De stadsbrand van 1862
Re: De stadsbrand van 1862
Overigens is het over 5 jaar precies 500 jaar geleden dat de eerste stadsbrand Enschede in de as legde (14 maart 1517)...!
Ik zou het niet weten. Daar zal ik dinsdag eens op letten.enschedeinansichten schreef:Heeft het een naam ?
Uit: “Enschede in kleur 1914-1968”
't Overschot, een doodlopend zijstraatje van de Veenstraat. De woningen zijn gebouwd van het restant van de giften tot wederopbouw na de grote brand van 1862.
Als je er rondliep, vroegen bewoners al gauw: ‘Wat zeuk ie? Wat kom ie hier doon?’
't Overschot, een doodlopend zijstraatje van de Veenstraat. De woningen zijn gebouwd van het restant van de giften tot wederopbouw na de grote brand van 1862.
Als je er rondliep, vroegen bewoners al gauw: ‘Wat zeuk ie? Wat kom ie hier doon?’
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Alweer een nieuwe site ?Ostar schreef:Overigens is het over 5 jaar precies 500 jaar geleden dat de eerste stadsbrand Enschede in de as legde (14 maart 1517)...!

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Maar dan wel gelinked aan de jouwe, Willem !enschedeinansichten schreef:Alweer een nieuwe site ?Ostar schreef:Overigens is het over 5 jaar precies 500 jaar geleden dat de eerste stadsbrand Enschede in de as legde (14 maart 1517)...!

Helaas is er niet zo veel bekend van deze brand als die van 1862. Dus of er een site mee te vullen is...enschedeinansichten schreef:Alweer een nieuwe site ?Ostar schreef:Overigens is het over 5 jaar precies 500 jaar geleden dat de eerste stadsbrand Enschede in de as legde (14 maart 1517)...!
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Nee dat klopt, er is niet veel over die andere branden bekend en ook niet of er nog meer branden zijn geweest.
Het zal een aanvulling worden en daar hadden we al rekening mee gehouden door de registratie van www.stadsbrandenenschede.nl we zitten nog te broeden op iets anders maar dat zal wel loop van het jaar worden.
Het zal een aanvulling worden en daar hadden we al rekening mee gehouden door de registratie van www.stadsbrandenenschede.nl we zitten nog te broeden op iets anders maar dat zal wel loop van het jaar worden.
Ook op de site van Robert is aandacht besteed aan de stadsbrand. zie: http://www.ervealferink.nl/archives/702
Deze verwijzing mag toch wel he, Robert?
Deze verwijzing mag toch wel he, Robert?

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Vandaag toegevoeg: "het lied van de klok" (Das Lied von der Glocke) een gedicht van Friedrich von Schiller.
http://www.stadsbrandenschede.nl/monument.php
http://www.geschiedenis24.nl/speler.pro ... 85541.html
http://www.stadsbrandenschede.nl/monument.php
http://www.geschiedenis24.nl/speler.pro ... 85541.html
Ik zag vandaag de steen op het Van Heekplein die op 7 mei als nieuw brandmonument onthuld gaat worden. Hij is niet zo groot als ik dacht, en er zit nog oranje plastic omheen. De steen staat naast een boompje tegenover de plek waar de Kalandergang uitkomt op het plein. In de steen zit een replica van de herdenkingssteen van het huis waar de brand ontstond. Moet zeggen dat ik een beetje vrees voor de welzijn van het boompje...
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Prima dat ook de gemeente een bijdrage levert, door die app geschikt voor jonge mensen.Spruwel schreef:http://stadsbrand1862.enschede.nl/
Daar is-tie dan:Ostar schreef:Ik zag vandaag de steen op het Van Heekplein die op 7 mei als nieuw brandmonument onthuld gaat worden. Hij is niet zo groot als ik dacht, en er zit nog oranje plastic omheen. De steen staat naast een boompje tegenover de plek waar de Kalandergang uitkomt op het plein. In de steen zit een replica van de herdenkingssteen van het huis waar de brand ontstond. Moet zeggen dat ik een beetje vrees voor de welzijn van het boompje...
- Bijlagen
-
- IMAG0729.jpg (131.18 KiB) 12347 keer bekeken
Vanmdiddag bij de stadswandeling en onthulling gedenksteen geweest i.v.m. herdenking 150 jaar geleden van de stadsbrand Enschede. Hierbij waren ook enkele forumleden aanwezig n.l. Veteraan, willie+smits en Joop. Ook een cameraman van RTV Oost was hierbij aanwezig. De stadswandeling werd geleid door stadsgids Robin Pater met medewerking van Sabine Hartman van het stadsarchief Enschede. We zijn langs enkele plekken geleid die met de stadsbrand in 1862 te maken hebben gehad. Hierbij de foto's:
Onthulling van de gedenksteen op het H.J. van Heekplein door voorzitter Buursink van Stichting Historische Societeit Enschede Lonneker. De burgemeester was hierbij ook aanwezig. De brandweer van Enschede verleende haar medewerking door de gedenksteen nat te spuiten. De originele gevelsteen ligt nu in Museum Twentse Welle en zat vroeger aan het huis aan de Kalanderstraat, waar de brand in 1862 is ontstaan, ongeveer op de plek waar nu de gedenksteen is onthuld.
De stadreporter was er natuurlijk bij. Maakte prachtige opnames, ondanks de regen. Zelfs de lens leek niet nat te worden. Handig en bedreven!
Natuurlijk, ik bedoel Arie, één en al bewondering!

Natuurlijk, ik bedoel Arie, één en al bewondering!

Een plaatje van RTV Oost:
- Bijlagen
-
- 110041.jpg (157.2 KiB) 12271 keer bekeken