Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Familie-mysterie

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
SophieJansma
Member
Member
Berichten: 1
Lid geworden op: do feb 22, 2024 8:47 pm

Familie-mysterie

Bericht door SophieJansma »

Dag allemaal,


Ik zou graag wat hulp willen vragen naar de zoektocht naar mijn biologische opa. Ook al is de kans vrij groot dat het niet gaat lukken, toch wil ik het graag proberen.

Mijn oma (moeder van moeder) is in 1955 in verwachting geraakt van ene Dick uit Enschede. Ze hadden een buitenechtelijke relatie, hij was al getrouwd en had kinderen. Hij wilde niet weg bij zijn vrouw toen hij van de zwangerschap vernam, wat ik ook wel weer begrijp. Mijn oma zou eerst door haar familie naar Canada worden gestuurd, het was nogal een schande in die tijd om ongehuwd zwanger te raken, maar haar zus heeft haar in huis genomen in Amsterdam en aldaar is in 1956 mijn moeder geboren. Door tal van omstandigheden is het er nooit echt van gekomen om haar biologische vader op te sporen. Mijn moeder heeft nog wel eens een poging gewaagd maar dat leverde niets op.

Met de moderne technieken zoals deze website hopen we toch nog een antwoord te vinden op onze vraag. Wie weet levert een verwantschapsDNA-onderzoek (via MyHeritage) nog wat op. We weten helaas niet zo veel van Dick, behalve dat hij en mijn oma elkaar kenden van de school waar mijn oma kookles gaf in Enschede (mogelijk gaf hij daar les?) en ze hebben samen getennist (een redelijk ongebruikelijke sport toen ter tijd)

- kent iemand misschien een Dick die aan deze omschrijving voldoet?
- op welke scholen werd in de jaren vijftig kookles gegeven in Enschede? Ik ben er tot nu toe in mijn zoektocht van uit gegaan dat het een huishoudschool moet zijn geweest maar misschien werd er op meerdere scholen kookles gegeven.
- waren er tennisclubs in de jaren vijftig in Enschede? Is daar een archief?
- wie heeft er tips waar verder te zoeken?

Mijn dank is groot!!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21520
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Familie-mysterie

Bericht door Arie »

Ook aan de Emmaschool aan de Kortenaerstraat 4 werd kookles gegeven. Hierbij een foto van 1954.
Kortenaerstraat 4 Emmaschool 1954 kookles.jpg
Kortenaerstraat 4 Emmaschool 1954 kookles.jpg (70.19 KiB) 125 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21520
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Familie-mysterie

Bericht door Arie »

Ook op de Fabrieksschool aan de Noorderhagen 13 waren er kooklessen.
Noorderhagen 13 fabrieksschool 50 jarig bestaan.jpg
Noorderhhagen 13 Fabriekksschool cursussen 1963 o.m. kookles.jpeg
Noorderhhagen 13 Fabriekksschool cursussen 1963 o.m. kookles.jpeg (102.19 KiB) 124 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21520
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Familie-mysterie

Bericht door Arie »

SophieJansma schreef: do feb 22, 2024 8:55 pm
- waren er tennisclubs in de jaren vijftig in Enschede? Is daar een archief?
- wie heeft er tips waar verder te zoeken?

Misschien eens navraag doen bij Enschedese Lawn Tennis Club ELTC in het Volkspark? Die bestaan daar al meer dan 100 jaar.
Volksparksingel 30 clubgebouw en  tennisbanen Enschedese Lawn Tennis Club ELTC.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21520
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Familie-mysterie

Bericht door Arie »

Ook in het G.J. van Heekpark aan de Boddenkampsingel was er in de jaren 50, 60 een tennisbaan en daar zat o.m. de tennisclub KNZ.
G.J. van Heekpark 1938 Tennisclub van de KNZ.jpg
G.J. van Heekpark met voetbalveld en tennisbaan. Vooraan midden De Ambachtschool 1935.jpeg
G.J. van Heekpark met voetbalveld en tennisbaan. Vooraan midden De Ambachtschool 1935.jpeg (109.55 KiB) 120 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Familie-mysterie

Bericht door Veteraan »

Onze eigen Arie doet niet onder voor "Adres onbekend" .
Plaats reactie