Centrum: Stadserf
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Het stadserf heeft een erg goede bespreking gehad in De Blauwe Kamer.
De schrijfster maakte zich wel zorgen om de vele kapotte natuursteenplaten. Net als wij dus. Verder stonden er wel een paar storende feitelijke onjuistheden in. Ach, je kan niet alles hebben...
De schrijfster maakte zich wel zorgen om de vele kapotte natuursteenplaten. Net als wij dus. Verder stonden er wel een paar storende feitelijke onjuistheden in. Ach, je kan niet alles hebben...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
In de winter ziet Van Loenshof er te Hengeloos uit
ENSCHEDE - De bewoners en winkeliers aan het Van Loenshof kijken uit op een stukje Hengelo in Enschede. Rein Kroes van het 'Bewonersinitiatief Van Loenshof' mag graag een beetje chargeren, maar zo komt de boodschap in ieder geval wel over. Vanaf De Zuidmolen kijkend naar het stadhuis ziet het Van Loenshof er zeker in de wintermaanden dermate 'desolaat' uit, dat de bewoners bevriend architect André Beumers in de arm hebben genomen om de centrumstraat een beetje op te fleuren. Deze week presenteerde Kroes in de raadscommissie centrum de wensen van de bewoners. Ze zouden graag een winterharde groenstrook zien vanaf het Ei van Ko tot bij De Zuidmolen, waar tot voor kort de Brasseria was gevestigd. De fundamenten tegenover Scapino herinneren nog aan die uitspanning. De Van Loenshofbewoners willen op deze plaats een horecagelegenheid terug zien keren. Iets paviljoenachtigs, aldus Kroes, zodat er wat meer leven in de brouwerij komt, ook als het eens wat rustig is op straat. De uitspanning zou niet groter mogen zijn dan 100 vierkante meter. De onfortuinlijke Madonna, het bakstenen kunstwerk van Maria Roosen dat vorig jaar door een vrachtwagenchauffer van zijn sokkel is gereden, zou een veilig plaatsje in het groen moeten krijgen. Hoeft ze niet meer bang te zijn dat ze nog eens wordt overreden. Kroes hield zijn politiek gehoor voor dat dit burgerinitiatief brede steun geniet van de ondernemers. Het initiatief werd nog net niet met applaus ontvangen. Meer groen in de stad is altijd goed, maar toch weer horeca op de plaats waar die juist is verdwenen, daar hikten de politieke partijen toch wel een beetje tegenaan. Het visioen van een druk, gezellig terras op het Van Loenshof, dat zagen ze niet. Kroes merkte ten overvloede op dat het initiatief niet alleen de bewoners van het Van Loenshof bekoorde. De Belangenvereniging Binnenstadsbewoners heeft nog tien mille in een potje, en wil het met liefde uitgeven aan een groener Van Loenshof. Kroes mag zijn medebewoners op de eerstkomende buurtvergadering vertellen dat de kansen op een groen Van Loenshof een stuk groter zijn geworden. Wethouder Helder vertelde hem dat een op te frissen Van Loenshof op 'verschillende niveaus' onderwerp van gesprek is: "Het is de moeite waard het overleg voort te zetten en te kijken waar we uitkomen."
TCT
Geniaal. Er zijn mensen die dus precies zo vergelijkingen maken.
ENSCHEDE - De bewoners en winkeliers aan het Van Loenshof kijken uit op een stukje Hengelo in Enschede. Rein Kroes van het 'Bewonersinitiatief Van Loenshof' mag graag een beetje chargeren, maar zo komt de boodschap in ieder geval wel over. Vanaf De Zuidmolen kijkend naar het stadhuis ziet het Van Loenshof er zeker in de wintermaanden dermate 'desolaat' uit, dat de bewoners bevriend architect André Beumers in de arm hebben genomen om de centrumstraat een beetje op te fleuren. Deze week presenteerde Kroes in de raadscommissie centrum de wensen van de bewoners. Ze zouden graag een winterharde groenstrook zien vanaf het Ei van Ko tot bij De Zuidmolen, waar tot voor kort de Brasseria was gevestigd. De fundamenten tegenover Scapino herinneren nog aan die uitspanning. De Van Loenshofbewoners willen op deze plaats een horecagelegenheid terug zien keren. Iets paviljoenachtigs, aldus Kroes, zodat er wat meer leven in de brouwerij komt, ook als het eens wat rustig is op straat. De uitspanning zou niet groter mogen zijn dan 100 vierkante meter. De onfortuinlijke Madonna, het bakstenen kunstwerk van Maria Roosen dat vorig jaar door een vrachtwagenchauffer van zijn sokkel is gereden, zou een veilig plaatsje in het groen moeten krijgen. Hoeft ze niet meer bang te zijn dat ze nog eens wordt overreden. Kroes hield zijn politiek gehoor voor dat dit burgerinitiatief brede steun geniet van de ondernemers. Het initiatief werd nog net niet met applaus ontvangen. Meer groen in de stad is altijd goed, maar toch weer horeca op de plaats waar die juist is verdwenen, daar hikten de politieke partijen toch wel een beetje tegenaan. Het visioen van een druk, gezellig terras op het Van Loenshof, dat zagen ze niet. Kroes merkte ten overvloede op dat het initiatief niet alleen de bewoners van het Van Loenshof bekoorde. De Belangenvereniging Binnenstadsbewoners heeft nog tien mille in een potje, en wil het met liefde uitgeven aan een groener Van Loenshof. Kroes mag zijn medebewoners op de eerstkomende buurtvergadering vertellen dat de kansen op een groen Van Loenshof een stuk groter zijn geworden. Wethouder Helder vertelde hem dat een op te frissen Van Loenshof op 'verschillende niveaus' onderwerp van gesprek is: "Het is de moeite waard het overleg voort te zetten en te kijken waar we uitkomen."
TCT
Geniaal. Er zijn mensen die dus precies zo vergelijkingen maken.

TCT schreef:Voetgangersgebied wordt kleiner
Alleen Raadhuisstraat, Haverstraatpassage en Kalanderstraat intact.
ENSCHEDE – Het exclusieve domein voor de voetgangers in de binnenstad wordt de komende tijd een stuk kleiner. Het college van B&W heeft een voorstel gelanceerd om het voetgangersgebied in de toekomst te beperken tot de Raadhuisstraat, de HaverstraatpasÂsage en de Kalanderstraat.
Omliggende voetgangersgebieden zoals de Langestraat (vanaf Concordia), het Van Loenshof, de Verlengde Zuiderhagen en de route die langs de achterkant van het Casino loopt, worden vrijgegeven voor fietsers.
Bij het uitwerken van deze plannen is volgensWim Salomons, medewerker van de afdeling verkeer, nauw overleg gepleegd met onder meer de Federatie Centrumondernemers Enschede, de plaatselijke marktbond, het Fietsberaad, de politie en bewoners. „We zijn tot deze ingreep gekomen omdat er veel onduidelijkheid en irritatie is over een aantal voetgangersgebieden„, aldus Wim Salomons. „Er zijn delen in de binnenstad waar het ondanks de aanwezigheid van verkeersborden heel onduidelijk is of fietsers er nu wel of niet mogen rijden. Sommige straten zijn zo breed dat fietsers er probleemloos kunnen rijden. Desondanks krijgen ze een bekeuring als ze worden gesignaleerd. Dat geeft veel irritatie. Daar komt bij dat het voetgangersgebied in de binnenstad zo uitgebreid is dat de politie er niet in slaagt om het fietsverbod stringent te handhaven. Kortom, de afgesloten straten functioneren niet naar behoren. Als er sprake is van minder dan honderd voetgangers per uur per meter profielbreedte dan is er ruimte voor fietsers. Dat is wetenschappelijk bewezen."
De verkeerskundige voegt er aan toe dat nog meer aspecten hebben meegewogen om het voetgangersÂgebied beduidend kleiner te maken. Hij wijst op het feit dat met enige regelmaat vrachtauto's door de afgesloten straten rijden, wat tot onbegrip onder de fietsers leidt. Een ander feit is dat er op de Oude Markt en in de Walstraat regelmatig festiviteiten zijn waardoor vrachtauto's een andere route moeten nemen waarvoor een extra ontheffing nodig is.
Zie ook pagina 26/27 De gemeente wil het fietsverkeer in de binnenstad meer de ruimte geven. Er is op diverse plekken genoeg plaats voor zowel voetgangers als fietsers.
5-5-2007,
Jacobuskerk krijgt nieuwe dagkapel
ENSCHEDE - De Jacobuskerk aan de Oude Markt krijgt een dagkapel die vanaf volgend voorjaar dagelijks is opengesteld. Centrumbezoekers en winkelend publiek kunnen er even tot rust komen. In de kapel komen in vitrines een schilderij van Ariëns te hangen en een Mariabeeld te staan. De dichtgemetselde boog wordt weer open en in originele staat hersteld.
http://www.tctubantia.nl
Jacobuskerk krijgt nieuwe dagkapel
ENSCHEDE - De Jacobuskerk aan de Oude Markt krijgt een dagkapel die vanaf volgend voorjaar dagelijks is opengesteld. Centrumbezoekers en winkelend publiek kunnen er even tot rust komen. In de kapel komen in vitrines een schilderij van Ariëns te hangen en een Mariabeeld te staan. De dichtgemetselde boog wordt weer open en in originele staat hersteld.
http://www.tctubantia.nl
Stenen 'karrenspoor' worden in lijm gelegd
ENSCHEDE - Het is nog maar vier jaar geleden dat het nieuwe stadserf werd opgeleverd. Sindsdien was er bijna altijd wel wat aan de hand met óf de lijngoten óf de 'karrensporen', zoals de zwarte stroken natuursteen langs de lijngoten worden genoemd. Vorige week is in de Langestraat begonnen met het opnieuw bestraten van het karrenspoor. Dat gebeurt de komende weken ook in de Markstraat, delen van de Walstraat en de Stadsgravenstraat. De problemen met de karrensporen zijn verre van nieuw. In eerste instantie werden de blokken natuursteen gewoon in zand gelegd. Dat bleek onvoldoende. De stenen lagen binnen de kortste keren schots en scheef in diverse straten. Daarop werd bij herstelwerkzaamheden besloten de stenen te verzinken in beton. Die ingreep moest er toe leiden dat de stenen - letterlijk en figuurlijk - muurvast kwamen te liggen. Een jaar geleden bleek echter al dat ook die vlieger niet op ging. Bijna alle stenen hadden zich, door de grote belasting van het vrachtverkeer en weersinvloeden, losgewerkt van het beton. Tussen de stenen en het beton zaten grote scheuren. De gemeente heeft nu een gespecialiseerd bestratingsbedrijf (Voets uit Oss) in de arm genomen om het probleem definitief de baas te worden. Werknemers van Voets zijn vorige week in de Langestraat begonnen met het verwijderen van de zwarte tegels natuursteen. "We gaan de tegels schoonmaken en daarna worden ze terug gelegd in een speciaal soort lijm", aldus één van de werknemers. "Aan de ondergrond hoeven we verder niets te doen, die is stevig genoeg." De oplossing waarvoor nu is gekozen, is eerder dit jaar al uitgetest op kleine stroken natuursteen in de Marktstraat. "Die stenen liggen er al weer een jaar in en daar is niets mee aan de hand", laat een ambtenaar weten. De kosten die met deze herstelklus zijn gemoeid, komen zo goed als zeker voor rekening van de gemeente. De aannemer die zorgde voor de betonnen verzinking kan waarschijnlijk niet worden verweten worden dat hij het werk niet goed heeft uitgevoerd. "Het luistert allemaal erg nauw", laat de woordvoerder van de gemeente weten. "Alles moet precies in elkaar passen. De reparaties aan de Marktstraat hebben plaats gevonden in een droge warme periode. Achteraf bleek dat extra lastig." De karrensporen hebben veel te lijden gehad van zwaar vrachtverkeer. De gemeente gaat de komende maanden onderzoek doen naar het vrachtverkeer door de binnenstad. Aan de hand van dat onderzoek worden aanbevelingen opgesteld, waarbij precies is aangegeven wat de maximale asdruk en lengte van de vrachtwagens mag zijn.
TCT
Hoeveel gaat dit geintje weer kosten? 2 ton?
Gooi er gewoon klinkers in en je bent van het probleem af.
ENSCHEDE - Het is nog maar vier jaar geleden dat het nieuwe stadserf werd opgeleverd. Sindsdien was er bijna altijd wel wat aan de hand met óf de lijngoten óf de 'karrensporen', zoals de zwarte stroken natuursteen langs de lijngoten worden genoemd. Vorige week is in de Langestraat begonnen met het opnieuw bestraten van het karrenspoor. Dat gebeurt de komende weken ook in de Markstraat, delen van de Walstraat en de Stadsgravenstraat. De problemen met de karrensporen zijn verre van nieuw. In eerste instantie werden de blokken natuursteen gewoon in zand gelegd. Dat bleek onvoldoende. De stenen lagen binnen de kortste keren schots en scheef in diverse straten. Daarop werd bij herstelwerkzaamheden besloten de stenen te verzinken in beton. Die ingreep moest er toe leiden dat de stenen - letterlijk en figuurlijk - muurvast kwamen te liggen. Een jaar geleden bleek echter al dat ook die vlieger niet op ging. Bijna alle stenen hadden zich, door de grote belasting van het vrachtverkeer en weersinvloeden, losgewerkt van het beton. Tussen de stenen en het beton zaten grote scheuren. De gemeente heeft nu een gespecialiseerd bestratingsbedrijf (Voets uit Oss) in de arm genomen om het probleem definitief de baas te worden. Werknemers van Voets zijn vorige week in de Langestraat begonnen met het verwijderen van de zwarte tegels natuursteen. "We gaan de tegels schoonmaken en daarna worden ze terug gelegd in een speciaal soort lijm", aldus één van de werknemers. "Aan de ondergrond hoeven we verder niets te doen, die is stevig genoeg." De oplossing waarvoor nu is gekozen, is eerder dit jaar al uitgetest op kleine stroken natuursteen in de Marktstraat. "Die stenen liggen er al weer een jaar in en daar is niets mee aan de hand", laat een ambtenaar weten. De kosten die met deze herstelklus zijn gemoeid, komen zo goed als zeker voor rekening van de gemeente. De aannemer die zorgde voor de betonnen verzinking kan waarschijnlijk niet worden verweten worden dat hij het werk niet goed heeft uitgevoerd. "Het luistert allemaal erg nauw", laat de woordvoerder van de gemeente weten. "Alles moet precies in elkaar passen. De reparaties aan de Marktstraat hebben plaats gevonden in een droge warme periode. Achteraf bleek dat extra lastig." De karrensporen hebben veel te lijden gehad van zwaar vrachtverkeer. De gemeente gaat de komende maanden onderzoek doen naar het vrachtverkeer door de binnenstad. Aan de hand van dat onderzoek worden aanbevelingen opgesteld, waarbij precies is aangegeven wat de maximale asdruk en lengte van de vrachtwagens mag zijn.
TCT
Hoeveel gaat dit geintje weer kosten? 2 ton?
Gooi er gewoon klinkers in en je bent van het probleem af.
Re: Centrum: Stadserf
Allo, Allo The return of De Verdwenen Madonna (met the big boobies)?

