Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Universiteit Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Scheepschroef

De nieuwbouw/renovatie van de Ut is echt een hoogstandje, ook op architectonisch gebied in mijn ogen !!
En het gaat erg snel, heel erg snel beter gezegd .
Ben er zelf pas geleden even geweest, en ik zie nu al weer veranderingen :) .
Erg leuke reeks wederom van jou hand 8).

-De box : (zoals je hem noemt) is echt een verademing om naar te kijken .
Erg fraaie rode gevel heeft het gebouw gekregen, en ondanks dat het nog niet af is vind ik het nu al geslaagd. :okay:
-Meander : Is een topcomplex, ook hier is wederom de gevel van o.a hout/glaselementen, en de verbinding met bruggen (glas) tussen de andere gebouwen een mooi geheel .
-Sky : Dit is een echte verassing voor het gebied (9 lagen), en is in een sneltreinvaart neergezet .
Nu nog hopen op een net zo'n mooie gevel als die van de "BOX" ( zelfde architecten ) en het is niet alleen op "hoogbouwgebied" voor de Ut een aanwinst, maar ook voor de stad Enschede ...........ben er dan ook uiterst tevreden mee !!
-Arbodienst : Een normaal en leuke verdichting voor het gebied de Calslaan/Boulevard.
Kwa ontwerp kan het niet tippen aan alle andere nieuwbouwcomplexen .
-Nanolab-Carre ( Ector Hoogstad ) : Ja wat kan ik hier al over zeggen ;), er staat nog niet veel .
Maar kwa ontwerp en oppervlakte kan ik nu al zeggen dat het me erg gaat aanspreken !!

Campus UT : Niet dat ik dit soort cijfers niet vaker tegengekomen ben .
Maar misschien wel even leuk om te melden, vooral omdat een aantal van +2000 studenten die er woonachtig zijn ( groot dorp), toch behoorlijk opvallend te noemen is
Stel je eens voor dat deze studenten in de binnenstad gewoond hadden, en gehuisvest waren :

Facts & Figures
De Universiteit Twente is de enige echte Campusuniversiteit van Nederland.

Wonen, studeren, werken, shoppen, uitgaan, eten en sporten, de sfeer van een landgoed, binnen een afgeschermd gebied met een keur aan faciliteiten, komen hier samen. Dagelijks vinden de 8.000 studenten hun weg op het terrein. 60% van de studenten is man, 40% ’dus’ vrouw. Op het terrein liggen een zwembad en diverse sportvelden. De afstand tot het centrum van Enschede is 4 kilometer en wordt, gemiddeld, in 12 minuten gefietst. Donderdagnacht is er zelfs een speciale busdienst die pendelt tussen de Campus en het centrum. Enschede is een gezellige en levendige stad en telt 150.000 bewoners.

Ruim 2.300 studenten wonen op de Campus van de Universiteit Twente. Maar word jij één van de 247 die een eigen studentenappartement huren? Wil je midden in het studentleven staan? Maar wel een eigen badkamer hebben? Wil je een eigen keuken en toilet? Uitkijken over de sportvelden en het park rond de universiteit? Tegen een huur die past in een studentenbudget? Misschien heb je geluk en word jij één van de bewoners van de Sky Box, 2 nieuwe appartementgebouwen hartje campus!

bron : http://www.acasaskybox.nl
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op wo mar 28, 2007 12:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rik

Bericht door Rik »

Mja, wordt ook niet warm of koud van de Arbodienst. Echt standaard
kantoormeuk waarvan je 5 varianten kan kiezen in de folder, staat er dan ook in een handomdraai. Maarja, mss. is het wel goed dat tegenover de ook niet al te spannende achterkant van het sportcentrum een niet al te spannend gebouw staat. Brengt ook wel een zekere mate van rust naar het meer groene gebied van de Campus.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Bij de rest van de projecten kun je alleen maar tevreden zijn, echte aanwinsten :).
Ze zijn zelfs buitengewoon mooi te noemen, maar goed dat is mijn mening .

PS : @ Iedereen, kijk ook even naar de vorige pagina voor foto's van Scheepschroef .
Ze stonden wel erg kort in beeld ;).
Rik

Bericht door Rik »

Voor de info, geschoten met een 12mm semi-fisheye 8)

Afbeelding

Afbeelding
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Zow dat zijn fraaie foto's, en een erg gave lens :) .
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Is de Horsttoren nu kromgetrokken door de warme winter? ;-)
Mooi overzicht van de bouwput bij de Horst. Het is een flinke vlakte...
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Woeste lens, het kromtrekken valt me nog erg mee. Of heb je het in Photoshop bewerkt?
de kloomp'maj anhoalen
Rik

Bericht door Rik »

Als je m uitsnijdt dan zie je dat minder... echter als je full picture hebt... zoals vandaag toen ik de in het geniep verbouwde bieb eens binnenliep. (Ik heb de premiere :banaan:) Nu snap ik waarom ie zolang dicht is geweest :D (met beschrijving eronder)

Afbeelding

Hier kom je binnenlopen, de oplettende kijker herkent de vloeren nog wel!

Afbeelding

Eeeeejj, hier zaten de trappen toch :? :lol:

Afbeelding

Dit is nu het trapgat... ik waan me in een Rolls Royce... zoveel hout!

Afbeelding

Omhoogkijkend zien wij dit...

Afbeelding

Eenmaal boven komen we bij de balie aan... deze bevindt zich op z'n oude vertrouwde stek! Zo gaan die poortjes trouwens niet werken :lol:

Afbeelding

Links van de balie (daar kwam je vroegah binnenlopen)

Afbeelding

De leeszaal... moet je nog steeds de deuren voor door, kijkend naar links. Nu met trap!!!

Afbeelding

Heeeee, dit kennen we nog :)

Afbeelding

Op de weg terug... HUH, wat is dit??? Het is 1 bij 3 meter en heeft een deur?! Een strafhokje? Of is het voor het telefoneren? Ik ben benieuwd.

Afbeelding
Het trapgat, als je de trap afloopt...
Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

UT als 'Etalage van Twente'

door Stephan Scheper ENSCHEDE - Het gebouw Langezijds op de campus van de UT (aan de zijde van de Hengelosestraat) moet het kloppende hart worden van het Kennispark Twente. Onder de werktitel 'De chemie van Twente' heeft de Property Conversion Group uit Rotterdam hiervoor een ambitieus concept ontwikkeld. Voor circa 55 miljoen euro wordt het verouderde pand compleet gestript en in een eigentijds jasje gestoken. Als die klus geklaard is, kunnen (kennisintensieve) bedrijven en instanties uit de 'kansrijke sectoren' (zorg & technologie, voeding en gezondheid, nano-biomedisch en medisch) zich vestigen in het dan tot Etalage omgedoopte gebouw. Ook is er ruimte beschikbaar voor vergader- en congreszalen, horeca, sportfaciliteiten, kunst- en techniekprojecten, mini-shops en andere dienstverlenende bedrijven. Deze nieuwe invulling moet 2500 tot 3000 arbeidsplaatsen opleveren. "De Etalage", meldt PCG-directeur Eric Gude, "moet de aanjager worden van het Kennispark Twente." Voor de realisering van zijn plan wil hij een Special Purpose Company oprichten. Een constructie waarin de UT het gebouw en de grond inbrengt en enkele gerenommeerde Twentse bedrijven op basis van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' mee gaan doen. Ook wordt er een commanditaire vennootschap opgericht, waarin de toekomstige gebruikers voor bedragen vanaf circa 15.000 euro in hun eigen gebouw kunnen participeren. Gude paste deze werkwijze eerder met succes toe bij de transformatie van de Van Nelle-fabriek in Rotterdam. - zie verder op pagina 30 De herontwikkeling van het onderwijsgebouw Langezijds op de UT tot een eigentijds bedrijfspand moet circa 3000 nieuwe banen opleveren.

Las in de krant nog dat er in dit project ook een nieuwe toren zal verschijnen,die uit minimaal 15 bouwlagen zal bestaan,ook een tweede toren wordt niet uitgesloten :)
Een lang wief is een ladder in huus!
Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Operatiekamer, vertaalbureau en kinderopvang in De Etalage

De Etalage wordt in fases gerealiseerd, waarbij het de bedoeling is om eind volgend jaar te beginnen met de sloop van de oostvleugel en de bouw van een nieuwe toren. Circa 2014/15 moet de hele klus geklaard zijn. De hoofdentree van De Etalage komt uit op het O & O-plein. Een afkorting die volgens Gude op twee manieren kan worden uitgelegd: Onderzoek & Onderwijs of Ondernemen & Ontmoeten. Aan dit 'inspirerende en krachtig ontworpen' O & O-plein, met vijver en kunstzinnige fontein, is ruimte voor diverse horecagelegenheden, terrassen, diverse kleine shops, een klein buitentheater en een klimmuur. Dit plein moet het centrale ontmoetingspunt worden voor het gehele Kennispark. Om de aantrekkingskracht van De Etalage te versterken, kan het gebouw allerlei speciale (etalage)functies krijgen. Van uitzendbureaus, museale opstellingen, expositieruimten en afstudeerlabs tot een operatiekamer en/of intensive care ruimte van de toekomst, projecten op het gebied van mechatronica en afdelingen van een academisch ziekenhuis. Mogelijke 'diensten van derden': vertaalbureau, koeriersdiensten, kinderopvang, beveiliging, reisbureau, autoverhuur en studentenchauffeursdiensten.
Een lang wief is een ladder in huus!
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

55 miljoen. Da's niet niks.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Nou in Enschede is dat bedrag tegenwoordig geen uitzondering .
Wat te denken van het Muziekkwartier, Scholingsboulevard en de Hts toren ......ook allemaal projecten die deze kosten met zich meedragen .

En dat is nog maar een kleine greep uit de projectenkast van Enschede .
Rik

Bericht door Rik »

en een klimmuur

Mompelt iets over Campagnetoren... vlak naast sportcentrum, 2na grootste klimmuur van Nederland :lol:
Rik

Bericht door Rik »

Zo, ondertussen is er weer wat verder geklust;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Berealste

Bericht door Berealste »

tja....
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Glimt mooi :okay:
Martin

Bericht door Martin »

Wel erg rood! :o 2e foto
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Mooie update Rik, wilde eigenlijk Scheepschroef zeggen :P.

Het (lage) gebouw is echt naar mijn smaak, ben bijzonder te spreken over de rodegevel van dit pand.
Heb hem zelf al een aantal keren bewonderd.
Was dan ook nieuwsgierig of het (hoge) wooncomplex ook zulke rode panelen zou krijgen (aangezien de afbeelding van de architect dat wel deed vermoeden), al leek het er niet meer op (afgelopen week).
Maar gelukkig is bij het zien van deze foto dan toch het gebouw voorzien van dezelfde rode panelen, wat ik erg geslaagd vind.
Ook de klimwand ( de op 1 na hoogste buitenmuur van NL, als de cijfers nog kloppen) is een leuk detail.
Het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor deze 2 complexen met 240 studenteneenheden (wat een behoorlijk hoog aantal is), is Arons en Gelauff.

Met de Batavierenrace had je een "mooi uitzicht" op deze projecten ;).
En de laatste tijd kom ik nog weleens over het UT terrein, waarbij ik dan een glimp van deze nieuwe projecten op vang.
Het gedeelte rond de Horst-toren is echt een architectonisch hoogstandje, met Architecten als Hoogstad en van Mourik Vermeulen .
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Erg mooi!
Martin schreef:Wel erg rood! :o 2e foto
Je zou de binnenkant van de Meander eens moeten zien... daar gaat waarschijnlijk erg agressief onderzoek gedaan worden. Ik vind de Meander trouwens erg mooi geworden, het is een beetje in de zelfde stijl als de rest van de Horst met een extra mooie afwerking met houten kozijnen die perfect bij al het geweld van het bruingeschilderde staal en het glas past.
Rik

Bericht door Rik »

Hehe, Invis de Horst is een grote bouwput. Hoorde dat er asociale funderingen (40m diep) voor het nanolab kwamen, maar pin me daar niet op vast.

Perceptor, ja Meander is erg gaaf geworden, ik heb er zelfs al practicum gedaan. Ook veeeeel beter dan CT voor ventilatie...

Oh, ennuh, over de Horst gesproken, virtueel Enschede heeft er na wat gepruts van mijn kant zojuist een gebouwtje bij 8)

Afbeelding

Zie zelf in GE (Link)
Plaats reactie