Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Natuur & Recreatie in Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Robert

Recreatie in Enschede

Bericht door Robert »

Aangezien omtrent dit onderwerp nog geen topic bestond, bij deze. :D Als aanzet maar het volgende Bans-artikel.

Hyls Heeringa stort zich op de Helweg

ENSCHEDE - Vele uren heeft Hyls Heeringa doorgebracht in het Van Deinse Instituut. Ook zat hij veel op de fiets. Zijn doel: een grensoverschrijdende, cultuurhistorische, recreatieve fiets/wandelroute ontwikkelen via de oude Helweg.

Verschillende kaarten van de regio liggen op tafel. ‘Kijk’, zegt Hyls Heeringa, oud-stedenbouwkundige bij de gemeente Enschede en betrokken bij de Vereniging Behoud Usselo en de Usseleres, ‘hier over de Usseleres loopt globaal in noord-zuidrichting en onderbroken door de ingegraven A35 een onverharde weg. De Helweg. Dit was vroeger een handelsweg.’

‘In Noordrijn-Westfalen waarschuwden nederzettingen elkaar voor ziekten en ander naderend onheil. Dat deden ze door middel van hoorns. Dat noemden ze ‘Hallen’ of ‘Schallen’. Daardoor zou het Halweg worden genoemd en later werd dit Helweg. Dat kan een verklaring voor de naam zijn.’

Heeringa heeft de afgelopen anderhalf jaar geprobeerd de oorspronkelijke route terug te vinden. ‘Ongeveer twee jaar geleden kreeg ik een e-mail met de vraag of ik wist dat over de Usseleres de Helweg liep. Dit zou van betekenis kunnen zijn voor het bewaren van de es.’ Heeringa liet het in eerste instantie links liggen. Maar toen hij het idee kreeg om een cultuurhistorische, recreatieve fiets/wandelroute via de Helweg te ontwikkelen, ging hij aan de slag. ‘Er is veel belangstelling voor grensoverschrijdende routes.’

Heeringa moest, om zijn doel te bereiken, de originele route aanpassen. ‘Op sommige stukken is de Helweg verdwenen. De weg loopt bijvoorbeeld op de Usseleres vast op de A35. Daarvoor moest een andere route worden gevonden. Ik zou het trouwens leuk vinden als er over de rijksweg een voetgangers/fietsersbrug zou worden gebouwd.’

De start van de route van ongeveer dertig kilometer is op de Oude Markt. Een monument tussen Ahaus en Wüllen is voorlopig de ‘finish’. Heeringa wil uiteindelijk de route veertig kilometer verder laten eindigen, in Münster. ‘Maar het kan nog wel jaren duren voordat dat deel klaar is. Daar hoeven we niet op te wachten. Dit deel kan nu al gefietst worden.’ De routebeschrijving is vanaf het voorjaar verkrijgbaar bij de VVV.

Of de route de bebouwing van de Usseleres tegenhoudt, is volgens Heeringa nog maar de vraag. ‘De vereniging hoopt nog steeds dat de es niet bebouwd wordt. Als het toch gaat gebeuren, kun je vragen of er rekening met de fietsroute kan worden gehouden...’
-----
Toch leuk zo'n fietsroute, maar 't is altijd de vraag hoeveel gebruik er van gemaakt gaat worden. Er is ook zo'n route langs de buitenhuizen van de textiel, maar ik ken weinig mensen die er gebruik van maken...
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik ben ook niet echt iemand die van fietsen houd Of moet echt tijd over hebben, Wandelen in de stad vind ik wel geweldig daarintegen, maar tegen routes van 15 tot 30 km zeg ik meestal Nee.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Vroeger fietste ik wel veel over het Hoge Boekel en later het Brunink.:)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik fietste vroerger erg veel de grens over, het Münsterland in. Deze route ga ik zeker fietsen! Ben benieuwd hoe het traject loopt. Die oude wegenstructuur vind ik bijzonder interessant.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

De Helweg is ook wel een erg mooi straatje.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Natuur rond Enschede

Bericht door Errik »

Een mooi artikel in de Bans vandaag: http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC ... 5_,00.html

Ik kom al van kindsbeen af in het Witte Veen. Schitterend gebied. De Buurserbeek mag van mij vandaag nog gedekanaliseerd worden. De Hanebulten worden dan een tweede Greune Stet.
Misschien eens leuk voor een forummeeting: een fietstocht rond de stad, met cultuurhistorisch commentaar van niet nader te noemen forumleden... :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

En fietstassen met daarin wat :beer:
de kloomp'maj anhoalen
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

als het weer wat warmer is buiten, en langer licht, lijkt het me een erg leuk idee... :) Ik houd sowieso wel van een een lekker fiesttochtje.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Elke echte Enschedeër houdt van fietsen. :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Ahh... moest heel even nadenken voordat het kwartje viel... :lol:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Óók zonder bier in de fietstas!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Ik ga akkoord, er zijn vast wel forumleden die wat te vertellen hebben.
Errik schreef:De Buurserbeek mag van mij vandaag nog gedekanaliseerd worden.
Heeft dat met een familistisch gevoel te maken? ;)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Zodra ik een fatsoenlijke fiets heb ;)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
dwars

Bericht door dwars »

Ik ga ook mee.... op voorwaarde dat de gemiddelde snelheid niet te hoog ligt ;)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

dwars schreef:Ik ga ook mee.... op voorwaarde dat de gemiddelde snelheid niet te hoog ligt ;)
En er elk kwartier wordt gestopt voor een alcoholische versnapering? ;)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
dwars

Bericht door dwars »

nee hoor, ik kan wel langer dan een kwartier zonder alcoholistische versnapering. soms zelfs wel een week ;)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Jij wel, maar ik niet. :beer:
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Bjorn

Bericht door Bjorn »

fietsen lijkt me ook wel een leuk idee, leer ik de natuur ook eens kennen die Enschede rijk is 8)
Robert

Bericht door Robert »

Als ik in de gelegenheid kom zal ik een verhaal houden over de Blonde d'Aquitaine die rondloopt op Het Stroot. :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Arnold Enklaars lievelingen. Mijn pa kocht vroeger op de markt nog wel eens een biefstukje van hem. Vlees dat werkelijk op de tong smelt. Heerlijk!
Maar hij heeft de boerderij volgens mij van de hand gedaan, of niet?
Plaats reactie