Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Historie verenigingen/clubs in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Spölminkkamp 40 Sportpark´t Spölmink voetbalclub LSV Lonneker
Spölminkkamp 40 Sportpark ´t Spölmink voetbalclub LSV Lonneker.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Cotton Town Jazzband, al meer dan 60 jaar wereldberoemd in Enschede
KIEK DAN!,,Mooie repetities waren dat", zeggen Gerard Koopman en Roel van Asselt van de Cotton Town Jazzband. ,,De moeder van pianist Ben Volkers lag dan op de bank en die riep liedjes die ze graag wilde horen. Ben, die de arrangementen schreef stuurde bij nieuwe stukken de drie blazers naar verschillende plekken in het huis om hun partij los van elkaar in te studeren. Om ze dan later bij de piano samen te laten spelen.”

Ton Ouwehand 07-11-23, 11:00
Toen de pianist in 1992 overleed, heeft The Cotton Town Jazzband nooit meer een pianist gehad. Uit piëteit voor Ben, maar ook omdat het een hoop werk scheelde. ,,Waar we speelden was zelden een piano. En als die er al was. moest je een stemmer laten komen. Maar vaak moest er een piano gehuurd worden.”
De Cotton Town Jazzband.jpg
De Cotton Town Jazzband uit Enschede repeteert: Vl.n.r.: Ewoud Huizing (bas), Gerard Koopman (klarinet), Ben Volkers (piano), Jan ter Maat (drums), Herman Loman (trompet), Roel van Asselt (banjo), Hans Christian Boestfleisch (trombone). Plaats: Enschede © fotograaf_onbekend

Wanneer de foto precies is gemaakt weten Gerard en Roel niet. Het was op een woensdag dat is zeker, want dat was de repetitieavond. En het zal begin jaren tachtig zijn geweest.

Het orkest is op 2 augustus 1958 opgericht door bassist Henk Bleumink en trombonist Jochem Falk. In de eerste bezetting speelde Herman Joostens trompet. De man zou later in Enschede en omstreken naam maken als stoffeerder.

Toen klarinettist Jan de Boer na een jaar het orkest verliet vroeg Falk zijn overbuurjongen Gerard Koopman als opvolger. ,,Jochem en ik woonden recht tegenover elkaar in de Padangstraat. Allebei voor het open raam, speelden we duetten.” Roel van Asselt volgde banjospeler Leon Kamerbeek op toen die in 1980 naar Limburg emigreerde.

Op 19 november geeft de Cotton Town Jazzband het afscheidsconcert in het Amphitietheater in de Vrijhof van de UT. Bezetting: Geard Koopman (sax, klarinet), Harry Schwankhuizen (trompet), Gerd Pol (trombone), Roel van Asselt (banjo, gitaar), Theo Toenink (bas) en Fred Gaasbeek (drums). Kaarten via www.jazzpodiumdetor.nlBekijk

‘We konden niet zomaar stoppen, er moest een afscheidsconcert komen’
download.jpg
download.jpg (78.22 KiB) 887 keer bekeken
Gerard Koopman (links) en Roel van Asselt. Twee leden van Cotton Town Jazzband. Het orkest opgericht in 1958 geeft op 19 november een afscheidsconcert.
Gerard Koopman (links) en Roel van Asselt. Twee leden van Cotton Town Jazzband. Het orkest opgericht in 1958 geeft op 19 november een afscheidsconcert. © Annina Romita
Gerard Koopman (sax/klarinet) , 85 jaar: ,,Vanaf Corona heb ik geen instrument meer aangeraakt. Dat was een rare tijd. We konden niet meer repeteren omdat je elkaar mogelijk zou besmetten. Ik vond het eigenlijk wel mooi geweest. Ik had meer dan zestig jaar met de Cotton Town gespeeld. Ik kwam in een nieuw soort leven. Er kwamen verjaardagen waar ik gewoon bij kon zijn. Het spelen miste ik niet. Ik loop heel slecht en ik kan niet meer lang staan. Een van laatste concerten in Assen heb ik zittend moeten spelen. Ik vond dat het klaar was. Tot Roel dus kwam over een afscheidsconcert. Ik ben als een idioot gaan studeren. Het zit er allemaal weer op.”

Roel van Asselt (banjo/gitaar), 77 jaar: ,,Ik speel onder andere in het Euphonia Novelty Orchestra. Peter IJzerman, die daar trombone speelt vroeg een keer naar de Cotton Town. Ik zei dat we waren opgehouden. Dat kon niet zomaar, vond hij. We waren een grote naam in het Twentse jazzleven. Er moest een fatsoenlijk afscheidsconcert komen. Ik heb het voorgesteld aan Gerard en toen die enthousiast reageerde heb ik Jazzpodium De Tor benaderd. We mochten daar ons afscheidsconcert geven. Alleen was het concert zo snel uitverkocht dat we het nu namens De Tor op de UT gaan doen.” zie: https://www.gelderlander.nl/enschede/co ... ~a92e3106/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

De Drienerlose Hockey Club is de enige studentenhockeyclub op de campus van de Universiteit Twente aan de Drienerlolaan 5. zie: https://indebuurt.nl/enschede/gids/drie ... ckey-club/
De Drienerlose Hockey club, een van de oudste verenigingen in het studentenleven van Enschede, heeft een rijke geschiedenis. zie: https://dhcdrienerlo.nl/geschiedenis/

DHC Drienerlo is opgericht in 1964 als de studenten hockey vereniging van Enschede. Al 59 jaar hockeyen studenten hier met plezier en is men fanatiek in de eerste, tweede en derde helft. DHC heeft twee velden, het Tjeerd de Vries waterveld en een semiveld. Zowel bij het TdV hoofdveld als het semiveld zijn tribunes te vinden met daarnaast een terras en het mooiste clunbuis van Nederland: de Toren. De Toren is het clubsymbool van de Drienerlose Hockeyclub.

In 1969 is deze authentieke boortoren geschonken door AKZO. Door het toenemende ledenaantal was het in 1989 noodzakelijk om de Toren uit te bouwen, waardoor de voordeur de achterdeur werd en er veel meer ruimte rond de bar kwam.

Al sinds het begin wordt de Toren voor gezellige avonden na trainingen gebruikt. Daarnaast kent DHC Torenzondagen: naast het feit dat er wedstrijden ‘op de Toren’ gespeeld worden, betekent een Torenzondag meer dan enkel hockeyen. Zelfs meer dan een derde helft. Vaak gaat de tap op zondag tegelijk met de Toren open, zodat teams voor, tijdens en na hun wedstrijd hun vochtbalans op peil kunnen houden. Er wordt samen gegeten, en nog lang geborreld. Voor de ultieme beleving van een Torenzondag nodigen wij je graag uit om er eentje bij te komen wonen.
Drienerlolaan 5 voormalig zouttoren als clubhuis van Drienerlose Hockey Club.jpg
Drienerlolaan 5 Drienerlose Hockey Club.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Haring, Mossel, Boot en Van der Kolk maakten 100-jarig VIOS tot bloeiende vereniging
Wesselerbrink Betonvijver.jpg
Bij de Betonvijver op de Wesselerbrink is op 1 juni een groot feest. Nu viert Vios de 100ste verjaardag in klein gezelschap. © Eddy Mossel

Hoe mooi zou dat klinken: Koninklijke Hengelsportverenging VIOS in Enschede. In plaats daarvan viert VIOS vandaag de 100ste verjaardag gewoon als VIOS. „Al die poespas is nergens voor nodig.”

Corine Engelbarts 23-02-24, 10:00
Vischen Is Onzen Sport was bij de oprichting op 23 februari 1924 geen lang leven beschoren. In de statuten werd al de datum vastgelegd waarop de vereniging ter ziele zou gaan: 13 juni 1950. Dat is niet gelukt. Onder voorzitterschap van Johan van der Kolk is VIOS honderd jaar na de oprichting uitgegroeid tot een vereniging met 7800 leden.

Een eeuwfeest zonder chique koninklijke aanduiding. Niet aangevraagd of afgewezen?

Van der Kolk: „Niet aangevraagd. Bij de stemming in de vergadering waren er ongeveer net zo veel voor als tegen. Wat doe je dan? En een hoop papierwerk, dachten we, terwijl we niet wisten wat het zou opleveren. We zijn bescheiden. Laat ons maar gewoon blijven, gewoon VIOS.”

7800 leden, daar kunnen anderen alleen van dromen. Zijn jullie ooit zo groot geweest?

„In de jaren 60 en 70 hadden we er 12.000 tot 13.000. Toen pachtten we ook nog het Omleidingskanaal en het kanaal Almelo-Nordhorn. We hebben ons teruggetrokken in Enschede toen er ook hengelsportverenigingen in Denekamp en Oldenzaal ontstonden.”

„Acht jaar geleden was het aantal leden gezakt naar 4200. Toen ik voorzitter werd, zei ik: We gaan het 180 graden anders doen. We zijn onze vijvers goed gaan verzorgen, wat mensen enthousiast maakte, en corona heeft ons ook geholpen. Onze leden komen voor het grootste deel uit Enschede, maar ook veel uit heel Europa en nu ook uit Oekraïne.”

Dat zal wel wat geld in het laatje brengen.

In 1923 betaalde je 7,50 gulden per jaar, nu 37,50 euro. En dat is al bijna tien jaar zo. We hebben het geld niet zo nodig, zijn een rijke club. Vios had een eigen clubhuis aan de Vlierstraat en heeft dat een kleine twintig jaar geleden verkocht. We zijn kleiner en daarmee goedkoper gaan ‘wonen’ aan de Eeftinksweg.

Een rijke club, dat wordt een uitbundig eeuwfeest. Hoe gaan jullie het vieren?

„Voor iedereen is er een groot feest op 1 juni bij de Betonvijver, maar nu houden we het klein. Voor onze twintig vrijwilligers die alle viswater in Enschede onderhouden, zoals de Stokhorstvijver en de Betonvijver is er een receptie met een borreltje en een hapje, inderdaad met vis. Haring wordt het. Meneer Haring is er trouwens zelf ook.

Meneer Haring? Dat moet u uitleggen.

Hij is oud-secretaris van onze verenging. Veel van onze namen hebben met vissen te maken. Ik volg voorzitter Van Beek op, heet zelf Van der Kolk, onze fotograaf heet Mossel en de beheerder van het boothuis heet Boot. Het is geen voorwaarde, maar echt toeval! En nee, Spiering of Gup hebben we niet. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/haring ... add6855c5/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Enschedese Padvinders Marsband houdt reünie
Langestraat 51 Enschedese Padvinders Marsband 30 jaar 1974.jpg
zo 3 mrt, 12:41 Historie
Enschede - Inmiddels is het bijna 80 jaar geleden dat de Enschedese Padvinders Marsband (EPMB) werd opgericht. Exacte datum van oprichting was 3 oktober 1946, zo meldt Mike van der Straeten. ‘’Een aantal oud-leden is op dit moment bezig om een reünie te organiseren op zaterdag 14 september. Bijna 80 jaar is een lange tijd en daarom willen wij proberen om zoveel mogelijk oud-leden op de reünie te krijgen.’’ Tel. 06 54 685013.
bron: https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... udt-reunie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Langestraat 24 Leden van sportvereniging hijsenstrijken groen-wit-groene vlag op plein voor stadhuis, in het bijzijn van publiek en padvinders drumband. jaren 70.
Langestraat 24 Leden van sportvereniging hijsenstrijken groen-wit-groene vlag op plein voor stadhuis, in het bijzijn van publiek en padvinders drumband. jaren 70.jpeg
Langestraat 24 Leden van sportvereniging hijsenstrijken groen-wit-groene vlag op plein voor stadhuis, in het bijzijn van publiek en padvinders drumband. jaren 70.jpeg (118.31 KiB) 181 keer bekeken
Langestraat 24 Leden van sportvereniging hijsenstrijken groen-wit-groene vlag op plein voor stadhuis, in het bijzijn van publiek en padvinders drumband. jaren 70..jpeg
Langestraat 24 Leden van sportvereniging hijsenstrijken groen-wit-groene vlag op plein voor stadhuis, in het bijzijn van publiek en padvinders drumband. jaren 70..jpeg (117.08 KiB) 181 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21524
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Historie verenigingen/clubs in Enschede

Bericht door Arie »

Surinaamse voetbalculb Real Enschede krantenbericht de Volkskrant 19-5-1983
Surinaamse voetbalculb Real Enschede krantenbericht de Volkskrant 19-5-1983.jpg
Surinaamse voetbalculb Real Enschede krantenbericht de Volkskrant 19-5-1983.jpg (48.21 KiB) 129 keer bekeken
G.J. van Heekpark Surinaams voetbalteam Real 13-3-1982.jpeg
G.J. van Heekpark Surinaams voetbalteam Real 13-3-1982.jpeg (143.13 KiB) 129 keer bekeken
Plaats reactie