Enschede vroeger en nu
Re: Enschede vroeger en nu
Het schoolgebouw aan de Poolmansweg in 1920, 1930, 1986 en 2013.
Het schoolgebouw is thans moeilijk aan de voorkant te fotograferen vanwege de bomen en de hekken die er nu omheen staan.
bron foto's 1920, 1930 en 1986: Gemeentearchief:
Fotonummer:009966
Titel: Poolmansweg
Beschrijving: O.L. school CII op nr. 36
Datering: 1920
Trefwoord: Poolmansschool, School C
Fotonummer:009965
Beschrijving: Poolmansschool op nr. 36
Datering: 1930
Trefwoord: School CII, Poolmansschool
Fotonummer:004435
Beschrijving: Nr. 36, Dr.A. van Voorthuysenschool
Datering: 1986
Het schoolgebouw is thans moeilijk aan de voorkant te fotograferen vanwege de bomen en de hekken die er nu omheen staan.
bron foto's 1920, 1930 en 1986: Gemeentearchief:
Fotonummer:009966
Beschrijving: O.L. school CII op nr. 36
Datering: 1920
Trefwoord: Poolmansschool, School C
Fotonummer:009965
Beschrijving: Poolmansschool op nr. 36
Datering: 1930
Trefwoord: School CII, Poolmansschool
Fotonummer:004435
Beschrijving: Nr. 36, Dr.A. van Voorthuysenschool
Datering: 1986
wat een lik verf al verpesten kan....
In het voormalig schoolgebouw aan de Poolmansweg zit nu een islamitisch gebedshuis van de Turkse vereniging Davet. zie: http://www.moskeewijzer.nl/d.php?lang=N ... s2=6.87073
Poolmansweg hoek Kastanjestraat in 1954 sigarenwinkel en in 2013 cafetaria
bron foto 1954: Gemeentearchief
Fotonummer 004205
Titel Poolmansweg
Beschrijving Sigarenwinkel
Collecties fotoarchief
Datering 1954
Fotonummer 004205
Titel Poolmansweg
Collecties fotoarchief
Datering 1954
Getfertsingel met Weth. Nijkampbrug en Zuiderspoorstraat in 1979 en Getfertsingel nu zonder brug en Zuiderval op 1-10-2013.
géén zeepkistraces meer daar....
Nee, wel op 12 augustus 1950.hans schreef:géén zeepkistraces meer daar....
Bron foto's: http://www.mijnstadmijndorp.nl/deelneme ... -msmd-afl5 en http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
- Bijlagen
-
- Weth. Nijkampbrug zeepkistenraces 12 augustus 1950.jpg (30.93 KiB) 8585 keer bekeken
-
- Weth. Nijkampbrug zeepkistenraces 1950.jpg (33.27 KiB) 8552 keer bekeken
GAAF !!!
Oude Markt 31 in 1970 toen VVV kantoor en nu (2-10-2013) tapasrestaurant Copacabana.
bron foto 1970: beeldbank Gemeentearchief
Fotonummer 001062
Titel Markt
Beschrijving Richting Langestraat met zicht op VVV-kantoor
Collecties Fotoarchief Stadsarchief Enschede
Datering 1970
Trefwoorden VVV
Fotonummer 001062
Titel Markt
Datering 1970
Trefwoorden VVV
Villa Het Roessingh aan de Roessinghsbleekweg in 1909 en nu in 2013 locatie van het revalidatiecentrum Het Roessingh aan de Roessinghsbleekweg 33.
bron foto 1909: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=133
bron foto 1909: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=133
Ha! Wat stoer!Arie schreef:Nee, wel op 12 augustus 1950.hans schreef:géén zeepkistraces meer daar....
Bron foto's: http://www.mijnstadmijndorp.nl/deelneme ... -msmd-afl5 en http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Interessant topic verder, erg leuk om door te lezen.
Wicher Nijkampstraat in 1947 en nu.
bron foto 1947: beeldbank stadsarchief
beelddocument Fotonummer:001313
Titel: Nijkampstraat, Wicher
Beschrijving: Nieuwbouw na de Tweede Wereldoorlog
Datering: 1947
Trefwoord: Duplex-woning
bron foto 1947: beeldbank stadsarchief
beelddocument Fotonummer:001313
Titel: Nijkampstraat, Wicher
Beschrijving: Nieuwbouw na de Tweede Wereldoorlog
Datering: 1947
Trefwoord: Duplex-woning
Vroeger gebouw havenmeester (villa Brinkhof) aan de Hendrik ter Kuilestraat 140 vroeger (op schilderij) en nu.
bron afbeelding schilderij: forum/viewtopic.php?f=9&t=2335&hilit=brinkhof
bron afbeelding schilderij: forum/viewtopic.php?f=9&t=2335&hilit=brinkhof
- Pitr de Nerd
- Member
Die VVV foto had ik gemist om één of andere reden, Arie. Fraai stuk nostalgie. Om te beginnen is de binnenstad nog gewoon toegankelijk voor autoverkeer. Je ziet ook de bibliotheek nog in de ouwe villa van van Heek, en het bordje snackbar er net voor. Dat was de snackbar van het Witte Huis, waar alle “cool cats” samen kwamen aan het einde van de jaren zestig. En aan de andere kant van de VVV kan je nog net de beide glazen schermen herkennen van bar Het Witte Huis. Daar heb ik aardig wat pils achterovergeslagen. Maar het mooiste is de mini op de voorgrond, die met die 7 er op. Aan dat ding heb ik aardig wat geknutseld. Die was van een mede student uit Paramaribo, Tan geheten, zijn voornaam ben ik kwijt. Een indo. Aan de buitenkant een mini, maar van binnen een Cooper. Dat gekke ding kon 180 rijden op zijn sloffen. Zoals gezegd: aaahhh, nostalgie.Arie schreef:Oude Markt 31 in 1970 toen VVV kantoor en nu (2-10-2013) tapasrestaurant Copacabana.
Fotonummer 001062
Titel Markt
Datering 1970
Trefwoorden VVV
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Goed gedaan Arie! Neem je de foto mee om precies op de juiste plek te gaan staan voor de foto?
Ik vond het erg treffend!
- Pitr de Nerd
- Member
En ook die van het sigarenmagazijn heb ik gemist. Die zaak was van een weduwe Oldenjans, ernaast zat een soort van leesbibliotheekje. De deur ervan zit op de nieuwe foto achter de container. Ik heb daar heel wat boeken weggehaald en gelezen, Willy van der Heide, Bas Banning, Jan Ligthart (Frank Distel) koiboiboekies van Tuttle, Max Brand, Jackson Cole, en Scott, en avonturenromans van A.L. van Kersen (Multon onder andere). Ik was alleen te jong voor de “literatuur” die onder de toonbank lag. Niet zo heel nette boekjes om het zachtjes uit te drukken. Maar mijn grootmoeder las die welArie schreef:Poolmansweg hoek Kastanjestraat in 1954 sigarenwinkel en in 2013 cafetaria
Fotonummer 004205
Titel Poolmansweg
Collecties fotoarchief
Datering 1954
Pitr
Nee, ik neem nooit een foto mee. Ik heb enkele foto's wel in mijn gedachten, maar vaak is het puur toeval dat ik op dezelfde plek sta.Veteraan schreef:Goed gedaan Arie! Neem je de foto mee om precies op de juiste plek te gaan staan voor de foto?
Ik kocht bij die winkeltjes en ook destijds bij het boekenstalletje op de markt vaak pulpbladen, zoals Lord Lister genaamd Raffles , de grote onbekende. Een aantal van die tijdschriften heb ik nog.Pitr de Nerd schreef:En ook die van het sigarenmagazijn heb ik gemist. Die zaak was van een weduwe Oldenjans, ernaast zat een soort van leesbibliotheekje. De deur ervan zit op de nieuwe foto achter de container. Ik heb daar heel wat boeken weggehaald en gelezen, Willy van der Heide, Bas Banning, Jan Ligthart (Frank Distel) koiboiboekies van Tuttle, Max Brand, Jackson Cole, en Scott, en avonturenromans van A.L. van Kersen (Multon onder andere). Ik was alleen te jong voor de “literatuur” die onder de toonbank lag. Niet zo heel nette boekjes om het zachtjes uit te drukken. Maar mijn grootmoeder las die welArie schreef:Poolmansweg hoek Kastanjestraat in 1954 sigarenwinkel en in 2013 cafetaria
Fotonummer 004205
Titel Poolmansweg
Collecties fotoarchief
Datering 1954
Pitr
- Pitr de Nerd
- Member
Goh. ik ook. Die zaak op de markt heette van der Sloep en die hadden een winkel/leesbibliotheek op de Kuipersdijk. Ik kocht daar ook van die pulpboekjes, Jerry Cotton, Jo Durand, Perry Rodan. En ook rolletjes van vijf opvolgende nummers Robbedoes of Kuifje. Mijn verzameling is verdwenen toen ik naar Almelo verhuisde.Arie schreef: Ik kocht bij die winkeltjes en ook destijds bij het boekenstalletje op de markt vaak pulpbladen, zoals Lord Lister genaamd Raffles , de grote onbekende. Een aantal van die tijdschriften heb ik nog.
Toen ik in dienst zat heeft mijn moeder mijn complete Sciencefiction verzameling verkocht aan die marktfiguur, "want wat moest ik met al toe verzonnen nonsens?" en later heb ik een aantal van mijn eigen boeken teruggevonden en teruggekocht bij die marktkraam
Pitr
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
van der Sloep had ook een leuke dochter van ongeveer 1953. Een vriendin van mijn nichtje.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.