Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 23169
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Toekomst Twente Airport: meer dan tien bedrijven klaar voor investering
Airport Twente landingsbaan.jpg
De landingsbaan van Twente Airport is mei 2024 uitgebreid met twee draaiplateaus zodat ook grotere toestellen er mogen starten en landen. © Technology Base

Er zijn voldoende Twentse bedrijven om de exploitatie van Twente Airport op te pakken. Dat blijkt uit onderzoek naar het draagvlak. Volgende maand wordt duidelijk in welke vorm dat mogelijk is.

Frank Timmers 11-09-24, 06:00 Laatste update: 07:23
Sinds najaar 2022 onderzoekt het Enschedese bedrijf Demcon of er voldoende draagvlak voor Twente Airport is onder regionale bedrijven. Projectleidster Bianca Screver is nu tot de conclusie gekomen dat dit het geval is.

Delicaat proces
Ze heeft vastgesteld dat er meer dan tien bedrijven zijn die willen investeren in het vliegveld. Meer informatie wil ze er nu niet over kwijt, uit vrees het gevoelige proces te verstoren. „Ik proef dat het draagvlak er is, maar het opbouwen van een relatie met de overheid is een delicaat proces", zegt ze.

Wel zegt ze dat de wens om Twente Airport voor de regio te behouden nog groter is. Bedrijven zien het volgens haar als een belangrijke economische factor. De verbindingen moeten maximaal zijn, wil Twente kunnen bloeien. „Bedrijven willen meedoen vanwege het maatschappelijke belang", zegt Screver.

Meer ondernemerschap
Verantwoordelijk wethouder Jeroen Diepemaat van Enschede zegt dat Twente Airport ondernemerschap nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen. Hij is blij met het nu aangetoonde draagvlak in Twente.

Twente Airport is in handen van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel en lijdt verlies. De gemeente en de provincie willen liefst van de exploitatie af. „Onze rollen kunnen we dan beperken tot het stellen van de kaders via het bestemmingsplan en het luchthavenbesluit.”

Persoonlijke gesprekken
Diepemaat greep twee jaar geleden een voorstel van Demcon-topman Dennis Schipper met beide handen aan om te bekijken of het Twentse bedrijfsleven een rol in de exploitatie kan gaan spelen. Demcon wil wel en kreeg bij dat onderzoek steun van de Reggeborgh Groep uit Rijssen.

Screver vertelt dat ze daarna één op één gesprekken is gaan voeren met bedrijven waarvan ze wist dat die positief tegenover het vliegveld staan. Daaruit is gebleken dat meer dan tien er ook de schouders onder willen zetten.

Tien is genoeg
Screver polste het Twentse bedrijfsleven niet breder, via een algemene enquête bijvoorbeeld, maar dat was volgens haar en Diepemaat ook niet nodig. Screver: „Ik denk dat tien genoeg is, als ze maar voldoende commitment hebben.”

Aanvankelijk zou het onderzoek een jaar duren, maarin oktober 2023 werd het met een jaar verlengd. Diepemaat zegt dat daaruit niet geconcludeerd mag worden dat er toen geen draagvlak was. „Het was zeker niet een kwestie van niet willen”, zegt hij.

Weerbarstig
Vooral het zoeken naar hoe de exploitatie kan worden overgedragen, blijkt weerbarstig en tijdrovender dan gedacht. Diepemaat weet inmiddels in welke vorm er een publiek private samenwerking mogelijk is. Maar dat wil hij op 10 oktober pas vertellen, als ook de gemeenteraad en de Provinciale Staten worden ingelicht.

Een van de kwesties is of de overheid de exploitatie van het vliegveld wel onderhands mag overdragen aan Twentse bedrijven of dat er een openbare aanbesteding nodig is. Diepemaat wil daar niet op ingaan. Hij zegt wel: „Ik heb er geen behoefte aan dat buitenlandse ondernemers onze luchthaven exploiteren.”

Zelfde functies
Screver zegt dat in de gesprekken met het bedrijfsleven is uitgegaan van de functies die al eerder in onderzoek zijn benoemd als kansrijk. Het gaat om zes pijlers: testvluchten, zakenverkeer, nieuwe vormen van mobiliteit zoals elektrisch vliegen en vliegen met drones, parkeren van toestellen, vastgoedontwikkeling en evenementen.

Diepemaat: „De kaders veranderen niet. Wat verandert is dat het ondernemersrisico ergens anders komt te liggen.”

Knip trekken
Na 10 oktober moet duidelijk worden of gemeenteraad en Provinciale Staten achter de verdere uitwerking staan en of de betrokken bedrijven inderdaad de knip willen trekken. Die laatste vraag kan pas worden beantwoord als precies duidelijk wordt wat ze ervoor terugkrijgen, aldus Screver.

Screver: „Schiphol raakt vol. De behoefte om te vliegen blijft. Het belang van regionale luchthavens wordt steeds groter. We hebben een mooi terrein, een baan en nog alle ruimte om het in te richten voor de toekomst. Dat heeft geen enkel andere luchthaven. Het is allemaal volgebouwd. Dat is onze kans en die willen we behouden.”

Botsend scenario
Screver en Diepemaat willen niet afwachten op wat Defensie precies met Twente Airport wil. „Het zijn gescheiden trajecten en anders kunnen we bij wijze van spreken elke drie maanden wel stoppen”, zegt Diepemaat. Defensie onderzoekt nu medegebruik van het vliegveld voor drones en F35’s.

Enschede en Overijssel zijn daar voorstander van mits het de verdere economische ontwikkeling van Twente Airport niet in de weg staat en geen belemmering vormt voor woningbouw in de regio. „Defensie onderzoekt ook scenario’s die daarmee botsen”, aldus Diepemaat. „Geen idee nog wat ze gaan kiezen.”
bron: https://www.gelderlander.nl/enschede/to ... ~ad0bff68/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 23169
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Grotere kans op straaljagers F-35 in Twente, blijkt na bezoek bestuurders aan Den Haag
Twente Airport is nog altijd in beeld voor F-35 straaljagers. Dat hebben Twentse bestuurders maandag in Den Haag te horen gekregen. De kans op de jachtvliegtuigen op Twente Airport is zelfs toegenomen, aangezien Defensie de provincie Brabant wil ontzien.

Frank Timmers 02-12-24, 19:19
Bestuurders van Enschede, Hengelo, Oldenzaal en Dinkelland en van de provincie Overijssel zijn maandagmiddag door staatssecretaris Tuinman van Defensie bijgepraat over zijn zoektocht naar meer ruimte voor de krijgsmacht. Onderdeel daarvan is meer ruimte voor vluchten met F-35 gevechtsvliegtuigen. Defensie wil 2300 extra vluchten per jaar kunnen uitvoeren.

Ook civiele luchthavens
Vorig jaar dacht Defensie vooral nog aan uitbreiding van bestaande vliegbases en noemde als extra optie de samenwerking met civiele luchthavens. Maar uitgewerkt was die gedachte bepaald niet. Mei dit jaar werd dat laatste anders en concreter: Defensie besloot Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde en Twente Airport aan het onderzoek toe te voegen.

Enschede reageerde aanvankelijk gelaten. Maar de stad en omliggende Twentse gemeenten waren na de zomer in rep en roer toen bleek dat Defensie de effecten van twee scenario’s voor Twente Airport onderzoekt: ruimte voor jaarlijks 1150 of 2300 vluchten vanaf het Twentse vliegveld. Ze stuurden Den Haag een brandbrief met hun verontrusting. Zo’n gebruik van Twente Aiport dwarsboomt door de geluidsoverlast groeiplannen voor de hele regio.

Zorgen
Bronnen zeggen dat na het bezoek maandag aan de staatssecretaris ‘de zorgen niet zijn weggenomen’. „Dat is het enige dat ik erover kwijt wil”, zegt een betrokkene. Een andere bron wijst erop dat Defensie Brabant wil ontzien omdat die provincie al genoeg van Defensie voor de kiezen krijgt. Dat zou betekenen dat de bases Eindhoven en Volkel afvallen voor een zwaardere taak.

Iedereen zegt dat er nog geen knopen zijn doorgehakt. Alle partijen hebben afgesproken niets over de bespreking naar buiten te brengen. Het is wachten op een brief aan de Tweede Kamer donderdag 12 december. De verwachting is dat Defensie pas volgend voorjaar weet op welke plek of welke twee plekken ze de extra vluchten voor de Joint Strike Fighter wil realiseren.

Munitiedepot
Vorige maand al werd duidelijk dat de kansen op een grootschalig opslag van munitie in Noord-Oost Twente zijn gestegen.
bron https://www.tubantia.nl/enschede/groter ... ~a7f08a16/
hans
Member
Member
Berichten: 2779
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

lekker doen , geen nimby geneuzel.
Plaats reactie