Hyls Heeringa stort zich op de Helweg
ENSCHEDE - Vele uren heeft Hyls Heeringa doorgebracht in het Van Deinse Instituut. Ook zat hij veel op de fiets. Zijn doel: een grensoverschrijdende, cultuurhistorische, recreatieve fiets/wandelroute ontwikkelen via de oude Helweg.
Verschillende kaarten van de regio liggen op tafel. ‘Kijk’, zegt Hyls Heeringa, oud-stedenbouwkundige bij de gemeente Enschede en betrokken bij de Vereniging Behoud Usselo en de Usseleres, ‘hier over de Usseleres loopt globaal in noord-zuidrichting en onderbroken door de ingegraven A35 een onverharde weg. De Helweg. Dit was vroeger een handelsweg.’
‘In Noordrijn-Westfalen waarschuwden nederzettingen elkaar voor ziekten en ander naderend onheil. Dat deden ze door middel van hoorns. Dat noemden ze ‘Hallen’ of ‘Schallen’. Daardoor zou het Halweg worden genoemd en later werd dit Helweg. Dat kan een verklaring voor de naam zijn.’
Heeringa heeft de afgelopen anderhalf jaar geprobeerd de oorspronkelijke route terug te vinden. ‘Ongeveer twee jaar geleden kreeg ik een e-mail met de vraag of ik wist dat over de Usseleres de Helweg liep. Dit zou van betekenis kunnen zijn voor het bewaren van de es.’ Heeringa liet het in eerste instantie links liggen. Maar toen hij het idee kreeg om een cultuurhistorische, recreatieve fiets/wandelroute via de Helweg te ontwikkelen, ging hij aan de slag. ‘Er is veel belangstelling voor grensoverschrijdende routes.’
Heeringa moest, om zijn doel te bereiken, de originele route aanpassen. ‘Op sommige stukken is de Helweg verdwenen. De weg loopt bijvoorbeeld op de Usseleres vast op de A35. Daarvoor moest een andere route worden gevonden. Ik zou het trouwens leuk vinden als er over de rijksweg een voetgangers/fietsersbrug zou worden gebouwd.’
De start van de route van ongeveer dertig kilometer is op de Oude Markt. Een monument tussen Ahaus en Wüllen is voorlopig de ‘finish’. Heeringa wil uiteindelijk de route veertig kilometer verder laten eindigen, in Münster. ‘Maar het kan nog wel jaren duren voordat dat deel klaar is. Daar hoeven we niet op te wachten. Dit deel kan nu al gefietst worden.’ De routebeschrijving is vanaf het voorjaar verkrijgbaar bij de VVV.
Of de route de bebouwing van de Usseleres tegenhoudt, is volgens Heeringa nog maar de vraag. ‘De vereniging hoopt nog steeds dat de es niet bebouwd wordt. Als het toch gaat gebeuren, kun je vragen of er rekening met de fietsroute kan worden gehouden...’
-----
Toch leuk zo'n fietsroute, maar 't is altijd de vraag hoeveel gebruik er van gemaakt gaat worden. Er is ook zo'n route langs de buitenhuizen van de textiel, maar ik ken weinig mensen die er gebruik van maken...