Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Treinen Enschede-Duitsland

Voor alle borrelpraat.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Ramon@, beter dan Dortmund
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

In dortmund, waren alleen maar kroampjes met pannenkoekn
ENSCHEDE
ramon

Bericht door ramon »

Robert schreef:Legden, kuch kuch... :puke: Hoe erg kan iets tegenvallen...
Ken je Haus Egelborg? :twisted:
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Afbeelding

Jammer, ik ben vanaf Legden, afkomstig uit oost-noord-oostelijke richting de Autobahn gegaan. Dit ziet er nog wel aardig uit.

Ik kwam er voor 't vakwerk, na een tip van Errik ( ;) ), maar het viel een klein beetje tegen. Bij de Ontstaansgeschiedenis van Enschede valt wel wat te lezen.

Schloss Moyland is echter altijd nog mijn lieveling, het is een samenwerkingsverband met Huis Bergh

Afbeelding
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Ja, dat was mooi. Ook al reed de eerste trein 08.54u niet(uitgevallen) en moest ik een uur wachten op de trein van 10.00 uur.

Het weer was er mooier maar koud. Verder heb ik die toren reeds gepost door Rik ook gefotograveerd. Tjonge een best hoog geval (ik vermoed rond de 125 meter) Onderweg zag ik trouwens nog een schoorsteen van ik denk wel 200 meter hoog.

Verder wel een lange reis, maar heb me eigenlijk niet verveeld.
Retour gingen we om 15.52 maar de trein liep vertraging op van een half uur waardoor we uiteindelijk met de boemel uit Munster van Gronau verder moesten. Kortom Dortmund was top maar de trein was kut.

De grootste kerstmarkt van Europa gezien voor nop en verder is Dortmund erg stedelijk. Als ik het zou moeten vergelijken met een Nederlandse stad zou ik meteen denken aan Rotterdam.

:)
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

DBM, de toren word 90 meter, had ik ook niet gedacht!

En die schoorsteen zag ik ook, damn indrukwekkend.
ENSCHEDE
ramon

Bericht door ramon »

De PEG in Dortmund:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Wel leuk om het Gemeente Enschede-logo te zien op die stellen. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
ramon

Bericht door ramon »

QyRoZ schreef:Wel leuk om het Gemeente Enschede-logo te zien op die stellen. :)
Ja, maar 'STADENSCHEDE' was beter geweest vind ik... dan had de gemeente er meteen nog wat reclame bij mee kunnen pikken. De trein rijdt immers door de grensstreek, waar de meeste bezoekers van Enschede vandaan komen.
Robert

Bericht door Robert »

In plaats van Stad Enschede lijkt mij Enschede Stad wat beter op zijn plaats... :roll:

:D :lol:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

En toch wil ik nog een keer naar Dortmund toe. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
ramon

Bericht door ramon »

Robert schreef:In plaats van Stad Enschede lijkt mij Enschede Stad wat beter op zijn plaats... :roll:

:D :lol:
Nog beter!
dwars

Bericht door dwars »

QyRoZ schreef:En toch wil ik nog een keer naar Dortmund toe. :)
Ga dan naar FZW. Leuk en gezellig poppodium te Dortmund! :roll:
Gast

Bericht door Gast »

@Rik: Dat van die 90 meter. Heb je dat opgezocht op SCF? :) Zo ja hoe heet de toren?
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Tot Dülmen want de koeien wachten

Het is nieuw, blauw en gratis. En vooral door dat laatste aspect voelden veel Enschedeërs zich gisteren geroepen om een gratis treinreis met de Prignitzer Eisenbahn naar Dortmund te maken. Om negen uur ’s ochtends was het op het Enschedese perron al dringen geblazen.


Afbeelding
(foto CHAREL VAN TENDELOO)

Johan Baarslag komt er eerlijk voor uit. ‘Als er iets voor niks te krijgen is staan Nederlanders vooraan. En dat gevoegd bij het feit dat ik graag op een kerstmarkt mag neuzen maakt dat ik nu wacht op de trein naar Dortmund. Op zich reis ik graag door Duitsland. Je kunt lange ritten maken, treinen zijn vaak op tijd en het is veel comfortabeler. Ik weet waar ik het over heb. Want mijn zoon woont in München en ik zoek één keer in het halfjaar met de trein mijn kleinkinderen daar op.’

Peter Bouwmeester en zijn vriendin Weiwei Zheng staan om kwart voor tien ’s ochtends ook al in de kou op het Enschedese perron 5 te wachten op de trein van de nieuwe exploitant PEG. ‘Het toeval wil dat mijn broer vandaag in de Helmuth Könighalle in Dortmund meedoet aan atletiekwedstrijden. We kunnen hem op deze manier op een leuke manier opzoeken. Anders hadden we het ook wel gedaan, want ik studeer in Münster en heb een studentenkaart.’

Terwijl drommen mensen proberen een plekje in het treinstel te bemachtigen, houdt voor de oprit van het perron een dakloze zijn hand op. Hij heeft pech, niemand geeft hem ook maar één sou. Enschedeërs bewaren hun euro’s blijkbaar voor glühwein en aardappelpannekoeken.

Een uur later is het weer mudvol. Tot de passagiers behoort Henk-Jan Meijer die met drie dochters hoopvol op de gratis trein wacht. De Boekelose agrariër gaat naar de kerstmarkt in Dülmen. ‘Dortmund is vandaag niet te doen. Mijn kinderen moesten ’s ochtends eerst naar de zondagschool en vanavond moet ik bijtijds weer thuis zijn om de koeien te melken.’

Iets te laat arriveert rond de klok van één uur de officiële openingstrein. Jan de Jong van de wijkraad Het Ribbelt staat dan al een tijdje te wachten. Evenals verkeerswethouder Jeroen Goudt, die de kerkdienst vroegtijdig heeft moeten verlaten om nog op tijd te komen. Hij biedt PEG-directeur Ralf Böhme die voor deze gelegenheid een oranje stropdas draagt, tijdens de rit een fraaie fotocollage aan van alles wat de afgelopen 140 jaar over de lijn naar Gronau heeft gereden.

De nieuwe Talent die naar Dortmund rijdt staat er ook al op. De kleuren spreken de Nederlandse passagiers aan. De huisstijl van deze Oost-Duitse spoorwegmaatschappij is namelijk rood, wit en blauw...

Bron: TC Tubantia
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

@Robert:
Niet overdrijven hè! Er staan zeker een paar heel erg aardige vakwerkpandjes in Legden. En ze staan er autentieker bij dan in Ootmarsum (al is de etalage in de spieker een blamage...).
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Niek

Lijn Enschede-Gronau winstgevend?

Bericht door Niek »

Zo maar een vraag.

Ik stond vanmiddag weer stil voor het stoplicht bij het polaroid kruispunt. Nu sta ik wel vaker stil bij een stoplicht maar vanmiddag moest ik wachten vanwege de compleet lege trein die voorbij raasde.

Ik vroeg me af, is die lijn uberhaupt nog wel rendabel? Heeft iemand cijfers?


Op zaterdag volgends mij wel. En s ochtends zullen er wat forensen zijn uit glane en omstreken die naar Enschede gaan, maar voor de rest???
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Volgens mij is er nog niet zolang geleden een berichtje over geweest dat het goed gaat met de lijn en het aantal reizigers voldoet aan de verwachtingen. :)
Martin

Bericht door Martin »

De lijn draait zeker naar verwachting hoor, maar ja buiten de spits om is het vaak altijd rustig op veel lijnen. Dus niet alleen op Enschede-Gronau.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Op zaterdagmiddag rond 15:00 is de trein vanuit Gronau ook leeg. Maar moet je eens zien wat er terug gaat....  dat is echt staan hoor.

Met andere woorden: je kan niet zoiets beoordelen aan de hand van 1 enkele observatie. Nooit.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Plaats reactie