Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centraal binnenstad topic

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Ben in het weekend in de nieuwe Sissy Boy geweest aan de Langestraat, in oude Sooco pand. Wat hebben ze dat pand prachtig opgeknapt. Lichtkoepel binnen is ook fraai, zat die er (voor Sooco) al vraag ik me af?

Bij de nieuwe vestiging Starbucks zijn ze druk bezig met verbouwen, idem in het pand aan het Van Heek waar de nieuwe Pull & Bear komt.

Ziet ernaar uit dat leegstand Van Heek snel weer opgelost is. Alleen Klanderij heeft nog last van leegstand. Ze liggen daar regelmatig met huurders in de clinch over huurprijzen, lijkt me niet verstandig. De Langestraat haalt ze op dit moment in qua winkelaanbod en dat is ook goed te zien aan aantal passanten.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

Het is in de binnenstad met name op zaterdag zo druk dat de binnenstadbewoners zeggen: voor 10 u boodschappen doen en wegwezen. Gisteravond nog in de Alphatoren geweest bij bewoners die daar op latere tijd niet (meer) komen. Allemaal witte nummerborden uit alle windstreken, niet alleen AH, BOR, MS, COES, NORD, maar verder veel verder weg. Om 9.00 u staat men al gebakken vis te eten.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschedeinansichten »

Goed voor de handel.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Het valt mij ook op dat de weekenden drukker en drukker worden. Het lijkt mij een logisch gevolg van steeds meer aanbod in de binnenstad, maar ook een duidelijkere identiteit van de verschillende delen van het centrum.
Het verkeer is wel drama overigens. Rondom het centrum is het zaterdags vanaf het middaguur bijna niet meer te doen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Hendrik schreef: ma nov 27, 2023 4:39 pm Het is in de binnenstad met name op zaterdag zo druk dat de binnenstadbewoners zeggen: voor 10 u boodschappen doen en wegwezen. Gisteravond nog in de Alphatoren geweest bij bewoners die daar op latere tijd niet (meer) komen. Allemaal witte nummerborden uit alle windstreken, niet alleen AH, BOR, MS, COES, NORD, maar verder veel verder weg. Om 9.00 u staat men al gebakken vis te eten.
Schijnt dat heel Russisch Duitsland haring komt halen bij ons op de markt, heel vroeg op zaterdag, blijkbaar lijkt onze haring veel op wat ze van huis uit gewend zijn! Ook steeds meer Nederlandse dagjesmensen trouwens, afgaande op de accenten die ik hoor.

Ben zelf binnenstadbewoner en dat doe ik al jaren, op zaterdag heel vroeg de stad in. Als je echt boodschappen moet doen erger je je kapot aan de drukte van funshoppers. Ik wijk om die reden ook vaak uit naar de Jumbo Melkhal: Jumbo Noorderhagen en Albert Heijn Van Heek zijn niet te doen zo druk op zaterdag, vol Duitsers. Winkels zelf zijn er natuurlijk maar wat blij mee.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Highlander schreef: di aug 22, 2023 2:41 pm Naast de plannen voor Het Warenhuis (oude V&D) en het stationsgebied zijn er ook mooie plannen voor het verfraaien van de Korte Hengelosestraat. Ik ben er blij mee, er staan daar als je omhoog kijkt echt mooie panden maar de meeste gevels/winkelpuien zijn helaas totaal vernaggeld - zelfde geldt overigens voor de Korte Haaksbergerstraat. Veel potentieel waar niks mee gedaan wordt. Er wordt gehengeld naar een subsidiepotje, hopelijk succesvol.

https://www.1twente.nl/artikel/3420169/ ... nkelstraat
Er is nu ook overheidsgeld vrijgemaakt voor deze plannen. Betekent ook dat nieuwbouw aan Stationsplein en Brammelerstraat definitief doorgaat, neem ik aan.

https://www.enschede.nl/enschede-ontvan ... losestraat
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21523
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Ibrahim opent ijssalon Di Paulos in Enschede: ‘Ook cheesecake, crêpes en wafels’
12 feb '24
Charmain Zwijnenberg

Toen hij in 2014 van Syrië naar Nederland verhuisde, wilde Ibrahim Firik al zijn eigen ijszaak beginnen. Maar hoe begin je die in een land dat je nog niet kent? Tien jaar later is het hem gelukt. Op woensdag 7 februari opende hij Di Paulos, een ijssalon in het oude Talamini-pand in hartje Enschede.

Bij Di Paulos haal je niet alleen schepijs, maar ook cheesecake, crêpes en wafels. Allemaal huisgemaakt door Ibrahim. “Ik ben banketbakker van beroep en had in Syrië mijn eigen ijszaak, waar ik ook koekjes en cupcakes verkocht. Toen ik met mijn vrouw Loucia in Nederland kwam wonen, wilde ik hier mijn eigen ijssalon beginnen, maar ik had geen geld en kende de regels niet.”
Marktstraat 9 ijssalon Di Paulos zit in het oude Talamini-pand 2024.jpg
ijssalon Di Paulos in Enschede_1 (1)
Di Paulos zit in het oude Talamini-pand aan de Marktstraat 9. Foto: indebuurt Enschede
Veel advies gevraagd
Dus ging hij werken. Eerst bij een ijszaak in Noord-Holland, later bij een koekjesbedrijf en een ijssalon in Duitsland. “Zo kon ik geld sparen. Ondertussen verdiepte ik me in de vergunningen die je in Nederland nodig hebt om een horecazaak te runnen. Die zijn anders dan in Syrië. Ik heb veel mensen om advies gevraagd. De taal zorgde soms voor problemen, maar uiteindelijk is het gelukt.”

En toen ging het snel
Via zijn broer, die in het Duitse Hamburg twee ijssalons leidt, kwam hij bij het hoekpand aan de Enschedese Marktstraat uit. Jarenlang zat Talamini in het pand, daarna Roll N Cone en tot voor kort de Duitse keten Ciao Gelato. De eigenaren van die laatstgenoemde wilden hun salon sluiten, begreep Ibrahim van zijn broer. “Ik nam afgelopen december contact met ze op, tekende in januari het contract en op 7 februari was de opening van Di Paulos. De zaak is vernoemd naar onze zoon Paulo.”

In de winter kan je kiezen uit zestien smaken schepijs. In de zomer kom er luxere smaken bij.
Zestien smaken schepijs
Omdat het proces opeens zo snel ging, wacht de Enschedeër nog op de exploitatievergunning, zodat mensen zijn ijs, taartjes en wafels ook aan een tafeltje kunnen eten. Afhalen is al wel mogelijk. Een van de twee vitrines is gevuld met zestien smaken schepijs. Van vanille tot Snickers, van Oreo tot Griekse yoghurt. “Als het mooi weer is, vullen we ook de tweede vitrine met ijs. Dat zijn bijzondere smaken, met extra noten en crunch. Je betaalt daar iets meer voor.”

Is het niet heel verleidelijk om tussen al dat zelfgemaakte lekkers te werken? Ibrahim lacht. “Ik proef alles, maar daar blijft het bij. Te veel suiker eten is niet goed voor me.” bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ni ... ls~278788/
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

https://www.tubantia.nl/enschede/alleen ... ~a8103958/

Een voor mij persoonlijk een leuk bericht in de Tubantia eerder deze week over de gevelverfraaiingsubsidie: eindelijk wordt o.a. de oerlelijke gevel van het Jaminpand (en bovengelegen etage) aangepakt met deze subsidie. Was altijd een lelijke puist op die plek vond ik. De Langestraat is echt een hele mooie straat aan het worden, een voorbeeld voor andere straten in de binnenstad als het gaat om hoe de boel opknapt als de gevels in oude staat worden teruggebracht.

Ook Achter het Hofje (achter de Langestraat) wordt aangepakt - heb het nooit geweten maar schijnt dat er zich achter al die meukgevels historische panden bevinden :een van de laatste pakhuizen van Enschede en de vroegere Eben Haëzerkerk.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Highlander schreef: wo feb 21, 2024 11:01 am https://www.tubantia.nl/enschede/alleen ... ~a8103958/

Een voor mij persoonlijk een leuk bericht in de Tubantia eerder deze week over de gevelverfraaiingsubsidie: eindelijk wordt o.a. de oerlelijke gevel van het Jaminpand (en bovengelegen etage) aangepakt met deze subsidie. Was altijd een lelijke puist op die plek vond ik. De Langestraat is echt een hele mooie straat aan het worden, een voorbeeld voor andere straten in de binnenstad als het gaat om hoe de boel opknapt als de gevels in oude staat worden teruggebracht.

Ook Achter het Hofje (achter de Langestraat) wordt aangepakt - heb het nooit geweten maar schijnt dat er zich achter al die meukgevels historische panden bevinden :een van de laatste pakhuizen van Enschede en de vroegere Eben Haëzerkerk.
Ik las het stuk gisteren ook al. Dit is een geweldig initiatief vanuit de gemeente. Jammer dat de subsidiepot hiervoor niet groter is. Het pand van Jac Hensen is hiervan ook een mooi voorbeeld!
Ben erg benieuwd wat het idee wordt met het Jaminpand. De tekst geeft niet super veel duidelijkheid. Maar goed, kan alleen maar mooier worden.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschedeinansichten »

Goed plan maar te weinig geld. Zes nullen komt eerst.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

25 tot 40 duizend Euro per gevel is de subsidie. Daar kan je best een gevel zoals die van de Jamin in de oorspronkelijke staat terugbrengen denk ik.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Trouwens bizar nu hoe je op een deel van de Korte Hengelosestraat dwars door de winkels heenkijkt naar de bouwplaats erachter. De aanbouw achter die naaimachinewinkel en vroegere Halfords is afgebroken en die zaken staan nu leeg (naaimachine winkel zit nu in Melkhal geloof ik).

Lijkt me wel wat krapjes allemaal voor de nieuwe flat die daar gebouwd wordt. Op de eerste 2 verdiepingen nul lichtinval in ieder geval, benieuwd hoe de architect dat opgelost heeft.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21523
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden, mogen vanaf volgend jaar de binnenstad van Enschede niet meer in. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/vervui ... ~a363b9a4/
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Veteraan »

Maar ze mogen wel in de woonwijken scheuren en geparkeerd blijven staan. Voor sommige mensen ook niet echt gezond.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschedeinansichten »

Popie Jopie maatregel.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Kansloze maatregel. Wederom de wetgeving compleet los van de realiteit. Resultaat is dat het per saldo meer kosten voor ondernemers en daarmee voor consumenten meeneemt en we nog meer kwijt zijn. Helaas wordt er niemand gezonder op, gezien de hogere fijnstof uitstoot van elektrische voertuigen.
Plaats reactie