Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied > Appartementen Deurningerstr (Arke)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Martin

Binnensingelgebied > Appartementen Deurningerstr (Arke)

Bericht door Martin »

Vanochtend kwam ik langs het oude Arke-pand en het lijkt er op dat het pand een nieuwe bestemming gaat krijgen. Er hing een bord bij van Dura Vermeer voor studentenhuisvesting.
Laatst gewijzigd door Martin op di aug 30, 2005 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Achter het gebouw worden studentenunits gebouwd, op dat binnenterrein.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

Wat gaat er gebeuren met het gebouw aan de Deurningerstraat? Als het aan mij lag, tegen de vlakte met dat ding.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Die blijft staan.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

De bouw van het studentencomplex aan de Dr Benthemstraat is in volle gang. Er komen in totaal 121 kamers in het gebouw. Een heel behoorlijk project dus. Waarom heb ik dan geen idee hoe het eruit komt te zien?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
cbaten

U-vormig

Bericht door cbaten »

Er komen inderdaad 121 woningen. Er wordt geschermt met vullen met ITC studenten zonder auto's van een afdeling die ±60 studenten in totaal heeft...

3 bouwlagen direct aan de Dr. Benthemstraat (<5 m tegenover rijtje koopwoningen) en 5 tegen het Boerenkerkhof aan (afstand <1m). Links verbinding met 4? lagen. Binnenplaats met 19 (!) parkeerplaatsen. Vormgeving oerlelijk geheel afwijkend van fraaie gevels getoond op voorlichtingsavond aan omwonenden en bovendien in strijd met alle nota's ('dorps lint' volgens stadsdeelvisie) en plannen in dezelfde periode gegenereerd in samenwerking met, en door, gemeente Enschede

Ben met wijkraad nogal druk geweest om dit pogen te verhinderen.

Argumenten:
-grote druk op wijkje Lasonder met nu 150 woningen en huidig parkeerprobleem en speelruimtetekort
-oerlelijk, voldoet niet aan welstandsnormen
-ontduiking van parkeerrnormen (1.4 volgens ons)
-gemiste kans om binnenpark te maken van Boerenkerkhof (ons voorstel Arke gebouw ook plat en woningen a la de tegenoverliggende koopappartementen-enclave, wordt Boerenkerkhof wandelparkje met verbinding de wijk in en tussen Muziekkwartier en Roombeek)
-grote druk op bomen Boerenkerkhof (wordt bijna tegenaan gebouwd)
-Net opgeknapte Boerenkerkhof wordt weer stuk lelijker en onoverzichtelijker: return van wino's en dealers
-geen uitbreidingsruimte meer voor school (in deze tijden van sterke druk naar brede school-vormen geen overbodige luxe)
-Door deze bouw voldoet ook Arke gebouw niet meer aan parkeernormen en is sowieso minder mee te doen

Mislukt door:
-slinks ontdoken nog net niet geldende formele regelingen (welstandsnota, Leefmilieuverordening en Bestemmingsplan.
-ontbrekende steun in de raad om reparatie door B en W van eventuele gewonnen juridische procedure te blokkeren

Kortom schoolvoorbeeld van kortzichtige ondersteuning door delen van het ambtelijk apparaat van Enschede aan slechts op winstbejag uitzijnde landelijk opererende speculant. (Die overigens in onze berekeningen meer had kunnen verdienen als ze ons voorstel hadden uitgevoerd).

Nu zul je zien dat ze straks ook nog de bomen in het Boerenkerkhof hiervoor gaan slopen .....

Zo dat ben ik weer even kwijt, commentaar?

Overigens Boerenkerkhof beleeft 29 oktober bescheiden open dag zie http://www.wijkraad-lasonder-zeggelt.nl. U is allen welkom!
Robert

Bericht door Robert »

commentaar? Daar zit wel wat in. 'k Ben benieuwd wat de praktijk van "oerlelijk, voldoet niet aan welstandsnormen" gaat brengen.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ja, 3 bouwlagen op een plek midden in het centrum van de grootste stad van oost nederland is wel heel schandalig!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Bata4

Bericht door Bata4 »

Er schijnt wat beweging te zijn omtrent het voormalige Arkepand (en dan heb ik het niet over de studentenhuisvesting).

Ik vind dit gebouw helemaal niet zo lelijk als anderen dat kennelijk vinden. Tuurlijk, nu zouden ze nooit meer zoiets bouwen. Maar voor de tijd waarin het gebouwd is was het helemaal niet zo gek. Ik vind dat het daardoor een bepaalde cultuurhistorische waarde in zich heeft. Het verteld zijn verhaal over een periode van Enschede die niet de beste was. Het hoort gewoon bij die plek. En de kleuren oranje en bruin vind ik eigenlijk ook wel mooi.

Zo, dat is er uit, val maar over me heen.  :P  :banaan:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind het complex studentenwoningen niet te hoog, misschien wel wat te groot. Als de architectuur echt slecht is, zou ik dat heel erg jammer vinden en een ontzettende gemiste kans.
Dat pand van Arke mag van mij morgen nog gesloopt worden. Bah!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
eazy

Bericht door eazy »

En de kleuren oranje en bruin vind ik eigenlijk ook wel mooi.
Leve de jaren zeventig :cheer:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

De website ziet er een beetje vreemd uit:
Bijlagen
lasonder.jpg
lasonder.jpg (152.11 KiB) 28101 keer bekeken
de kloomp'maj anhoalen
Waeske

Bericht door Waeske »

Winus schreef:De website ziet er een beetje vreemd uit:
Ah, dus jij gebruikt ook geen IE :)
Die layout fouten staan overigens vermeld in de nieuwsberichten op die site.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Oh, had het verder niet bekeken.
(Ben inderdaad al een behoorlijke tijd een happy FF-user)
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik heb er nu al een paar keer na gekeken maar vind het helemaal niet klein aandoen .
Vind het zelfs behoorlijk groots van opzet .
Vooral zo naast een kerkhof .
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Nou ja, het is niet meer zo dat dat kerkhof gebruikt wordt... en enige idee welk gebouw er naast de Stadsbegraafplaats staat?

Afbeelding
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ok ok dat is een nog iets grotere verhouding :) .
Martin

Bericht door Martin »

Appartementen voor ITC in mei opgeleverd

ENSCHEDE - De eerste woningen van het appartementencomplex aan de Dr. Benthemstraat worden, als winterstremming uitblijft, half mei opgeleverd. De laatste van de 121 woningen voor ITC-studenten zou dan half juli, net voor de bouwvak gereed kunnen zijn.

Gisteren werd het bereiken van het hoogste punt gevierd door opdrachtgever Domijn, de bouwvakkers, en een afvaardiging van het ITC, dat dadelijk de woningen gaat toewijzen aan zijn eigen studenten. Een Sinterklaas was ingehuurd om de aanwezigen op een stamppot te trakteren, als alternatief voor het traditionele pannenbier.

De appartementen krijgen elk een oppervlakte van 38 vierkante meter. ‘Relatief ruim voor zelfstandige studentenwoningen’, aldus bedrijfsdirecteur P. Rutgers van Domijn. ‘Die zijn doorgaans rond de 24 vierkante meter.’

Het ITC bepaalt wie er straks in de woningen komen. De onderwijsinstelling heeft grote behoefte aan dergelijke wooneenheden. De organisatie heeft zich verplicht fatsoenlijk onderdak te bieden aan de eigen, veelal buitenlandse, studenten. Die zijn verspreid ondergebracht in de stad in vaak verouderde huisvesting.

Tegen de bouw, achter het voormalige Arke-hoofdkantoor, is door de buurt lang geprotesteerd. Omwonenden vinden het U-vormige complex - vier hoog - te grootschalig en vrezen parkeeroverlast. Ten onrechte, meent Domijn. Op het terrein is weliswaar een beperkt aantal parkeerplaatsen, maar lang niet alle studenten beschikken over een auto.

Rutgers is tevreden met de aanblik van het complex. Hij vindt het een verbetering voor de buurt. ‘Als je vergelijkt met wat er eerder stond.’


TC Tubantia


Rutgers is tevreden met de aanblik van het complex. Hij vindt het een verbetering voor de buurt. ‘Als je vergelijkt met wat er eerder stond.’
Ben zelf niet onder de indruk. :(
Volgens mij wordt het een kaal blokkendoos.
lulu de bourgoise
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 2:18 pm
Locatie: Enschede

Bericht door lulu de bourgoise »

Dit project wordt achter het voormalige Arke-pand uitgevoerd.....maar gebeurt er met het "Arke pand dan??
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Voorlopig niets.
Plaats reactie