Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Walstraat en omgeving

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Onzin. Skeletbouw is hartstikke flexibel en wordt nog steeds toegepast.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik vind herbouw toch al niet verkeerd .
En waarom zou je iets niet herbouwen.
Een stad die het zeer groots aanpakt is Berlijn en ik blijf het daar ook zeer geslaagd vinden .
Vaak hoor je weleens het feit aangehaald worden dat het nep is ......
Wat is nep ?
Een gebouw dat ooit ergens gestaan heeft, maar zijn eigen ondergang heeft moeten aanzien, waarom zou dat ( als het de stad opwaardeerd ) geen terugkomst voor dat gebouw mogen betekenen .
Ik ben er dan ook niet tegen .


Waar ik zelf niet zo voor ben is het feit .
Dat er steden zijn die proberen graantje mee te pikken van andere oudheden in bekende steden .
Dus zelf daar niet bekend om staan, maar het wel bouwen voor de extra aandacht in die stad .




Toevallig fietste ik daar gisteren langs en begon er ook een gesprek over .
Dit omdat ik dat lege gat achter de Schouwburg weleens opgevuld zou willen zien worden .
En had het toen ook over de parkeerders die er waarschijnlijk niet zo blij mee zouden zijn .
Ook een punt waar ik het over had, was dat het uitzicht op die parkeerplek wel zeer indrukwekkend is .
Je bevind je in de stad achter een bekende straat maar toch is de belevenis van die kant geheel anders .
Voor foto's is het een prachtige plek .
creative bastard

Bericht door creative bastard »

Wallstreet Shuffle levert eerste boetiekje op.

Enschede - Het Wallstreet shuffle project, door het gemeentebestuur in het leven geroepen om verbetering van de verbindingsstraten tussen het station en het Van Heekplein te stimuleren, begint haar eerste vruchten af te werpen. Glamourstyle, een boetiekje met exclusieve damesmode en accessoires, heeft vrijdag 1 september aan de Zuiderhagen 26 haar deuren voor het winkelend publiek geopend. Aan de twee omliggende appartementen wordt nu door Woningstichting Ons Huis de laatste hand gelegd om ook deze nieuw leven in te blazen als winkelruimte. Hiervoor worden nog huurders gezocht.

Doel van het project is om, naast het verlevendigen van de doorlooproute, startende ondernemers in de gelegenheid te stellen tegen enigszins betaalbare prijzen een pandje in de binnenstad van Enschede te verwerven. Hierbij wordt met name gedacht aan kleine boetiekjes, ateliertjes of horecagelegenheden. Hiervoor zullen, op korte en middellange termijn, nog meer panden een zelfde transformatie ondergaan als het pand waarin Glamourstyle zich nu gevestigd heeft.



Kwam er vandaag nog weer langs, maar die straatjes kunnen inderdaad nog wel wat meer bedrijvigheid gebruiken. Dat kledingwinkeltje is in ieder geval een stap in de goede richting en een hele verbetering t.o.v. de saai ogende appartementen die er zaten. (zie bijlage)
Bijlagen
BOETIEK-EXTERIEUR.jpg
BOETIEK-EXTERIEUR.jpg (129.56 KiB) 10494 keer bekeken
BOETIEK-EXTERIEUR-VOOR.jpg
BOETIEK-EXTERIEUR-VOOR.jpg (93.83 KiB) 10529 keer bekeken
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Woeste shit :eek:
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Grappig. :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Roze pipe-n-cords!!!! 8) :okay:
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Dat roze is me iets te roze :o
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Fir »

Te roze? Walstraat kan niet opvallend genoeg worden, hoe excentrieker des te meer echte stad Enschede wordt.
Berealste

Bericht door Berealste »

Ik zou haast zeggen dat dit niet hetzelfde pand is, complimenten!! :okay:
sushy

Bericht door sushy »

Ziet er goed uit, ik hoop dat er meer van dit soort winkels naar enschede komen een keer wat anders dan al die saaie filiaalbedrijven die je in elke stad al ziet. Als er meer van dit soort winkels bij komen dan zal ik deze straat zeker vaker bezoeken.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik hoop dat het terugliggende deel van het gebouw wat ingrijpender verbouwd gaat worden. Echt een goed initiatief dit. Ik heb me vroeger vaak afgevraagd of het nog mogelijk zou zijn winkels te vestigen in deze woningen. Het antwoord is binnen! :okay:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Lelijk eendje verandert in mooie zwaan

ENSCHEDE - 'Supertrots' is Rik Schulte op het succesverhaal van Glamourstyle en Vera's Choice (avondmode). "Dat die twee exclusieve winkeltjes naar de Zuiderhagen zijn gekomen, is het mooiste dat er tot nu toe is gebeurd. Ik had niet de impact verwacht, die het nu wel heeft. Beide winkels draaien hartstikke goed, ze hebben elkaar gevonden." Als projectmedewerker bij het stadsdeelmanagement Centrum is Schulte nauw betrokken bij de 'Wall Street Shuffle'. Een project van de gemeente dat de Walstraat en Zuiderhagen aantrekkelijker moet maken voor ondernemers en bewoners van de binnenstad. Ondernemers en vastgoedeigenaren worden met subsidieregelingen gestimuleerd om hun panden op te knappen. Het welslagen van deze missie, zo is Schulte's overtuiging, is vooral afhankelijk van de inbreng van enthousiaste mensen. Na een wat schoorvoetend begin lijkt dat enthousiasme nu in ruime mate aanwezig. "Ik heb ontzettend veel geïnvesteerd in de communicatie. Overal m'n visitekaartje achtergelaten. Je ziet nu dat er ontzettend veel belangstelling is. De vraag is zelfs groter dan het aanbod. Sommigen hebben al een kant en klaar ondernemingsplan, anderen alleen nog maar een idee. Ik maak in elk geval altijd een afspraak." Beide centrumstraatjes hebben volgens Schulte veel potentie: "Als je in het buitenland in dit soort steegjes kijkt, zie je vaak iets moois. Daar liggen dus kansen. Bij een eerste wandeling door de Walstraat en Zuiderhagen zie je dat er heel veel moet gebeuren. Maar ook hier is de potentie er wel." Positief is Schulte ook over de contacten met de woningcorporaties en de zittende ondernemers. Ons Huis wil bijvoorbeeld iets leuks gaan doen met het appartementencomplex op de hoek van de Walstraat met het Jacobusplein. Op de begane grond moeten winkels komen, terwijl op het plein gedacht wordt aan 'horeca met een terrasfunctie'. Over de functie van het Jacobusplein zelf is ook het nodige overleg gevoerd met alle belanghebbenden. Afgesproken is dat de huidige (beperkte) parkeerfunctie gehandhaafd blijft. "We willen het plein met wat simpele ingrepen aantrekkelijker maken", legt Schulte uit. De bestrating wordt vernieuwd, het groen ietsjes uitgebreid en het plein krijgt een eigen terras. Enthousiast is Schulte eveneens over het gezamenlijke bouwplan van kegelhuis De Zon en bouwbedrijf Aan de Stegge. Aan de zijde van de Pijpenstraat en de Walstraat moet op termijn een appartementencomplex (twaalf woningen) in drie bouwlagen worden gerealiseerd. Waarbij er op de begane grond ruimte is voor 'commerciële functies'. Schulte: "Dat er winkels komen onder woningen wordt door ons heel erg gestimuleerd. In de Walstraat, maar ook in de Zuiderhagen." Leuke bijkomstigheid is dat de (relatief lage) huurprijzen voor de startende ondernemer heel aantrekkelijk zijn. Eenzelfde plan wordt om de hoek ook gerealiseerd op het perceel Zuiderhagen 37-41. Projectontwikkelaar G. Kleine Snuverink laat hier samen met Domijn een nieuw pand neerzetten. Met drie winkelruimtes op de begane grond en acht appartementen daarboven. Schulte: "Ik heb goede hoop dat dit project nog dit voorjaar van start kan gaan." Het 'Gat aan de Pijpenstraat' wordt op eenzelfde manier (beneden winkels, boven appartementen voor studenten) gevuld door bouwbedrijf Plegt Vos en woningstichting De Veste. Ons Huis gaat de gevels van haar woningen aan de Zuiderhagen een facelift geven. Door te werken met voorzetgevels wordt de oorspronkelijke rooilijn hersteld. De appartementen van Domijn aan de Zuiderhagen worden eveneens verbouwd tot winkels. Een klus die wordt gecombineerd met het opknappen van het gevelsbeeld. Het weinig uitnodigende KPN-pand aan de Zuiderhagen wordt ook onder handen genomen. Concreet moet de saaie wand geschikt worden gemaakt voor het exposeren van kunstwerken. De Walstraat en de Zuiderhagen zijn aantrekkelijke vestigingsplaatsen geworden voor startende ondernemers. „De vraag is nu groter dan het aanbod.
Anderhalf miljoen euro beschikbaar voor metamorfose

Voor het opknappen van de Walstraat en Zuiderhagen is in totaal 1½ miljoen euro beschikbaar: negen ton van de ondernemers, 4½ ton van de gemeente en anderhalf ton aan Europese subsidies. Rik Schulte, projectmedewerker bij het stadsdeelmanagement Centrum, schat dat er circa 20 à 25 nieuwe winkeltjes bijkomen in de Walstraat en Zuiderhagen. De voorgevel van restaurant Bambul aan de Walstraat krijgt een facelift. Met behulp van schuifdeuren moet er meer openheid worden gecreëerd. Van het leegstaande winkelpand aan de Walstraat 63 wordt de pui wat naar voren gehaald.
Gaat het nu dan toch in een stroomversnelling komen? Ben benieuwd wat de bouwprojecten op gaan leveren.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Even een paar overzichtskaartjes:
Afbeelding
Afbeelding

1. Appartementencomplex aan Jacobusplein
2. Pand bij kegelcentrum De Zon
3. Zuiderhagen 37-41
4. Gat aan de Pijpenstraat
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat gaat goed zo. Zou mooi zijn als volgend jaar de hele straat in de steigers staat. :D Ik vrees wel dat na de bouwperikelen de straat opnieuw geplaveid zal moeten worden.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hopelijk komt die nieuwbouw naast De Zon ook op de plaats waar nu nog dat lullige terras en die laagbouw staat. Uit het stukje tekst lijkt dat wel af te leiden. :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

'Op koopavond kijk je hier in een donker gat'

Als het aan Margriet Kramer ligt, wordt er nog vandaag begonnen met het aantrekkelijker maken van de Zuiderhagen en de Walstraat. "Ik heb niet het idee", klaagt de eigenaar van boekenantiquariaat Kruimeltje, "dat ze bij de gemeente beseffen dat de nood aan de man is." "Op koopavond kijk je hier in een donker gaat. Er hangt geen leuke sfeer, terwijl er zoveel van te maken valt. Het wachten is op elkaar. Corporaties die wachten met het aanpakken van de gevels, ondernemers die graag aan de bak willen. Dan is mijn boodschap richting gemeente: toe nou, schiet eens op! Enerzijds wordt er met ons geshowd. Maar een ludiek verwijsbord naar de winkels in de Zuiderhagen is er niet eens. Als je dan zelf wat plaatst, krijg je de milieupolitie op je nek." 'Kruimeltje' blijft zelf niet stil zitten. Kramer: "De hoeveelheid boeken komt nu op je af. Dat moet anders. Het blijft een winkel met een brede collectie. Maar het wordt wel georganiseerder. We zijn al begonnen om ruimte te maken. Wat niet loopt, gaat eruit. Als damboekjes niet meer lopen, maak ik dat minder. Ik wil me niet alleen op de verzamelaars richten, maar ook op het winkelende publiek. Enschede is geen stad om voor één terrein te kiezen. Op de bovenverdieping komt een koffietafel, die afgehuurd kan worden. In de toekomst wil ik graag iets doen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Met een theatertje, poppenkast en workshops bijvoorbeeld."

Vera's Choice en Glamourstyle, beiden een zegen voor de Zuiderhagen. De Zuiderhagen heeft potentie. ' Kruimeltje' wordt georganiseerder.
Geen Escapade, wel nieuwe winkels. Aan de Pijpenstraat worden nieuwe appartementen en winkels gebouwd.
Er moet heel veel gebeuren. Maar dit gebied heeft absoluut potentie", stelt gemeentelijk projectmedewerker Rik Schulte.

TCT
Robert

Bericht door Robert »

Margriet moet veel verkopen om goed opruiming te kunnen houden. Vraag me af of dat lukt. Diehards waren al lange tijd uitgekeken op Erik's statische voorraad.
JEzzY®

Bericht door JEzzY® »

Ik zat "vroegah" met een café in de Walstraat. Heette toen WallStreet Café. Plan was om er het eerste lounge café van Oost Nederland van te maken en had al een leuke deal gesloten met JFK FM.

Doorloop van publiek van de Oude markt naar de Walstraat was een mega probleem, er zat gewoon te weinig interessants om er eens door te lopen. ( Behalve de mega goeie shoarma tent bambul natuurlijk :D )

Affijn; het WallStreetCafé project moest na een klein jaar weg, de eigenaar van het pand het de zaak alweer doorverkocht en ik kwam op straat te staan. Jammer natuurlijk, maar het doet me goed dat er eindelijk eens wat gaat gebeuren met die straat. Aparte kleine winkeltjes erin, beetje horeca nog en een goeie gevelverbouwing doen het straatje alleen maar goed.

Destijds heel lang bezig geweest met terras vergunningen en dergelijke, maar het mocht gewoonweg niet. Erg jammer, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat er veel potentie in dat steegje zit !
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Schot in binnenstadstraatjes
Lang is in stilte gewerkt aan de binnenstadstraatjes. Uitvoering van de projecten is echter aan de eigenaren. KPN verrast, ze zet haar Zuidenhagen-pand te koop.

ENSCHEDE - Bijna een jaar geleden zijn aan de Zuiderhagen de eerste twee benedenwoningen getransformeerd tot winkeltjes: Vera's Choise en Glamour Style. Ze draaien goed, maar in de omgeving zijn daarna alleen huurwoningen op de begane grond leeg gekomen. En leeg blijven staan. Door privé-omstandigheden zal Vera's Choise sluiten. Daarmee lijkt het doel van gemeente en pandeigenaren om in de binnenstadstraatjes winkeltjes te openen waar mensen kunnen snuffelen, te mislukken. "Nee, het duurt alleen veel langer dan gedacht", zegt projectmanager Bert ter Horst op een drukbezochte bijeenkomst voor pandeigenaren en ondernemers in de drie straatjes. "Maar het betekent niet dat we achter de schermen er niet volop mee bezig zijn." Voor Walstraat, Pijpenstraat en Zuiderhagen liggen nu twintig projecten op tafel. Voor diverse woningcomplexen van Ons Huis en Domijn zijn plannen klaar om de begane grond een commerciële functie (winkel, galerie etc) te geven. Hetzelfde geldt voor nieuwbouwplannen in deze straten zoals voor het terrein aan de Pijpenstraat tegenover de bibliotheek. Voor het gat naast 't Kruimeltje kan ontwikkelaar Gerrit Kleine Snuverink al snel beginnen na archeologisch onderzoek van de grond. Het leegstaande pand van seksclub Escapade, Zuiderhagen, verkeert in slechte staat en wordt gesloopt. Er is nieuwbouw met commerciële ruimte beneden en luxe woningen boven gepland. Het fraaie pand op de hoek Pijpenstraat/Zuiderhagen, waar restaurant Siam is gevestigd, is aangekocht door woningcorporatie Domijn. Die wil op de bovenverdieping zes woningen realiseren. De Zon heeft voor de parkeerplaats nabij de Walstraat een plan klaar voor commerciële ruimte plus twaalf appartementen in drie bouwlagen. Restaurant Bambul wil de gevel fraaier maken. De bibliotheek gaat haar entree verplaatsen van Pijpenstraat naar de Zuiderhagen. Onzekerheden blijven er voorlopig rond de oude schouwburg die in augustus 2008 leegkomt. Ideeën voor die plek zijn ingediend. Zeker is wel de verkoop door KPN van haar telecompand aan de Zuiderhagen. KPN heeft minder ruimte nodig. Een deel van het pand kan over enkele jaren een andere functie krijgen of worden gesloopt.
TCT
Woehoe! KPN gaat een deel van zn pand afstoten: erg goede zaak! Ben benieuwd om hoeveel t gaat en of er zodoende een fatsoenlijke gevel op die plek kan ontstaan.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Herbouw van het oude hotel dan maar? :D
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie