Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De Klanderij

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hendrik schreef:
Errik schreef:Die rode vlek is een nieuw te ontwikkelen bouwblok op de plek van de voormalige ABN-AMRO.

De grootste van alle 4 fusiepartners, de Twentsche Bank is precies op deze plek begonnen. Op de splitsing van wat ooit de Veenstraat en de Brinkstraat was begon Blijdenstein in de jaren 60 van de 19e eeuw zijn bankiershuis in zijn woonhuis.
Daar was men bij de opening van dat lege pand zich goed van bewust.
Erg actueel is deze historische plek op dit moment nu het einde van een zelfstandige ABN-AMRO aanstaande is.
De meeste Enschede-ers zullen zich hier niet van bewust zijn. De rest van Nederland zal het waarschijnlijk niet geloven dat de roots van De Bank in Enschede ligt.
Dit is inderdaad een heel interessant stukje tekst over een Bank die grotendeels in Enschede zijn licht zag.
En ja de roots van deze Grote Bank ligt dus inderdaad in Enschede ( Twentsche Bank), welke toenmalig samenging met de Nederlandse Handelsmaatschappij NHM .......tot de ABN.
Enkele tientallen jaren later fuseerde de ABN met de AMRO .
Een fusie tussen de Amsterdamse Bank en de Rotterdamse Bank .
Dus nee Fir je hebt het niet helemaal goed, aangezien de AMRO niet helemaal Rotterdams is van Origine .

In Enschede heeft ook altijd een onderdeel van de Nederlandse Bank gestaan, daar waar je ook geen enkele Enschedeer over hoort.

In Londen is het oudste niet-Engelse Bankgebouw de Twentsche Bank, dat wil toch heel wat zeggen ......dat je in die wereldstad als eerste niet nationale bank je huisvesten kon.
Ook in Rotterdam had men de Twentsche Bank.
De textieltijd van Enschede is een machtige tijd geweest, wereldwijd heeft deze streek nog steeds veel impact in het bedrijfsleven.
Alleen is dat door onze vrienden in Den Haag ondertussen allemaal in de doofpot beland.
Daar waar onze voorouders hard voor gewerkt hebben ............

Ik bedoel maar, ik heb het laatst ook al aangegeven.
Het is toch te bespottelijk voor woorden dat als je werknemers van Stork vraag of ze een vestiging in Twente hebben.
Dat ze dan zeggen,......... Nee die hebben we niet ..............man "uilskuikens" die stad is de bakermat van Stork.
Zonder de textiel en de opmars van Enschede en Hengelo hadden dit soort bedrijven nooit tot ontwikkeling gekomen.

Maar goed, er komt een dag ........... :hi:
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Inviseble, ik ben het helemaal met de strekking van je reactie op mijn stukje eens.
Zo weet ook bijna niemand dat de HeideMij, de Heide maatschappij, ook z'n roots in Enschede heeft. Dat wordt helemaal door de huidige directie onder het tapijt geveegd. Omdat de oprichter niet zo'n prettig mens in de omgang was. Ook de Rabo, en dan met name de Boerenleenbank kent twentse/Enschedese roots.
Enkele jaren geleden toen mijn nieuwe hypotheek passeerde bij een van de notarissen in het kantoor tegenover de belastingdienst in Enschede vertelde hij mij dat vlak na de eerste wereldoorlog 18% van de Nederlandse vennootschapsbelasting in Enschede werd opgebracht. Dat was ook de tijd dat de Twentsche Bank verreweg de grootste van Nederland was. Zegt wel iets over de potentie van Enschede/Twente in die tijd.
Fir
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Fir »

Invis je hebt gelijk, bij deze.

Verder kan je wel zeggen dat Mensen bij van oorsrpong grote bedrijven geen twentse binding meer hebben maar dat is an sich vrij logisch. Twente is niet het middelpunt van Nederland.
It's Ok love
Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Fir schreef: Twente is niet het middelpunt van Nederland.
Tuurlijk wel :D ;)
Een lang wief is een ladder in huus!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hier gaat toch het 3de La Place restaurant van het VHP in komen.
En straks als de ijsbaan klaar is, is er zelfs een 4de La Place te vinden in Enschede.
la Place bevalt het waarschijnlijk hier in het oosten ......................
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Ging die La Place niet bij de ABN bij t station komen?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Misschien komt er daar ook wel eentje ?

Overigens zijn deze zaken die o.a in de gerenoveerde Hofpassage (strak/modern design, Grand Cafe :okay: ) en V&D ( warme/franse aankleding Marche du Monde, Panini ) gekomen zijn heel fijn om even wat te drinken of te eten.
Hierbij heb je ook een mooi uitzicht over het VHP, wat natuurlijk altijd leuk is mensen kijken ;).

Misschien komt hier wel een Mangerie of Totille versie van de La Place formule ?
Ook zou er in de ijsbaan een eventueel La Place Restaurant geopend kunnen worden.
Dan zou je 5 verschillende La Place formules in huis hebben.
Tiroler

Bericht door Tiroler »

INVISIBLE schreef:
Misschien komt hier wel een Mangerie of Totille versie van de La Place formule ?
In Groningen hebben ze sinds een jaar een Mangerie. Veel spul wat je mee kunt nemen voor in de magnetron (voor prijzen die niet veel afwijken van die meuk van de AH), evenals verse croissants, koeken, taarten, etc. Zou een 'verrijking' voor E'de zijn, evenals bezoekende Hengeloers :D
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Man je hebt het wel te pakken of niet :) ?
Je doet nu net of hier niets gelegen is en alles een aanwinst zou zijn..........Groningen heeft maar liefst 1 La Place met 4 onderdelen van het huismerk, Enschede heeft er straks 4 op verschillende lokatie's.
Het zouden er zelfs 5 kunnen worden als die van Perceptor ook doorgaat ?

Ooit gehoord van Wok to Go ? dat zou pas een grote verrijking voor Groningen zijn :D .
Tiroler

Bericht door Tiroler »

INVISIBLE schreef:Man je hebt het wel te pakken of niet :) ?
Je doet nu net of hier niets gelegen is en alles een aanwinst zou zijn..........Groningen heeft maar liefst 1 La Place met 4 onderdelen van het huismerk, Enschede heeft er straks 4 op verschillende lokatie's.

Ooit gehoord van Wok to Go ? dat zou pas een grote verrijking voor Groningen zijn :D .
Nee fuck, wordt echt verkeerd begrepen hier, zal m'n woonplaats even veranderen want dat Groningen zorgt al voor veel wantrouwen :( ;) . Enschede heeft prima spul en is op het gebied van de La Place erg vooruitstrevend ;) Neemt niet weg dat een Mangerie toch ook weer een pluspuntje is voor de stad? Ik steun voor de volle 100% dat Enschede het stedelijk bolwerk zal worden van het Oosten, en het liefst de 6e stad van Nederland wordt qua uitstraling. (de grote 4, Eindhoven?, Enschede/Twentestad :D )
Rik

Bericht door Rik »

Tja...Twentestad, hellaas kregen de Hengeloers door dat ze geannexeerd zouden worden.

Maarja, het is net als de individualisering. Je kunt je kop wel in het zand steken (zoals het kabinet nu doet) maar uiteindelijk gaat het toch gebeuren..., dan kun je maar beter proberen het te sturen in plaats van te ontkennen... De UT is de dupe.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Tiroler schreef:
INVISIBLE schreef:Man je hebt het wel te pakken of niet :) ?

Nee fuck, wordt echt verkeerd begrepen hier, zal m'n woonplaats even veranderen want dat Groningen zorgt al voor veel wantrouwen :( ;) . Enschede heeft prima spul en is op het gebied van de La Place erg vooruitstrevend ;) Neemt niet weg dat een Mangerie toch ook weer een pluspuntje is voor de stad? Ik steun voor de volle 100% dat Enschede het stedelijk bolwerk zal worden van het Oosten, en het liefst de 6e stad van Nederland wordt qua uitstraling. (de grote 4, Eindhoven?, Enschede/Twentestad :D )
Invisible ziet alles van buiten Enschede als een aanval. Groningen heeft ook niets meer te bieden dan Enschede, behalve...een groot historisch centrum, een beter uitgaansleven, een universiteit met vrouwen, etcetc. Maar verder niets hoor. :D
de kloomp'maj anhoalen
Fir
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Fir »

Ik vind 4 a 5 la place eigenlijk alleen maar armoedig, of er niets anders in Enschede te vinden is :( Erg conservatief allemaal.
It's Ok love
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Mijn collega stoorde zich enorm aan de smeerzooi die ontstond als gevolg van achterloos weggesmeten sigaretten peuken in de Klanderij, om nog maar niet te spreken van de stankoverlast.
Hij heeft diverse instanties hierop aangeschreven en aangesproken,
en als het goed is geld er nu een rookverbod.
Wie kan mij dit bevestigen.
In de cirkel voor de MediaMarkt schijn je nog wel te mogen roken

Overigens een goede actie, zo houd je de winkelstraten daarbinnen wel netter.
:banaan:
Martin

Bericht door Martin »

Roken in de Klanderij is al geloof ik 2 maanden niet meer toegestaan, alleen op de terrassen van Lunchroom Dolce Vita en Luchroom Klanderij is roken (nog) toegestaan.
Hans van Dijk

Martin schreef:Roken in de Klanderij is al geloof ik 2 maanden niet meer toegestaan, alleen op de terrassen van Lunchroom Dolce Vita en Luchroom Klanderij is roken (nog) toegestaan.
De actie van die collega is ook ongeveer 2 maanden oud,
dus het klopt wel :) dat heeft hij dan toch maar mooi voor elkaar gekregen
PM

Bericht door PM »

Hans van Dijk schreef:
Martin schreef:Roken in de Klanderij is al geloof ik 2 maanden niet meer toegestaan, alleen op de terrassen van Lunchroom Dolce Vita en Luchroom Klanderij is roken (nog) toegestaan.
De actie van die collega is ook ongeveer 2 maanden oud,
dus het klopt wel :) dat heeft hij dan toch maar mooi voor elkaar gekregen
Wel relaxed, alleen zouden ze nu dat terras daar ook rook vrij moeten hebben. Want als je daar wel mag roken heb je er nog steeds wel last van als je door de Klanderij loopt
Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Afschaffen dat roken daar,stinkzooi :no:
Een lang wief is een ladder in huus!
Hans van Dijk

Tja, dat roken blijft een maatschappelijke discussie.
Het simpelweg totaal verbieden is natuurlijk niet democratisch en onuitvoerbaar,
Ik zeg ..leven en laten leven, gewoon een beetje rekening met elkaar houden.
Ik rook nu een jaar of vijf niet meer, maar heb vanaf mijn dertiende wel gerookt.

Nu ik zelf niet meer rook,
ben ik me wel veel bewuster geworden van de overlast die rokers veroorzaken.
Als roker ben je snel geneigd om de klachten van niet rokers af te doen als geklaag en gezeur.
Mar als je zelf een tijdje van de rokerij af bent, dan word pijnlijk duidelijk hoe egoïstisch
je eigenlijk al die jaren bent geweest.

In de klanderij lopen vele niet rokers, die uiteraard ongewenst deelnamen aan andermans verslaving,
en daartoe behoorden ook vele jonge kinderen.
Op zich dus prima dat dit nu aan banden is gelegd, maar totaal verbieden vind ik ook te ver gaan.

Doe een beroep op een stukje sociaal handelen van mensen,
ga lekker op het van Heekplein een sigaretje roken, daar heeft er niemand last van.

Vervelend is alleen dat de meeste rokers zich absoluut niet wensen aan te passen.
Dat heb ik zelf ook ondervonden. :(
Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus »

Ik rook nu een jaar of anderhalf (vijf) niet meer, maar heb vanaf mijn zeventiende (dertiende) wel gerookt.
Nu ik zelf niet meer rook,
ben ik me wel veel bewuster geworden van het gezeur dat (de overlast die) niet/ex-rokers geven (veroorzaken).
Als ex-roker vind ik (ben je snel geneigd om) de klachten van niet rokers meestal (af te doen als) ontzettend geklaag en gezeur.
Mar als je zelf een tijdje van de rokerij af bent, dan word pijnlijk duidelijk hoe intolerant (egoïstisch) niet/ex-rokers (je) eigenlijk altijd al (die jaren) zijn (bent) geweest.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Plaats reactie