Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

rr1991 schreef:De buitenkant is gewoon verkracht...
Wel opmerkelijk eigenlijk, aan de buitenzijde is eigenlijk niet eens zoveel veranderd.
Er zijn een aantal vervallen/ erg slechte delen gesloopt
en er zijn allemaal nieuwe kozijnen ingekomen i.p.v. verrotte/ ingegooide/ dichtgetimmerde ramen.
Verder is de sprinklertoren in oude staat hersteld en zijn er 3 trappenhuizen toegevoegd.

Wat is nu beter:
Afbeelding
of?
Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Twekkelerveld »

Als je zo kijkt is het nieuwe beter, maar met al die rare pruttel erbij is het oude beter. :)
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

twekkelerveld schreef:Als je zo kijkt is het nieuwe beter, maar met al die rare pruttel erbij is het oude beter. :)
Ja?
Afbeelding
Of?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

End schreef:
twekkelerveld schreef:Als je zo kijkt is het nieuwe beter, maar met al die rare pruttel erbij is het oude beter. :)
Ja?
Afbeelding
Of?:
Afbeelding
Zeker ja...
Was toch veel mooier geweest de buitenkant in originele staat te herstellen?
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Meer dan de helft heeft dit gebouw voor de renovatie niet eens onder ogen gezien, maar redeneren alsof het opeens allemaal zo slecht is, tenminste dat gevoel heb ik heel sterk.
Iemand die net zoals End, het gebouw al jarenlang in verval heeft zien geraken, is blij dat een oud en industrieel (textiel)complex niet voor het oog verloren is gegaan en zomaar in het niets is verdwenen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Errik »

Alsof er de keuze was tussen laten wegrotten en lelijk renoveren. Het had gewoon op een respectvolle manier gerestaureerd moeten worden. En zoveel meer had dat niet hoeven kosten: gewoon de oude roedenindeling handhaven was al een enorme verbetering geweest.
Dat hele excuus dat er geen geld was, vind ik sowieso een vreemde. Je erkent daarmee dus dat het niet goed geslaagd is. Dat vind ik echter geen goed excuus. Met dit soort waardevolle complexen moet je voorzichtig omgaan. Had maar een paar ton extra uitgetrokken dan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
PM

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door PM »

Errik schreef:Alsof er de keuze was tussen laten wegrotten en lelijk renoveren. Het had gewoon op een respectvolle manier gerestaureerd moeten worden. En zoveel meer had dat niet hoeven kosten: gewoon de oude roedenindeling handhaven was al een enorme verbetering geweest.
Dat hele excuus dat er geen geld was, vind ik sowieso een vreemde. Je erkent daarmee dus dat het niet goed geslaagd is. Dat vind ik echter geen goed excuus. Met dit soort waardevolle complexen moet je voorzichtig omgaan. Had maar een paar ton extra uitgetrokken dan.
Ik weet niet of er te weinig geld was, maar dat staal met die doeken lijkt me ook niet echt goedkoop in aanschaf, en het monteren ervan. En die kozijnen zijn er ook niet goedkoper op geworden
dwars

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door dwars »

rr1991 schreef:Ik heb nog niemand in mijn omgeving met jou als uitzondering positief over het opknappen van dit gebouw gehoord...
Ik kan je verzekeren dat in MIJN omgeving vrijwel iedereen het een fantastische transformatie vindt. En elke gast op kantoor is erg onder de indruk van het gebouw. Het is inderdaad gewoon een kwestie van smaak, en van je interpretatie van iets recht doen. Ik vind wel degelijk dat op deze manier recht is gedaan aan de geschiedenis van de stad en van het gebouw.

Dit soort panden die mooi zijn opgeknapt met mooie kozijnen en mooi uitgevulde voegen zijn er al meer dan genoeg. Blij dat er eens keer wat anders mee wordt gedaan.
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Update 13-03-2008.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

hoezo gevelverneuking....
Hys

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Hys »

Ze hebben geprobeerd om de oude "vervallen" uitstraling toch enigzins te behouden. Door de moderne materialen te gerbuiken proberen ze een contrast hiermee te creeren.

Het is wel eens wat anders maar ik had liever gezien dat ze andere materialen hadden gebruikt. Eerder veel glas en beton o.i.d.
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Update 15-04-2008:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:okay:
Property

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Property »

Hadden ze steiger materiaal over? Wat een rare bende:-S Dat geld hadden ze beter kunnen stoppen in een betere restauratie van het pand.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

Eeuwig zonde
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Ik snap het probleem van jullie echt niet hoor.
Jaren wordt het pand verwaarloosd of als opslag gebruikt.
Vervolgens wordt het gekraakt/ vernield/ bestolen enz.
Vervolgens is er bijna zo weinig van over dat het op de nominatie van sloop staat,
nog steeds vindt niemand dit blijkbaar erg.

En als de Gemeente Enschede dan eindelijk met een plan voor een herontwikkeling komt, waarmee het pand gered wordt van de sloop, begint iedereen te klagen over roedeverdeling van kozijnen, die al jaren weggerot zijn/ ingegooid of dichtgetimmerd.

Kijk de trappenhuizen en de rode muren is misschien niet ieders smaak en enigszins gewaagd.
Misschien zijn een heel aantal mensen hier, daar nog niet aan toe,
maar het pand heeft eindelijk weer een bestemming en komt weer tot leven.

Het is zo makkelijk om alleen maar te klagen.
Maar als het aan het merendeel van deze mensen had gelegen was het van ellende al in elkaar gestort en vervangen door waarschijnlijk weer een blikken bedrijfshal.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

Liever een krot, verlaten, abandoned en origineel gebouw, dan een verkracht industriepand. Ik had het liever in de oude staat gezien dan in de staat nu.. Niets mis met een beetje verloedering toch? En als je het dan opknapt, doe het dan ook authentiek, want het is nou eenmaal een prachtig gebouw wat je in zijn waarde moet laten en dat is nou juist hetgene wat niet is gebeurt.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Errik »

Ik snap niet dat je geen commentaar mag leveren op de manier waarop de restauratie heeft plaats gevonden. Natuurlijk goed dat het behouden is. En al die rotzooi die er aan vast geplakt is, slopen we er wel weer eens af. Het is allemaal 'reversibel', zoals men dat in restauratiekringen noemt.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Ik denk dat restauratie ook niet de bedoeling was, het is meer een herontwikkeling tot bedrijfsverzamelgebouw.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Voordat dit gebouw ook maar enig teken van renovatie kende, en er uberhaupt over gesproken werd dat er een bedrijfsverzamelgebouw in zou komen, hadden de meeste niet eens een mening over dit pand (dat er al jaren troosteloos bij stond).
Nu er dus uiteindelijk iets aan gedaan is, komen de meningen los, maar echt realistisch kun je ze niet noemen ...............omdat er veel meer aan vooraf gaat voordat het complex definitief van de slopershamer is gered.
Maar dat zien jullie waarschijnlijk niet ..........of zien juliie wel, maar willen het gewoon niet zien.
In Nederland worden de meeste van dit soort panden definitief van de kaart geveegd, wees dus eens trots op een gemeente die zichzelf wel inzette voor het industrieele complex, en daarmee het geheel wel het behouden waard vond..........
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op za apr 19, 2008 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie