Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Lokale kwaliteitsondernemers

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Arie
Member
Member

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Van ’t Slot, van de tweewielers, stopt: ‘Dit valt zwaar, maar ik dacht: wat wil ik nog als bijna-zestiger?’
Noem de naam Van ’t Slot en mensen zeggen: ‘scooters, brommers en Volksparksingel’. Het familiebedrijf is al ruim een eeuw een vertrouwde verschijning in Enschede, maar na 103 jaar komt daar een einde aan. Aart van ’t Slot, de derde generatie die tweewielers verkoopt en repareert, sluit de deuren. Dat valt hem zwaar. „Maar ik word 60 en dacht: ‘wat wil ik nog in mijn leven’?”

Teun Staal 05-12-24, 21:00
De koffie, een vers bereide espresso, smaakt prima. „Heb je nog belang bij een espressoapparaat? Met lekkere bonen?”, vraagt de eigenaar van Van ’t Slot Tweewielers als hij net een tweede kopje heeft geserveerd. „Je kunt ’m zó overnemen. Net als de scooters, brommers en de rest van de inventaris. Alles gaat binnenkort weg.”
Volksparksingel 4 Rijwielhandel van 't Slot.jpg
De winkel aan de Volksparksingel in vroegere tijden.
De winkel aan de Volksparksingel in vroegere tijden. © Cees Elzenga
Einde van tijdperk
Het appje van Van ’t Slot aan de verslaggever luidt het einde in van een tijdperk. Zijn boodschap is dat het familiebedrijf - in 1922 begonnen door opa Van ’t Slot, voortgezet door zijn oom en vader, waarna hijzelf als tiener de zaak inrolde - gaat sluiten. „Is dat een stukje voor de krant? Iedereen weet wie of wat Van ’t Slot is”, is zijn suggestie.

De bekendheid van Van ’t Slot Tweewielers gaat terug naar de hoogtijdagen van de textielindustrie. Het is begin jaren 20 van de vorige eeuw wanneer meerdere fietsenhandels voor het eerst de deuren openen in Enschede. „Veel mensen in de textiel hadden een fiets nodig en die moest ook nog eens af en toe worden gerepareerd. Mijn opa speelde daar op in door in de Tweede Emmastraat de zaak te beginnen. Nog voor de oorlog hebben ze dit pand aan de singel gekocht en hadden ze een bovenwoning met beneden de winkel aan huis.”

Van ’t Slot zou overgaan op de zonen Reinie en Jan, de oom en vader van Aart, die zelf van kleins af aan al in de zaak rondliep. „Ik was nog maar een jochie , toen ik al de kartonnen dozen stond uit te pakken als er weer eens een bestelling binnenkwam. Ik ben na de lagere en middelbare school naar de MEAO gegaan en rolde eigenlijk vanzelf het bedrijf in.”

Brommers in opkomst
Het familiebedrijf veranderde wel van koers. „Begin jaren 50 was de brommer in opkomst. Ze hebben dat toen goed gezien. Je had eerst de Sparta en de Batavus, later kreeg je de Kreidlers en de Zündapps. Ze hebben het aanbod toen uitgebreid met brommers, wat een gouden greep was. Zeker toen de brommer voor vrouwen in trek raakte. De Mobylette werd een enorme hit. Die reden we hier bij tientallen de vrachtwagen uit als er weer een nieuwe voorraad kwam. Die wij dan over de stad verspreidden.”

Niet veel later legde Van ’t Slot zich exclusief toe op brommers en scooters. „We zaten destijds met fietsen, racefietsen, brommers en scooters. Verkoop en reparatie. Het idee was dat we beter één ding goed kunnen doen dan meerdere dingen half. Dat gevaar dreigt als je twee fietsen, een scooter en een brommer in de winkel hebt staan. Er is toen heel duidelijk voor de brommers en scooters gekozen.”

Brommers en techniek
Strategisch bleek het een goede zet. „Je kunt beter een van de weinige brommer- en scooterzaken in de stad zijn dan een van de twintig of dertig fietsenwinkels. Als liefhebber van techniek vond ik het werken met brommers en scooters veel interessanter dan het repareren van fietsen.”

Het ging het familiebedrijf al die jaren voor de wind. En nog steeds heeft Van ’t Slot niets te klagen. En toch knijpt hij binnenkort in de remmen. Het leidt tot de onvermijdelijke vraag waarom. „In maart word ik 60. Dat is zo’n moment waarop je denkt: ‘wat wil ik met de rest van mijn leven’? Ga ik nog jaren door? Dan zou ik flink moeten investeren, want de zaak kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Of is het tijd voor iets anders?”

Geen opvolging
Het is stoppen geworden. „We verkopen de voorraad, doen nog een opruimingsactie voor de klanten en dan is het gebeurd. Dat kan in januari, maar ook februari zijn.”

Een opvolger bleek er jammer genoeg niet te zijn. „Ik heb twee kinderen, een zoon en een dochter, maar die hebben niet de ambitie de zaak over te nemen. Ik respecteer dat en ga ze niet pushen. Het is wat het is. Het bedrijf overdoen aan een van de mensen die ik nu in dienst heb, was helaas ook geen optie. We hebben een goede afvloeiingsregeling voor ze, ik ben ervan overtuigd dat ze met hun skills goed terechtkomen.”

Glaasje water
Hij vertelt het allemaal nuchter. En toch vallen het besluit en het naderende einde hem zwaar. „Nu je het zo zegt…” Zijn stem stokt, hij is een paar seconden stil. „Ik ga even een glaasje water halen.”
bron https://www.ad.nl/enschede/van-t-slot-v ... ~a89255ad/
Volksparksingel 4 woningen en winkels o.a. fietsenwinkel Van 't Slot 1967.jpeg
volksparksingel 4 fietsenzaak van 't Slot.JPG
Volksparksingel 4 fietsenzaak van 't Slot 30-5-2013.JPG
hans
Member
Member

Bericht door hans »

brommend enschede gaat zware tijden tegemoet
https://www.tubantia.nl/enschede/werk-z ... ~abdcf137/
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Drukkerij Jan Meinema verhuist: ‘Verhuur levert meer op’
Broekheurnerweg 83 Drukkerij Jan Meinema.jpg
Drukkerij Jan Meinema verhuist naar de Zomerweg. Na 75 jaar zit er geen drukkerij meer op deze plek. © Reinier van Willigen

De machines zijn overgeplaatst, de kantoren zijn al leeg. Jan Meinema is druk met de verhuizing van zijn gelijknamige drukkerij. Hij verlaat de plek waar zijn grootvader 75 jaar geleden drukkerij Boersma begon.

Corine Engelbarts 27-12-24, 17:00
Bij het opruimen vond Meinema (62) een paginagrote advertentie uit een De Twentsche Courant Tubantia van 2001. ‘Onderstaande ondernemers feliciteren Jan Meinema met het nieuwe pand.’ Hij heeft hem al ingepakt en wil hem inlijsten voor op zijn nieuwe plek.

In 2001 verdwenen de vier kleine huisjes aan de Broekheurnerweg waar de drukkerij was begonnen, om plaats te maken voor een productiehal en kantoren. Het pand heeft 23 jaar dienstgedaan. „Ik heb het niet meer nodig, ik kan met een kwart toe. Verhuren levert nu meer op”, zegt Jan Meinema (62).

Hij verhuist zijn bedrijf naar Drukkerij Veltmann aan de Zomerweg, die voor hem ruimte over heeft. Met de toekomstige huurder van zijn eigen pand is hij zo goed als rond. Wie dat is, houdt hij nog even voor zich.

„De drukkerijwereld is de laatste jaren enorm veranderd. 90 procent van het werk wordt nu digitaal gedrukt, een offsetdrukpers heb je niet meer nodig.” En het aantal opdrachten is minder geworden, zowel particulier als handelsdrukwerk. „Had je voor corona nog grote Twentse bruiloften waar mensen honderd tot tweehonderd kaarten voor lieten drukken, nu zijn die er niet meer”, constateert Jan Meinema.

Wie nu nog veel mensen wil uitnodigen, doet dat via e-mail of WhatsApp. Dat begrijpt Jan wel. „Rouwkaarten, geboortekaartjes. Als je er daar zeventig van nodig hebt en dan ook nog eens 1,14 euro aan verzendkosten moet betalen, dan is dat veel geld.”

E-mail en app
Jan Meinema heeft nu vooral nog veel handelsdrukwerk. Dertig tot veertig bedrijven kloppen nog geregeld bij hem aan. „Maar zoveel facturen, briefpapier en enveloppen hebben die bedrijven ook niet meer nodig. Dat gaat nu al vaak via e-mail.” Sinds drie jaar heeft hij geen personeel meer. Nieuwe technieken maakten dat overbodig.

Hij is de derde generatie van wat ooit drukkerij Boersma was, een van de vele drukkerijen die Enschede binnen de singels rijk was. En nu is Jan Meinema een van de laatste. Ook hij vertrekt. „Maar alleen naar een andere productieplek, hoor. Alles blijft verder hetzelfde, zelfs het telefoonnummer.”

Opvolging?
Meinema verwacht geen opvolging, geen vierde generatie. „Ik kan er zelf nog een goede boterham mee verdienen. Onze vier kinderen zijn goed terechtgekomen. Er verandert zoveel in de drukkerijwereld, dat ik voor een nieuwe generatie niet zoveel hoop meer heb.”

62 jaar is hij nu. Na de verhuizing naar het Euregio-bedrijventerrein gaat hij wat minder werken, maar aan stoppen denkt hij nog niet. „Daarvoor is het werk nog veel te leuk.” bron: https://www.tubantia.nl/enschede/drukke ... ~a9651349/
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Arie schreef: ma dec 30, 2024 11:49 am

De machines zijn overgeplaatst, de kantoren zijn al leeg. Jan Meinema is druk met de verhuizing van zijn gelijknamige drukkerij. Hij verlaat de plek waar zijn grootvader 75 jaar geleden drukkerij Boersma begon.

In 2001 verdwenen de vier kleine huisjes aan de Broekheurnerweg waar de drukkerij was begonnen, om plaats te maken voor een productiehal en kantoren. Het pand heeft 23 jaar dienstgedaan. „Ik heb het niet meer nodig, ik kan met een kwart toe. Verhuren levert nu meer op”, zegt Jan Meinema (62).

Broekheurnerweg 83a Drukkerij Uitgeverij J. Boersma avertentie Tubantia 8-6-1973
Broekheurnerweg 83a Drukkerij Uitgeverij J. Boersma avertentie Tubantia 8-6-1973.jpg
Broekheurnerweg 83a Drukkerij Uitgeverij J. Boersma avertentie Tubantia 8-6-1973.jpg (51.23 KiB) 551 keer bekeken
Broekheurnerweg 83 Drukkerij Uitgeverij J. Boersma.jpg
Broekheurnerweg 83 Drukkerij Uitgeverij J. Boersma.jpg (41.1 KiB) 551 keer bekeken
Broekheurnerweg 85-87-89 Voorzijde woningen met drukkerij Boersma 1967.jpg
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

De deur is op slot, klanten komen er niet meer: ‘Het knaapje schreef ‘Love you, doei’ en ik schoot vol’
TerugblikHun tabakszaak zou nog drie maanden openblijven en dan wilden Mirjam (66) en René (68) toch echt gaan genieten van hun pensioen. Zo hadden ze het elkaar in de zomer beloofd. Die drie maanden zijn verstreken, hoe vergaat het Tabakorie Kiewik?

Corine Engelbarts 05-01-25, 15:30 Laatste update: 05-01-25, 16:16
De deur is op slot, het rolluik naar beneden en achter de winkelruit hangt een enorm spandoek waarop in rijm de sluiting wordt medegedeeld. ‘Na meer dan 75 jaar, is het moment daar.’ Tabakorie Kiewik aan de Faberstraat in Enschede is dicht en blijft dicht. Een begrip op ‘t Ribbelt en in Enschede bestaat niet meer. Negen uur per dag, zes dagen per week, bijna vijftig jaar lang, stonden Mirjam (66) en René (68) in de winkel. Het zwarte gat moet van een duizelingwekkende diepte zijn.

Uitwissen
René ruimt zijn ouderlijk huis en de winkel die zijn grootouders in 1949 begonnen, leeg. Het ligt er nu vol met hout, glas, oude lichtbakken en zakken gordijnen die weg kunnen. En herinneringen als oude kaarten en foto’s, je kunt niet alles bewaren. Het pand is verkocht en de koper wil er weer een woning van maken. Het echtpaar Kiewik werkt daar gestaag naartoe.

Waar een ander huilend stilstaat bij alle herinneringen die ze tegenkomen, staan René en Mirjam heel praktisch in het leven. Vroeger al, als de kinderen tussen de middag van school thuis kwamen om een boterham te eten, en nu weer, nu ze hun verleden uitwissen.

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Enschede.

Eigen tijd
Drie weken is de winkel nu dicht en al die tijd zijn ze druk aan het opruimen met wat in 75 jaar is opgebouwd. „Van een zwart gat is nog geen sprake, maar we kunnen nu al onze eigen tijd indelen. Vorige week liepen we op een zaterdagmiddag ineens binnen bij mijn zus. Ze schrok zich dood.”

Niet meer stipt om negen uur de winkeldeur van het slot halen en aan het werk tot zes uur ‘s avonds. Vanmorgen waren we er om elf uur. Het is al een stuk relaxter”, aldus Mirjam.

Ze zit in het keukentje met de jarenzeventig-tegels, schenkt koffie in en steekt een sigaret op. Hier zat het gezin Kiewik vroeger met zijn vieren aan tafel, en van hieruit loop je zo de winkel in. Of wat de winkel was. Alleen het goudbruine plafond en de geur van tabak en rook herinneren daar nog aan. In het midden staan drie enorme zakken met afval en in de hoek spullen die ze willen bewaren of aan klanten hebben verkocht, zoals een oude tabakspot voor 35 euro.

Brullend jongetje
O ja, het gaat echt nog wel emotioneel worden, dat was het ook al. De lege schappen in de laatste dagen voor de sluiting en de warme reacties van hun klanten raakten Mirjam. „Komt er een moeder met een knaapje binnen, dat we al kennen sinds zijn geboorte. Hij begint toch te brullen als hij hoort dat we sluiten. De volgende dag kwamen ze terug en kreeg ik van hem een tekening met ‘Love you. Doei’. Ik schoot vol.”

Ze had nooit gedacht dat ze zoveel voor de klanten betekende. Iedereen kon er zijn verhaal kwijt, René en Mirjam kenden de mensen en namen altijd even de tijd voor een praatje. „Dat doen de meisjes bij het Kruidvat niet.”

Ouderlijk huis
„We hadden nog een paar dagen door kunnen gaan, maar dan alleen als winkel in verlengsnoeren. Moet je kijken wat er allemaal tevoorschijn is gekomen”, grapt René terwijl hij wijst op een winkelwagentje vol kabels. Het wagentje staat op de plek waar voor de verbouwing van 1989 de woonkamer van zijn ouderlijk huis was.

Ze staan er nu even niet zo bij stil, het is vooral aanpoten. De inventaris moet nog in de container, net als zeshonderd bakstenen die voorbijgangers gratis nog niet wilden hebben.

Alweer plannen
De gesprekken zijn verstomd, klanten komen hier niet meer. Nog even de schouders eronder en dan is het klaar. Maandag zitten ze bij de notaris voor de overdracht. En dan? Mirjam wil wel vrijwilligerswerk doen in de zorg. In de beginjaren dat ze de winkel hadden, werkte ze voor de stichting Leendert Vriel en waakte ze bij mensen.

En René? „Ik denk evenmin dat ik in een zwart gat terecht kom, maar ik moet wel genoeg te doen hebben. Stilzitten kan ik niet. Een paar dagen in de week koerieren voor een transportbedrijf lijkt me mooi.” En ze hebben kleinkinderen, in Enschede en in het westen. Die kunnen zich gaan verheugen op veel aandacht van opa en oma.

Faberstraat 4 gaat over in andere handen, ze kunnen hier niet meer zo binnenlopen, het van iemand anders. Wat blijft zijn de mooie herinneringen. „Het is een heel verleden, maar er komt nu een mooie toekomst, je moet nooit te ver terugkijken.”
bron: https://www.gelderlander.nl/enschede/de ... ~aaab12db/
Faberstraat 24 hoek Margrietstraat Tabakorie Kiewik 2021.jpg
Faberstraat 24 Tabakorie Kiewik.jpg
Faberstraat 24 Voorzijde woningen en winkel in rookwaren 1967.jpg
Faberstraat 24 Voorzijde woningen en winkel in rookwaren 1967.jpg (140.78 KiB) 299 keer bekeken
Plaats reactie