Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Walstraat en omgeving

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Kris

Bericht door Kris »

Hm, even doorgekeken, maar weinig spectaculairs. Hoewel... voorzetgevels? :?

Wel goed dat er zo wordt ingezet om met kleinschalige plannen zo'n gebied weer aantrekkelijk te maken. Alleen weet ik niet of er nu zoveel samenhang in zit.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Toch leuk al die ontwikkelingen. Als die voorzetgevels maar niet omwaaien. :eek:
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zitten hele aardige dingen tussen. Een paar wat mindere invullingen, ik vind dat plan van Aan de Stegge voor naast De Zon bijvoorbeeld niet zo mooi. Overall natuurlijk wel een woeste impuls voor het gebied. Ook goed dat het plan voor de Pijpenstraat gewijzigd is. Dat oude ontwerp was niet zo veel soeps. Het nieuwe doet me denken aan sommige Berlijnse invullingen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat ding van Aan de Stegge sluit goed aan bij het pand van Action... Niet veel soeps dus. D:
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Afbeelding
Bambul


Afbeelding
Facelift Op de Wal


Afbeelding
Walstraat 45-49


Afbeelding
Walstraat-Jacobusplein


Afbeelding
Herinrichting Jacobusgang


Afbeelding
Nieuwbouw naast De Zon, jammer van de terugwijkende rooilijn!


Afbeelding
Facelift van de Openbare Bibliotheek


Afbeelding
Nieuwbouw Pijpenstraat


Afbeelding
Nieuwbouw Zuiderhagen naast Kruimeltje


Afbeelding
Complex In de Hagen

Afbeelding
Voorzetgevels


Afbeelding
In de Hagen


Afbeelding
Zuiderhagen-Op de Wal
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Zee doot nogal. 8)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die Romantische Strasse

een alternatieve kijk op de toekomst van de Walstraat en Zuiderhagen.

Afbeelding

Wat willen we bereiken?

- Aantrekkelijkheid van Enschede als leisure-bestemming vergroten
- Levendigheid van de binnenstad vergroten
- Ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad vergroten


Wat gaan we daarvoor doen?

Opwaarderen van de verwaarloosde binnenstadsstraatjes Walstraat, Zuiderhagen, Pijpenstraat, Op de Wal en Jacobusgang door het toevoegen van een cultuurhistorische streekeigen laag die Enschede voorziet van een uniek winkel- en uitgaansmilieu. De nieuwe laag versterkt het eigen karakter van de stad en de band met de wijde regio, vormt een aanvulling op de bestaande sferen in de binnenstad en zal de naamsbekendheid in het hele land vergroten.
De nieuwe laag bestaat uit het invullen van braakliggende terreinen langs voorgenoemde straten met streekeigen, historische gebouwen die nu nog in een loods van een Duitse particulier opgeslagen liggen. Het gaat om een verzameling vakwerkhuizen uit de grensstreek, die eerder bij de vereniging Behoud Twekkelo in beeld was om een openluchtmuseum in te richten. Deze typen gebouwen kwamen voor de stadsbrand van 1862 vrij algemeen voor in de stad. Het laatste exemplaar, het zogenaamde Oaldste Hoes aan de Oldenzaalsestraat is een dikke tien jaar geleden gesloopt, nadat plannen om het huisje te herplaatsen aan de Walstraat of op de Klokkenplas spaak liepen. Het afbreken en weer herplaatsen van vakwerkhuizen is al eeuwen een normale zaak. Ze werden tot in de 19e eeuw dan ook niet beschouwd als onroerende goederen. Het eerste huis dat in 1862 herbouwd werd was een tweedehands stadsboerderij die in één middag met karren vanuit Alstätte werd aangevoerd en aan de Haverstraat verrees (staat nu winkelpand t.o. Stolker).
De verzameling in Duitsland is in de loop der jaren opgebouwd door een particulier, met de bedoeling gesloopte historische panden elders weer te kunnen herbouwen. Het biedt Enschede de kans een verdwenen deel van haar geschiedenis te herwinnen en een winkel- en uitgaansconcept te realiseren dat een aanzienlijke versterking van het huidige aanbod betekent.


Hoeveel gaat dat kosten?

Bouwen op kleine kavels in de binnenstad is een kostbare en moeizame zaak. Het is dan ook niet vreemd dat de invulling van gaten in de straatwanden van Walstraat en Zuiderhagen al jaren op zich laat wachten. Op dit ogenblik worden er in het kader van Wallstreet Shuffle plannen ontwikkeld om serieus werk te gaan maken van het volbouwen van de terreintjes. Zou het echter niet beter zijn om in plaats van een tweede Jordaan te willen bouwen, iets geheel nieuws, revolutionairs en misschien zelfs wel visionairs te doen? Invulling met eeuwenoude bouwpakketten zal aanzienlijk goedkoper zijn dan hoogwaardige nieuwbouw, terwijl de kans dat de kleine straatjes als winkelgebied succesvol worden er aanzienlijk groter door zal zijn.
Romantische onzin? Denkt u er nog meer eens goed over na en droom mee…

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
eazy

Bericht door eazy »

Is dit serieus bedoeld? Ootmarsum here we come ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dit is hartstikke serieus bedoeld. In de strijd der steden in de regio kan er maar één winnaar zijn. Enschede dus.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
eazy

Bericht door eazy »

Dit riekt naar ironie.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Oh ja. Sorry dat ik een paar van je foto's gebruikte Robert. Allemaal voor het goede doel hè! :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Onze stadsstedenbouwer vond het anders een bijzonder interessant idee. Ik loop er al jaren mee rond.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Ik vind het een erg leuk plan. Een stuk beter dan voorzetgevels!
Alleen lijkt het me wel jammer om die mooie oude huisjes tussen de andere gevels "weg te drukken". Een beetje groen erbij is natuurlijk ook wel mooi.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Pas op hé, straks komt Enschede nog in aanmerking voor de Unesco erfgoed lijst ;).
Ideeen en plannen zoals deze doen het altijd goed bij mij, kan het idee dan ook alleen maar toejuigen.
Alleen moet ik wel zeggen, je komt er niet alleen door de lege plekken op te vullen, je zou ook de "rotte" appels moeten verwijderen (de blokken).
Vind dit concept erg prettig om rond het Willem Wilminplein(Noorderhagen, De Wonne) of de Klokkenplas te creeeren.

Overigens wil ik even een opmerking op tafel gooien ..............
Het Enschedese Centrum staat vol met mooie panden en gebouwen, alleen staan er op minstens zoveel plekken ook waardeloze of niet fraaie panden tussen, die het plaatje doen verbleken (Zie KPN gebouw).
Er is nooit een goede lijn getrokken (jaren '80 en '90) om de bestaande fraaie panden, in goed contrast met de nieuwbouw eromheen te laten functioneren (vaak blokkenbouw).
Daardoor willen de meeste onder ons nogal snel de conclusie trekken dat het Enschedese Centrum geen bijzondere gebouwen herbergt.
Het probleem zit hem juist in het feit, dat de minder mooie gebouwen de aandacht wegtrekken van al dat fraais wat er wel aanwezig is.
De laatste Bouwhype in de stad, welke zich nu afspeelt, en ook hoogwaardige architectuur in het stadscentrum met zich meeneemt maakt al veel goed (Juist omdat het contrast* zo groot is).
En iedereen is het daarin denk ik wel met me eens, het Centrum van Enschede krijgt ook langzaam maar zeker zijn gezicht (aandacht) weer terug.
Waardoor de voor kort nog "minder opvallende gebouwen" opeens weer spreken als vanouds !!
Rik

Bericht door Rik »

Jongens, de facelift op de Wal is gewoon al af! Ik fietste door de Walstraat en zag tot mijn verbazing dat zaken daar zeer voortvarend zijn aangepakt!
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Staan de voorzetgevels er al? ;-)

Wat is er veranderd dan?
ESG

Bericht door ESG »

een alternatieve kijk op de toekomst van de Walstraat en Zuiderhagen.
Top plan! Historisch verantwoord en revolutionair in 1!
Rik

Bericht door Rik »

Afbeelding

Zo is ut nu ongeveer wel ja...
Robert

Bericht door Robert »

Jongens, de facelift op de Wal is gewoon al af! Ik fietste door de Walstraat en zag tot mijn verbazing dat zaken daar zeer voortvarend zijn aangepakt!
Foto's? Ben benieuwd...
Rik

Bericht door Rik »

Komt ie...

Afbeelding

Bij kruimeltje (niet de Walstraat maar wel genoemd hier is men trouwens ook aan het graven geweest... denk dat opvulling van dit gat wel eens een heel goed effect kan hebben...)

Afbeelding

Voor de duidelijkheid, dan praten we dus over dit plan (en ik ben nog steeds van mening dat als we zo gaan historiseren hier met deze hoogte precies één verdieping zou moeten nokken! Welstandscomissie doe je werk eens!)

Afbeelding

En trouwens... de Walstraat weer; daar staan ook dit soort pareltjes!

Afbeelding
Plaats reactie