Ontstaansgeschiedenis Enschede
Na het westen afzakkende [roofzuchtige krijslieden], vonden eenige dier vluchtenden eene geschikte gelegenheid om zich in het Oosten van ons vaderland neder te zetten. [...] Hier sloegen enkelen dan ook hunne hutten op, en de bevolking vermeerderde door aankomst van anderen of onderlingen aanhuwelijking. Weldra kreeg de plaats meerdere uitgebreidheid en reeds in 1118 komt zij met een afzonderlijken naam in de geschiedenis voor. Deze naam was ontleend aan de locale gesteldheid. De hutten waren opgeslagen aan den zoom van de Eschmark, en de eerste benaming die men aan de buurt gaf, was An-de-Esch of An-Esche.

Errik,
Op bladzijde 4 van 't door Winus geplaatste .PDF bestand, staat dat ene Buchell (Buchellius) een opmerking heeft over 't bestaan van beide charters (ik noem ze maar 1118 en 1119), toen hij in het kapittelarchief snuffelde (in de zeventiende eeuw).
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker (dit is echter het enige boek uit die tijd), is deze info uit dit boek gevist. Buchell zou een 'excerpt' (wat is dat?) gemaakt hebben van de oorkonde, met een opmerking. Deze opmerking staat al (al dan niet compleet) op blz. 4 van het PDF.
Zou je eens in dat boekje willen kijken (het is toch al op 't PC Hoofthuis als ik het goed zie), of daar nog nuttige informatie valt te vinden? Ik heb zelf geen idee wat er in zou kunnen staan, maar je weet maar nooit. Waar in het boekje, geen idee. Het heeft geen haast hoor; maar zover ik weet is dit boek het oudste boek waarin over de charters wordt gesproken.
Eventueel zou Muller ook dit boek kunnen bedoelen, aangezien zijn eigen naam daar nog even bij langs komt. Dit boek is in heel Overijssel niet te vinden.
En, hierna, heb ik alles wel zo'n beetje gezien (en ook gepost) wat er gepubliceerd is over die oorkonden... (hoop ik)
Op bladzijde 4 van 't door Winus geplaatste .PDF bestand, staat dat ene Buchell (Buchellius) een opmerking heeft over 't bestaan van beide charters (ik noem ze maar 1118 en 1119), toen hij in het kapittelarchief snuffelde (in de zeventiende eeuw).
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker (dit is echter het enige boek uit die tijd), is deze info uit dit boek gevist. Buchell zou een 'excerpt' (wat is dat?) gemaakt hebben van de oorkonde, met een opmerking. Deze opmerking staat al (al dan niet compleet) op blz. 4 van het PDF.
Zou je eens in dat boekje willen kijken (het is toch al op 't PC Hoofthuis als ik het goed zie), of daar nog nuttige informatie valt te vinden? Ik heb zelf geen idee wat er in zou kunnen staan, maar je weet maar nooit. Waar in het boekje, geen idee. Het heeft geen haast hoor; maar zover ik weet is dit boek het oudste boek waarin over de charters wordt gesproken.
Eventueel zou Muller ook dit boek kunnen bedoelen, aangezien zijn eigen naam daar nog even bij langs komt. Dit boek is in heel Overijssel niet te vinden.
En, hierna, heb ik alles wel zo'n beetje gezien (en ook gepost) wat er gepubliceerd is over die oorkonden... (hoop ik)
- Errik
- Member
- Contacteer:
Wil je de titels nog eens doorgeven? De zoekmachine van de UB heeft een bijzonder kort geheugen...
Een excerpt is, dacht ik, een samenvattinkje.
Een excerpt is, dacht ik, een samenvattinkje.
Laatst gewijzigd door Errik op wo nov 24, 2004 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Titel: Ioannes de Beka ... et Wilhelmus Heda ... De episcopis Ultraiectinis / recogniti et notis historicis illustrati ab Arnoldo Buchelio ... ; accedunt Lamberti Hortensii ... Secessionum Ultraiectinarum libri, et Siffridi Petri ... Appendix ad historiam Ultrajectinam
Auteur(s): Joannes de Beka 14e eeuw, Wilhelmus Heda -1525, Lambertus Hortensius ca.1500-1575, Suffridus Petrus 1527-1597, Arnold van Buchel 1565-1641
Of, eventueel:
Titel: Descriptio urbis Rheno-Traiectinae, aliaque, ad res praesertim Traiectinas spectantia / exerpta ex inedito m.s. Arnoldi Buchelii diario
Auteur(s): Arnold van Buchel 1565-1641, Petrus van Musschenbroek 1764-1823
Auteur(s): Joannes de Beka 14e eeuw, Wilhelmus Heda -1525, Lambertus Hortensius ca.1500-1575, Suffridus Petrus 1527-1597, Arnold van Buchel 1565-1641
Of, eventueel:
Titel: Descriptio urbis Rheno-Traiectinae, aliaque, ad res praesertim Traiectinas spectantia / exerpta ex inedito m.s. Arnoldi Buchelii diario
Auteur(s): Arnold van Buchel 1565-1641, Petrus van Musschenbroek 1764-1823
- Errik
- Member
- Contacteer:
Robert, ik heb deze: Descriptio urbis Rheno-Traiectinae, aliaque, ad res praesertim Traiectinas spectantia / exerpta ex inedito m.s. Arnoldi Buchelii diario , aangevraagd. Ik weet niet of ik er veel uit zal halen aangezien mijn Latijn wat roestig is.
De ander, van Johannes de Beke, ga ik zo even bekijken. De Kroniek van het Sticht Utrecht is een erg bekend historisch werk uit de Middeleeuwen. Ik heb er nooit echt naar gekeken, maar misschien dat er iets over Enschede instaat. Ik heb een paar jaar terug eens een kleine studie gemaakt van een vergelijkbare kroniek om te zien of er uit het gebruik van specifieke termen bepaalde conclusies over morfologie van gebouwen kon worden afgeleid.
Zometeen meer!
De ander, van Johannes de Beke, ga ik zo even bekijken. De Kroniek van het Sticht Utrecht is een erg bekend historisch werk uit de Middeleeuwen. Ik heb er nooit echt naar gekeken, maar misschien dat er iets over Enschede instaat. Ik heb een paar jaar terug eens een kleine studie gemaakt van een vergelijkbare kroniek om te zien of er uit het gebruik van specifieke termen bepaalde conclusies over morfologie van gebouwen kon worden afgeleid.
Zometeen meer!
- Errik
- Member
- Contacteer:
Hier is de online versie te vinden in het Middelnederlands:
http://www.inghist.nl/Onderzoek/Project ... nederlands. Inclusief index!
Veel plezier ermee. Mocht je vragen hebben mbt de betekenis van woorden, hoor ik het wel.

Veel plezier ermee. Mocht je vragen hebben mbt de betekenis van woorden, hoor ik het wel.

- Errik
- Member
- Contacteer:
Een andere site die handig is als je op zoek bent naar wat informatie of een website: http://www.historischhuis.nl
Heb je die nog digitaal beschikbaar? Altijd interessant om wat te lezen over dingen die je nog niet weet, en ik ben zeker zeer benieuwd naar je conclusie.Errik schreef:Ik heb een paar jaar terug eens een kleine studie gemaakt van een vergelijkbare kroniek om te zien of er uit het gebruik van specifieke termen bepaalde conclusies over morfologie van gebouwen kon worden afgeleid.
Hoe staat 't trouwens met je onderzoek m.b.t. de landweren?
- Errik
- Member
- Contacteer:
Ehm, dat onderzoekje heeft nooit een echt werkstuk opgeleverd...
De landweren komt nog wel een keer. Dat gaat te veel werk worden om in mijn beknopte ontstaansgeschiedenis op te nemen. Maar ik ben vast van plan om ooit een kaart te produceren waar de preciese loop van die krengen staat aangegeven.

De landweren komt nog wel een keer. Dat gaat te veel werk worden om in mijn beknopte ontstaansgeschiedenis op te nemen. Maar ik ben vast van plan om ooit een kaart te produceren waar de preciese loop van die krengen staat aangegeven.
Die heb ik nu voor € 15,- naast me liggen; de herdruk van de serie Rijks Geschiedkundige Publicaties uit 1982. Dat wordt een hele pleur om dat 'even' door te lezen.Errik schreef:Hier is de online versie te vinden in het Middelnederlands:
Gatcha!
Gatcha! Ik had d'r al wel eens over gehoord, en hier misschien/mogelijk ook al wel eens melding van gemaakt, maar nu heb ik 't gevonden. Er is dus toch een 'Deductie van Enschede'.
Morgen meer....Korte en grondige deductie voor de stad Endscheide, waar bij klaerlijk wort gedemonstreert ende aangetoont, dat deselve stadt tot die jach t berechtiget, ende daerom van rechts wegen daer by behoort ... Wed.van Enoch de Vries Deventer 1708
Over de Deductie kom ik later nog terug.
Errik, sinds wanneer is er een St. Steffens-Vicarie en een St. Jacobus-Fundatie, dewelk volgens Benthem beide in 1053 zijn ontstaan? Wist je dat? Dat lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat 't zo zou zijn...
Van de fundatie is er een schriftelijke bron uit 1560 in het provinciaal archief (ik heb nog 'n oud inventarisnummer die ik nog moet gaan omzetten naar de huidige inventaris) dat melding maakt van de Jacobus-fundatie (zonder jaartalvermelding).
Errik, sinds wanneer is er een St. Steffens-Vicarie en een St. Jacobus-Fundatie, dewelk volgens Benthem beide in 1053 zijn ontstaan? Wist je dat? Dat lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat 't zo zou zijn...
Van de fundatie is er een schriftelijke bron uit 1560 in het provinciaal archief (ik heb nog 'n oud inventarisnummer die ik nog moet gaan omzetten naar de huidige inventaris) dat melding maakt van de Jacobus-fundatie (zonder jaartalvermelding).
Laatst gewijzigd door Robert op do dec 16, 2004 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Errik
- Member
- Contacteer:
Dat jaartal van 1053 heb ik ook wel eens gezien. Het lijkt me een pure fabricatie. Volgens mij was Enschede in 1053 veel te onbetekenend om twee van zulke instellingen te herbergen. Misschien dat ze het jaartal in de late Middeleeuwen zelf hebben verzonnen om gewicht te geven aan hun belang.