Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Vraagstuk - Wat was deze ruïne? (Stokhorst)

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
JochemSal
Member
Member

Vraagstuk - Wat was deze ruïne? (Stokhorst)

Bericht door JochemSal »

Beste mensen, sinds een aantal jaren woon ik in 't Ribbelt waar ik graag in de buurt wandel. Ik loop vaak over een paatje bij Stokhorst dat loopt van de Noord Esmarkerrondweg tot Groenlandhorst. Hier staan de restanten van iets :? waarvan ik me altijd afvraag wat het geweest moest zijn. Daar heb ik vanmiddag onderzoek naar gedaan, maar helaas kon ik er in mijn eentje niet uit komen wat het was. Weet iemand op dit forum hier misschien meer over?

image1.png

Het gaat over een cirkelvormige stenen muur met een diameter van ongeveer 2,5 meter. Aan de buitenkant is het onderste gedeelte van bakstenen gemaakt. Ook is er een opening aan de kant van het paatje. Ik kan deze kleine ruïne niet in oude kaarten terugvinden, ik kan zelf ook niet zo goed inschatten hoe oud dit is. Het enige waar ik aan kan denken is dat het misschien hoorde bij het erve Kotkamp, of een van de andere omliggende gebouwen te zien op de oude kaarten. :P Ik voeg foto's toe van de exacte locatie en het bouwwerkje zelf.

ImageB.jpg
ImageC.jpg
ImageD.jpg
Image2.png
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Vraagstuk - Wat was deze ruïne? (Stokhorst)

Bericht door enschedeinansichten »

Gedacht werd aan een landweer, een oud verdedigingswerk maar dat blijkt niet waar te zijn.

De boerderij het Kotkamp is eind jaren zeventig dertig meter naar achteren verplaatst, i. v. m. de stadsuitbreiding.
landweer Kotkamp.jpg
landweer Kotkamp.jpg (138.26 KiB) 224 keer bekeken
De relatie met het achterliggende bouwwerkje is wat curieus. De boerderij had een klein aangebouwd woninkje,
zoals je wel vaker ziet in Twente. Daar woont vaak de oude generatie boeren in, nadat het bedrijf in handen is gekomen
van een zoon. In dit geval was het anders. In dit aanleun woninkje woonde juffrouw ter Kuile. Deze ongetrouwde
dame was invalide en aan een rolstoel gebonden. (Mogelijk was het deel van de pachtovereenkomst dat de boer en de
boerin voor deze juffrouw ter Kuile moesten zorgen.) Bij mooi weer reed de boer juffrouw ter Kuile in haar rolstoel
over een bruggetje naar haar prieeltje in het bos. De ‘landweer’ is het restant van dat prieeltje. Bij het verplaatsen
van de woning is het bijgebouwtje niet meeverhuisd, maar gesloopt.
kotkamp landweer.jpg
kotkamp landweer.jpg (183.27 KiB) 224 keer bekeken

https://www.ivn.nl/app/uploads/sites/18 ... r-2022.pdf
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
JochemSal
Member
Member

Re: Vraagstuk - Wat was deze ruïne? (Stokhorst)

Bericht door JochemSal »

enschedeinansichten schreef: vr apr 11, 2025 2:18 pm Gedacht werd aan een landweer, een oud verdedigingswerk maar dat blijkt niet waar te zijn.
Bedankt het voor delen van deze informatie! In de tussentijd heb ik inderdaad in een wandelroute .pdf gelezen dat dit deel van een landweer was, maar nu weet ik wat het echt was! :D
Ook interessant om te lezen over de verplaatsing van het Kotkamp, ik vroeg me al af of het wel hetzelfde gebouw was vanwege het verschil in de ligging tussen de oude kaarten en nu.
Plaats reactie