
26-11-2007
IJsbaan krijgt vorm
Langzamerhand begint de 400 meterijsbaan in Enschede vorm te krijgen. Een deel van de buitenmuur staat er al. Vandaag wordt de staalconstructie per schip vanuit Beerzerveld aangevoerd. De constructie zal ongeveer een dag onderweg zijn over het ontdooide ijs. Volgende week zal nog een deel over het water naar Enschede worden vervoerd. Hier kunt u zien hoe de constructie eruit komt te zien.
27-11-2007
IJsbaan verlaat koud Hardenberg

door Wim de Jonge
HARDENBERG - De symboliek ontgaat Riëtte Wennemars van IJsbaan Twente niet. Via ontdooid ijs worden de stalen onderdelen voor de nieuwe overdekte publiekstrekker naar Enschede vervoerd.
Wennemars staat aan de kade in Hardenberg waar een schip met metalen onderdelen wordt geladen. In de ijskoude ochtendwind staan nog eens twee vrachtwagens te wachten tot ook hun lading aan boord gaat.
Het is de eerste van twee zendingen en het laden van het schip neemt het grootste deel van de dag in beslag. Na de afvaart duurt de reis naar Enschede nog een etmaal. Over een week wordt het ritueel herhaald. De staalconstructie is ontworpen en gemaakt door Hutten Metaal, met vestigingen in Beerzerveld en Hardenberg.
"Er is vijfhonderd ton staal in verwerkt", zegt algemeen directeur Wim Hutten. Hij begrijpt dat voor de leek de hoeveel staal slechts een gigantische puzzle lijkt. "Het is net Meccano, maar dan in het groot. Het is prefab en genummerd en kan op de plaats van bestemming met bouten in elkaar worden gezet. Dat doen onze jongens", luidt zijn verkorte versie van de bouwwerkzaamheden. Op de vraag of het de eerste ijsbaan van de hand van Hutten is, blijft het even stil. Daarna de bevestiging en de toelichting dat het eigenlijk niet uitmaakt voor welk gebouw de staalconstructie wordt gebruikt.
Hutten dankt de bijzondere wijze van transport van het staal aan een goede buur: Euro Machinery. Het bedrijf ligt tussen het Overijssels Kanaal en Hutten Metaal in Hardenberg en stelt de kade beschikbaar. Hutten is eerlijk over de gekozen wijze van transport. "Dit is goedkoper en de verf heeft minder te lijden." Het bedrijf laat de constructies normaal gesproken spuiten in Raalte, maar deze klus is in Hardenberg uitgevoerd.
De lading kan in Enschede in de buurt van de nieuwbouw worden gelost, waarna vrachtwagens het staal naar de eindbestemming brengen. "De ijsbaan komt vlakbij amusementscentrum Go Planet te liggen", aldus Wennemars. " In de buurt van het Arkestadion", kan fanatiek Twentesupporter Hutten niet nalaten te melden.
De bouw van de overdekte ijsbaan is inmiddels gestart. Naar verwachting kunnen schaatsliefhebbers in oktober 2008 van de baan gebruik maken.
Bron: IJsbaan Twente/De Stentor