MOBILAND :
Even wat extra info over dit plan .
Opzich vind ik het geheel ervan niet misstaan .
Wel simpel , maar toch heeft het denk ik wel wat als het compleet af is .
Er komt een compleet blauwe neonbuis langs de lange zijde van het pand ( lengte + 500 meter ) .
Gebied : Zuiderval ( ter hoogte van Kotmanpark ) .
Project : Mobiland
Architecten : Zwarts en Jansma ( Amsterdam )
Vloeropp : + 15.000 m²
Het project Mobiland ligt langs de Zuiderval, een van de invalswegen van Enschede, ten zuiden van het centrum. De locatie, een voormalig gasfabrieksterrein, is gesaneerd en geschikt gemaakt voor bebouwing. Voor de locatie aan de Zuiderval is door Zwarts & Jansma Architecten een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt.
De bebouwing op de locatie is ontworpen als een gebouwencomplex met in het complex een openbaar gebied voor parkeren. Aan dit binnengebied liggen alle toegangen van alle gebruikers. Het gebouwcomplex is na het stedenbouwkundig ontwerp door Zwarts & Jansma Architecten verder uitgewerkt in samenspraak met de ontwikkelaar en toekomstige gebruikers. In het complex zijn de volgende functies ondergebracht: autodealerbedrijven met bijbehorende werkplaatsen, een self-service onderhoud- en autowasstraat en een verzamelgebouw met multifunctionele units. Alle functie’s zijn gerelateerd aan mobiliteit. De stedebouwkundige samenhang tussen de functies is gevonden in een doorgaande luifel van 570 meter lengte. Naast dit bindend element worden het gebouwcomplex zoveel mogelijk voorzien een doorgaande gevelwand van hetzelfde materiaal en kleur. Bovenstaande aspecten geeft het complex samenhang, terwijl het de gebruiker flexibiliteit en vrijheid biedt voor nu en de toekomst. De luifel is gemaakt van stalen buisprofielen met aan de buitenzijde een doorgaande blauwe neonbuis.
De gebruiker kan tussen de constructie van de luifel en op het gebouw reclameuitingen aanbrengen waarmee elke gebruiker z’n eigen plek kan markeren. De gevel is opgebouwd uit geïsoleerde binnendozen met een zilvergrijs gecoate metallic golfplaat met een plint van antraciet gekleurde vezelcementplaat. De grote etalageruiten van de autodealers zijn aan de Zuiderval-zijde onder een hoek geplaatst om hinderlijke reflecties tegen te gaan. Opslag en parkeren van auto’s is ondergebracht in een grote parkeerkelder. De parkeerkelder heeft aan de Zuiderval een open gevel, waardoor de auto’s zichtbaar worden en het bovenliggende gebouw zweeft boven maaiveld. De bebouwing bestaat uit 15.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak.
Ik zelf denk dus dat dit wel goed uitvalt en aangezien de bebouwing naar de stad toe aan de Zuiderval wel dichter en stedelijker word .
Zou dit niet heel storend zijn ga ik vanuit .
Die verlichting zou ook best een aanzien geven als er mooi lichtmetaal gebruikt zou worden in de constructie .
En met behulp van een Brandweer ( nieuwbouw ) + nog enkele voorzieningen zou dat deelgebied toch aardig positief uitpakken .
( misschien was daar een Woonboulevard ook wel gepast geweest ?