Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

:banaan: :D
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind dat de architect er ook een boel onzinnige modernistische tierelantijntjes aan gezet heeft. Maar goed, is allemaal reversibel, dus dat slopen we er tezijnertijd wel weer af.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Rik

Bericht door Rik »

Nou... wat in de jaren 80 veel winkelpanden is aangedaan daar vraag ik me soms van af of het reversibel is :P

Maar dit is idd. wel reversibel :D
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Errik schreef:Ik vind dat de architect er ook een boel onzinnige modernistische tierelantijntjes aan gezet heeft. Maar goed, is allemaal reversibel, dus dat slopen we er tezijnertijd wel weer af.
Ben het met je eens...
Met name die zwerfkeien, textiellappen bij de trappen.
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Gadverdamme :o Hoe erg wil je zo'n mooi pand verkrachten? :cry:
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Had je het dan liever gesloopt zien worden, of nog beter gezegd in verval zien geraken.
Als je het gebouw in volle glorie had willen zien, dan had je er destijds een glimp van op moeten vangen, maar jarenlang stond het gebouw er maar troosteloos bij en kreeg het ook niet de nodige aandacht. Vandaag de dag heeft dit gebouw een moderne uitstraling die het ook verdiend, aangezien er ook heel wat "leed" (lees:arbeid) binnenin heeft afgespeeld.
Nu is er wat creatiever met het gebouw omgegaan, waardoor het een nieuw gezicht heeft gekregen ..........maar met nog steeds een "Oude Glorie" aan herinneringen die anders verloren waren gegaan.
End

Bericht door End »

Vanavond nog even langs gereden...
Helaas geen camera mee, maar toch een erg mooi pand
in het donker met binnen hier en daar wat verlichting aan
en buiten de terreinverlichting.
Heeft wel iets misterieus.
In ieder geval iets met veel karakter.

Binnenkort de camera weer mee!!!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het had gewoon fatsoenlijk gerestaureerd moeten worden. Dit gefröbel ziet er niet uit. :cry:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Weet niet of dit verslag van 24h-architecture al bekend is.
Op pagina 26 t/m 28 gaat het over Oosterveld.
Staan ook wat plaatjes die ik nog niet eerder had gezien.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Tuurlijk is het een vooruitgang invis, maar het had zoveel mooier gekund dan deze protserige zooi..
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Errik schreef:Het had gewoon fatsoenlijk gerestaureerd moeten worden. Dit gefröbel ziet er niet uit. :cry:
Check.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zitten erg mooie gebouwen tussen, maar ook aan die nieuwe balie in dat Londense hotel te zien is combineren van nieuw en oud niet hun sterkste kant. De gemeente heeft gegokt door deze opdracht aan dit spannende bureau te gunnen, maar helaas jammerlijk verloren. :no:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Deel niet dezelfde mening ........:)
Rik

Bericht door Rik »

Afbeelding

;)
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Goed stukje errik, helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik zal em hier ook maar even plaatsen:

Enschedees erfgoed

In de monumentenzorg is nogal wat onenigheid over hoe de restauratie van oude gebouwen behoort plaats te vinden. Is het geoorloofd ‘terug te restaureren’, of hoort de bouwgeschiedenis zichtbaar te blijven? En op welke wijze moet eventuele nieuwbouw aan historische gebouwen worden ontworpen, in de stijl van het monument of juist modernistisch? Het zal geen verbazing wekken dat de meeste architecten kiezen voor een ‘eigentijdse’ benadering. De gedachte is namelijk dat iedere generatie zijn eigen architectonische erfenis achterlaat en dat de bouwkundige geschiedenis moet kunnen worden afgelezen aan een gebouw. Volgens modernisten is dat wel zo eerlijk. We zouden ons nageslacht maar een rad voor ogen draaien als we nep-oud gaan bouwen.

Dat er nog veel meer zaken meespelen, zoals de schoonheid en herkenbaarheid van een complex, wordt genegeerd: eigentijds moet en zal het zijn! Wie met de trein naar Hengelo reist kan sinds kort een voorbeeld zien van een totaal mislukte modernistische aanpak. Textielfabriek Oosterveld is afgelopen jaar omgebouwd tot bedrijfsverzamelgebouw. 24 Hours architects presteerde het om de buitengevels van het complex volledig te verkrachten. Gefröbel met vensterblinderingen, felgekleurde aanbouwsels en een aantal volstrekt onfunctionele lappen textiel rondom een sprinklertoren hebben het traditionele ontwerp van Beltman uit 1911 veranderd in een esthetische nachtmerrie.

24 Hours architects is zelf gevestigd in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam uit 1925, één van de bekendste voegmodernistische monumenten van Nederland. Dit gebouw werd kort geleden wél nauwkeurig gerestaureerd volgens het oorspronkelijke ontwerp. Tijdens deze restauratie werd gek genoeg helemaal niet gezeverd over ‘eigentijds’. Dat heeft vooral te maken met de mate van respect voor de twee verschillende complexen: Oosterveld als traditioneel ontwerp en Van Nelle als modernistisch icoon. In plaats van zich onder het mom van ‘eerlijk en eigentijds bouwen’ een morele superioriteit aan te meten zouden modernisten dan ook beter kunnen erkennen dat hun ontwerptraditie gewoon op een stijlvoorkeur gebaseerd is.
------------------------------------------------------------------------------------------------

TC/Tubantia
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Fijn dat fotobijschrift... :no:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Vroeg me al serieus af wanneer je hierover zou berichten. Kan het wat dit betreft niet genoeg met je eens zijn. Topartikel :okay:
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Edit : dubbelpost
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op di jan 22, 2008 8:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Kulverhaal, snap al helemaal niet wat iemand die woonachtig is in Amsterdam te zeggen heeft (in de krant) over Nieuwbouw of verbouw in Enschede. Sorry dat ik het zo hard zeg Errik, maar meer dan de helft van de ondervraagden die ik gevraagd heb, zijn van een hele andere mening.
En daar zitten van allerlei soorten rangen en standen bij.

Dat een aantal het hier mee eens zijn (het verhaal), en het als dusdanig onderbouwen dat iedereen in Enschede het daar mee eens moet zijn, gaat me te ver !!
Menigeen van toen en ook nu is er helemaal niet zo negatief over te spreken ...........nee maar dan gaan een paar enkelingen het weer op de grote stapel gooien als "Prutswerk"

Met dit soort instellingen zou en had Enschede zichzelf nooit uit het textieltijdperk kunnen herenigingen.
Juist met dat laatste zijn ze de laatste jaren goed op weg, maar nee dan heb je weer een aantal die het gewoon niet kunnen waarderen.

Bij vooruitgang hoord nu ook eenmaal vernieuwing, al ben ik zelf ook voorstander van het behouden van oud en industrieel erfgoed, maar hadden ze dan in het Ruhrgebied en alle andere industriesteden op de wereld maar hun "zooi" moeten laten staan ?
Nee natuurlijk niet, daar zijn deze steden juist bekend om geworden, of het nu Berlijn, Liverpool, Duisburg, New York of menige andere stad in de wereld aangaat.
Dat noemen ze Dynamiek en Veerkracht, iets wat op het Roombeek het sterkste naar voren komt.
Maar waarschijnlijk gaat de diepgang niet zo ver bij diegene die het niet aangaat, anders hadden ze niet zo geredeneerd.


PS : Dit staat los van het feit dat ik je als persoon en forumlid erg graag mag, en dat ook op je reactie's en meningen bij verschillende standpunten.
Maar dit gaat me te ver, het heeft "eeuwen" geduurd voordat Enschede weer op klom naar de plek van nu, en nu zie ik elke week weer negatieve klanken over alle veranderingen die er in Enschede ondergaan zijn.
Nee, dit is niet mijn manier van denken ..........helaas.
Plaats reactie