5 april
Voor 5 april zijn er geen specifieke, algemeen bekende heiligenweerspreuken die die dag direct noemen
PAASZONDAG
De vrouwen die het graf van Jezus bezoeken, ontdekken dat de steen voor de ingang weg is
en dat zijn lichaam is verdwenen. Engelen vertellen dat Jezus is opgestaan.
Later zal Jezus verschijnen aan enkele van zijn leerlingen. Gelovigen vieren deze dag de verrijzenis van Jezus Christus.
April = Eiermaand. Pasen en het eten van eieren zijn nauw met elkaar verbonden.
In de vorm van verven en versieren werd het ei nog aantrekkelijker gemaakt.
Zingt gin Alleluja,
Vuurdat ’t Paosen is.
In April is ’t winter veurbie’j,
’t Grös dat greuit ’t is leefebrie’j
In april gaot de knöppe wier los
en greun wöd wier ’t grös.
Wodt 't etn d'r nich vetter op ,
dan wodt 't weer d'r vake toch luk better op.
Wee neet spint, krig geen bint (een bint was een bepaalde hoeveelheid garen). Wie niets wil doen, kan ook geen resultaat verwachten.
Spreek je dialect
- GerritHondelink
- Member

- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Re: Spreek je dialect
Ie bint noe in 'n bos ankom'n woar de beum begint um te val'n - Je bent nu in het bos gekomen waar de bomen beginnen om te vallen (Iemand die 70 jaar wordt).
Iej könt 'm hoast nich an de veer'n komm'n - Je kunt hem haast niet aan de veren komen. Je kunt hem bijna niet te spreken krijgen.
Aj 't begin van 'n draod hebt, koomp 'n kluw'n vanzölf - Als je het begin van het draad hebt, komt de kluwen vanzelf.
Noa dissen nen frissen - Na deze een frisse. Na deze (mislukte) liefde een volgende.
Hee kik oet 't melkkänneke - Hij kijkt uit het melkkannetje. Op zijn zondags gekleed. Met wit overhemd.
As nen moes zat is, wördt 't mel bitter - Als een muis vol is, wordt het meel bitter. Wanneer men vol gegeten is, gaat het eten tegenstaan.
Iej könt 'm hoast nich an de veer'n komm'n - Je kunt hem haast niet aan de veren komen. Je kunt hem bijna niet te spreken krijgen.
Aj 't begin van 'n draod hebt, koomp 'n kluw'n vanzölf - Als je het begin van het draad hebt, komt de kluwen vanzelf.
Noa dissen nen frissen - Na deze een frisse. Na deze (mislukte) liefde een volgende.
Hee kik oet 't melkkänneke - Hij kijkt uit het melkkannetje. Op zijn zondags gekleed. Met wit overhemd.
As nen moes zat is, wördt 't mel bitter - Als een muis vol is, wordt het meel bitter. Wanneer men vol gegeten is, gaat het eten tegenstaan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- GerritHondelink
- Member

7 april
Op 7 april viert de Katholieke Kerk de feestdag van de Heilige Jean-Baptiste de la Salle.
in de Nederlandse weerkunde zijn er voor 7 april (en de dagen eromheen) een aantal traditionele spreuken die duiden op wisselvalligheid.
Op Aprilweer köj vaak nich bouwn,
te vroo zaein en pottn kan oew berouwn!
Der kan van alns gebuur’n.
April hef rare kuur’n.
Jenske,’n jeunkn van'n joar of tien, was op 'n kolk duur't ies zakt.
As hee nat en koalt biej 't hoes koomp belkn zeg zien Vaar bezoargt:
"Mar jong toch, wat heb iej toch maakt?"
"'k Heb niks maakt Va, 'k heb wat kepot maakt.
'k Bin duur't ies zakt, 'k har wa vezoepn könn.
't Is mi'j nog net an de pin ofbraand!"
Dat vlas is niet te spinnen: Daar heb je niets aan.
Op 7 april viert de Katholieke Kerk de feestdag van de Heilige Jean-Baptiste de la Salle.
in de Nederlandse weerkunde zijn er voor 7 april (en de dagen eromheen) een aantal traditionele spreuken die duiden op wisselvalligheid.
Op Aprilweer köj vaak nich bouwn,
te vroo zaein en pottn kan oew berouwn!
Der kan van alns gebuur’n.
April hef rare kuur’n.
Jenske,’n jeunkn van'n joar of tien, was op 'n kolk duur't ies zakt.
As hee nat en koalt biej 't hoes koomp belkn zeg zien Vaar bezoargt:
"Mar jong toch, wat heb iej toch maakt?"
"'k Heb niks maakt Va, 'k heb wat kepot maakt.
'k Bin duur't ies zakt, 'k har wa vezoepn könn.
't Is mi'j nog net an de pin ofbraand!"
Dat vlas is niet te spinnen: Daar heb je niets aan.
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Ik heb hoog water, maar toch gen natte veut - Ik moet nodig naar het toilet, maar toch heb ik nog geen natte voeten.
Kreait 'n haan'n nich veur 't monnroad, dan is der mist of 'n haan'n is doad - Kraait de haan niet voor het morgenrood, dan is het mistig of de haan is dood.
A'j ginnen kop hebt kö'j ok nich oet 't raam kiek'n - Als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken. Boven je stand leven.
A'j botter op 'n kop hebt, mo'j nich in de zun loop'n - Als je boter op je hoofd hebt, moet je niet in de zon lopen. Wie geen zuiver geweten heeft, kan zich beter koest houden.
Hee kan met de knien'n deur de tralies vret'n - Hij kan met de konijnen door de tralies eten. Hij/zij is erg mager.
Kreait 'n haan'n nich veur 't monnroad, dan is der mist of 'n haan'n is doad - Kraait de haan niet voor het morgenrood, dan is het mistig of de haan is dood.
A'j ginnen kop hebt kö'j ok nich oet 't raam kiek'n - Als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken. Boven je stand leven.
A'j botter op 'n kop hebt, mo'j nich in de zun loop'n - Als je boter op je hoofd hebt, moet je niet in de zon lopen. Wie geen zuiver geweten heeft, kan zich beter koest houden.
Hee kan met de knien'n deur de tralies vret'n - Hij kan met de konijnen door de tralies eten. Hij/zij is erg mager.
- GerritHondelink
- Member

8 april
Voor 8 april zijn er specifieke weerspreuken gekoppeld aan Sint Huigen:
Op Sint Huigen, valt de sneeuwman in duigen.
Betekenis: Rond deze tijd (begin april) verdwijnt de winterse kou en sneeuw definitief.:
Bit oe de hond in ’t gat en ’t weer is nich wat,
dan bun ie op zonnen dag mangs meer dan zat.
Koomp ’ter in april völ mooie dagen,
dan mot mei de last weer dragen.
Ie wodt oew geluk vaak pas gewaar a'j 'n ofgeunst van aander zeet.
Het is goed spinnen van andermans garen: Geld van een ander wordt altijd gemakkelijker uitgegeven dan eigen geld
Voor 8 april zijn er specifieke weerspreuken gekoppeld aan Sint Huigen:
Op Sint Huigen, valt de sneeuwman in duigen.
Betekenis: Rond deze tijd (begin april) verdwijnt de winterse kou en sneeuw definitief.:
Bit oe de hond in ’t gat en ’t weer is nich wat,
dan bun ie op zonnen dag mangs meer dan zat.
Koomp ’ter in april völ mooie dagen,
dan mot mei de last weer dragen.
Ie wodt oew geluk vaak pas gewaar a'j 'n ofgeunst van aander zeet.
Het is goed spinnen van andermans garen: Geld van een ander wordt altijd gemakkelijker uitgegeven dan eigen geld
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
't Hoes is van mie, mer 't wief hef 'n slöttel - Het huis is van mij, maar mijn vrouw heeft de sleutel. Ik ben de huiseigenaar, maar m'n vrouw is de baas.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n - Met een oud huis en een jonge vrouw heb je altijd iets te knoeien. Met een oud huis en een jonge vrouw heb je altijd iets om handen.
Ik ma'j oe wa lied'n - Ik mag jou wel lijden. Ik vind jou aardig.
Hee leup oons nog niks in de weg - Hij liep ons nog niets in de weg. Jammer dat hij overleden is.
Ik bin onwies wies met oe - ik ben onwijs wijs met jou. Ik ben erg op je gesteld.
Dat vrös oe op 'n emmer- Dat vriest jou op de emmer. Dat gaat je mis!
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n - Met een oud huis en een jonge vrouw heb je altijd iets te knoeien. Met een oud huis en een jonge vrouw heb je altijd iets om handen.
Ik ma'j oe wa lied'n - Ik mag jou wel lijden. Ik vind jou aardig.
Hee leup oons nog niks in de weg - Hij liep ons nog niets in de weg. Jammer dat hij overleden is.
Ik bin onwies wies met oe - ik ben onwijs wijs met jou. Ik ben erg op je gesteld.
Dat vrös oe op 'n emmer- Dat vriest jou op de emmer. Dat gaat je mis!
- GerritHondelink
- Member

9 april
Voor 9 april zijn er geen specifieke heiligenweerspreuken.
April den brènk oe ’t grös,
Doot de koo’n van ’n reppel lös.
Too goat nig vot zoonder proatn
wat leu dee veult zich zo alleen
En wat ie ’s mons hebt achter e loatn
dat kan d’r ’s oamns nig meer ween!
Hij spint loopgaren en haspelt het op hakken: Hij loopt te lanterfanten, is wel schijnbaar druk in de weer, maar richt niets degelijks uit.
Voor 9 april zijn er geen specifieke heiligenweerspreuken.
April den brènk oe ’t grös,
Doot de koo’n van ’n reppel lös.
Too goat nig vot zoonder proatn
wat leu dee veult zich zo alleen
En wat ie ’s mons hebt achter e loatn
dat kan d’r ’s oamns nig meer ween!
Hij spint loopgaren en haspelt het op hakken: Hij loopt te lanterfanten, is wel schijnbaar druk in de weer, maar richt niets degelijks uit.