Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De stadsbrand van 1862

Over de rijke historie van de stad.
Martin

De stadsbrand van 1862

Bericht door Martin »

De brand van 1862

De grote stadsbrand van 7 mei 1862 verwoestte destijds 633 woningen, 25 stallen, 44 pakhuizen, 8 textielfabrieken en alle publieke gebouwen. Ook vrijwel het gehele stadsarchief ging in vlammen op. Door gebrek aan blusmiddelen, de aanwezigheid van veel brandbaar materiaal en een straffe zuidoostenwind brandde de stad binnen drie uur vrijwel geheel af.
In de historie van Enschede viel de stad meerdere keren ten prooi aan de vlammen maar nimmer was een brand zo verwoestend als deze van 132 jaar geleden; niet voor niets haalde deze voor Enschede zo dramatische gebeurtenis de voorpagina van de internationale media.

Bij het opruimen van de puinhopen werden de verbrande resten benut om de toen nog bestaande doch reeds buiten gebruik zijnde binnenste stadsgracht te dempen; ook de beide stadspoorten werden na de brand gesloopt.

met dank aan, klik hier
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ze mogen de tekst wel eens updaten, het is geen 1994 meer. ;)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

:lol:

Maar toch een leuke site voor allerlei weetjes.  :)
Jammer dat er weinig foto's zijn van de stadsbrand, helaas bestonden er toen nog geen digitale camera's.  :shake:
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

11 literaire publicaties, 8 onderzoeken naar de brand, 2 werkopdrachten (bouw kerktoren en raadhuis), 14 historische publicaties (de meesten t.g.v. de herdenkingen in 1912 & 1962), 27 prenten en tekeningen, en een hand vol foto's.

Verder zijn er nog vele manuscripten overgebleven, gemeenteraadsnotulen, politieonderzoeken, een stuk van de brandweer en enkele telegrammen.

Kortom. Genoeg overgebleven van de stadsbrand en ik verdiep me er dan ook al weken in. De bovengenoemde opsomming is vast nog niet compleet.
Jan
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: vr mar 26, 2004 9:56 pm

Bericht door Jan »

enschede beeft!
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Bij mij werkt ie gewoon. Maar het is alweer ietsie later!
delio

wie o wie??

Bericht door delio »

wat ik toendertijd mee had gekregen op school dat er iemand op de kalanderstraat met vuur bezig was en in slaap was gevallen,zou het waar zijn geweest?en zijn er ook nog dodelijke slachtoffers gevallen?
delio

wie o wie??

Bericht door delio »

wat ik toendertijd mee had gekregen op school dat er iemand op de kalanderstraat met vuur bezig was en in slaap was gevallen,zou het waar zijn geweest?en zijn er ook nog dodelijke slachtoffers gevallen?
Robert

Bericht door Robert »

Dat eerste is niet juist, dat tweede wel. Het ging volgens mij om 3 of 4 dodelijke slachtoffers, enkel hoogbejaarden die zichzelf niet konden (of wilden!) redden. Meer informatie volgt t.z.t.
delio

Bericht door delio »

je wordt bedankt robert!! :okay:
is het wel bekend dan, hoe de brand is ontstaan?en door wie?
Robert

Bericht door Robert »

Ja hoor. Het is ontstaan in de woning waar Lodewijk van Voorst woonde, sinds een week getrouwd en wonende ergens in een krakkemikkig 'object' in de Kalanderstraat. Het is waarschijnlijk een vlam-in-de-pan geweest, doch de bevolking wees Lodewijk aan als brandstichter. De hele voorgaande week zou hij verkondigd hebben (vrij uit m'n hoofd) "er is geen werk, niets te doen, 'k wou dat de stad afbrandde, dan was er werk!". En, op de dag van de brand riep hij "Ik wil dat als 'k vanmiddag thuis kwam, de hele stad in de brand stond!". De vrouw van Van Voorst riep dan ook, toen zei de brand ontdekte: "Zie Van Voorst! Het brandt al!". De geruchten dat hij dus de brand had veroorzaakt werden steeds sterker en na een dag of 3, 4 werd hij gearresteerd en verhoord in Almelo. De verhoren leverden niets op (voorzover bekend, hier moet ik nog meer onderzoek naar doen) en ook de andere bewijzen waren flinterdun. Wat er van Van Voorst terecht is gekomen later weet ik niet, de stad is er in iedergeval bovenop gekomen.  :)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Wat was dat voor gebouw op het 2e plaatje eigenlijk?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Robert

Bericht door Robert »

Het Blijdensteinhuis! Op de achtergrond de stadspoort bij De Klomp.
delio

Bericht door delio »

bedankt robert voor de info.(toppertje) :okay:
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

Dyslectisch? D-Y-S-L-E-C-T-I-S-C-H. DYSLECTISCH!

Geen idee wie H. Gerritsen is maar zulke stukken maken de brand een stuk persoonlijker. Er zijn stapels van zulke briefjes / aanvragen ter tegemoetkoming bewaard gebleven.
Waeske

Bericht door Waeske »

Ik heb bij de kringloop winkel het boek 'Stadsverbranden' op de kop getikt. Een lichtelijk geromantiseerd verhaal over het ontstaan en verloop van de brand. En de weken na de brand wanneer er tentenkampen buiten de stad staan en van her en der hulp komt.

Het tweede deel van het boek gaat in vogelvlucht door de periode na wat met toen noemde stadverbranden; wederopbouw, de groei van de stad tot aan de jaren 50. Het boekje is uitgegeven in 1962, vandaar.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat boekje kregen ze in 1962 gratis op school. :)
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Stadsbranddag.
Martin

Bericht door Martin »

Alweer 144 jaar geleden.
Plaats reactie