Meer Twents graag, ook op de wc en tussen de lakens
Twents, goed voor op de plee en tussen de lakens. © Frans Nikkels Fotografie
Ter PlekkePleer niet van de fietse - een waarschuwing bij gladde wegen. Öllie oeleu oe wa in? - een vraag op de smeerpaal met gratis zonnebrandcrème. Veur alle leu - op de deur van de plee voor m/v/x. Goa stoan a’j veur Twente bint - wijze woorden op de automaat waar je condooms uit kunt trekken.
Marjon Kok 17-01-25, 19:00 Laatste update: 17-01-25, 19:43
Friesland vervangt alle paadwizers door tweetalige verkeersborden. Dat moet de zichtbaarheid van het Fries vergroten. Dat kunnen we in Twente ook. Beter én vooral leuker.
Op zoek naar Twents op straat beland ik in Usselo. Op het prachtige pleintje rond streekwinkel Hanninks Dientje is een prominente plek ingeruimd voor het Twents. Bij fietsknooppunt 35 om precies te zijn. Het verhaal over Habakuk oet Ossel is er in het Nederlands, Duits en Engels te lezen. Op het bord springt de Twentse vertaling meteen in het oog.
In Twente zijn nu al 250 knooppunten waarop verhalen van oale groond staan. Het is een poging om Twents gewoon te maken, zegt Marco Krijnsen. Als publiekshistoricus van de Overijsselacademie schreef hij de teksten, Herman Finkers vertaalde ze in het Twents. Met terugwerkende kracht vindt Marco het jammer dat hij vroeger geen Twents heeft geleerd. „En bij voetbal werd ook al nooit de opstelling in het Twents doorgegeven.”
Twents leeft. Zeker nu. Marco wijst op tv-soap Woeste Grond. „Een kijkcijferhit.” Net als de podcast De Nedersaksen van Bökkers en Bartelds. „Ook jongeren voelen zich aangesproken. Door de onderwerpen, maar zeker door de taal. Er is hernieuwde aandacht voor ons dialect.”
Bij Hanninks Dientje doen ze er graag aan mee. Niek van de streekwinkel sleept me mee naar de gastenwc’s. Op de muur staat: Als t nich geet zo ast môt, dan môt ma zo ast geet. Die ken ik. Maar deze is nieuw voor mij: Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had! bron:
https://www.destentor.nl/hengelo/meer-t ... ~a417d78d/
Millennial Ellen Peters vindt dat machtig mooi. „Nu nog Veur alle leu op de deur en het is af”, zegt ze. Meer Twents op openbare plekken, zij is vóór. Ellen leerde op latere leeftijd Twents en spant zich nu in om de sproake jong te houden. „Twents griep mie achter het vessie.” Haar hart zit er. „Een mooie omweg om te zeggen dat iets je raakt. Wonderschoon en typisch Twents.”
Typisch Twents, de taal die uitblinkt in eenvoud en subtiele humor. Al mag het soms ook minder subtiel. Condooms met de tekst Goa stoan a’j veur Twente bint, kan iemand die bedenken? Het is maar een suggestie. bron:
https://www.destentor.nl/hengelo/meer-t ... ~a417d78d/