Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Xtrasource gaat al snel tegen de vlakte dus!
Die lage gebouwtjes naast het plein moeten weg, die staan daar niet, maar ik die zie voorlopig nog niet afgebroken worden.
Laatst gewijzigd door DBM op di mei 24, 2005 10:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Als het muziekkwartier straks klaar is zal het aanzicht al een stuk beter zijn.
Robert

Bericht door Robert »

‘Tramdeuren’ moeten studenten weren

ENSCHEDE - Tramdeuren, daarmee zijn de zogenoemde ‘snelvouwdeuren’ die de onderdoorgang bij Randstad aan het Stationsplein gaan afsluiten het best te vergelijken. Onlangs gaf een politieke meerderheid aan dit een goede oplossing te vinden. Maar wat zijn dat nou precies voor dingen?


Het zijn twee deuren, die elk uit twee delen bestaan. Ze werken supersnel. ‘Binnen vier seconde nadat een bus is gepasseerd zijn ze dicht. Ze worden ook wel speedgates genoemd’, legt R. Loendersloot uit. Hij is verkeerskundige bij de gemeente. De rest van de doorgang wordt met een hekwerk afgesloten.

Daarmee moet een einde komen aan de lange sliert studenten tussen het NS-station en de Saxion Hogeschool die schuin het busstation oversteekt. Een politieke meerderheid ziet de afsluiting zitten, het wachten is op de uitwerking.

De snelvouwdeuren worden met name gebruikt bij belangrijke objecten, zoals bij gesloten inrichtingen. ‘Natuurlijk kun je er altijd nog tussendoor glippen, direct achter een bus aan, maar de gemiddelde scholier zal dat niet doen.’ Overigens hebben de deuren een beveiliging. Mocht iemand er tussen bekneld raken dan springen ze direct weer open.

Rolstoelers die naar het naastgelegen uitzendbureau Randstad willen wordt gedeeltelijk de weg afgesneden door het hek. ‘We moeten nog de details invullen, maar in samenspraak met betrokkenen zullen we tot een goede oplossing komen.’

De gemeente ziet graag dat de studenten nu parallel langs het spoor naar de De Ruyterlaan lopen. Daar is echter nauwelijks een voetpad. ‘Op zichzelf is daar voldoende ruimte, maar dat moeten we ook nog nader bekijken’, aldus Loendersloot. Vervolgens staan de studenten voor de keus waar ze oversteken: bij de verkeerslichten of verderop bij het zebrapad ter hoogte van de Tromplaan. Bang dat studenten lukraak de De Ruyterlaan oversteken is de verkeerskundige niet. ‘De studenten hebben ook een eigen verantwoording. Wij proberen een veilige situatie te scheppen.’

Wanneer de nieuwe inrichting klaar is kan Loendersloot nog niet zeggen. ‘Mijn wens is dat het voor 1 september klaar is, als het nieuwe schooljaar begint. Of we dat halen durf ik niet te zeggen.’
Bron: TCTubantia

Studenten wachten niet voor een stoplicht als ze ook 'gewoon' een zebrapad kunnen oversteken.  :)
Martin

Bericht door Martin »

Bang dat studenten lukraak de De Ruyterlaan oversteken is de verkeerskundige niet. ‘De studenten hebben ook een eigen verantwoording.
Mijn hemel wat oppervlakkig denken zeg. Meneer de verkeerskundige weet het wel beter. :shake:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

schaapje_martin schreef:
Mijn hemel wat oppervlakkig denken zeg. Meneer de verkeerskundige weet het wel beter. :shake:
Het getuigt iig niet van veel kennis van jongere mensen. :D
Er is echt way te weinig ruimte voor al die stromen richting de Parkweg. Dat gaat een zooi worden. Vergeet niet dat daar ook bussen langsrijden.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Er staan daar in ieder geval stoplichten. De gemeente kan mensen slechts ten dele dwingen een bepaalde route te nemen. De voorwaarden scheppen kan wel. Nu moet de poltie zich maar bezig gaan houden met het bekeuren van schuin-overstekers.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Nieuwbouw Stationsplein als een ‘brug’

ENSCHEDE - Aan het Stationsplein, tegenover het Stadskantoor en naast de ‘Hermantap’, komt een complex met appartementen. Een bijzonder project omdat het wordt gebouwd over de magazijnen van de winkels aan de Korte Hengelosestraat.


Met een beetje fantasie is het gebouw een grote brug met drie pijlers. Een brug van vier bouwlagen met in totaal zo’n 45 appartementen voor een- en tweepersoonshuishoudens. Tussen deze steunen liggen de bestaande magazijnen en uitbreidingen van de winkels aan de Korte Hengelosestraat, waaronder de beddenzaak van Ter Horst. De voorgevel, de kopse kant, komt aan het Stationsplein te liggen. Daar wordt de benedenverdieping ingericht voor een horecafuntie of VVV-kantoor. De twee andere ‘steunen’ dienen als entree van de woningen. ‘Daarmee ontstaat aan de kant van het Stationsplein een mooi gesloten gevelrij. De gemeente is daar een groot voorstander van’, zegt H. Luchies van Ruischenborgh Vastgoed. De projectontwikkelaar is eigenaar van een winkelpand in de Korte Hengelosestraat. ‘We vroegen ons af wat we konden doen met de achtertuin. Die is te smal om een apart complex neer te zetten.’ Zo ontstond het idee om een langwerpig gebouw, dat evenwijdig met de winkels in de Korte Hengelosestraat loopt, over de naastgelegen lage bebouwing te construeren. De benedenverdieping krijgt een nieuwe gevel die aansluit bij de rest van het complex. De eigenaren van de andere panden stonden volgens Luchies aanvankelijk wat raar te kijken, maar kunnen zich helemaal vinden in de plannen.

Op de hoek Stationsplein en Korte Hengelosestraat staat het monumentaal pand van Grolsch, in de volksmond bekend als De Hermantap. De bierbrouwer wil daar behalve een café ook het VVV-kantoor onderbrengen. Daarvoor wordt de lage uitbouw aan het Stationsplein, gesloopt. Ruischenborgh heeft met Grolsch afgesproken dat Grolsch gedeeltelijk nieuw mag bouwen op hun grond en dat de ontwikkelaar de woningen boven het nieuwe horecagedeelte/VVV-kantoor bouwt.

De meeste appartementen kijken uit op het achtergelegen binnenterrein. Het plan is een belangrijke impuls voor dit gebied. ‘Het past bovendien perfect in de gemeentelijke visie om wonen in het centrum en boven winkels te stimuleren’, zegt Luchies.

Ruischenborgh heeft inmiddels de noodzakelijke procedures voor de bouw gestart. Eerder heeft de welstandscommissie volgens Luchies al het groene licht gegeven voor het project. Hij verwacht dat er voldoende vraag is naar dit soort appartementen. ‘Het aanbod aan goed betaalbare appartementen is redelijk klein in Enschede. Bovendien is de locatie, zo dicht bij het NS-station, heel bijzonder.’ De meeste appartementen zullen tussen de 135.000 en 170.000 euro gaan kosten. Het complex gaat waarschijnlijk ‘Operahof’ heten, als verwijzing naar het nieuwe muziekkwartier, dat iets verderop zal verrijzen.

Vorige maand kwam Luchies in het nieuws via zijn andere bv, Noorderhaaghe Vastgoed. Die gaat een complex met appartementen bouwen in de Korte Haaksbergerstraat.

bron: http://www.tctubantia.nl

Iemand misschien de eerste impressies?  :?
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Kijk dat is nou eens goed nieuws  :okay:
Ooh noh
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Cool. 8)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Ik ben echt benieuwd hoe ze dat willen gaan doen. Dat lijkt me geen makkelijke opdracht.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Paar palen de grond in rammen, kolommen erop, balken erop, vloer erop en dan de rest van de woningen.
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Kortom een fluitje van een cent.  8)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het is in ieder geval niet onmogelijk.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

4 bouwlagen bovenop de bestaande bebouwing. Wordt dan wel redelijk hoog.
Ooh noh
Martin

Bericht door Martin »

Op internet heb ik nog niks kunnen vinden omtrent deze plannen.
Bjorn

Bericht door Bjorn »

IK ben erg benieuwd hopelijk kan iemand impressies vinden?, verder ook leuk dat er dan eindelijk een horeca zaak aan het stationsplein komt (cafe) hopelijk volgen er later meer, kan me voorstellen dat niemand het ziet zitten nu met het zicht op die bouwplannen daar wat te gaan beginnen, maar als eenmaal alles zijn plekje heeft gevonden denk ik dat er wel wat horeca gaat ontwikkelen op zo'n toplocatie.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Grolsch zal dat wel zelf ontwikkelen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Zeer goed initiatief! :) :okay:
Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Robert

Bericht door Robert »

Huur- of koop?  ;)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

De meeste appartementen zullen tussen de 135.000 en 170.000 euro gaan kosten.
Koop lijkt me dus...
Plaats reactie