Infrastructuur in Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
dat zal geen succes worden vrees ik...
Re: Infrastructuur in Enschede
Omrijden! Deze weg in centrum van Enschede is 2 maanden afgesloten
INDEBUURT.NLEen grote weg door het centrum van Enschede ligt er bijna twee maanden uit. Tot aan de kerst zijn er werkzaamheden in de Nijverheidstraat en al die tijd kun je er niet langs. Dat wordt omrijden.
Martijn de Lange 08-11-23, 06:06
De Nijverheidstraat loopt van de kruising met de Ripperdastraat tot aan het Hoedemakersplein, vlakbij het station. Als je naar het politiebureau of GGD Twente wilt of als je de auto parkeert in de garage van Q-Park, dan kom je door deze straat. Fiets je geregeld naar het station? Dan kom je er mogelijk ook doorheen.
Zeven weken dicht
De Nijverheidstraat krijgt een nieuwe asfaltlaag en dat duurt zeven weken. De weg door het centrum van Enschede is afgesloten van woensdag 8 november tot en met vrijdag 22 december. Al het verkeer moet omrijden, ook als je op de fiets of lopend bent. Borden geven omleidingsroutes aan. Ook de bussen rijden om.
De eerste drie weken zijn ze bezig met het deel tussen de Ripperdastraat en de oprit van Q-Park. Dit deel moet op 29 november klaar zijn. Daarna gaan ze direct door met het andere stuk, dat loopt tot aan het Hoedemakerplein. Als alles volgens planning verloopt, gaat de weg weer open op 22 december rond 16.00 uur. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/omrijd ... ~a2397b78/
De Nijverheidstraat is afgesloten voor werkzaamheden. Foto: indebuurt EnschedeINDEBUURT.NLEen grote weg door het centrum van Enschede ligt er bijna twee maanden uit. Tot aan de kerst zijn er werkzaamheden in de Nijverheidstraat en al die tijd kun je er niet langs. Dat wordt omrijden.
Martijn de Lange 08-11-23, 06:06
De Nijverheidstraat loopt van de kruising met de Ripperdastraat tot aan het Hoedemakersplein, vlakbij het station. Als je naar het politiebureau of GGD Twente wilt of als je de auto parkeert in de garage van Q-Park, dan kom je door deze straat. Fiets je geregeld naar het station? Dan kom je er mogelijk ook doorheen.
Zeven weken dicht
De Nijverheidstraat krijgt een nieuwe asfaltlaag en dat duurt zeven weken. De weg door het centrum van Enschede is afgesloten van woensdag 8 november tot en met vrijdag 22 december. Al het verkeer moet omrijden, ook als je op de fiets of lopend bent. Borden geven omleidingsroutes aan. Ook de bussen rijden om.
De eerste drie weken zijn ze bezig met het deel tussen de Ripperdastraat en de oprit van Q-Park. Dit deel moet op 29 november klaar zijn. Daarna gaan ze direct door met het andere stuk, dat loopt tot aan het Hoedemakerplein. Als alles volgens planning verloopt, gaat de weg weer open op 22 december rond 16.00 uur. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/omrijd ... ~a2397b78/
Re: Infrastructuur in Enschede
Scheelt dat Enschede toch al helemaal dichtgeslibd is. Dus dit kan er nog prima bij.
Re: Infrastructuur in Enschede
haaksbergerstraat dicht , westerval dicht , knipje hier , afsluitinkje daar , helemaal geweldig.
Re: Infrastructuur in Enschede
Hoera! Niet meer een half uur in de file bij verlaten Enschede; de Westerval is weer open!
Niet meer een halfuur stilstaan in de file om Enschede in de avondspits uit te kunnen komen richting N18 en A35. Automobilisten kunnen opgelucht adem halen; de Westerval is nu toch echt open. En gaat de komende tijd ook niet meer dicht.
Jelle Boesveld 25-11-23, 14:55
Sinds maart was de belangrijke toegangsweg van Enschede afgesloten voor het verkeer. Soms in beide richtingen, dan weer alleen voor het verkeer dat de stad uit wilde. Een crime voor forensen en andere automobilisten. Ze stonden in de avondspits soms vanaf het centrum al vast. Je deed er vaak een half uur langer over om Enschede richting N18 en A35 uit te komen. De officiële omleidingsroute was via de Parkweg met als gevolg dat het verkeer al op de Volkspark- en Tubantiasingel stil stond. Anderen kozen de Zuiderval of slopen via de Poolmansweg de stad uit. Dat behoort nu tot het verleden.
Beek aangelegd
Want de Westerval is nu weer open. Nu echt. Definitief, zoals het lijkt. En in beide richtingen. Volgens de gemeente Enschede zouden de werkzaamheden medio november klaar zijn. Waarom de weg zo lang dicht heeft gezeten? Langs de Westerval is de Zuiderspoorbeek aangelegd. Die moet ervoor zorgen dat overtollig regenwater uit het centrum en de wijk Horstlanden-Veldkamp weg kan en het riool daar niet overstroomt. Want door de klimaatverandering regent het soms veel harder. Die beek is nu klaar. En de Westerval ook. De Westerval in Enschede is na maanden eindelijk weer open.
De Westerval in Enschede is na maanden eindelijk weer open. © Corine Engelbarts
bron https://www.tubantia.nl/enschede/hoera- ... ~a2e1f8e4/
De Westerval in Enschede is na maanden eindelijk weer open voor het verkeer © Corine EngelbartsNiet meer een halfuur stilstaan in de file om Enschede in de avondspits uit te kunnen komen richting N18 en A35. Automobilisten kunnen opgelucht adem halen; de Westerval is nu toch echt open. En gaat de komende tijd ook niet meer dicht.
Jelle Boesveld 25-11-23, 14:55
Sinds maart was de belangrijke toegangsweg van Enschede afgesloten voor het verkeer. Soms in beide richtingen, dan weer alleen voor het verkeer dat de stad uit wilde. Een crime voor forensen en andere automobilisten. Ze stonden in de avondspits soms vanaf het centrum al vast. Je deed er vaak een half uur langer over om Enschede richting N18 en A35 uit te komen. De officiële omleidingsroute was via de Parkweg met als gevolg dat het verkeer al op de Volkspark- en Tubantiasingel stil stond. Anderen kozen de Zuiderval of slopen via de Poolmansweg de stad uit. Dat behoort nu tot het verleden.
Beek aangelegd
Want de Westerval is nu weer open. Nu echt. Definitief, zoals het lijkt. En in beide richtingen. Volgens de gemeente Enschede zouden de werkzaamheden medio november klaar zijn. Waarom de weg zo lang dicht heeft gezeten? Langs de Westerval is de Zuiderspoorbeek aangelegd. Die moet ervoor zorgen dat overtollig regenwater uit het centrum en de wijk Horstlanden-Veldkamp weg kan en het riool daar niet overstroomt. Want door de klimaatverandering regent het soms veel harder. Die beek is nu klaar. En de Westerval ook. De Westerval in Enschede is na maanden eindelijk weer open.
De Westerval in Enschede is na maanden eindelijk weer open. © Corine Engelbarts
bron https://www.tubantia.nl/enschede/hoera- ... ~a2e1f8e4/
Re: Infrastructuur in Enschede
Chaos! Weg dicht in centrum Enschede en werk aan omleidingsroute: nieuwe bestrating nu al verzakt
De Nijverheidstraat ligt eruit en op de De Ruyterlaan dicht de gemeente gaten in de nieuwe bestrating. Het is chaos deze morgen voor wie met auto of fiets in of langs de binnenstad van Enschede moet.
Corine Engelbarts 28-11-23, 10:05
Verkeersregelaars proberen de ochtenddrukte op de Tromplaan en de De Ruyterlaan in Enschede in goede banen te leiden, maar auto’s zoeken hun eigen weg. Rechts langs het boompje op de kruising, door de eigenlijk doodlopende Van Galenstraat en dan de stoep op. Het is ieder voor zich en God voor ons allen. De reden? Enschede repareert de vernieuwde De Ruyterlaan.
Nu al gaten
Nu al vallen er gaten in de nieuwe bestrating van de De Ruyterlaan. De weg is vorig jaar bestraat met tegels van 20 bij 20 centimeter en dan 15 centimeter dik. Dat moest het autoverkeer de aanblik geven van een weg waar ze extra voorzichtig moeten zijn. Behalve een ingewikkelde situatie omdat fietsers er op de stoep mogen, verzakt de nieuwe weg. Nu al. Op kruisingen waar auto’s wachten en optrekken zijn gaten ontstaan.
Te zwaar
Drie wegwerkers halen de bestrating eruit, vullen de gaten met zand een asfalt en leggen de stenen terug. Hoe het komt? „Zeg het maar”, zegt een van hen. Een ander weet het wel: „De auto’s zijn gewoon te zwaar”. De gemeente kan door omstandigheden nog geen opheldering geven.
De wegwerkers weten wel dat het niet bij deze ene reparatie in een bocht blijft. Ze pakken de hele De Ruyterlaan aan. Dat is midden op de kruising met de Tromplaan en midden op straat bij De Maere. Het verkeer heeft het in elk geval vandaag nog even te verduren.
bron https://www.tubantia.nl/enschede/chaos- ... ~a2576266/
Chaos in de binnenstad door verzakte nieuwe bestrating. © Corine EngelbartsDe Nijverheidstraat ligt eruit en op de De Ruyterlaan dicht de gemeente gaten in de nieuwe bestrating. Het is chaos deze morgen voor wie met auto of fiets in of langs de binnenstad van Enschede moet.
Corine Engelbarts 28-11-23, 10:05
Verkeersregelaars proberen de ochtenddrukte op de Tromplaan en de De Ruyterlaan in Enschede in goede banen te leiden, maar auto’s zoeken hun eigen weg. Rechts langs het boompje op de kruising, door de eigenlijk doodlopende Van Galenstraat en dan de stoep op. Het is ieder voor zich en God voor ons allen. De reden? Enschede repareert de vernieuwde De Ruyterlaan.
Nu al gaten
Nu al vallen er gaten in de nieuwe bestrating van de De Ruyterlaan. De weg is vorig jaar bestraat met tegels van 20 bij 20 centimeter en dan 15 centimeter dik. Dat moest het autoverkeer de aanblik geven van een weg waar ze extra voorzichtig moeten zijn. Behalve een ingewikkelde situatie omdat fietsers er op de stoep mogen, verzakt de nieuwe weg. Nu al. Op kruisingen waar auto’s wachten en optrekken zijn gaten ontstaan.
Te zwaar
Drie wegwerkers halen de bestrating eruit, vullen de gaten met zand een asfalt en leggen de stenen terug. Hoe het komt? „Zeg het maar”, zegt een van hen. Een ander weet het wel: „De auto’s zijn gewoon te zwaar”. De gemeente kan door omstandigheden nog geen opheldering geven.
De wegwerkers weten wel dat het niet bij deze ene reparatie in een bocht blijft. Ze pakken de hele De Ruyterlaan aan. Dat is midden op de kruising met de Tromplaan en midden op straat bij De Maere. Het verkeer heeft het in elk geval vandaag nog even te verduren.
bron https://www.tubantia.nl/enschede/chaos- ... ~a2576266/
Re: Infrastructuur in Enschede
De soap over de bestrating van een Enschedese straat, deel zoveel
Weer gaat-ie dicht, de kruising van de De Ruyterlaan in Enschede. En weer is de reden de bestrating. De dikke straatstenen steken gevaarlijk omhoog of zijn verzakt. De gemeente denkt dat ze nu het ei van Columbus heeft en legt een proefvlak aan om te testen. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/de-soa ... ~a5d9c213/
Weer gaat-ie dicht, de kruising van de De Ruyterlaan in Enschede. En weer is de reden de bestrating. De dikke straatstenen steken gevaarlijk omhoog of zijn verzakt. De gemeente denkt dat ze nu het ei van Columbus heeft en legt een proefvlak aan om te testen. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/de-soa ... ~a5d9c213/
Re: Infrastructuur in Enschede
Kijk er nog maar goed naar: maandag verdwijnt deze bijzondere constructie in de Deurningerstraat
Vijf jaar heeft hij dienst gedaan: de zogenoemde ovatonde in de Deurningerstraat. Maandag gaat de schop in de grond en wordt het voor auto’s een gewone rotonde.
Corine Engelbarts 07-04-24, 16:30
Verkeer op de Deurningerstraat heeft vijf jaar de tijd gehad om te wennen aan de ovatonde op de kruising met de Raiffeisenstraat. Maar dat gebeurde niet. De bijzondere constructie moest het onmogelijk maken om vanaf de Molenstraat via de Deurningerstraat, naar de Raiffeisenstraat te rijden.
De gemeente dacht zo automobilisten te ontmoedigen om binnendoor te rijden, maar had geen rekening gehouden met hun vindingrijkheid. Al vanaf het begin sloegen ze op de ovatonde toch massaal linksaf de Raiffeisenstraat in. Een stukje tegen de richting in, levensgevaarlijk. Ernstige ongelukken bleven uit, maar de kritiek nam toe.
Weg vanaf Molenstraat week dicht
Vorig jaar juni ging de gemeente overstag: de vermaledijde ovatonde wordt aangepast. Dit werk begint maandag en duurt naar verwachting tot en met vrijdag 14 april. Verkeer dat vanaf de Molenstraat de Deurningerstraat op wil, moet omrijden. Dat kan via de Oldenzaalsestraat. Verkeer over de Deurningerstraat richting het centrum, heeft er alleen donderdag last van en kan op de andere dagen gewoon doorrijden.
Wat gaan ze doen? Dat zie je op het kaartje hieronder. De doorsteek is mogelijk voor auto’s, maar voor vrachtwagens te klein
De doorsteek is mogelijk voor auto’s, maar voor vrachtwagens te klein © Gemeente Enschede
Er komt een strookje asfalt in het midden, een doorsteek die van de druppelvorm een gewone rotonde maakt. Zo kunnen auto’s vanuit de richting van de Molenstraat weer gewoon linksaf slaan zonder tegen de richting in te rijden. Maar… voor vrachtwagens geldt dit niet, daarvoor is de bocht te krap. Die moeten doorrijden naar de singel, of sowieso via de singel hun weg vinden. Voor fietsers en voetgangers verandert er niets.
bron:
https://www.tubantia.nl/enschede/kijk-e ... ~af4eb3ca/
De vermaledijde ovatonde in de Deurningerstraat wordt aangepakt. Deurningerstraat is vanaf de Molenstraat week dicht © Annina RomitaVijf jaar heeft hij dienst gedaan: de zogenoemde ovatonde in de Deurningerstraat. Maandag gaat de schop in de grond en wordt het voor auto’s een gewone rotonde.
Corine Engelbarts 07-04-24, 16:30
Verkeer op de Deurningerstraat heeft vijf jaar de tijd gehad om te wennen aan de ovatonde op de kruising met de Raiffeisenstraat. Maar dat gebeurde niet. De bijzondere constructie moest het onmogelijk maken om vanaf de Molenstraat via de Deurningerstraat, naar de Raiffeisenstraat te rijden.
De gemeente dacht zo automobilisten te ontmoedigen om binnendoor te rijden, maar had geen rekening gehouden met hun vindingrijkheid. Al vanaf het begin sloegen ze op de ovatonde toch massaal linksaf de Raiffeisenstraat in. Een stukje tegen de richting in, levensgevaarlijk. Ernstige ongelukken bleven uit, maar de kritiek nam toe.
Weg vanaf Molenstraat week dicht
Vorig jaar juni ging de gemeente overstag: de vermaledijde ovatonde wordt aangepast. Dit werk begint maandag en duurt naar verwachting tot en met vrijdag 14 april. Verkeer dat vanaf de Molenstraat de Deurningerstraat op wil, moet omrijden. Dat kan via de Oldenzaalsestraat. Verkeer over de Deurningerstraat richting het centrum, heeft er alleen donderdag last van en kan op de andere dagen gewoon doorrijden.
Wat gaan ze doen? Dat zie je op het kaartje hieronder. De doorsteek is mogelijk voor auto’s, maar voor vrachtwagens te klein
De doorsteek is mogelijk voor auto’s, maar voor vrachtwagens te klein © Gemeente Enschede
Er komt een strookje asfalt in het midden, een doorsteek die van de druppelvorm een gewone rotonde maakt. Zo kunnen auto’s vanuit de richting van de Molenstraat weer gewoon linksaf slaan zonder tegen de richting in te rijden. Maar… voor vrachtwagens geldt dit niet, daarvoor is de bocht te krap. Die moeten doorrijden naar de singel, of sowieso via de singel hun weg vinden. Voor fietsers en voetgangers verandert er niets.
bron:
https://www.tubantia.nl/enschede/kijk-e ... ~af4eb3ca/
Re: Infrastructuur in Enschede
De afgelopen jaren is hier al genoeg geschreven en gesproken over de infra afdeling van de gemeente. Blijkbaar zijn ze nog niet op cursus geweest. Wat een puinbende en ongekende verspilde euro's.
Re: Infrastructuur in Enschede
Waarom staat hier ineens een paal met een raar bolletje erop?
Zwart-wit gestreept, een paar meter hoog en bovenin een klein zwart bolletje. Het verbaast voorbijgangers op de kruising van de Getfertsingel en de Burgemeester van Veenlaan. ‘Wat is daar nou neergezet?’
Corine Engelbarts 19-09-24, 14:51
Op de kruising in de middenberm van de singel staat-ie, naast een lantaarnpaal. De ongeveer zes meter hoge paal met het zwarte bolletje. Hij is er vorige week ineens neergezet. „Is het een camera”, vraagt een wandelaar, „en waarom dan?”
Klem op de kruising
Meteen raak. Het is inderdaad een camera, zo laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten. Specifieker: een ontruimingscamera. Niet voor hardrijders of bestuurders die door rood rijden dus. „Die is daar geplaatst om ervoor te zorgen dat een verkeerslicht wat langer op groen blijft. We merkten dat er soms situaties ontstonden, waarbij verkeer voor linksaf te lang moest wachten.” Die reden dan al de kruising op, om daar te wachten tot ze de stroom tegemoetkomend verkeer ophoudt en zij eindelijk verder konden.
„Dan kwamen ze daar klem te staan, omdat een ander licht alweer op groen sprong.” Klinkt ingewikkeld, is het niet: soms steken er teveel auto’s de Getfertsingel over en loopt het kruispunt vol met wachtende auto’s. Deze camera signaleert dat en laat de andere lichten nog even op rood staan, zodat de kruising vrij komt.
Derde en laatste
Dit is de derde plek in Enschede waar zo’n camera is geplaatst. De andere twee staan aan de Kuipersdijk. Op de kruisingen met de Varviksingel en bij het Aquadrome. Hoewel het probleem zich ook geregeld voordoet op de kruisingen van de Westerval en de Parkweg en Deurningerstraat en Roomweg, blijft het bij deze drie. „Momenteel zijn we niet voornemens om er elders eentje op te hangen.” bron: https://www.tubantia.nl/enschede/waarom ... ~a23f970e/
Wat doet die paal met dat bolletje daar? © Corine EngelbartsZwart-wit gestreept, een paar meter hoog en bovenin een klein zwart bolletje. Het verbaast voorbijgangers op de kruising van de Getfertsingel en de Burgemeester van Veenlaan. ‘Wat is daar nou neergezet?’
Corine Engelbarts 19-09-24, 14:51
Op de kruising in de middenberm van de singel staat-ie, naast een lantaarnpaal. De ongeveer zes meter hoge paal met het zwarte bolletje. Hij is er vorige week ineens neergezet. „Is het een camera”, vraagt een wandelaar, „en waarom dan?”
Klem op de kruising
Meteen raak. Het is inderdaad een camera, zo laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten. Specifieker: een ontruimingscamera. Niet voor hardrijders of bestuurders die door rood rijden dus. „Die is daar geplaatst om ervoor te zorgen dat een verkeerslicht wat langer op groen blijft. We merkten dat er soms situaties ontstonden, waarbij verkeer voor linksaf te lang moest wachten.” Die reden dan al de kruising op, om daar te wachten tot ze de stroom tegemoetkomend verkeer ophoudt en zij eindelijk verder konden.
„Dan kwamen ze daar klem te staan, omdat een ander licht alweer op groen sprong.” Klinkt ingewikkeld, is het niet: soms steken er teveel auto’s de Getfertsingel over en loopt het kruispunt vol met wachtende auto’s. Deze camera signaleert dat en laat de andere lichten nog even op rood staan, zodat de kruising vrij komt.
Derde en laatste
Dit is de derde plek in Enschede waar zo’n camera is geplaatst. De andere twee staan aan de Kuipersdijk. Op de kruisingen met de Varviksingel en bij het Aquadrome. Hoewel het probleem zich ook geregeld voordoet op de kruisingen van de Westerval en de Parkweg en Deurningerstraat en Roomweg, blijft het bij deze drie. „Momenteel zijn we niet voornemens om er elders eentje op te hangen.” bron: https://www.tubantia.nl/enschede/waarom ... ~a23f970e/
Re: Infrastructuur in Enschede
Beste allen,
Hier zijn ongetwijfeld leden die mij aan informatie en/of foto's kunnen helpen van de route die werd gereden om vanuit de zuidwijken, Wesselerbrink en Het Bijvank, de snelweg op te gaan. Dan gaat het om de jaren 80 en 90. Mooiste zou zijn als er een geschiedenis is met foto's van de jaren 80 tot nu.
Mijn man komt uit het westen en vroeg zich af hoe dit vroeger was. Vaag weet ik het nog, maar exact helaas niet meer. Geïnformeerd bij mijn ouders maar dat geeft niet helemaal een goed beeld. Wat ik mij voornamelijk herinner is dat we langs SES reden. Waarschijnlijk de Usselerrondweg en Westerval. Hoe was de situatie van de Broekheurnering en Broekheurnerondweg bijvoorbeeld in die jaren? En als ik toch bezig ben; is er informatie over het ontstaan van de Zuiderval, met foto's?
Ik moet bekennen dat ik naar dat laatste niet heb gezocht, het is ongetwijfeld te vinden.
Alvast bedankt voor de moeite.
Bijzonder hoe dat werkt, naar mate je ouder wordt ga je meer en meer op zoek naar oude foto's van Enschede. Tot een jaar of vijf geleden begreep ik nooit zo goed dat mijn ouders heel enthousiast vertelde over Enschede tijdens hun jeugd en hoe dingen zijn veranderd. Nu begrijp ik ze en hoor graag dergelijke verhalen en ga vervolgens op zoek naar foto's uit de periode waarover ze vertellen, waardoor er nog meer herinneringen worden vertelt.
Hier zijn ongetwijfeld leden die mij aan informatie en/of foto's kunnen helpen van de route die werd gereden om vanuit de zuidwijken, Wesselerbrink en Het Bijvank, de snelweg op te gaan. Dan gaat het om de jaren 80 en 90. Mooiste zou zijn als er een geschiedenis is met foto's van de jaren 80 tot nu.
Mijn man komt uit het westen en vroeg zich af hoe dit vroeger was. Vaag weet ik het nog, maar exact helaas niet meer. Geïnformeerd bij mijn ouders maar dat geeft niet helemaal een goed beeld. Wat ik mij voornamelijk herinner is dat we langs SES reden. Waarschijnlijk de Usselerrondweg en Westerval. Hoe was de situatie van de Broekheurnering en Broekheurnerondweg bijvoorbeeld in die jaren? En als ik toch bezig ben; is er informatie over het ontstaan van de Zuiderval, met foto's?
Ik moet bekennen dat ik naar dat laatste niet heb gezocht, het is ongetwijfeld te vinden.
Alvast bedankt voor de moeite.
Bijzonder hoe dat werkt, naar mate je ouder wordt ga je meer en meer op zoek naar oude foto's van Enschede. Tot een jaar of vijf geleden begreep ik nooit zo goed dat mijn ouders heel enthousiast vertelde over Enschede tijdens hun jeugd en hoe dingen zijn veranderd. Nu begrijp ik ze en hoor graag dergelijke verhalen en ga vervolgens op zoek naar foto's uit de periode waarover ze vertellen, waardoor er nog meer herinneringen worden vertelt.
Re: Infrastructuur in Enschede
Kijk eens op deze site http://www.geheugenvanenschedezuid.nl/geschiedenis/Klusput schreef: ↑za okt 05, 2024 3:47 am Beste allen,
Hier zijn ongetwijfeld leden die mij aan informatie en/of foto's kunnen helpen van de route die werd gereden om vanuit de zuidwijken, Wesselerbrink en Het Bijvank, de snelweg op te gaan. Dan gaat het om de jaren 80 en 90. Mooiste zou zijn als er een geschiedenis is met foto's van de jaren 80 tot nu.
Mijn man komt uit het westen en vroeg zich af hoe dit vroeger was. Vaag weet ik het nog, maar exact helaas niet meer. Geïnformeerd bij mijn ouders maar dat geeft niet helemaal een goed beeld. Wat ik mij voornamelijk herinner is dat we langs SES reden. Waarschijnlijk de Usselerrondweg en Westerval. Hoe was de situatie van de Broekheurnering en Broekheurnerondweg bijvoorbeeld in die jaren? En als ik toch bezig ben; is er informatie over het ontstaan van de Zuiderval, met foto's?
Ik moet bekennen dat ik naar dat laatste niet heb gezocht, het is ongetwijfeld te vinden.
Alvast bedankt voor de moeite.
Bijzonder hoe dat werkt, naar mate je ouder wordt ga je meer en meer op zoek naar oude foto's van Enschede. Tot een jaar of vijf geleden begreep ik nooit zo goed dat mijn ouders heel enthousiast vertelde over Enschede tijdens hun jeugd en hoe dingen zijn veranderd. Nu begrijp ik ze en hoor graag dergelijke verhalen en ga vervolgens op zoek naar foto's uit de periode waarover ze vertellen, waardoor er nog meer herinneringen worden vertelt.
Misschien kunnen die u verder helpen
Re: Infrastructuur in Enschede
Kruising Oldenzaalsestraat-Schouwinkstraat vier weken dicht: Enschede pakt gevaarlijke situatie aan
Na tientallen aanrijdingen en bijna-botsingen gaat de kruising Oldenzaalsestraat-Schouwinkstraat maandag op de schop. Het kruispunt is daardoor bijna vier weken dicht.
Anne Loohuis 04-10-24,
Het gewraakte kruispunt is toe aan groot onderhoud. Dat biedt de gemeente tevens de mogelijkheid om de kruising op een andere manier in te richten, zodat de verkeersveiligheid toeneemt. Bewoners hebben de gemeente al meermaals verzocht om maatregelen te treffen. „Het is wachten op de eerste dode”, waarschuwde bewoonster Silvia Janse eerder in deze krant.
Belangrijke verkeersader
De Oldenzaalsestraat is een belangrijke verkeersader en wikkelt een groot deel van het verkeer vanuit en richting Oldenzaal en Losser af. De Schouwinkstraat heeft een belangrijke functie voor weggebruikers die vanaf de Oldenzaalsestraat naar de oostelijke singels willen of juist vanaf de Laaressingel de omgekeerde beweging maken. Aan de overzijde van die straat biedt de Tichelweg toegang tot de wijk Roombeek. Die weg wordt veel gebruikt door kinderen die op de fiets naar school of de sportvereniging gaan. Door al de verkeersbewegingen ontstaan gevaarlijke situaties.
Oversteken niet meer mogelijk
De gemeente heeft omwonenden in het voortraject betrokken bij de herinrichting van de kruising en de input zoveel mogelijk verwerkt in het definitieve ontwerp. Dat ziet er als volgt uit: in de nieuwe situatie kunnen automobilisten niet meer de oversteek maken van de Schouwinkstraat naar de Tichelweg en andersom. Ook kunnen zij, komende vanaf de Schouwinkstraat, niet meer linksaf de Oldenzaalsestraat inslaan. Voor fietsers wordt het veiliger om de Oldenzaalsestraat over te steken. Zij worden zoveel mogelijk gescheiden van het autoverkeer. Tot slot wordt de kruising aangekleed met meer groen.
De werkzaamheden duren tot en met 31 oktober. Fietsers en automobilisten moeten omrijden via Kotkampweg en Floraparkstraat of via Potsweg en Voortsweg. De Schouwinkstraat is langer afgesloten, tot en met 29 november. Daar worden aanvullende werkzaamheden verricht, waaronder nieuw asfalt. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/kruisi ... ~a09791eb/
Op de kruising Oldenzaalsestraat/Schouwinkstraat gaat het regelmatig mis. © Robin HilberinkNa tientallen aanrijdingen en bijna-botsingen gaat de kruising Oldenzaalsestraat-Schouwinkstraat maandag op de schop. Het kruispunt is daardoor bijna vier weken dicht.
Anne Loohuis 04-10-24,
Het gewraakte kruispunt is toe aan groot onderhoud. Dat biedt de gemeente tevens de mogelijkheid om de kruising op een andere manier in te richten, zodat de verkeersveiligheid toeneemt. Bewoners hebben de gemeente al meermaals verzocht om maatregelen te treffen. „Het is wachten op de eerste dode”, waarschuwde bewoonster Silvia Janse eerder in deze krant.
Belangrijke verkeersader
De Oldenzaalsestraat is een belangrijke verkeersader en wikkelt een groot deel van het verkeer vanuit en richting Oldenzaal en Losser af. De Schouwinkstraat heeft een belangrijke functie voor weggebruikers die vanaf de Oldenzaalsestraat naar de oostelijke singels willen of juist vanaf de Laaressingel de omgekeerde beweging maken. Aan de overzijde van die straat biedt de Tichelweg toegang tot de wijk Roombeek. Die weg wordt veel gebruikt door kinderen die op de fiets naar school of de sportvereniging gaan. Door al de verkeersbewegingen ontstaan gevaarlijke situaties.
Oversteken niet meer mogelijk
De gemeente heeft omwonenden in het voortraject betrokken bij de herinrichting van de kruising en de input zoveel mogelijk verwerkt in het definitieve ontwerp. Dat ziet er als volgt uit: in de nieuwe situatie kunnen automobilisten niet meer de oversteek maken van de Schouwinkstraat naar de Tichelweg en andersom. Ook kunnen zij, komende vanaf de Schouwinkstraat, niet meer linksaf de Oldenzaalsestraat inslaan. Voor fietsers wordt het veiliger om de Oldenzaalsestraat over te steken. Zij worden zoveel mogelijk gescheiden van het autoverkeer. Tot slot wordt de kruising aangekleed met meer groen.
De werkzaamheden duren tot en met 31 oktober. Fietsers en automobilisten moeten omrijden via Kotkampweg en Floraparkstraat of via Potsweg en Voortsweg. De Schouwinkstraat is langer afgesloten, tot en met 29 november. Daar worden aanvullende werkzaamheden verricht, waaronder nieuw asfalt. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/kruisi ... ~a09791eb/
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Infrastructuur in Enschede
Plek genoeg voor een rotonde.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Infrastructuur in Enschede
het kruispunt is niet gevaarlijk , de verkeersdeelnemers worden alsmaar dommer.
Re: Infrastructuur in Enschede
Arie schreef: ↑za okt 05, 2024 7:18 pmKijk eens op deze site http://www.geheugenvanenschedezuid.nl/geschiedenis/Klusput schreef: ↑za okt 05, 2024 3:47 am Beste allen,
Hier zijn ongetwijfeld leden die mij aan informatie en/of foto's kunnen helpen van de route die werd gereden om vanuit de zuidwijken, Wesselerbrink en Het Bijvank, de snelweg op te gaan. Dan gaat het om de jaren 80 en 90. Mooiste zou zijn als er een geschiedenis is met foto's van de jaren 80 tot nu.
Mijn man komt uit het westen en vroeg zich af hoe dit vroeger was. Vaag weet ik het nog, maar exact helaas niet meer. Geïnformeerd bij mijn ouders maar dat geeft niet helemaal een goed beeld. Wat ik mij voornamelijk herinner is dat we langs SES reden. Waarschijnlijk de Usselerrondweg en Westerval. Hoe was de situatie van de Broekheurnering en Broekheurnerondweg bijvoorbeeld in die jaren? En als ik toch bezig ben; is er informatie over het ontstaan van de Zuiderval, met foto's?
Ik moet bekennen dat ik naar dat laatste niet heb gezocht, het is ongetwijfeld te vinden.
Alvast bedankt voor de moeite.
Bijzonder hoe dat werkt, naar mate je ouder wordt ga je meer en meer op zoek naar oude foto's van Enschede. Tot een jaar of vijf geleden begreep ik nooit zo goed dat mijn ouders heel enthousiast vertelde over Enschede tijdens hun jeugd en hoe dingen zijn veranderd. Nu begrijp ik ze en hoor graag dergelijke verhalen en ga vervolgens op zoek naar foto's uit de periode waarover ze vertellen, waardoor er nog meer herinneringen worden vertelt.
Misschien kunnen die u verder helpen
Dank je wel, hier ga ik sowieso leuke informatie vinden.