Stationsomgeving: Stationsplein
TCTShowrooms Ter Kuile aan Stationsplein
Het aanzien van het Stationsplein wordt, indien de plannen doorgaan, aanzienlijk verfraaid. Het voornemen bestaat om voor de fabriek van de N.V. Nico ter Kuile en Zonen een reeks showrooms te maken, welke zich over een afstand van circa veertig meter uitstrekken.
De fabriek welke aan het Stationsplein grenst, zal een frontverandering ondergaan. De nog niet zo lang geleden aangebrachte lichtreclame zal het geheel des avonds een extra levendig effect geven. In de te bouwen showrooms worden de produkten van de N.V. Nico ter Kuile tentoongesteld. De reiziger die per trein in Enschede aankoomt, maakt onmiddellijk kennis met wat een symbool van Enschede genoemd kan worden, namelijk een textielfabriek. Het is echter ongetwijfeld aantrekkelijker dat het oog valt op fleurige, modieuze stoffen dan op de muren van het bedrijf waar deze worden vervaardigd. De showrooms zullen zich uitstrekken van het café-restaurant Royal tot het woonhuis van de heer Zwijnenberg. De aanbesteding voor de bouw heeft vorige week onderhands plaats gehad.
Ik kan me niet herinneren dat er een fabriek aan het stationsplein zit, dan wel een café-restaurant Royal.
Hahaha heel grappig dit .
Ik las om precies te zijn, 10 minuten geleden ook dit bericht .
En ik dacht toen ook aan Showrooms en Binnenstad, hoezo dat dan ?
Waarna ik dacht aan het standpunt van Errik die graag wel een showroom onderin de HTS toren gezien had of iets wat daar op lijkt .
Maar om het dus even wat beter te begrijpen bekeek ik de tekst nog eens goed .
Dit omdat er helemaal geen Nico Ter Kuile meer aan het Stationsplein gelegen is .
En toen zag ik al snel dat er boven het bericht stond .....precies een Halve Eeuw geleden .
Dit was een krantenartikel uit het jaar 1956 !!!
Ik las om precies te zijn, 10 minuten geleden ook dit bericht .
En ik dacht toen ook aan Showrooms en Binnenstad, hoezo dat dan ?

Waarna ik dacht aan het standpunt van Errik die graag wel een showroom onderin de HTS toren gezien had of iets wat daar op lijkt .
Maar om het dus even wat beter te begrijpen bekeek ik de tekst nog eens goed .
Dit omdat er helemaal geen Nico Ter Kuile meer aan het Stationsplein gelegen is .
En toen zag ik al snel dat er boven het bericht stond .....precies een Halve Eeuw geleden .
Dit was een krantenartikel uit het jaar 1956 !!!

Saxion fel gekant tegen opheffen van zebrapad
ENSCHEDE - De Saxion Hogeschool is fel tegen het besluit van de gemeente om het zebrapad in de De Ruyterlaan te verwijderen en te vervangen door een oranje knipperlicht. ‘De doorstroming van het verkeer is blijkbaar belangrijker dan de veiligheid van onze studenten’, foetert woordvoerder R. Admiraal.
‘Bizar, te gek voor woorden. Sinds de Hogeschool in de huidige gedaante in april 2001 werd geopend is er nooit een ongeluk met een overstekende student of een personeelslid op het bewuste zebrapad gebeurd. Gemiddeld zijn er zo’n tienduizend studenten per dag aanwezig, van wie tachtig procent met het openbaar vervoer komt. Het is dus bewezen dat het zebrapad voldoende veiligheid garandeert. De gemeente zegt steeds dat het om schijnveiligheid gaat, maar dat kunnen we heel goed met deze feiten weerleggen.’ De Saxion Hogeschool zal er dus ook alles aan doen om de gemeente te bewegen de voorgenomen aanpassing van de voetgangersoversteek naar de hogeschool in te trekken. Admiraal stelt onomwonden dat de gemeente de doorstroming van het verkeer belangrijker dan de veiligheid van de studenten. ‘Er komt een oranje knipperlicht. Nou, automobilisten hebben dan heel snel in de gaten dat ze voorrang hebben. Als die installatie in werking wordt gezet, geldt het recht van de sterkste. Wat de consequenties daarvan zijn, dat hoef ik niemand uit te leggen. De slechte doorstroming van het wegverkeer op de De Ruyterlaan is geen sterk argument om het zebrapad op te heffen. De meeste verkeersbewegingen worden beïnvloed door wat er op de beide rotondes gebeurt. Goed, die bij de brandweerkazerne wordt nu veranderd in een kruising. Maar dan blijft er nog een over. Dat er ’s ochtends en ’s middags veel mensen oversteken is nu een keer de consequentie van het feit dat Enschede een grote onderwijsinstelling binnen de poorten heeft.’ Admiraal wijst er nog eens fijntjes op dat destijds in overleg met de gemeente werd besloten om de hoofdingang richting De Ruyterlaan te situeren toen bleek dat een loopbrug onhaalbaar bleek. Volgens een woordvoerder van de gemeente kan er tot 21 september tegen de maatregel bezwaar worden gemaakt. ‘Het was de bedoeling dat we de nieuwe verkeerslichten in september zouden installeren. Dan hadden ze meteen bij het begin van het nieuwe studiejaar kunnen functioneren. Er komt een koppeling met de andere verkeerslichten zodat het verkeer niet meer in de Prinsessetunnel komt vast te zitten.’




Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Ja dat zebrapad is een doorn in de weg voor de verkeersdoorstroming .
En dat hieruit zelfs een discussie uit voortkomt kan ik me dan ook bijna niet voorstellen omdat de oplossing tot heel simpel teruggebracht kunnen worden .
Een voetgangersbrug en of tunnel zou de beste oplossing zijn voor dit probleem .
Waarbij me een tunnel de meest praktische lijkt .
Je moet het dan zo zien als de ondergrondse looppaden zoals die in Londen liggen .
Die heel gemakkelijk aangelegd kunnen worden .
Zonder zelfs gebruik te hoeven maken van een trap die naar boven en beneden gaat .
Het plein voor de school is lang genoeg ervoor .
En bij de Tromplaan kan die makkelijk en simpel over een lang gedeelte richting station geleid worden over de helft van het voetpadgedeelte dat er nu ligt .
En dat hieruit zelfs een discussie uit voortkomt kan ik me dan ook bijna niet voorstellen omdat de oplossing tot heel simpel teruggebracht kunnen worden .
Een voetgangersbrug en of tunnel zou de beste oplossing zijn voor dit probleem .
Waarbij me een tunnel de meest praktische lijkt .
Je moet het dan zo zien als de ondergrondse looppaden zoals die in Londen liggen .
Die heel gemakkelijk aangelegd kunnen worden .
Zonder zelfs gebruik te hoeven maken van een trap die naar boven en beneden gaat .
Het plein voor de school is lang genoeg ervoor .
En bij de Tromplaan kan die makkelijk en simpel over een lang gedeelte richting station geleid worden over de helft van het voetpadgedeelte dat er nu ligt .
Dit bericht is van een jaar oudMartin schreef:Nieuwbouw Stationsplein als een ‘brug’
ENSCHEDE - Aan het Stationsplein, tegenover het Stadskantoor en naast de ‘Hermantap’, komt een complex met appartementen. Een bijzonder project omdat het wordt gebouwd over de magazijnen van de winkels aan de Korte Hengelosestraat.
Met een beetje fantasie is het gebouw een grote brug met drie pijlers. Een brug van vier bouwlagen met in totaal zo’n 45 appartementen voor een- en tweepersoonshuishoudens. Tussen deze steunen liggen de bestaande magazijnen en uitbreidingen van de winkels aan de Korte Hengelosestraat, waaronder de beddenzaak van Ter Horst. De voorgevel, de kopse kant, komt aan het Stationsplein te liggen. Daar wordt de benedenverdieping ingericht voor een horecafuntie of VVV-kantoor. De twee andere ‘steunen’ dienen als entree van de woningen. ‘Daarmee ontstaat aan de kant van het Stationsplein een mooi gesloten gevelrij. De gemeente is daar een groot voorstander van’, zegt H. Luchies van Ruischenborgh Vastgoed. De projectontwikkelaar is eigenaar van een winkelpand in de Korte Hengelosestraat. ‘We vroegen ons af wat we konden doen met de achtertuin. Die is te smal om een apart complex neer te zetten.’ Zo ontstond het idee om een langwerpig gebouw, dat evenwijdig met de winkels in de Korte Hengelosestraat loopt, over de naastgelegen lage bebouwing te construeren. De benedenverdieping krijgt een nieuwe gevel die aansluit bij de rest van het complex. De eigenaren van de andere panden stonden volgens Luchies aanvankelijk wat raar te kijken, maar kunnen zich helemaal vinden in de plannen.
Op de hoek Stationsplein en Korte Hengelosestraat staat het monumentaal pand van Grolsch, in de volksmond bekend als De Hermantap. De bierbrouwer wil daar behalve een café ook het VVV-kantoor onderbrengen. Daarvoor wordt de lage uitbouw aan het Stationsplein, gesloopt. Ruischenborgh heeft met Grolsch afgesproken dat Grolsch gedeeltelijk nieuw mag bouwen op hun grond en dat de ontwikkelaar de woningen boven het nieuwe horecagedeelte/VVV-kantoor bouwt.
De meeste appartementen kijken uit op het achtergelegen binnenterrein. Het plan is een belangrijke impuls voor dit gebied. ‘Het past bovendien perfect in de gemeentelijke visie om wonen in het centrum en boven winkels te stimuleren’, zegt Luchies.
Ruischenborgh heeft inmiddels de noodzakelijke procedures voor de bouw gestart. Eerder heeft de welstandscommissie volgens Luchies al het groene licht gegeven voor het project. Hij verwacht dat er voldoende vraag is naar dit soort appartementen. ‘Het aanbod aan goed betaalbare appartementen is redelijk klein in Enschede. Bovendien is de locatie, zo dicht bij het NS-station, heel bijzonder.’ De meeste appartementen zullen tussen de 135.000 en 170.000 euro gaan kosten. Het complex gaat waarschijnlijk ‘Operahof’ heten, als verwijzing naar het nieuwe muziekkwartier, dat iets verderop zal verrijzen.
Vorige maand kwam Luchies in het nieuws via zijn andere bv, Noorderhaaghe Vastgoed. Die gaat een complex met appartementen bouwen in de Korte Haaksbergerstraat.
bron: http://www.tctubantia.nl
Iemand misschien de eerste impressies? Â :?

Maar deze hieronder is van vandaag !!
En lees goed de laatste regels door en men zou zien dat het Vastgoed bedrijf Noorderhaaghe, die dus voor bovengenoemd project in aanmerking komt .
Binnenkort met dit project wil gaan starten .
Net zoals het project Deurningerstraat / Walhofstraat !!!

Op de hoek van de Deurningerstraat en de Walhofstraat verrijst binnenkort een appartementencomplex. Daarmee wordt een van de laatste lege plekken in dit stukje Roombeek, zes jaar na de vuurwerkramp, eindelijk ingevuld. Eerder stond er lange tijd een bord met een bouwplan dat nooit is gerealiseerd. Typerend voor de situatie lag het lange tijd op de grond. 'De vorige eigenaar wilde er zelf een complex met appartementen bouwen, maar die kreeg dat uiteindelijk financieel niet voor elkaar', aldus H. Luchies van Noorderhaaghe Vastgoed. Hij heeft onlangs de kavel aangekocht.
Het complex, tegenover Chinees restaurant De Pauw, telt zes appartementen over drie verdiepingen. Bovenop komt een penthouse. Opmerkelijk aan het pand zijn de donker uitgevoerde buitenmuren en de grote ramen op de hoek. Het vastgoedbedrijf uit Lochem gaat de woningen zelf verhuren. 'Daarnaar is voldoende vraag', weet Luchies.
Pi de Bruijn, die de architectonische kwaliteit van Roombeek bewaakt, heeft volgens de ontwikkelaar positief gereageerd op het ontwerp voor de Deurningerstraat-Walhofstraat. Aan de kant van de Deurningerstraat krijgt het gebouw een commerciële ruimte. Daarvoor is nog geen huurder gevonden. De rest van de begane grond is bestemd voor parkeerruimte voor de bewoners.
Noorderhaaghe lanceerde eerder plannen voor kleinschalige appartementencomplexen in het centrum van de stad. Binnenkort verwacht Luchies te kunnen beginnen met de bouw van een complex in de Korte Haaksbergerstraat.
VOORAL BIJ DEZE LAATSTE REGELS STAAT DE INFO OVER HET PROJECT HERMANTAP .

Lees daarvoor de tekst die Gequoted is van Martin eens goed door .
Een prachtig plan met een behoorlijk hoog aandachtsgehalte !!!

Oversteek De Ruyterlaan irriteert
Waarom is in het verleden niet beter na gedacht, wil G.M. Bader van de Commissie Bezwaarschriften van verkeerskundige W. Salomons weten. Het gaat om de voetgangersoversteek van de De Ruyterlaan met aan de ene kant het trein- en busstation en de andere kant de Saxion Hogeschool. Dat is vragen om problemen, vindt hij. De kwestie ligt niet voor niets op het bordje van de Commissie. Salomons erkent dat de gekozen oplossing niet de meest ideale is, alhoewel ook gekozen bij een drukke oversteek in Delft. Bestuurders plannen iets, verkeerskundigen mogen achteraf proberen de zaak recht te breien, antwoordt hij commissielid Bader. Een voetgangersbrug langs het spoor en vandaar over de Parkweg blijkt te duur. De hogeschool heeft het gemeentelijk besluit om de zebrastrepen weg te halen en verkeerslichten te plaatsen aangevochten. De oude situatie was beter en leidde tot minder opstoppingen, verklaart H. Wichers Schreur namens Saxion. Filmopnamen van een high speed camera van een drukke dag in september moeten z'n bewering staven. Ze tonen 'slechts' enkele files met als langste wachttijd vier minuten. De nieuwe situatie levert zowel bij voetgangers als automobilisten irritatie op. De veiligheid van overstekende studenten en onderwijsmedewerkers is er niet beter op geworden. Dat baart de school zorgen. 'We zijn o zo bang dat 't een keer mis gaat,' zegt Wichers Schreur. De Commissie bezint zich.
TCT

Waarom is in het verleden niet beter na gedacht, wil G.M. Bader van de Commissie Bezwaarschriften van verkeerskundige W. Salomons weten. Het gaat om de voetgangersoversteek van de De Ruyterlaan met aan de ene kant het trein- en busstation en de andere kant de Saxion Hogeschool. Dat is vragen om problemen, vindt hij. De kwestie ligt niet voor niets op het bordje van de Commissie. Salomons erkent dat de gekozen oplossing niet de meest ideale is, alhoewel ook gekozen bij een drukke oversteek in Delft. Bestuurders plannen iets, verkeerskundigen mogen achteraf proberen de zaak recht te breien, antwoordt hij commissielid Bader. Een voetgangersbrug langs het spoor en vandaar over de Parkweg blijkt te duur. De hogeschool heeft het gemeentelijk besluit om de zebrastrepen weg te halen en verkeerslichten te plaatsen aangevochten. De oude situatie was beter en leidde tot minder opstoppingen, verklaart H. Wichers Schreur namens Saxion. Filmopnamen van een high speed camera van een drukke dag in september moeten z'n bewering staven. Ze tonen 'slechts' enkele files met als langste wachttijd vier minuten. De nieuwe situatie levert zowel bij voetgangers als automobilisten irritatie op. De veiligheid van overstekende studenten en onderwijsmedewerkers is er niet beter op geworden. Dat baart de school zorgen. 'We zijn o zo bang dat 't een keer mis gaat,' zegt Wichers Schreur. De Commissie bezint zich.
TCT

Hier een toevoeging van het artikel van Martin
High speed camera opnames ingezet bij verweer tegen verkeerslichten
12 december 2006 - Het laatste woord over de omstreden knipperlichtsituatie die de gemeente Enschede onlangs heeft geïnstalleerd aan de De Ruyterlaan bij de Saxion Hogeschool in Enschede is nog niet gezegd. Vandaag werd om 17.00 uur in het stadhuis het bezwaarschrift van Saxion tegen de omstreden verkeersmaatregel in behandeling genomen. Saxion kwam met zwaar geschut om haar punt te maken: high speed camera opnames van studenten Kunst en Techniek gemaakt vanaf het dak van Saxion toonden aan dat van verkeersopstoppingen als gevolg van overstekende studenten nauwelijks sprake is.
Begin oktober verwijderde de gemeente Enschede tegen de zin van Saxion Hogescholen het zebrapad in de drukke looproute van het station naar de stadscampus. De overstekende studenten zouden voor opstoppingen van het autoverkeer richting het stadscentrum leiden, zo was de redenering. Voor het zebrapad kwamen verkeerslichten in de plaats waardoor voor de voetgangers dagelijks voor gevaarlijke situaties komen te staan. “Saxion voelt zich verantwoordelijk voor de veiligheid van haar medewerkers en studentenâ€, aldus Hans Wichers Schreur, hoofd van het Facilitair bedrijf van Saxion.
Eerder liet hij de verantwoordelijke ambtenaren al weten het niet eens te zijn met de keuze voor de automobilist op dit knooppunt dat volgens Wichers Schreur alleen in de ochtendspits tot minimale vertraging leidt voor de passerende auto’s. “Dat hebben we nu in de bezwaarprocedure die we tegen het besluit van de gemeente hebben aangespannen vandaag kunnen aantonen met de camerabeelden die gemaakt zijn door studenten van de opleiding Kunst & Techniek van Saxion. De ‘high speed beelden’ laten zien dat er ’s ochtends hooguit een vertraging voor automobilisten optreedt van een minuut of drie. In de loop van de dag zijn er niet of nauwelijks problemen. Nu het zebrapad weg is, zijn die problemen er wel, en wel voor onze studenten. Zij missen nu de bescherming van het zebrapad en er ontstaan irritaties en onveilige situaties doordat voetgangers het verkeerslicht soms links laten liggen. De gemeente suggereert met het weghalen van het zebrapad de veiligheid en de doorstroming van het verkeer te dienen. Het tegendeel is – in beide gevallen – door ons hoop ik nu voldoende aangetoond.â€
De jurist van de gemeente Enschede gaf bij de behandeling van de bezwaarprocedure uitsluitend op formeel-juridische wijze tegengas. "Saxion is geen partij in dez", zo werd geredeneerd, want in de statuten van Saxion staat nergens dat de hogeschool verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar studenten en medewerkers."
Of de commissie van beroep van de gemeente daar ook zo over denkt zal blijken uit het advies dat zal worden uitgebracht aan het college van B&W dat naar verwachting binnen een aantal weken zal volgen. Daarna valt nog te bezien of B&W het bezwaar van Saxion zal honoreren met het herstellen van de oude situatie: een veilig zebraspad voor Saxionners die de De Ruyterlaan moeten oversteken.
Bron: intranet Saxion

High speed camera opnames ingezet bij verweer tegen verkeerslichten
12 december 2006 - Het laatste woord over de omstreden knipperlichtsituatie die de gemeente Enschede onlangs heeft geïnstalleerd aan de De Ruyterlaan bij de Saxion Hogeschool in Enschede is nog niet gezegd. Vandaag werd om 17.00 uur in het stadhuis het bezwaarschrift van Saxion tegen de omstreden verkeersmaatregel in behandeling genomen. Saxion kwam met zwaar geschut om haar punt te maken: high speed camera opnames van studenten Kunst en Techniek gemaakt vanaf het dak van Saxion toonden aan dat van verkeersopstoppingen als gevolg van overstekende studenten nauwelijks sprake is.
Begin oktober verwijderde de gemeente Enschede tegen de zin van Saxion Hogescholen het zebrapad in de drukke looproute van het station naar de stadscampus. De overstekende studenten zouden voor opstoppingen van het autoverkeer richting het stadscentrum leiden, zo was de redenering. Voor het zebrapad kwamen verkeerslichten in de plaats waardoor voor de voetgangers dagelijks voor gevaarlijke situaties komen te staan. “Saxion voelt zich verantwoordelijk voor de veiligheid van haar medewerkers en studentenâ€, aldus Hans Wichers Schreur, hoofd van het Facilitair bedrijf van Saxion.
Eerder liet hij de verantwoordelijke ambtenaren al weten het niet eens te zijn met de keuze voor de automobilist op dit knooppunt dat volgens Wichers Schreur alleen in de ochtendspits tot minimale vertraging leidt voor de passerende auto’s. “Dat hebben we nu in de bezwaarprocedure die we tegen het besluit van de gemeente hebben aangespannen vandaag kunnen aantonen met de camerabeelden die gemaakt zijn door studenten van de opleiding Kunst & Techniek van Saxion. De ‘high speed beelden’ laten zien dat er ’s ochtends hooguit een vertraging voor automobilisten optreedt van een minuut of drie. In de loop van de dag zijn er niet of nauwelijks problemen. Nu het zebrapad weg is, zijn die problemen er wel, en wel voor onze studenten. Zij missen nu de bescherming van het zebrapad en er ontstaan irritaties en onveilige situaties doordat voetgangers het verkeerslicht soms links laten liggen. De gemeente suggereert met het weghalen van het zebrapad de veiligheid en de doorstroming van het verkeer te dienen. Het tegendeel is – in beide gevallen – door ons hoop ik nu voldoende aangetoond.â€
De jurist van de gemeente Enschede gaf bij de behandeling van de bezwaarprocedure uitsluitend op formeel-juridische wijze tegengas. "Saxion is geen partij in dez", zo werd geredeneerd, want in de statuten van Saxion staat nergens dat de hogeschool verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar studenten en medewerkers."
Of de commissie van beroep van de gemeente daar ook zo over denkt zal blijken uit het advies dat zal worden uitgebracht aan het college van B&W dat naar verwachting binnen een aantal weken zal volgen. Daarna valt nog te bezien of B&W het bezwaar van Saxion zal honoreren met het herstellen van de oude situatie: een veilig zebraspad voor Saxionners die de De Ruyterlaan moeten oversteken.
Bron: intranet Saxion