Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi »

9 meter hoge halletjes, aluminium profiel-platen, hier en daar wat glas. Echte bedrijfsterrein-architectuur. En dat langs DE stads-entree van Enschede?
Ik vind het dus echt helemaal niets voor deze locatie. :down:

Wil je als stad een beetje serieus worden genomen, en streef je een bepaalde ambitie en uitstraling na? Nee, dit kan dan echt niet.

Kijk, als je het hebt over een dorp als, zeg maar iets, Vriezenveen, en je wilt iets opvallends langs je toegangsweg, ja, dan is dit misschien best leuk. Maar langs de stedelijke entree van destad van het oosten? Laat me niet lachen...

:cry:
imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi »

@DBM: laat het dan nog een paar jaar braak liggen. Je hoeft niet alles a la minuut te ontwikkelen. Denk wat langer, kijk naar de toekomst. Alles wat je nu verknalt duurt weer 50 jaar voordat je het goed kunt maken. Doe er dan maar wat langer over, maar zorg wel dat het meteen goed is.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Ik ben het helemaal eens met imzadi! Alle ambitie voor deze plek is helemaal weg. Blegh.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Wat had er dan moeten komen ?
De aantal m² krijg je de eerste jaren toch niet vol .
Buiten de nog de ontwikkelen gebieden die je al hebt .
En dan vind ik dit toch wel een gepakte kans .
En op de Marssteden werken dit soort bedrijven niet .
Ze willen uitstraling en hun showroom in zicht .
Dat gaat hier niet werken in Enschede op de Marssteden .
Teveel hoogteverschil .
En de zichtlokaties zijn al bezet .

Wel zou de Josink Es een optie geweest zijn .
Maar daar zouden milieuaspecten wel weer hun tol eisen .
DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM »

imzadi schreef:@DBM: laat het dan nog een paar jaar braak liggen. Je hoeft niet alles a la minuut te ontwikkelen. Denk wat langer, kijk naar de toekomst. Alles wat je nu verknalt duurt weer 50 jaar voordat je het goed kunt maken. Doe er dan maar wat langer over, maar zorg wel dat het meteen goed is.
Tja ik ben het wel met je eens, maar wat heb je dan voor ogen?
Hoofdkantoor van een bank of verzekeraar? Of denk je aan hoogwaardige woningbouw ?

Ik ben bang dat het er niet meer van gaat komen.
Voor zover ik het nu kan inschatten komen de brandweer, de scholengemeenschap, enkele garagebedrijven, woningbouwvereniging en de nettorama langs de zuiderval.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Zal ik proberen het Fortis hoofdkantoor in Enschede te krijgen? ;)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vond de eerste imprssies van Mobiland wel aardig. De nieuwe ontwerpen zijn echter armoedig. Ik ben er ook niet tevreden over.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

MOBILAND :

Even wat extra info over dit plan .
Opzich vind ik het geheel ervan niet misstaan .
Wel simpel , maar toch heeft het denk ik wel wat als het compleet af is .
Er komt een compleet blauwe neonbuis langs de lange zijde van het pand ( lengte + 500 meter ) .

Gebied : Zuiderval ( ter hoogte van Kotmanpark ) .
Project : Mobiland
Architecten : Zwarts en Jansma ( Amsterdam )
Vloeropp : + 15.000 m²

Afbeelding

Het project Mobiland ligt langs de Zuiderval, een van de invalswegen van Enschede, ten zuiden van het centrum. De locatie, een voormalig gasfabrieksterrein, is gesaneerd en geschikt gemaakt voor bebouwing. Voor de locatie aan de Zuiderval is door Zwarts & Jansma Architecten een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt.

Afbeelding

De bebouwing op de locatie is ontworpen als een gebouwencomplex met in het complex een openbaar gebied voor parkeren. Aan dit binnengebied liggen alle toegangen van alle gebruikers. Het gebouwcomplex is na het stedenbouwkundig ontwerp door Zwarts & Jansma Architecten verder uitgewerkt in samenspraak met de ontwikkelaar en toekomstige gebruikers. In het complex zijn de volgende functies ondergebracht: autodealerbedrijven met bijbehorende werkplaatsen, een self-service onderhoud- en autowasstraat en een verzamelgebouw met multifunctionele units. Alle functie’s zijn gerelateerd aan mobiliteit. De stedebouwkundige samenhang tussen de functies is gevonden in een doorgaande luifel van 570 meter lengte. Naast dit bindend element worden het gebouwcomplex zoveel mogelijk voorzien een doorgaande gevelwand van hetzelfde materiaal en kleur. Bovenstaande aspecten geeft het complex samenhang, terwijl het de gebruiker flexibiliteit en vrijheid biedt voor nu en de toekomst. De luifel is gemaakt van stalen buisprofielen met aan de buitenzijde een doorgaande blauwe neonbuis.

Afbeelding

De gebruiker kan tussen de constructie van de luifel en op het gebouw reclameuitingen aanbrengen waarmee elke gebruiker z’n eigen plek kan markeren. De gevel is opgebouwd uit geïsoleerde binnendozen met een zilvergrijs gecoate metallic golfplaat met een plint van antraciet gekleurde vezelcementplaat. De grote etalageruiten van de autodealers zijn aan de Zuiderval-zijde onder een hoek geplaatst om hinderlijke reflecties tegen te gaan. Opslag en parkeren van auto’s is ondergebracht in een grote parkeerkelder. De parkeerkelder heeft aan de Zuiderval een open gevel, waardoor de auto’s zichtbaar worden en het bovenliggende gebouw zweeft boven maaiveld. De bebouwing bestaat uit 15.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak.

Afbeelding

Ik zelf denk dus dat dit wel goed uitvalt en aangezien de bebouwing naar de stad toe aan de Zuiderval wel dichter en stedelijker word .
Zou dit niet heel storend zijn ga ik vanuit .
Die verlichting zou ook best een aanzien geven als er mooi lichtmetaal gebruikt zou worden in de constructie .

En met behulp van een Brandweer ( nieuwbouw ) + nog enkele voorzieningen zou dat deelgebied toch aardig positief uitpakken .
( misschien was daar een Woonboulevard ook wel gepast geweest ?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Gisteren even beter gekeken maar niet alleen Mobiland is in aanbouw of bezig met het bouwrijp maken ervan, de fundering aanbrengen .
Maar ook de brandweer en of DCW word ook wat gerealisseerd ......want dat kan niet meer bij Mobiland horen lijkt mij .
Rechts van de P&R .
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Zou tijd worden dat ze met de brandweer beginnen. :)
de kloomp'maj anhoalen
Brinker

Bericht door Brinker »

Overigens is het weer jammer dat er weer dorpse laagbouw neergezet word :down:
Martin

Bericht door Martin »

Komt er ook nog een Mac? Die geruchten hoor ik al een tijdje. :?

*niet dat ik het toejuich maar oké. :puke:
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Doe mij maar een KFC :P
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja die zou Enschede ook wel passen .
Die missen we nog :) .
Maar zo dorps doet dat nog niet aan denk ik .
Op zich is het wel 2 lagen en dan ook nog showroom ook .

En gisteren waren ze op 20.00 nog aan het heien .
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

"Wel twee lagen"....  :shake:
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Haha ja ok .
Je weet natuurlijk ook wel dat ik niet sta te springen op 2 laagse bebouwing .
Maar dit is de binnenkomer vanaf de autobaan .
En daar mag van mij best wat lagere bebouwing voorkomen, mits het maar wel iets extra's toevoegd .
Dat doet dit voor mij wel .

Vanaf de eerste kruising tot aan de rotonde haaksbergerstraat verwacht ik dan ook echt wel stedelijke bebouwing .
Zo niet ben ik wel wat minder enthousiast .
Maar dan nog komen er al aardig wat leuke projectjes aan dit deel van de Zuiderval te liggen .

Nu kijk je nog naar een open gat richting stad .
Wat voor velen en zelfs geinteresseerden zoals ons heel onstedelijk over komt .
Als deze enorme showroom er straks staat is dat gevoel heel anders .
En ervaar je de straat waarschijnlijk heel anders .
Vooral als de Brandweer en de bebouwing aan de andere kant er staan .

Blijf alsnog positief over dit deel .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

En zeg nou zelf zelfs een positieveling als ik weet dat er geen complete compacte bebouwing vanaf de A-35 tot aan de rotonde gerealisseerd kan worden .
Dat duurt 20 jaar op zijn minst .
Ik zie het liefste natuurlijk vanaf begin tot eind een vaste Zuiderval die bebouwt is met een standaardhoogte van 5 lagen ( met toch geregeld een uitschieter op de hoeken en dergelijke ) .

Maar vooralsnog is deze visie niet verkeerd .
Die ze nu van plan zijn .
Martin

Bericht door Martin »

Keiharde update,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Is de ambitie voor de Zuiderval onder dat beton begraven?
Martin

Bericht door Martin »

Die laatste foto lijkt verdacht veel op een nieuwe begraafplaats.  ;)
Plaats reactie