Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kaartjes van Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Bericht door Robert »

http://www.hengelo-in-beeld.nl/phpbb2/index.php  Daar stond een berichtje van ene Tess Beekman.

Het Kuyperkaartje vind ik van Eanske wat minder.

edit: link hersteld.
Laatst gewijzigd door Robert op di sep 27, 2005 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Saskia

Bericht door Saskia »

Haha!! Tess in inderdaad een schoolgenootje, goede vriendin van mij.. ;)

Tja..  ;)

Gr, Saskia.
Robert

Bericht door Robert »

Heeft er iemand misschien een gedetailleerd kaartje van Roombeek, met daarop alle (toekomstige) straten inclusief straatnamen?
Waeske

Bericht door Waeske »

Het online kadaster wellicht?
Robert

Bericht door Robert »

Enschede in vogelvlucht
ENSCHEDE - Bewoners die de stad graag vanuit de lucht bekijken hebben het heel gemakkelijk. Sinds kort hoeven ze er zelfs de deur niet meer voor uit. Sterker het kan vanuit de 'luie stoel'. Onder één voorwaarde, dat de betreffende een pc en internetverbinding ter beschikking staan.

Onder het kopje 'kadastrale informatie' is op de gemeentelijke site (http://www.enschede.nl) al langer gedetailleerde informatie op te halen over de stad: de eigenaren van panden, de aankoopprijs, en kaarten met preciese gegevens over de vorm en grootte van percelen. Daaraan is een nieuwe laag toegevoegd: luchtfoto's. Beelden van het totale grondgebied van Enschede, op een dusdanige schaal dat schoorstenen, dakkapellen, bomen en tuinpaden te onderscheiden zijn. Tenminste voor de mensen die de moeite en tijd nemen in te zoomen op het betreffende stukje Enschede. Het was eigenlijk een kwestie van een knop omzetten, bevestigt Henk Achterkamp, het hoofd van de afdeling vastgoedinformatie van de gemeente. Het vastleggen van de gemeente vanuit de lucht is al langer vaste prik. 'Ja inderdaad, om eventuele illegale bouwsels te kunnen opsporen.'

Iedere twee jaar scheert een vliegtuigje over Enschede om volgens een vast patroon lappen van 500 bij 500 meter vast te leggen. Die foto's krijgt de gemeente op dvd aangeleverd en worden opgeslagen in het Geografisch Systeem Enschede. 'Het ging er vooral om die gegevens via de website toegankelijk te maken.' De opnamen van 2005 staan nu online. 'De foto's komen niet altijd precies overeen met de lijnen van het kadaster', waarschuwt Achterkamp. 'Dat komt door de hoek in de opnamen.' Een nieuwe ontwikkeling is het digitaal beschikbaar stellen van bestemmingsplannen. 'Dat gebeurt dit jaar.' Hij rekent op grote belangstelling. Zoals ook het opvragen van kadastrale informatie steeds hoog scoort. 'De informatieverstrekking vanuit de gemeente wordt steeds belangrijker.' De website is een handig hulpmiddel.
TCT
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Werkt op dit moment niet optimaal!
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Waeske

Bericht door Waeske »

Volgens mij kan ie de belangstelling niet aan. Ik ben benieuwd, de foto's die ik tot nu toe gezien heb op internet waren erg varierend in kwaliteit.

In Google Earth is Enschede nog een groenige brij. Jammer want het is een mooi programma.
Met de Terradesk explorer kun je over nederland vliegen. De kwaliteit is al jaren ongewijzigd, met de gratis versie kun je niet tot op het huis inzoomen.

Het duitse Stadtplandienst duikt ook een stuk de stad in, grofweg zie je hier beelden ten zuiden van de hogelandsingel en vanaf Dolphia naar het oosten. Ook hier geldt, de gratis variant heeft beperkingen.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Waeske schreef:Volgens mij kan ie de belangstelling niet aan. Ik ben benieuwd, de foto's die ik tot nu toe gezien heb op internet waren erg varierend in kwaliteit.
Zonet het kaartje van mijn huis en de naastgelegen huizen bekeken. Verbazingwekkend gedetailleerd. Zelfs het speelhuisje en de schommel van mijn kinderen staan aangegeven.  :okay:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Wim

Bericht door Wim »

welk programma heb je gebruikt kubus?

Gr Wim
Waeske

Bericht door Waeske »

Google's Earth heeft onlangs de beelden van duitsland flink uitgebreid. Naast de vele weilanden zijn ook de steden in detail te zien en de hoogte verschillen in het landschap zijn met de 'terrain' functie te zien.

De Duitse grens is vrij nauwkeurig aangehouden en Enschede is nog steeds een groene brij. Glanerbrug staat er nu wel aardig scherp op.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

http://maps.ask.com
Veel beter dan Google Earth en Enschede in alle detail!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Waeske

Bericht door Waeske »

Da's waar. Toch mis ik er de extra's. Vooral de navigatie in google earth is werkt fijn.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ik heb geen enkel probleem met de navigatie van ask.com, gewoon klikken en slepen, en zoomen gaat ook prima snel.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Arie »

Voor een complete plattegrond met alle straten van Enschede en omgeving en als Pdf bestand te downloaden, zie: https://enschede.maps.arcgis.com/apps/M ... c3cacb7c17
Na downloaden wel even op 100% procent zetten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Arie »

Gravure Vogelvluchtperspectief van Enschede vervaardiger W. Nehrlich tusssen 1870-1880
Bijlagen
Gravure Vogelvluchtperspectief van Enschede vervaardiger W. Nehrlich tusssen 1870-1880.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Neckar »

Arie waar is deze tekening in collectie ?? Heb wel belangstelling bij het stukje (uitvergroot) Hofstraat !! Aan het schrift te zien is het niet zo groot. Misschien een idee om deze tekening te vergroten en op te scherpen.. Hele mooie tekening.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef: vr jan 19, 2018 7:51 pm Arie waar is deze tekening in collectie ?? Heb wel belangstelling bij het stukje (uitvergroot) Hofstraat !! Aan het schrift te zien is het niet zo groot. Misschien een idee om deze tekening te vergroten en op te scherpen.. Hele mooie tekening.
Deze gravure komt uit de collectie van museum de Twentse Welle. bron: http://data.collectienederland.nl/searc ... ows=100&q=
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Neckar »

Snelle reactie. Bedankt..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef: vr jan 19, 2018 8:46 pm Snelle reactie. Bedankt..
Okay Herman. Ook bedankt voor je reactie met onderstaande tekening plattegrond van Enschede. Deze is wat uitgebreider en zal dus ook van ongeveer het 1870 zijn
Bijlagen
tekening plattegrond Enschede.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kaartjes van Enschede

Bericht door Arie »

Voor iedereen die geen Google Maps heeft: Enschede heeft nieuwe stadsplattegronden
Door Rebecca de Graaf 15 januari 2019

Enschede trekt steeds meer toeristen en dagjesmensen. En dat snappen we wel, want onze stad heeft natuurlijk veel te bieden. De gemeente maakt het nieuwelingen een stukje makkelijker en heeft sinds kort nieuwe stadsplattegronden geplaatst zodat je geen enkel hoogtepunt meer hoeft te missen.

Nieuwe stadsplattegronden van Enschede
Je vindt de nieuwe stadsplattegronden op meerdere plekken in de stad. Zo staan ze onder andere op het Stationsplein, aan het begin van De Heurne, op de Oude Markt en aan de Langestraat. Ook opvallende gebouwen, zoals het MST en de Alfatoren zijn aangegeven op de kaart. De wijk Roombeek komt ook duidelijk naar voren. Dat is wel zo prettig voor degenen die een bezoekje willen brengen aan het Rijksmuseum of De Museumfabriek.
bron:
https://indebuurt.nl/enschede/gemeente/ ... den~62734/
Bijlagen
Stationsplein met stadsplattegrond.jpg
De Heurne met stadsplattegrond.jpg
Plaats reactie