
Stationsomgeving: Stationsplein
Wat wordt nou de functie van het plein?
Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Komt er een halfpipe of zoiets. Ik hoorde een tijd geleden dat er idee'n ingestuurd konden worden bij de gemeente. Maar welk idee is gekozen, is dit gepubliceerd?
Verder eens kijken hoe lang deze asfaltlaag het uithoud zonder scheuren.
gr.
Derk
Verder eens kijken hoe lang deze asfaltlaag het uithoud zonder scheuren.
gr.
Derk
Gedaantewisseling voor levenloos Stationsplein
Ze zijn stuk voor stuk enthousiast: de jonge gebruikers, de aanjagers van het plan en ook de passanten. Het eerder levenloze Stationsplein is uitgegroeid tot een vitale ontmoetingsplaats voor skatejeugd uit de stad en ver daarbuiten. Iedereen profiteert van de nieuwe ‘obstakels’.
Het zijn ook deze dinsdagmiddag alleen jongens die gebruik maken van de nieuwe skaters-heaven midden in de stad. ‘Hartstikke ideaal’, zegt een van hen. ‘Dicht bij het NS-station, dan kunnen ook skaters van elders, zoals Hengelo of Gronau, er goed komen.’
Twee bestuursleden van skateboardvereniging De Fabriek, initiatiefnemer van het skateparadijs, passeren toevallig. De op het oog bescheiden skate-obstakels, zijn volgens Mike Kerkum en Sander van Doorn echt bijzonder. ‘In heel de provincie vindt je dit verder niet’, stelt Mike. De ledge, een kleine schans met een rechthoekige verhoging in het midden, is het meest opvallende attribuut. Mike: ‘Daar kan ik me wel een paar maanden mee vermaken.’
Het bestuur van De Fabriek heeft er de afgelopen tijd bovenop gezeten. ‘En dat was nodig ook. Als je het aan de gemeente overlaat heb je zo obstakels staan waar je niks aan hebt. Die nooit gebruikt worden omdat ze niet geschikt zijn.’
Met de obstakels die sinds enkele dagen het Stationsplein sieren zijn de twee dik tevreden. Al jarenlang voert De Fabriek strijd voor goede skate-voorzieningen in de stad. Met een jaloerse blik kijken ze wel eens naar het skate-walhalla Rotterdam. Eerlijk is eerlijk, wat er nu op het Stationsplein staat is ook echt prima.
In voorjaar 2003, toen ook de gemeente er rijp voor was iets aan de kale en vervallen stationsvlakte te doen, zijn er inspraakavonden gehouden voor verbetering van het plein. Bewoners konden plannen indienen, en ook De Fabriek meldde zich met een uitgewerkt voorstel. Dat is nu, met enige vertraging, werkelijkheid geworden.
De skaters die met hun board achterop de fiets naar het centrum zijn gekomen, zijn tevreden. Behoorlijk tevreden zelfs: met de ledge bij de stationsuitgang en de twee curbs (de extra hoge traptreden) aan de zijkant van het plein. ‘Een rail, of piramide had ook nog wel gemogen, die missen we wel’ zeggen de skaters in koor.
Opvallend is dat de jongens uit alle hoeken van de stad komen: Lennart (13) en Eelke (14) uit Noord, Peter (13) uit de Helmerhoek, Ralph (13) uit Stokhorst en Bob (14) uit Gronau. Ze zijn als het even kan dagelijks bij het station te vinden.
Sinds het plein een maand geleden een nieuwe toplaag kreeg van okerbruin asfalt werkt de locatie als een magneet op de skatejeugd. De nieuwe obstakels zijn de kroon. De zwerfkeien die nog op het asfalt geplaatst worden krijgen geen warm onthaal. Die zijn bedoeld als bankjes voor de reiziger. Maar het is niet het soort obstakel waar de skaters op zitten te wachten.
Een verrassende bijkomstigheid van de gedaantewisseling is de verbeterde toegankelijkheid voor scootmobielers. De sportieveling daaronder kunnen via de ledge met grote vaart de trappen nemen rond het plein. En even uitblazen bij de Schans van Mans, het waterobject midden op het plein.
Ze zijn stuk voor stuk enthousiast: de jonge gebruikers, de aanjagers van het plan en ook de passanten. Het eerder levenloze Stationsplein is uitgegroeid tot een vitale ontmoetingsplaats voor skatejeugd uit de stad en ver daarbuiten. Iedereen profiteert van de nieuwe ‘obstakels’.
Het zijn ook deze dinsdagmiddag alleen jongens die gebruik maken van de nieuwe skaters-heaven midden in de stad. ‘Hartstikke ideaal’, zegt een van hen. ‘Dicht bij het NS-station, dan kunnen ook skaters van elders, zoals Hengelo of Gronau, er goed komen.’
Twee bestuursleden van skateboardvereniging De Fabriek, initiatiefnemer van het skateparadijs, passeren toevallig. De op het oog bescheiden skate-obstakels, zijn volgens Mike Kerkum en Sander van Doorn echt bijzonder. ‘In heel de provincie vindt je dit verder niet’, stelt Mike. De ledge, een kleine schans met een rechthoekige verhoging in het midden, is het meest opvallende attribuut. Mike: ‘Daar kan ik me wel een paar maanden mee vermaken.’
Het bestuur van De Fabriek heeft er de afgelopen tijd bovenop gezeten. ‘En dat was nodig ook. Als je het aan de gemeente overlaat heb je zo obstakels staan waar je niks aan hebt. Die nooit gebruikt worden omdat ze niet geschikt zijn.’
Met de obstakels die sinds enkele dagen het Stationsplein sieren zijn de twee dik tevreden. Al jarenlang voert De Fabriek strijd voor goede skate-voorzieningen in de stad. Met een jaloerse blik kijken ze wel eens naar het skate-walhalla Rotterdam. Eerlijk is eerlijk, wat er nu op het Stationsplein staat is ook echt prima.
In voorjaar 2003, toen ook de gemeente er rijp voor was iets aan de kale en vervallen stationsvlakte te doen, zijn er inspraakavonden gehouden voor verbetering van het plein. Bewoners konden plannen indienen, en ook De Fabriek meldde zich met een uitgewerkt voorstel. Dat is nu, met enige vertraging, werkelijkheid geworden.
De skaters die met hun board achterop de fiets naar het centrum zijn gekomen, zijn tevreden. Behoorlijk tevreden zelfs: met de ledge bij de stationsuitgang en de twee curbs (de extra hoge traptreden) aan de zijkant van het plein. ‘Een rail, of piramide had ook nog wel gemogen, die missen we wel’ zeggen de skaters in koor.
Opvallend is dat de jongens uit alle hoeken van de stad komen: Lennart (13) en Eelke (14) uit Noord, Peter (13) uit de Helmerhoek, Ralph (13) uit Stokhorst en Bob (14) uit Gronau. Ze zijn als het even kan dagelijks bij het station te vinden.
Sinds het plein een maand geleden een nieuwe toplaag kreeg van okerbruin asfalt werkt de locatie als een magneet op de skatejeugd. De nieuwe obstakels zijn de kroon. De zwerfkeien die nog op het asfalt geplaatst worden krijgen geen warm onthaal. Die zijn bedoeld als bankjes voor de reiziger. Maar het is niet het soort obstakel waar de skaters op zitten te wachten.
Een verrassende bijkomstigheid van de gedaantewisseling is de verbeterde toegankelijkheid voor scootmobielers. De sportieveling daaronder kunnen via de ledge met grote vaart de trappen nemen rond het plein. En even uitblazen bij de Schans van Mans, het waterobject midden op het plein.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Misschien iets om aan te passen?www.enschede-stad.nl schreef:Stationsomgeving
De centrale zakenwijk van de stad bevindt zich hier. Rondom het lage stationsgebouw uit 1953 verrijst de ene na de andere kantoorkolos, met als voorlopig hoogtepunt het nieuwe Stadskantoor dat begin 2001opgeleverd zal worden.

- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Die zijn in een dronken bui de weg kwijtgeraakt.QyRoZ schreef:En waar blijven die zwerfkeien?
@Robert, zo beter?
www.enschede-stad.nl schreef:Rondom het lage stationsgebouw uit 1950 is de afgelopen jaren de ene na de andere kantoorkolos verrezen, met als voorlopig hoogtepunt het nieuwe Stadskantoor dat in 2001 werd opgeleverd.
de kloomp'maj anhoalen