Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

werkgelegenheid in Enschede

Nieuwsberichten uit de stad.
Plaats reactie
Hendrik
Member
Member

Re: werkgelegenheid in Enschede

Bericht door Hendrik »

"15 tot 75 jarigen" "onbenut arbeidspotentieel", Ik wil dat wat mij aangaat graag zo houden. Van mijn 17e tot mijn 69e gewerkt. Niet genoeg? Het neoliberale gedachten goed dat hier achter zit? zum kotzen.
Wat sas as dós was kaans.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: do dec 21, 2023 11:56 am "15 tot 75 jarigen" "onbenut arbeidspotentieel", Ik wil dat wat mij aangaat graag zo houden. Van mijn 17e tot mijn 69e gewerkt. Niet genoeg? Het neoliberale gedachten goed dat hier achter zit? zum kotzen.
Helemaal mee eens. Waarom boven 68 jaar nog meetellen.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Zinloos onderzoek en zo zijn er nog veel meer. Laat die mensen die banen maar opvullen en dan hoeven die zinloze onderzoeken ook niet betaald te worden. Win win situatie.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Arbeidsmarkt Enschede van belang voor heel de provincie: één op zeven banen in Overijssel is hier
Het bedrijfsleven in Enschede speelt een grote rol in heel Overijssel. Deze gemeente telt 95.370 arbeidsplaatsen, blijkt uit de nieuwste cijfers van Lisa, een databestand met alle banen van Nederland. Dat is één op de zeven banen in heel de provincie.

Martijn Klerks 10-07-24, 10:28 Laatste update: 14:12
Al met al is het aantal banen in Enschede in een jaar tijd met 2,9 procent gestegen. Het zijn er daarmee meer dan dat er leden van de beroepsbevolking zijn: de verhouding ligt op 1,05 banen per lid van de beroepsbevolking — dat zijn alle inwoners tussen de 15 en 75 jaar oud.

Snelst groeiende sector in Enschede
Het aantal banen in de branche zakelijke dienstverlening, de sector waar ook vloggers en influencers bij horen, is in Enschede het afgelopen jaar het hardst gestegen: dat ging van 26.820 naar 27.830. Aan de andere kant is de werkgelegenheid in de landbouw hier juist gedaald, van 450 naar 430 banen.

Kijk je wat verder terug, dan zie je dat het aantal banen de afgelopen tien jaar met 15,7 procent is gestegen, dat is minder snel dan het landelijke tempo. De snelst groeiende sector was de afgelopen tien jaar de branche recreatie en toerisme.

Landelijk zijn er tussen 1 april 2022 en 1 april 2023, waar deze cijfers over gaan, een kwart miljoen banen bij gekomen. Het grootste deel van die stijging (56.000 banen) komt op naam van de zakelijke dienstverlening, en ook de zorg is fors gegroeid — met ruim 42.000 banen. Wat opvalt is de groei van het aantal banen in de bouw: in procenten groeide die sector nog nooit zo hard als afgelopen jaar. Het aantal banen in de sector cultuur en recreatie groeide met maar liefst 5 procent, in het eerste volle jaar zonder coronalockdowns.

'Bevolkingsgroei ook factor'
Dat 'terugveereffect' is er voor een deel de reden voor dat de werkgelegenheid het hardst groeit buiten de Randstad, zegt Peter Louter, onderzoeker op het gebied van regionale economische verschillen. Hij vermoedt dat er nog wat anders speelt: bevolkingsgroei. De afgelopen vijf jaar groeide de beroepsbevolking onder meer hard in Zuidwest-Gelderland en op de Veluwe, en dat zijn nou net een paar van de regio's waarin ook het aantal banen flink toeneemt.
bron en zie kaartje op: https://www.tubantia.nl/enschede/arbeid ... ~ade2ae2b/
Plaats reactie