A12 (Knp. Oud Dijk - knp. Waterberg nu al elke dag behoorlijk lange files. De routes vanuit Doetinchem richting randstad (A12) en Brabant (N325, A50) zijn nu al overbelast. Als daar nog veel verkeer uit Twente bij komt wordt het niet veel beter. Aanleg van de verlengde A15 is pas voorzien na 2010.

Ben je een straks 20 minuten sneller bij Zevenaar, sta je daarna nog 45 min in de file tot Velperbroek.....
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Persoonlijk zie ik de A18 ook niet als een alternatief voor de A1-A50 route.
Mijn persoonlijke voorkeur voor het doortrekken van de A18 is enkel gebasseerd op het feit dat ik dan een stuk makkelijker en sneller van Enschede naar mijn werk in Doetinchem kan rijden.

Of het verder echt voordelen bied voor andere bestemmingen vanuit
Enschede durf ik niet te beweren,
dat zou je eigenlijk aan vrachtwagenchauffeurs en andere frequente weggebruikers moeten vragen.

Maar overall kan het volgens mij nooit slecht zijn voor de infrastructuur om een dergelijke verbinding tot stand te brengen.
Je lost vast niet alle file's op, maar je zult ongetwijveld op bepaalde plaatsen de druk verminderen.
Dorpskernen als Eibergen en Haaksbergen zullen het zeker toejuichen. ;)
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op di aug 08, 2006 11:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie